Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Likwidacja torów tramwajowych w Gliwicach

20.06.2010

Tagi: infrastruktura, likwidacja, Tramwaje Śląskie – Dodał: Jakub Jackiewicz

17 czerwca 2010 r. rozpoczęto demontaż pierwszego odcinka linii tramwajowej w Gliwicach. Tramwaje przestały kursować po tym mieście 1 września 2009 r.


Dotychczas spółka Tramwaje Śląskie S.A., będąca właścicielem torowiska, powstrzymywała się od jakichkolwiek działań. Jednak nacisk ze strony władz miasta, poparty deklaracją organizatora komunikacji, czyli KZK GOP, że nie zamierza zlecać przewozów tramwajowych w Gliwicach przez najbliższe 14 lat (do końca obecnej umowy) spowodowało, że władze spółki zdecydowały się jednak rozpocząć demontaż torowiska.

fot. A. Pieczyrakfot. A. Pieczyrakfot. A. Pieczyrak

Termin demontażu związany jest z rozpoczęciem remontu ul. Wieczorka przez gliwicki magistrat. Według zapowiedzi władz miasta w dalszej kolejności likwidacja torowiska nastąpi na ul. Dolnych Wałów oraz na wiadukcie kolejowym w ciągu ul. Zabrskiej. Oznacza to definitywne przejście do historii gliwickich tramwajów.

fot. A. Pieczyrakfot. A. Pieczyrakfot. A. Pieczyrak

Warto w tym miejscu zauważyć, że obserwowane dramatyczne pogorszenie się stanu nawierzchni drogowej związane jest z brakiem tramwajów kursujących po torowisku wokół którego zabudowane są płyty lub kostka brukowa. Zmienia się bowiem rozkład naprężeń w torowisku i nawierzchni, a jeżdżące po nawierzchni torowiska ciężkie samochody ciężarowe i autobusy powodują pogarszanie się jej stanu. Identyczna sytuacja występuje od początku zeszłego roku w Chorzowie Starym, na trasie zlikwidowanej linii 12. MZUiM Chorzów dokonuje prowizorycznej naprawy nawierzchni ul. Siemianowickiej poprawiając ułożenie kostki brukowej.

fot. A. Pieczyrak

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

misiekolkusz napisał(a):

ŁEZKA SIĘ W OKU KRĘCI. SZKODA BARDZO WIELKA SZKODA. NO ALE CÓŻ Z GŁUPOTĄ WŁADZ GLIWIC SIĘ NIE WYGRA.

20.06 17:54:26

hawker napisał(a):

smutne ale niestety prawdziwe :/

20.06 18:38:52

ja napisał(a):

BARDZO DOBRZE;D

20.06 19:16:26

lgor napisał(a):

Nie idzie tego torowiska gdzie indziej wykorzystać? chociaż na pętle na końcu Chorzowskiej :P

20.06 20:19:31

Arek napisał(a):

ja jestem za utworzeniem lini zabytkowej cos ala katowice do konca chorzowskiej dabrowskiego :) i by przynajmniej zostało cos po tramwajach

20.06 20:38:55

mmm napisał(a):

@igor -szyny są robione pod wymiar. Trudno je będzie dopasować...

21.06 10:02:27

Dizel napisał(a):

Tego debila prezydenta miasta Gliwice trzeba po prostu w wyborach jesiennych usunąć ze stanowiska. W całej europie kładziony jest nacisk na komunikację szynową a kretyn wymyślił taki idiotyzm. ręce opadają! Mieszkam obecnie we Wrocławiu i tutaj tramwaje się rozwija, jest budowany tzw. szybki tramwaj, dokonywana jest reorganizacja komunikacji pod kątem zwiększenia roli tramwajów. Podstawą komunikacji w centrum ma być komunikacja szynowa! Autobusy mają zadanie dowozu ludzi z obrzeży miasta do wielkich węzłów przesiadkowych aby móc skorzystać z tramwaju. Ponadto są plany aby w najbliższych latach pociągnąć kilka linii tramwajowych do największych osiedli położonych na obrzeżach jak np Psie Pole. Polecam włodarzom miast KZKGOPu wycieczkę nad Odrę i zobaczenie węzła na Placu Grunwaldzkim, Placu Powstańców Wielkopolskich czy Placu Kromera. I to zdaje egzamin! Wprowadzono rewelacyjne rozwiązania biletów okresowych, dzięki czemu naprawdę optymalnie można sobie dopasować możliwość podróży po mieście. Oczywiście jest jeszcze wiele niedociągnięć, ale ja jako pasażer widzę że ustawicznie są one korygowane. Wiadomo że nie od razzu Rzym zbudowano i wszystko wymaga czasu aby wychwycić błędy i je skutecznie naprawić. Mam nadzieję że dużyjemy czasów że w Gliwicach na nowo odbuduje się linie tramwajowe.

