Tramwaje Śląskie. Testy Helmuta wypadły pozytywnie
21.03.2010
Tomasz Głogowski,
Gazeta Wyborcza, 16.03.2010 r.
Nazywany pieszczotliwie Helmutem niemiecki tramwaj Pt pomyślnie przeszedł testy na Górnym Śląsku i w Zagłębiu. To już niemal przesądzone, że Tramwaje Śląskie kupią kilkanaście takich wagonów. Będą potrzebne spółce w czasie remontu torowisk i przebudowy centrum Katowic.
Wypożyczony z Frankfurtu nad Menem 37-letni tramwaj przez ostatnie trzy tygodnie kursował m.in. po Katowicach, Bytomiu i Sosnowcu. Testy miały potwierdzić przydatność wiekowego wagonu na czas przebudowy centrum Katowic i remontu 48 km torowisk. Wiele linii zostanie wtedy czasowo zamkniętych lub skróconych, więc Tramwaje Śląskie będą potrzebować kilkunastu wagonów dwukierunkowych. Ponieważ spółki nie stać na zakup nowych maszyn, zainteresowała się używanymi.
- Tramwaj z Frankfurtu sprawdził się pod każdym względem. Nie było żadnych problemów z mijankami, na pętlach czy z przejazdem wokół wąskich budynków - mówi Krzysztof Sklarek, główny inżynier Tramwajów Śląskich.
Sklarek mówi, że ważniejszy od kwestii technicznych był fakt, że Helmuta szybko zaakceptowali pasażerowie. Przez ostatnie tygodnie tramwaj zebrał zdecydowanie więcej pozytywnych niż negatywnych ocen. Ludzie docenili wygodę (tramwaj ma 62 miejsca na kanapach), szerokie wnętrze i całkiem niezłe wyciszenie. - Wyjątkowo cichy i ciepły w środku. Bez porównania z naszymi tramwajami - mówili pasażerowie.
Testy wykazały, że Helmut ma też wady. Pierwsza to brak niskiej podłogi, co praktycznie uniemożliwia korzystanie z tramwaju osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. Drugi mankament to poręcz znajdująca się tuż przy środkowych drzwiach wejściowych. Przez to do tramwaju nie można wejść np. z wózkiem dla dziecka. - Jeżeli uda się zlikwidować ten feler, tramwaj może jeszcze długo służyć pasażerom w naszym regionie - przekonuje Jakub Jackiewicz, redaktor naczelny Wojewódzkiego Portalu Komunikacyjnego.
Dwa tygodnie Helmut spędzi teraz w chorzowskiej zajezdni, gdzie zajmą się nim mechanicy. Choć tramwaj sprawdził się w warunkach miejskich, trzeba go dostosować do polskich norm, w wielu przypadkach innych od niemieckich. Do tej pory tramwaj miał tylko warunkowe dopuszczenie do ruchu. - Potrzebnych będzie kilka przeróbek, ale poradzimy sobie z nimi - zapewnia Sklarek.
Z nieoficjalnych informacji wynika, że kupno Helmutów jest praktycznie przesądzone. Problemem pozostaje cena. Nie chcą jej ujawniać ani Tramwaje Śląskie, ani niemieckie przedsiębiorstwo. - Jeden egzemplarz kosztuje prawdopodobnie kilkanaście tysięcy euro - mówi Jackiewicz. Dodaje, że raczej nie ma co liczyć na tak dobry interes, jak swego czasu zrobiły władze Krakowa, kupując używane tramwaje z Norymbergi po euro za sztukę.
» źródło
Tomasz Flaga napisał(a):
Mam pytania:
1) Czy równolegle z dostosowaniem do polskich norm tramwaj zostanie przemalowany na barwy zakładowe?
2) Kiedy (mniej więcej) można spodziewać się go w ruchu i na jakiej linii?
3) Kiedy mamy szansę zobaczyć kolejne Pt w ruchu?
21.03 21:22:19
podlesianin napisał(a):
Jedno małe pytanko a czy te pseudo nasze torowiska wytrzymają to monstrum jeżdżące po nich?
21.03 21:35:15
butthead napisał(a):
Masa własna wagonu jest porównywalna do składu stopiątek i rozkłada się na cztery wózki, czyli podobnie. Czas pokaże, jak będzie z obręczami.
21.03 22:06:11
car napisał(a):
Zastanawia mnie jaki przedział numerów dostaną Helmuty. Nie sadzę, aby były to od #817 wzwyż. No ale kto wie.
