Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Nowe solarisy dla PKM Katowice już na ulicach

09.07.2010

Tagi: tabor, PKM Katowice – Dodał: Krzysztof Bojda

Dostarczone na przełomie czerwca i lipca 2010 roku nowe 12-metrowe i 18-metrowe solarisy niezwłocznie zadebiutowały w służbie liniowej. Wiele emocji w zakupionym taborze wzbudza nietypowa konfiguracja drzwi.


Ogłoszony na początku 2010 roku przetarg na dostawę 25 fabrycznie nowych autobusów to pierwszy od dłuższego czasu poważniejszy zastrzyk dla borykającego się z problemami taborowymi PKM-u Katowice. W specyfikacji zamówienia przewidziano pozyskanie 15 sztuk autobusów przegubowych oraz 10 sztuk standardowych. Oferty w postępowaniu złożyły trzy firmy: Solaris Bus & Coach S.A., MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o. oraz EvoBus Polska sp. z o.o. Najkorzystniejsza uznana została oferta z Bolechowa (98,5 pkt), wyprzedzając nieznacznie propozycję MAN-a (94,34 pkt). Ewentualność pozyskania mercedesów nie była brana pod uwagę - oferta została odrzucona.

Harmonogram zamówienia przewidywał dostawę pierwszej partii pojazdów do końca czerwca - zgodnie z planem do Katowic przyjechało pięć przegubowców oraz pięć autobusów krótkich. Otrzymały numery z zakresu 279 - 283 (Urbino 12) oraz 300 - 304 (Urbino 18). Jeden przegubowiec (300) skierowany został do zajezdni Zawodzie, pozostałe pojazdy pozostały w centrum. Dostarczone pojazdy niezwłocznie zarejestrowano i wysłano na trasy.

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

Według nieoficjalnych informacji do Zawodzia rozdysponowane zostaną jeszcze cztery pojazdy standardowe oraz jeden przegubowiec (314). Pozostałe pojazdy zostaną na zajezdni przy ul. Mickiewicza (284 - 288 oraz 305 - 313).

Bez wątpienia niemałe emocje towarzyszą kompletacji, w jakiej zamówiono autobusy. Przede wszystkim odnotować należy brak trzecich (w solówkach) i czwartych (w przegubowcach) drzwi. O tyle, o ile w przypadku taboru wielkopojemnego taką decyzję można jeszcze zaakceptować, to w przypadku pojazdów standardowych wydaje się to być ewidentnym nieporozumieniem. Autobusy służyć będą w Katowicach kilkanaście lat i przez cały okres eksploatacji, niezależnie od zmieniających się koncepcji odnośnie pożądanego przepływu pasażerów w pojazdach, brak ostatnich drzwi będzie doskwierać. W praktyce pasażerowie do dyspozycji będą mieli nawet nie dwie, ale zaledwie "półtorej" pary drzwi, gdyż jak powszechnie wiadomo połówka pierwszych drzwi w naszym regionie uznawana jest za nieformalne wejście do kabiny kierowcy.

Także we wnętrzu trudno dostrzec korzyści wynikające z takiej konfiguracji. Wieżowa zabudowa silnika zmusza do nietypowej i raczej mało praktycznej aranżacji tyłu pojazdu.

fot. M. Naderfot. M. Nader

Pasażerowie nowych autobusów tradycyjnie zgłaszają też problemy z niewygodnymi siedzeniami oraz niewydolną wentylacją wnętrza, szczególnie dokuczliwą podczas wakacyjnych upałów, w trakcie których przypadł debiut liniowy. Niewielkie uchylne partie okien są niewystarczające, niestety po raz kolejny zdecydowano zaoszczędzić na komforcie podróżujących.

Warto przy okazji zauważyć, iż w ostatnim czasie nawet w Szczecinie (który również postrzegany jest jako miasto ze skromnym budżetem na komunikację miejską) potrafiono zakupić pojazdy czterodrzwiowe, wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej (używaną!) oraz miękkie siedzenia.

fot. J. Jackiewicz

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Cezar napisał(a):

Poszedłbym jeszcze dalej - w przegubowcach zlikwidowałbym przednie drzwi dwuskrzydłowe i zabudował jednoskrzydłowe (dla kierowcy - mogą być nawet z lewej strony pojazdu). Niechęć z jaką kierowcy otwierają przednie drzwi dla wysiadających strasznie denerwuje, ale nieotwieranie ich dla wsiadających (dotyczy zwłaszcza Ikara 280 o nr 4280) przy niskiej przepustowości drugiej pary (wejście dla podróżnych z wózkiem i barierka w 1/3 szerokości drzwi) jest wkurzająca (dokładnie to wkurw**jąca). Ciekawe ile można byłoby zaoszczędzić na tej modyfikacji??? Szkoda że tej modyfikacji nie mozna wprowadzić również w solówkach - a byłaby taka oszczędność ... i mniej stresu dlas wsiadających z zajętymi dwoma rękami.

09.07 07:47:00

andrzejh69 napisał(a):

@Cezar..pójdźmy jeszcze dalej i wogóle zlikwidujmy na śląsku publiczną KM. Niech zostanie tylko busiarstwo :) jak na Ukrainie, już nie dużo nam brakuje, bo przecież linie tramwajowe, tak jak oni tam, likwidujemy

09.07 13:00:47

xxx napisał(a):

Ale lipne ta autopuszki masakra,Panowie macie 100% racji.

09.07 16:28:28

zonk napisał(a):

Gdyby tylko dało się porównać niedawno zakupione DAFy w Tbilisi do typowego DAFa w Europie...

a potem skonfrontować je z tymi Solarisami wszystko byłoby jasne.

09.07 18:22:22

MARIANO napisał(a):

Gratulacje dla PKM Katowice za pomysłowość, troskę i komfort dla pasażerów. :)

09.07 21:49:04

camo napisał(a):

Pełna moja zgoda z @Cezar, a inni przestańcie już ubolewać... bo już się niedobrze robi. Tak jakby to były pierwsze solówki tylko 2 drzwiowe w regionie. Narzekajcie jak KZK GOP wymaga takich w przetargach. A co przeszkadza to rzeczywiście te bardzo twarde siedzenia i brak klimatyzacji, co jest wstydem, iż w takim Szczecinie potrafią a w największej i najbogatszej aglomeracji w kraju nie. Na marginesie to zaj...ste są te nowe malowania szczecińskie...szkoda że czegoś równie ładnego i nowoczesnego nie ma u nas na Śląsku.

10.07 23:26:14

Egon napisał(a):

Skoro zdecydowano się już na te 2-drzwiowe solówki, to przynajmniej silnik mógł leżeć ;-/

11.07 22:16:01

rr napisał(a):

Pamiętam, że w NRD były nawet przegubowe ikarusy z dwojgiem drzwi, lub nawet jednymi i bez lufcików lub z jakimiś aparatami szparkowymi. Nie wstydźmy się dobrych wzorców! ;)

13.07 10:28:15


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!