21.06 22:18:14

Irek napisał(a):

Ale frankiewicz zgotował mi prezent na imieniny. Od 28 zaczyna likwidować tory na moście.

21.06 22:44:33

PKM Gliwice` napisał(a):

Ja bym chciał żeby linie A4 w Gliwicach obsługiwał tramwaj niskopodłogowy, a żeby UM i PKM Gliwice kupiły parę tramwai niskopodłogowych i pociągneli tory (dla CN), (może jakieś środki z Unii dostaną?) koszt sięga ponad 50 milionów. Ale jak by chcieli to dali by radę. Wydali 108 mln. na remont oczyszczalni w Łabędach, a zmian nie widać więc mogli by się zabrać za coś porządnego w tym mieście. Osobiście mi się marzy żeby po ul. Zwycięstwa jechał sam tramwaj, żadnych samochodów. I fajnie by było jak by bana jeździła do Łabęd ;P ewentualnie zadowolę się trolejbusami ;) też są fajne :)

22.06 03:54:46

TBD napisał(a):

wreszcie niech znikaja te wstretne tory...

22.06 12:33:47

Mix napisał(a):

No cóż, chyba trudno o bardziej czytelny dowód na chorobę, jaka trapi nasz kochany Śląsk - choroba uwiądu starczego władzy. Przecież to towarzycho należałoby zamknąć w pomieszczeniu o białych ścianach w koszulkach z bardzo długimi rękawami, złapać za nos i karmić tą papką, którą oni karmią społeczeństwo. KZK GOP w obecnej postaci nie ma sensu.

22.06 13:07:29

WagenHalt napisał(a):

Megalomania tego człowiek przeraża...Gliwice to zaścianek, a swój rozwój zawdzięcza tylko atrakcyjnemu położeniu względem A4 i A1. Prezydent Frankiewicz toczy prywatne wojny, zamiast zająć się sprawami istotnymi. W momencie kiedy pojawią się bramki na A4 to miasto stanie w jednym mega korku. Najważniejsze zadanie wykonane tramwaje zostały zlikwidowane. Jak wszystkim wiadomo to zło wcielone i wytwór szatana.

22.06 14:27:16

Strassenbahn napisał(a):

Jakby tak "ujek" Adolf wstał z grobu, to Frankiewicz by posłużył jako rozpałka do pieca, a następnie już reszta gliwickiego magistratu. To tak jest. Tego czego sie samemu nie zrobi, tego sie nie szanuje.

22.06 17:33:02

taki sobie mieszkaniec napisał(a):

Wielu się tu wypowiada, czesto bardzo radykalnie, ale po pierwsze czy macie jakąkolwiek znajomość zagadnień: planowania miast, zarządzania miastami, gospodarki miejskiej, ekonomiki transportu miejskiego, strategii rozwoju miast? Po Waszych wypowiedziach śmiem wątpić, a wręcz jestem pewnien, że nikt z Was nie kończył studiów w tym kierunku i pewnie też nie ma doświadczenia zawodowego w tym zakresie. Jeśli się myle to z przyjemnoscią przeczytam o Waszym wykształceniu i/lub dokonaniach, doświadczeniu w zakresie planowania systemów transportowych miast. I to wówczas powinien być punkt wyjścia do dalszej dyskusji, gdyż obecnie jest ona prowadzona na poziomie wiecie/rozumiecie. Pozdrawiam i będę się cieszył gdy dowiem się czegoś o wykształceniu/zawodzie tu tak "mądrze" się wypowiadających:)
Pozdrawiam

03.07 14:20:26

butthead napisał(a):

To doprawdy interesujące, jak likwidacja tramwaju wpisuje się w strategię rozwoju miasta, które za chwilę zostanie zalane wzmożonym ruchem z autostrady i średnicówki? Wystarczy zdrowy rozsądek, nie potrzeba specjalistycznych studiów aby dostrzec krótkowzroczność tej decyzji.

