Docelowa organizacja ruchu na ul. Warszawskiej i 1 Maja w Katowicach
10.07.2010
Pół roku po zakończeniu remontu torowiska w ciągu ul. Warszawskiej i 1 Maja w Katowicach Tramwaje Śląskie ogłosiły postępowanie przetargowe (zamówienie sektorowe) na wdrożenie docelowej organizacji ruchu na tej trasie. Dotychczas cały czas funkcjonuje organizacja tymczasowa, charakteryzująca się głównie dużą ilością biało-czerwonych słupków wzdłuż torowiska.
Wykonawca, który zostanie wybrany, będzie musiał usunąć dotychczasowe oznakowanie oraz wprowadzić nowe - pionowe i poziome. Przeprogramowanie sygnalizacji świetlnej nie wchodzi w zakres zamówienia. Projekt sygnalizacji został zresztą odrzucony przez Urząd Miasta jako zagrażający bezpieczeństwu ruchu drogowego i nieefektywny. Jako jedną z wad wymieniono brak jakiegokolwiek priorytetu dla tramwajów.
Jednym z podstawowych elementów nowej organizacji ruchu mają być separatory między torowiskiem, a jezdnią na całej długości odcinka torowiska zabudowanego w płytach (od Rynku do ul. Bogucickiej, oczywiście za wyjątkiem skrzyżowań, a także wyjazdu dla karetek ze Szpitala Elżbietanek). Separatory mają mieć wysokość 10 cm. Montaż separatorów jednak nie jest elementem zamówienia, podobnie jak budowa wyniesionego przejścia dla pieszych, które ma powstać na końcu wysepki na Rynku (na wysokości ul. Dyrekcyjnej).
Docelowa organizacja ruchu zakłada przekształcenie ul. Warszawskiej i 1 Maja na odcinku z torowiskiem w płytach w drogę jednojezdniową. Dotychczas była to droga składająca się z dwóch odrębnych jezdni jednokierunkowych i wydzielonego torowiska tramwajowego. Taka zmiana pociąga za sobą szereg zmian w znakach drogowych.
W miejscach, gdzie znajdują się przystanki tramwajowe jezdnia zwężona jest do jednego pasa ruchu. A w związku ze zwężeniem jezdni zmieniony zostanie sposób parkowania samochodów na odcinku w rejonie Rynku (w kierunku ul. Francuskiej) ze skośnego na równoległe. Zlikwidowany zostanie przejazd przez torowisko na wysokości ul. Szkolnej (utworzony tymczasowo ok. 2005 roku w związku z remontem kanalizacji na skrzyżowaniu z ul. Francuską). Istotną zmianą jest również likwidacja lewoskrętu z ul. Warszawskiej w ul. Dudy-Gracza na wysokości przystanku Graniczna.
Wdrożenie docelowej organizacji ruchu ma nastąpić w ciągu miesiąca od podpisania umowy. Z pewnością uporządkuje to obecny chaos na tych ulicach. Docelowa organizacja ruchu, zgodnie z przewidywaniami, nie uwzględnia możliwości poruszania się autobusów po torowisku tramwajowym.
Martwi brak remontu nawierzchni na najbardziej zniszczonych odcinkach, który zapowiadany był przez Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach. Liczymy, że również sygnalizacja świetlna doczeka się wreszcie programu, który uwzględniać będzie rzeczywisty priorytet w ruchu dla tramwajów.
greg napisał(a):
Świetne fotografie do artykułu!
10.07 11:46:33
ślązak napisał(a):
UM K-ce ma gdzieś priorytet dla tramwaji szacunek do SPODKA budowe torowiska do nowego MUZEUM remont RYNKU i wiele innych inwestycji mogących zmienić wygląd stolicy województwa śląskiego
10.07 14:55:25
Rekin napisał(a):
Posypała się orientacja tekstu, po pierwsze - proszę poprawić.
Zasadnicze pytanie: z jakiej paki TŚ mają płacić za organizację ruchu na drodze, która jest własnością UM KAtowice? Czegos tu nie rozumiem.
12.07 11:18:08
memphis napisał(a):
TŚ robiły remont i muszą wdrożyć docelową organizację ruchu.
Co z tekstem jest nie tak?
12.07 15:18:12
romario napisał(a):
Na IE od tekstu "Docelowa organizacja ruchu zakłada przekształcenie..." wszystko jest wyśrodkowane
09.08 14:53:34
timin napisał(a):
a kiedy do cholery wrócą autobusy skrócone do zawodzia
10.08 23:18:05