21.03 22:07:40
rifi napisał(a):
bardzo się cieszę że helmuty zostaną zakupione. A ten co jeżdził na śląskich torach to nie wraca do niemiec skoro bendzie miał przeróbki w chorzowie?? ciekawe ile planują zakupić helmutów. Po zakupie mogli by zamontowć w nich wyświetlacze i zapowiedzi przystanków tak jak w karlikach. Czy ktoś może wie gdzie i kiedy sie rozpoczną te remonty w katowicach? bardzo prosze o informacje
22.03 02:00:30
Rafał napisał(a):
Ot, polska mentalność. Swoje odrzucać, cudze chwalić. Jaki ogłupiony już ten naród. To jest jedna strona medalu. Druga polega na tym, że ja w ciągu minionej zimy jechałem tym Helmutem, i jest on moim zdaniem lepszy od naszych stopiątek np. pod kątem ogrzewania. Mankament to za wysoka podłoga, nawet w porównaniu do naszych stopiątek
22.03 07:03:29
wb napisał(a):
Mam pytanie związane z wcześniejszymi stwierdzeniami osób wypowiadaących się na różnych forach. Dlaczego nie może Pt8 przejechać przez tuneliki i wiadukty w Chebziu skoro jest niższy od starych Konstal N a węższy od 105N?
22.03 08:54:34
treeboor napisał(a):
Te Helmuty mogą się przydać na 2-3 Sierpnia, ponieważ w tym czasie na GOP-ie będzie rozgrywany Tour de Pologne. Przydałby się na odcinkach: Katowice Brynów Pętla - AWF i żeby od strony Chorzowa dojeżdżał do WPKiW: Wesołe Miasteczko i Załęże: Pośpiecha
22.03 15:14:47
--- napisał(a):
@wb - jest szerszy niż 105.
22.03 16:17:35
wb napisał(a):
Szerokość: Duewag Pt - 2350mm, Konstal 105N - 2400mm (a więc jak napisałem wcześniej "franfuterek" jest węższy). Takie wymiary są podane w danych techniczanych obu tramwajów.
22.03 19:09:20
helmuciarz napisał(a):
46 szt./31000 euro
22.03 20:06:47
lgor napisał(a):
Ciekaw jestem jak je pomalują. Dobrze by było gdyby w podobnym schemacie jak będą Karliki malowane. Poniżej zrobiłem taką wizję schematu malowania na podstawie szkicu podobnego tramwaju znalezionego w sieci.
http://www.fotosik.pl/pokaz...
22.03 22:20:19
butthead napisał(a):
Miejmy nadzieję, że będą jednak mieli lepsze "wizje" :)
23.03 00:16:47
--- napisał(a):
@wb - no to mnie motorniczy w błąd wprowadził. Można by je pomalować jak stopiątki :)
23.03 09:04:33
666 napisał(a):
głupota głupota i jeszcze 1 głupota! jak mozna pakowac sie w niemieckie zlomy i to za taka cene, za ktora prawdopodobnie p.berkowski wylecial ze stanowiska, a do ktorej nikt teraz nie chce sie przyznac! moi drodzy - jestem w stanie duzo postawic na to, ze bedzie to kolejny poślizg TS. sam zakup bedzie poczatkiem. poniewaz testy nie wypadly tak rewelacyjnie jak jest to opisane - podsumujcie sobie np. ilosc wykolejen! nastepnie przeciez dochodzi jeszcze eksploatacja - i nie chodzi mi o same czesci, ktore beda kosztowac drugie tyle, ale tez o warunki w jakich bedzie sie on poruszal. Katowice to nie frankfurt. nasze tramwaje nie sa garazowane, a "serwis" daleko obiega od jakichkolwiek norm. idzmy dalej i wezmy pod uwage np. te drzwi, ktore w porownaniu do naszych sa conajmniej skomplikowane (pewnie nie wiecie, ze tez wystapila awaria, ktora unieruchomila go na pare dni). egh... szkoda gadac. zycze im jak najlepiej ale nie daje im wiecej niz 5 lat. moim zdaniem sa to pieniadze utopione w bloto, a raczej w czyjąś kieszeń tak jak wygladalo to z citadisami. bylo przeciez tyle lepszych alternatyw... jak kocham nasz Śląsk tak nie potrafie pojąć dlaczego wiecznie i pod kazdym wzgledem osmieszamy sie na tle innych miast :-( pozdrawiam
23.03 12:17:59
ŁMPP napisał(a):
W najgorszym wypadku można je później odsprzedać do Gorzowa Wlkp. Tam chyba lubią niemieckie tramwaje.