03.07 16:48:33

Taki sobie mieszkaniec napisał(a):

Hahahahaha to do przedmówcy, po co cała ekonomia, po co jakakolwiek nauka, studia, uprawnienia (np. do sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego), jak tak własciwie "wystarczy zdrowy rozsądek, nie potrzeba specjalistycznych studiów" Aż chce się dodać takie powiedzenie: "Nie matura lecz chęć szczera zrobi z Ciebie oficera". Pozdrawiam i proponuję więcej szacunku dla rzetelnej i fachowej wiedzy:)

04.07 11:13:53

Taki sobie mieszkaniec napisał(a):

To kolejny post, zatem w kontekscie oczywistości i tego że nie trzeba wiedzy specjalistycznej mam pytanie: Jednym z kryteriów funkcjonowania komunikacji tramwajowej jest wielkość obsługiwanego potoki pasażerskiego. Zatem do jakiej wielkości (oczywiście w pewnych granicach) potoku pasażerskiego na godzinę lub na dobę, właściwa jest komunikacja autobusowa a od jakiej tramwajowa? Od razu mówię ze to kryterium jest dość kluczowe bo w przeciwnym wypadku trzeba będzie stwierdzić że komunikacja tramwajowa powinna być wszędzie:)

04.07 11:30:51

butthead napisał(a):

Niewątpliwie zagospodarowanie przestrzenne Gliwic ze średnicówką przecinającą je w samym centrum oraz autostradą biegnącą ludziom po trawniku na osiedlu będzie wzorcem dla wszystkich innych miast - nie trudź się w odpowiadaniu, nie ma potrzeby ;) Chyba, że masz jakieś rzetelne i fachowe opracowania wskazujące, że tramwaj w Gliwicach to było zło wcielone - oczywiście opracowania niepochodzące z magistratu.

04.07 14:35:51

Taki sobie mieszkaniec napisał(a):

Dla kolegi widzę przy ocenie tego czy opracowanie jest dobre lub nie, jest źródło jego pochodzenia, ciekawe kryterium oceny:) Te z magistratu są złe, wszystkie inne rzetelne i fachowe:) A ja jestem ciekaw czy któryś z dyskutantów, a może sam autor artykułu o tramwajach i akceptujący komentarze, wie coś na temat potoku pasażerskiego, który jest własciwy do obsługi przez komunikację tramwajową. Bo przeciez to powinien być punkt wyjscia do dyskusji.

04.07 16:22:16

Piotrek napisał(a):

Proszę bardzo. Wzdłuż gliwickiej linii tramwajowej (podobnie jak w przypadku każdej innej) należy zlikwidować dublujące ją linie autobusowe i zapewnić automatyczne zielone światło na skrzyżowaniach. Wtedy będziesz miał potok, że hoho. Tak jest robione w całym cywilizowanym świecie. Oczywiście poza KZK GŁUPem, który wobec Frankiewicza zachowuje się tak, jak pani nieciężkich obyczajów wobec pana macho.

04.07 19:35:59

Daro85 napisał(a):

@taki sobie miekszaniec: a ja np. ten potok znam, ba nawet wiem ile go było na 1/4. Ba, nawet wiem ile miasto traciło przez debilną działalaność ZDMu rocznie, ale co ja się tam będę chwalić. Stosowny artykuł już się pisze- więc czekajcie z utęsknieniem i cierpliwością w sierpniu ;).

04.07 22:21:00

Gekon napisał(a):

tak z nowosci dodam ze spaliła sie zajezdnia zagozdy 6 autobósów poszlo z dymem i cala hala naprawcza .. takze pan zagozda wypadl chyba z obiegu ;)

05.07 09:06:32

gregor napisał(a):

wie ktoś, które auta się "utleniły"?

05.07 15:24:34

andrzejh69 napisał(a):

@taki sobie meiszkaniec - proszę podaj maila to Ci napiszę swoje doświadczenie zawodowe. Co do tego potoku to o ile dobrze pamiętam to 400 osób na godiznę przy dwutorze i 200 przy jednotorze. W latach 2000-2004 na pewno na linii 4 w centrum Gliwic tyle było jak nie więcej. Jeśli później było mniej to głownie z tego samego powodu co terz jest mneij na linaich 9+10 przed podzielenia 9 na nie, czy wprowadzenia T37 co 30 minut wagonami solo - KZKGOP robi wszytsko aby zniechęcić pasażera do korzystania z tramwajów.

05.07 17:02:59

Taki sobie mieszkaniec napisał(a):

Hahaha, no tak dwóch napisało: "wiem ale nie powiem":)))) Jeden, niejaki Piotrek jeszcze dopisał że coś tam jest robione na świecie poza KZK GŁUpem.... No cóż życzę funkcjonowania w swoim świecie i towarzystwie, ludzi którzy niczym wielkim się nie wykazali (bo prosiłem o podanie doświadczenia), ale za to zjedli wszystkie mądrości i uzyskali prawo obrażania innych. Pouczające było wysłanie tych kilku postów. Życzę dyskusji we własnym gronie, wnoszę też nie jednak nie wiecie od jakiego potoku przewiduje się komunikację tramwajową a do jakioego autobusową. Życzę wielu sukcesów w wyrażaniu opinii na tym forum

