Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

PKS Zawiercie postawiony w stan likwidacji

17.03.2010

Tagi: PKS Zawiercie, prasa – Dodał: Krzysztof Bojda

Patryk Drabek,
Polska Dziennik Zachodni, 12.03.2010


PKS Zawiercie został postawiony w stan likwidacji. Pracę straci 86 osób, a po wakacjach pojawi się problem m.in. z dojazdem do szkół.


Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Zawierciu zostało postawione w stan likwidacji. To decyzja Ministerstwa Skarbu Państwa, które dwukrotnie podejmowało nieudane próby prywatyzacji spółki. Zawierciański PKS miał jednak 2 mln zł długu i w oczach prywatnych przedsiębiorców nie był łakomym kąskiem, a władze samorządowe nie mogły przyjąć na siebie jego zadłużenia. Zarówno Urząd Miejski w Zawierciu, jak i Starostwo Powiatowe starały się jednak znaleźć kupca dla kluczowego dla powiatu przewoźnika.

- Wspieraliśmy PKS w poszukiwaniu inwestora. Teraz problem braku transportu dotyczy mieszkańców sąsiednich gmin, bowiem zarówno gmina Zawiercie, jak i Poręba korzystają z usług Zakładu Komunikacji Miejskiej - tłumaczy Mirosław Mazur, prezydent Zawiercia.

Chętne do przejęcia akcji PKS-u nie było także Starostwo Powiatowe w Zawierciu.

- Organizowaliśmy kilka spotkań z wójtami i burmistrzami, by to oni przejęli akcje PKS-u. My, jako starostwo, ze względu na sytuację szpitala zadłużonego na około 40 milionów złotych, nie mogliśmy zainwestować kolejnych pieniędzy. W tym przypadku droższa jest nam służba zdrowia. Myślę jednak, że wiele prywatnych firm przewozowych wypełni lukę po PKS-ie - podkreśla z kolei starosta zawierciański, Ryszard Mach.

W związku z likwidacją spółki pracę straci 86 osób, a pierwszych zwolnień można spodziewać się w tym miesiącu.

Zaległości w wypłacie pensji zarówno pracownikom fizycznym, jak i umysłowym sięgają trzech miesięcy. Spółka ma jednak obecnie związane ręce, ponieważ wszystkie rachunki bankowe zajęte są przez ZUS i dwóch komorników.

- Starostwo ani żadna gmina nie chciały przejąć PKS-u. Nic nie wyszło z planowanego utworzenia w powiecie związku komunalnego. Poza tym nie pomogła nam rosnąca liczba prywatnych przewoźników. Zanotowaliśmy spadek realnych korzyści finansowych o około 25 procent - tłumaczy Zygmunt Bulka, były już prezes zarządu PKS w Zawierciu, a obecnie likwidator spółki.

Dla takich gmin, jak Ogrodzieniec, Pilica czy Kroczyce, likwidacja PKS-u to bardzo złe wieści.

- Dla mieszkańców naszej gminy będzie to na pewno duży problem. Już od kilku lat obserwowaliśmy jednak likwidowanie poszczególnych kursów, a przez niektóre, mniejsze miejscowości w gminie nie przejeżdżają zarówno autobusy PKS-u, jak i prywatni przewoźnicy. Mam nadzieję, że ci ostatni poszerzą teraz zakres swojej działalności - podkreśla burmistrz Pilicy Michał Otrębski.

Problem dostrzegają również inni włodarze gmin. Burmistrz Ogrodzieńca, Andrzej Mikulski co roku ogłasza przetarg na przewóz uczniów do szkół, a w dalszej perspektywie szukałby porozumienia z zawierciańskim ZKM. Kroczyce być może skorzystają natomiast z usług PKS-u Myszków.

