"Parkuj i Jedź" w Czeladzi
14.07.2010
W Czeladzi uruchomiono niedawno parking samochodowy, który ma ułatwiać zmotoryzowanym mieszkańcom miasta przesiadki do autobusów komunikacji miejskiej.
Parking zlokalizowany jest przy skrzyżowaniu ul. Szpitalnej i Bytomskiej. Posiada on jednak tylko 10 miejsc postojowych dla samochodów osobowych (w tym jedno oznaczone jako miejsce dla niepełnosprawnych). Parking oznaczono tablicą systemu "Parkuj i Jedź". Wybudowano go w ramach realizacji większego projektu "Przebudowy układu drogowego ulic Szpitalna i 1 Maja w centrum Czeladzi". Koszt budowy samego parkingu wyniósł ok. 50 tys. zł.
![]() | ![]() |
Obok parkingu, przy ul. Szpitalnej wybudowano nowy przystanek o nazwie Czeladź Stare Miasto (uruchomiony od 1 marca 2010 r.). Jest on obsługiwany przez linie autobusowe 11, 27, 35, 42, 43, 88, 100, 133, 235, 723, 902, 904, 911 i 935. Przystanek ten zastąpił tymczasowe przystanki Czeladź Mysłowicka i Czeladź Targowisko, które uruchomiono w związku z rewitalizacją Rynku w Czeladzi i usunięciem stamtąd ruchu autobusów.
![]() | ![]() |
Jak poinformowała nas Małgorzata Skiba z Urzędu Miasta w Czeladzi parking i przystanki tworzą funkcjonalną całość i umożliwiają realizację podróży w relacjach ponadlokalnych, łączących Czeladź z sąsiednimi miastami. W przyszłości planowana jest większa inwestycja w centrum przesiadkowe na granicy Czeladzi i Siemianowic Śląskich.
Parking jest nieodpłatny i niestrzeżony, nie ma żadnych ograniczeń w jego użytkowaniu. Kierowca, który pozostawi na nim swój samochód nie może jednak liczyć na żadne preferencje w korzystaniu z komunikacji miejskiej organizowanej przez KZK GOP.
Według zapewnień urzędników parking znajduje się też w bezpośrednim sąsiedztwie pętli tramwajowej przy ul. Kombatantów. W rzeczywistości jednak pasażerowie muszą pokonać dodatkowe kilkaset metrów, gdyż przystanki tramwajowe zlokalizowane są po drugiej stronie pętli niż ul. Szpitalna. Autobusy, które przejeżdżają obok pętli nie mają tam przystanku.
Opisany parking, poza szumnym oznakowaniem, nie różni się niczym od dziesiątek podobnych parkingów rozsianych po miastach naszego regionu. Trudno jednak zaobserwować masowe przesiadanie się kierowców samochodów do komunikacji miejskiej. Występuje raczej zjawisko odwrotne. Przyczyn należy szukać w kiepskiej ofercie przewozowej transportu zbiorowego - niskich częstotliwościach kursowania i długim czasie przejazdu. W najbliższych latach węzły przesiadkowe wyposażone w parkingi "Parkuj i Jedź" z prawdziwego zdarzenia mają powstać w Tychach przy stacjach kolejowych (w ramach budowy Szybkiej Kolei Regionalnej) oraz w Katowicach przy pętli tramwajowej Zawodzie.
SK napisał(a):
Skoro jest już w Czeladzi taki super parking to jeszcze władze muszą sie postarac o nowy dworzec kolejowy bo stary już nie daje rady z obsługą pasażerów no i niebawem ruszy w okolicach tego parkingu metro czeladzkie-to ci gratka dopiero!!!
14.07 10:45:22
Rekin napisał(a):
Prawdopodobnie jest to jeden z pierwszych P&R w Europie, gdzie sugeruje się przesiąść na autobus zamiast szyny...
14.07 22:55:07
kiełbaska napisał(a):
@SK - Coś ty na głowe upadł ? Jaki dworzec w Czeladzi ?? Chyba w B ę d z i n i e.
21.07 21:47:40