05.07 17:52:13

obeznany napisał(a):

To podziel się wiedzą i oświeć nas, Trollu Anonimie z uprawnieniami do sporządzania planów zagospodarowania przestrzennego, nie wiadomo po co potrzebnych do planowania oferty przewozowej w zbiorkomie ;))))

05.07 17:56:28

andrzejh69 napisał(a):

@taki sobie mieszkaniec - powiedz mi dlaczego tu publicznie mam podawać swoje namiary skoro Ty nie chcesz podać nawet swojego maila? Ale mimo to powiem Ci że przez 5 lat pracowałem w gliwickiej administracji samorządowej na wyższych stanowiskach niż inspektor. W swojej branży mam 21 letnie doświadczenie zawodowe i uprawnienia zawodowe do wykonywania samodzielnych funkcji. Zapewniam Cię że nie tylko małolaty na tym forum piszą i ten portal czytają. Ale Ty, tak jak co niektóry gliwiczan, uważasz że pozjadałeś wszystkie rozumy i jesteś ponad wszystkimi i ponad wszystkim co?

05.07 19:56:01

Rekin napisał(a):

Do takiego sobie mieszkańca - jesteś człowieku totalnym ignorantem. Nie istnieje coś takiego jak z góry zdeterminowany potok predystynujący do utrzymywania komunikacji tramwajowej. Sprawa jest prosta - jeśli JUŻ MASZ LINIĘ TRAMWAJOWĄ to należy ja utrzymać i stosownie do niej ukształtować resztę systemu. 4 była na 3 miejscu w aglomeracji jesli chodzi o rentowność, bijąc na łeb linie autobusowe.

06.07 08:32:24

Daro85 napisał(a):

@taki sobie mieszkaniec: chcesz potoku, a potok to wiesz- płynie sobie w Wiśle w górach i wymywa brzegi. Pytanie jest podstawowe- o jaki potok chodzi- czy o średni potok dobowy (tzn. średnio osób na kurs na dobę), czy o potok w zakresach godzinowych (bo np. linia moze wykazywać spore odchylenia w ciągu doby w napełnieniach), czy o średni potok miesięczny (uśredniony dla dni wolnych, świątecznych i roboczych), czy może interesujemy się jeszcze głębiej, tzn. interesuje nas czy nie występuje przepełnienie na konkrentym odcinku trasy i ten odcinek uzasadnia utrzymanie na danej trasie tramwaju.
No to jak jest? A co do doświadczenia to takie rzeczy moge podać w wypadku zaofertowania mi odpowiedniom płatnej pracy ;).

06.07 14:28:02

Rekin napisał(a):

Ależ tu w ogole nie ma o czym mówić. Linia tramwajowa idealna do zarabiania pieniędzy - tak mozna najkrócej sklasyfikować relację od ulicy Wieczorka po Chorzowską. Równie dobre handlowo odcinki w całej aglomeracji należą do rzadkości. Tu nie było mowy o rachunku ekonomicznym - proszę o tym pamiętać! Tu była od lat konsekwentna, celowa praca nad udupieniem relacji. Likwidacja torowisk w Gliwicach to hańba dla nowego prezesa Tramwajów Ślaskich, który widocznie juz z góry wiedział, że zostanie prezesem jesli od tego zacznie pracę. Mogli bez problemu poczekać do jesieni. Dla rentownosci całego podsystemu tramwajowego jest to ogromna strata, podobnie jak dla samych Gliwic.

06.07 18:01:38

serwusik napisał(a):

Ja się do dopiszę swoim komentarze. Bardzo przykro oglądać jak stoi tramwaj techniczny i ma z tyłu tory. To jest straszne i smutne. Ja uczestniczyłem w referendum głosując by franku.... wypierniczyć ze stołka. Lecz niestety ludzie ogłupieni nie poszli by go wypierniczyć. Jestem smutny że za moje pieniądze remontuje drogi niszcząc to co wiele pokoleń budowało i miało pracę. Teraz wiele osób niestety nie ma pracy przez tego ignoranta. ok 50 osób straciło pracę a to jest dużo. Myślę że jak wybierzemy nowego prezydenta to wrócą tramwaje a ja chętnie dołożę się małym datkiem do tego by szybko to się stało faktem. Umowę 15 letnią można zawsze renegocjować by powróciło to co ekologiczne. Mówienie że 1,99 za km autobusu w porównaniu do 5,84 to jest nieprawda bo koszt autobusu to ok 4 - 5 zł za km.

10.07 02:27:08


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!