- Od pewnego czasu szukamy różnych rozwiązań. Chcieliśmy nawet dofinansować nierentowne kursy PKS-u, lecz spółka ma zablokowane konta i środki gminy przejąłby komornik. Wobec tego będziemy mieli bardzo mało czasu na to, by rozwiązać problem dowożenia uczniów i osób do pracy od września. Jeśli chodzi o miejscowości leżące przy DK nr 78 to mieszkańcy nie będą mieli problemu, ponieważ wiele autobusów kursować będzie ze Szczekocin, Jędrzejowa i Kielc. Problem pojawi się jednak w Siedliszowicach, Szypowicach, Siamoszycach czy Dobrogoszczycach. W tym przypadku chcemy rozmawiać z zawierciańskim ZKM, ale mamy też alternatywę w postaci PKS-u Myszków - podkreśla Stefan Pantak, wójt Kroczyc.

Poszczególne kursy, które są nawet nierentowne dla PKS-u, nie będą od razu likwidowane. Oznacza to, że do końca roku szkolnego młodzież nie musi się obawiać, że nie będzie miała czym dojechać do szkoły. Poważny problem pojawi się dopiero po wakacjach.

- Na pewno będziemy chcieli wywiązać się z zawartych wcześniej umów ze szkołami i Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego, które mamy podpisane do czerwca. Do tego momentu nie należy się spodziewać radykalnego ograniczenia kursów - zapewnia Zygmunt Bulka.

» źródło (tyt. org. "Komunikacja w zaniku")

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

greg napisał(a):

Szpital ma 40 mln PLN długu (zresztą kiedy ten szpital nie miał tak ogromnych długów?) i funkcjonuje wciąż generując jeszcze większe straty. Natomiast PKS z 20 krotnie mniejszym długiem uległ likwidacji.
Prawa rynkowe jak widać nie dla wszystkich są jednakowe.

17.03 08:45:55

M11 napisał(a):

Kierowcy mogli więcej "brać w kieszeń" zamiast wydawać uczciwie bilety... Genialny był także dobór taboru do poszczególnych linii: kursy gdzie regularnie jeździło nie więcej niż kilka osób obsadzano... np. PR-em. Genialne były także posunięcia odnośnie przebiegu tras:
1. zlikwidowano większość kursów w weekendy (kiedy niektórzy chcieliby wrócić do domu - niekoniecznie korzystając z własnego samochodu)
2. trasę o średnim/niskim zapełnieniu, o przelocie rozkładowym 45min, połączono (w zupełnie bezmyślny sposób: autobus dwukrotnie przejeżdża przez ten sam przystanek) z innymi trasami o podobnych przelotach i w ten sposób zamiast 45min do przystanku końcowego podróż trwała... 80-90min (oczywiście trzeba kupić droższy bilet, bo więcej kilometrów). Oczywiście trasy te mogły samodzielnie funkcjonować i być obsługiwane minibusami.
Warto przytoczyć tu przykład obsługi linii na zlecenie ZKG "KM" Olkusz - bardzo szybko zostali docenieni "za wyjątkowe zasługi" w punktualności, stanu technicznego i czystości taboru, % wykonaniu zadań. Nawet otrzymali 'nagrodę' w postaci wypowiedzenia umowy.
Takich "kwiatków" jest wiele. Kiedyś dość często korzystałem z PKS. Po "optymalizacji" oferty już nie było z czego korzystać ;)
PKS Zawiercie gratulujemy innowacyjności w podejściu do klienta!

17.03 11:37:06

Vegeta napisał(a):

Świetnie. Jak kiedyś będę chciał się wybrać z plecakiem na wycieczkę "jurajską", to pozostaje mi albo pociąg+ciasny busik z dwoma kursami na dzień, albo własny samochód i dołożenie się do zawierciańskich korków (w niedzielę po południu naprawdę ciężko przez to miasto przejechać). I bądź tu człowieku "eko"...

PS. Większość tych kursów po trasie Szczekociny - Zawiercie to kursy pospieszne. Jeśli kierowca zatrzyma się w jakiejś małej miejscowości, to cud...

17.03 19:59:25

Amalio napisał(a):

Niesamowite - wszystkim zależy na tym by PKS istniał,jest wielki płacz, a nikt nie zrobił nic konkretnego by firmę uratować - żenada :]

17.03 21:15:46

starygronek@wp.pl napisał(a):

M11 napisał(a):
Kierowcy mogli więcej "brać w kieszeń" zamiast wydawać uczciwie bilety
....M11 zapytaj kierowców jaką mieli stawkę i od kiedy nie dostawali na czas wypłaty. A każdy ma dom , rodzinę i wydatki na życie. Osobiście rozmawiałem z niektórymi z nich. Pracowali po 280 godz. przy miesięcznym zarobku 1400 zł. Więc nie obwiniajcie kierowców za tą sytuację. Były kierowca PKS Katowice i zlikwidowany PKS Będzin.