23.03 17:46:36
milkuczanin napisał(a):
na trojeczki 5 sztuk zakupić
23.03 22:50:44
ślązak napisał(a):
666 masz dużo racji podstawowy problem to taki że PT8 nie przejechał po wszystkich liniach ma wiele mankamentów technicznych jak drzwi pantograf siedzenia pasażerów itp itd optymizm szefów TŚ SA jest na wyrost i nie jest podzielany przez pracowników ale kto by się przejmował i liczył z ich opinią zawsze można potem im wytknąć niekompetencje i brak umiejętności !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
24.03 12:53:12
Jaś Fasola napisał(a):
Kto to coś będzie prowadził? Motorniczy czy raczej MASZYNISTA!!! Bo to coś bardziej jest podobne do pociągu niż do tramwaju!!! A tak w ogóle to jak coś tak starego i pełnego azbestu kupują to lepiej mogli sobie sprawić jakiś skład od PKP np.EN57 było by taniej!!!
03.04 09:58:31
zonk napisał(a):
A mnie ciekawi czy po usunięciu (jeśli wogóle jest) azbestu nadal będzie w nim tak ciepło zimą...
04.04 08:28:59
zainteresowany pasażer napisał(a):
Ostatni news 21 marca 2010 a dzisiaj mamy 8 kwietnia 2010. Zostańcie chociaż tygodnikiem a nie miesięcznikiem
08.04 18:45:03
zonk napisał(a):
Jak będzie coś ciekawego do powiedzenia. W GOPie narazie wszystko gnije w procesie trwania... Może gdy w końcu zaczną sprowadzać kolejne Pt...
08.04 22:09:35
rifi napisał(a):
no mnie też to dziwi że ostatni artykół z 21 marca i przez 19 dni echo nawet w prima aprilis nic nie było a co roku było coś ciekawego dziwna sprawa
09.04 01:12:36
SK napisał(a):
Administrator już nie kocha komunikacji tak jak Wy-to straszne!!!!I co teraz?A na pewno tyle się wydarzyło:a to jakiś tramwaj zgubił reklame,a to jakiś szofer jechał na bani,a to pantograf się (ale)urwał,coś skasowali...a tu nic sie nie dzieje.Może rachunek za prąd nie zapłacony.....Kochajcie KM
09.04 19:43:00
czytelnik napisał(a):
Szkoda.. Wchodzę codziennie na stronę i echo.. Przynajmniej na FTŚ-u coś się dzieje. Panowie nie zmarnujcie pozycji jaką sobie wyrobiliście.
10.04 07:37:27
ja napisał(a):
WPK nie ma informacji a na TVN24 oto prosze:
http://www.tvn24.pl/2324754...
10.04 13:43:12
sikorka napisał(a):
i nawet na żałobę narodową brak reakcji - strona nie zmieniła szaty graficznej na czarno-białą... żal!
11.04 13:12:33
memphis napisał(a):
Zmieniła, proszę sobie odświeżyć pamięć podręczną przeglądarki.
11.04 14:25:41
ślązak napisał(a):
NEWS nowym prezesem TŚ.SA został TADEUSZ FREISLER w rk-2 KATOWICE w odstawke na czas nieokreślony poszedł wag 116nd nr 808 powód pękniety czop lączący pudło A=C to kolejna taka awaria w 116 szefostwo rejonu podjeło też decyzje o rozpięciu jednego ze składów 105N/2K wagony 693 i 694 będą jeżdzić solo powodem jest sugestia serwisu z MPK ŁÓDŻ IŻ OSTATNIE AWARIE SĄ SPOWODOWANE TYM IŻ NIE BRANO POD UWAGE PODCZS REMONTU JAZDY WAGONÓW W SKŁADZIE?! Takie podejście nie powinno mieć miejsca wagony wysłano jako skład wróciły jako skład i jako skład jeżdziły są na gwarancji więc szefostwo powinno egzekwować od serwisu skutecznej naprawy inaczej powtórzy się historia ze 116nd
11.04 14:58:21
pasażer napisał(a):
NEWS - w dniach 08 do 11 kwietnia 2010 roku rozbierano wiadukt kolejowy nad ulicą Armii Krajowej w Chorzowie. Nie kursowały tramwaje 37, linia tramwajowa 7 została skrócona do zajezdni Chorzów Batory, kursował zatramwaj T-7 na trasie Chorzów Batory Zajezdnia - Świętochłowice Mijanka, trasami objazdowymi kursowały autobusy 6, 7 i 23. Linia T-17 kursowała z częstotliwością 15 minut. Nie musicie dziękować - coś się dzieje w komunikacji w GOP
11.04 18:09:21
adam86 napisał(a):
@Ślązak: to w TŚ mają niedobrze w głowach, wagony po modernizacji w Łodzi są solówkami mogącymi jeździć w składzie, ale ze względu na ich wyposażenie jest to dalece nieracjonalne.
11.04 18:38:50
wb napisał(a):
Na necie można znależć zdjęcia zmodernizowanego, frankfurckiego duewaga Pt: [Tulomsas] z miasta Gaziantep w Turcji!!!
19.04 21:49:17