18.03 16:43:52

misiekolkusz napisał(a):

Kolejny PKS do historii. Przykre ale prawdziwe. Mamy wolny rynek i konkurencje. Skoro nie potrafili dać sobie rady to trudno. Tu można przytoczyć wiele przykładów PKS Olkusz, PKS Chrzanów, PKS Będzien i wiele innych. Kiedyś chciałem wynająć kilka autobusów pod reklamy w PKS Olkusz i Będzien chciałęm zapłacić za najem powierzchni reklamowej i co?!!!.
Bardzo duzo załatwiania gonitwy i tak wszystko padło bo rada pracownicza nie wyraziła zgody.Wiec macie przykłąd że te firmy poprostu nie potrafiły się przestawić na wolny rynek.to samo z PKS ZAWIERCIE poprostu padł bo brakowało prostego podejścia PKS dla pasażera a nie odwrotnie.

18.03 18:17:59

P napisał(a):

były prezes PKM Świerklaniec pan Bulka zajebał PKS to było do przewidzenia teraz podobno wygrał konkurs na prezesa Tramwajów Śląskich i kolejna instytucja pójdzie pod młotek szkoda słów

19.03 07:53:33

M11 napisał(a):

@starygronek: może niezbyt ściśle się wyraziłem: brali w kieszeń w czasach kiedy PKS stał dobrze. Zjawisko brania w kieszeń w tym PKS istniało chyba "od zawsze". W latach 90 dyrekcja, aby ukrócić ten proceder, wyrywkowo przydzielała do autobusów pracowników biurowych, którzy mieli "patrzeć na ręce" kierowcom.

19.03 08:08:45

Grzesiek napisał(a):

W tym przypadku droższa jest nam służba zdrowia. Myślę jednak, że wiele prywatnych firm przewozowych wypełni lukę po PKS-ie - podkreśla z kolei starosta zawierciański, Ryszard Mach.

Kolejny debil z urzędu się wypowiada. Brali w łapę od busiarzy i teraz muszą zlikwidować PKS bo co by wyszło korupcja?
Każdy PKS skończą to jest ogólna polityka . Nie umią rządzić bo to wszystko matoły i karierowicze.
Taki prezes PKS - nie umiał sobie poradzić z rządzeniem w firmie a teraz likwidator. Wypieprzyć na bruk go !!

19.03 08:39:34

lew napisał(a):

PKS wykończyli sami pracownicy m.in."uprzejmością" do pasażera, punktualnością, braniem do "kieszeni" lub kupując własny autobus

19.03 14:36:12

camo napisał(a):

PKS Zawiercie jest sam sobie winien upadku, przez prowadzenie polityki rodem z poprzedniej epoki, tak samo jak do beznadzieji doprowadziła się kolej... tylko likwidacje, cięcia, jeżdżenie "z łaską" a nie dla klienta. A mogliby przecież w swoim czasie np. kupić kilka busów na najmniej obciążone relacje i na dni wolne, a nie tylko likwidować, likwidować, likwi.... Prywaciarze pewnie już się cieszą.

19.03 22:06:12

Tomasz napisał(a):

Zgadzam się, że część kursów była bezsensowna. Ale wystarczyło logicznie myśleć, robić odjazdy 5 min po przyjeździe pociągu z Katowic, Częstochowy. Kursy do Ogrodzieńca, Pilicy, Krakowa to kopalnia pieniędzy. No ale jak bilet kosztował do Pilicy 4,70 (tak) to pojawuły się busiki po 3zł. Ludziska się przesiadły, PKS zszedł z ceną do 3zł ale ludzie już nie wrócili i tak się zaczęło. Autosan wiózł powietrze i 5 ludzi. Kurs PKS Zawiercie w relacji Katowice - Jastrzębia Góra, takie rzeczy się promuje... Ponoć PKS Myszków chciał przejąć ale jak zobaczyli co i jak to się wycofali. Ale spokojnie Panie starosto, będą wybory i zobaczymy jakie wyniki będzie miała ta "Alternatywa". Likwidacja Przyjaźni, teraz PKS'u to świeże sprawy i mieszkańcy z pewnością docenią troskę i komunistyczny moloch w postaci szpitala, generującego kilkaset tysięcy długu miesięcznie. A dzieci jak dojadą do szkoły, kto by się tym martwił... Zapewne pustkę wypełnią busiki ze szrotu i Zawiercie zacznie przypominać Olkusz...

21.03 21:00:14

Misiek napisał(a):

Zgadzam sie z M11,jechalo pare osob a puszczali duzy woz i paliwa drugie tyle szlo co by puscili malego,jezdzili na pusto bo zamiast wyslac miejscowego to wysylali kierowce ktory musial wracac 20km i gdzie oszczednosc..?idioctwo,zero myslenia.
Moze i malo zarabiali(zgadzam sie z tym)ale jakby nie kradli to by nadal jezdzili,a u prywaciarza juz tak nie bedą mieli dobrze jak w pksie,ojj nie,skonczy sie kradzenie.Jest jeszcze wiele przyczyn a przede wszystkim to brak odpowiedniego gospodarza!

12.05 19:40:00

timin napisał(a):

podstawa był gospodarz, i zła polityka pks zawiercie brał sie za komunikację miejską w będzinie i w olkuszu ale jakim taborem rodem pks-owsim. mógł pan prezes wziąść przykład z pks gliwice jakoś wlazł w komunikację miejską i kupuje tabor do tego a nie jeżdzi np. na 280 autosanem. przez tą likwidacje będzie skasowana linia 719 jestem tego pewien ze tak będzie i znowu pasażer dostaje w dupę już na miesięczny kzk gop nie dojadę do zawiercia i znowu tylko większe koszty. takim tępem to zaniedługo nie będzie żadnej komunikacji

12.05 20:43:01

luccy napisał(a):

do timin. głupoty piszesz 719 to jest linia kzk, jak nie będzie PKS to będzie inny przewoźnik

12.05 21:05:07

timin napisał(a):

do luccy. ty jechałaś kiedyś tą linią i znasz jej specifike. ta linia nie jest przetargowa (umowa jest spisywana na rok i tak była przedłużana) i tam sa tylko honorowane miesięczne KZK GOP a normalnie jest jak w PKS. dwa to nawet w KZK GOP powiedzieli że nie wiadomo co z nią będzie. więc skoro KZK GOP powiedział że nie wie to już wszyscy wiedzą co się stanie. a może według ciebie linia 2 też jest KZK GOP

12.05 21:30:06

MarcinG napisał(a):

Może pks Myszków skorzysta...przynajmniej mam taką nadzieję

18.06 08:08:46

J. napisał(a):

Co z przewozami Zawiercie-Włoszczowa, Włoszczowa-Zawiercie po wakacjach? Czy są jakieś plany na zastąpienie PKSu np. busami, lub przejęcie PKSu przez inną firmę?

04.07 16:42:57

Sabina napisał(a):

Masakra! 719 jest już zlikwidowany. Zastępcy nie ma, innego przewoźnika nie ma, prywatny bus był, ale przestał jeździć, bo odebrano mu licencję za "nadmiar pasażerów" w jednym samochodzie. Nie wiem, jak bede dojeżdzała do szkoły od września, echhh...

11.08 15:00:02

timin napisał(a):

mówiłem że tak będzie z 719 to nikt mi nie wierzył. jedyna nadzeja ze może zkm dogada się z kzk gop lub odrotnie i dwójkę zawierciańską przedłóżą do siewierza ale już pod inna numeracja na takich zasadach jak 719 czyli bilety jednorazowe zkm zawiercie a honorowanie miesiecznych kzk gop

11.08 23:16:50

Banan napisał(a):

z Kielc przez Włoszczową jeździ prywatny przewoźnik LL bus do Katowic przez Zawiercie

31.03 09:20:50


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!