Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Tramwaje Śląskie: remonty taboru w drugiej połowie 2009 roku

19.03.2010

Tagi: tabor, Tramwaje Śląskie, inwestycje – Dodał: Łukasz Chrzan

W drugiej połowie 2009 roku wykonano łącznie sześć remontów kapitalnych w Zakładzie Usługowo-Remontowym w Chorzowie Batorym. W większości remontów kapitalnych wykonano tym razem zmieniony design ściany czołowej. Odbyło się także sporo napraw bieżących oraz powypadkowych.


Remonty kapitalne

W sierpniu zakończył się remont wagonów 105Na 635 i 636 z zajezdni Będzin. Utrzymano w nich nadal możliwość spięcia w skład 636+635 z zastosowaniem gniazd typu Aviotech 20-21, eksploatowane są one jednakże jako solówki.

fot. J. Sobotafot. J. Jackiewiczfot. Ł. Chrzan
fot. D. Wójcikfot. D. Wójcik

Z początkiem września zakończył się remont wagonu 699, który jako pierwszy w ZUR otrzymał zmodyfikowany wygląd ściany czołowej. 15 września 2009 rozpoczął służbę liniową.

» Czytaj więcej o remoncie kapitalnym wagonu 699

fot. J. Sobota

We wrześniu zakończono remont wagonu 105Na 658 z zajezdni Gliwice, który wykonano także według nowego standardu, na wzór wcześniej wspomnianego wagonu 699. W miejsce tradycyjnych wyświetlaczy matrycowych zastosowano rozwiązanie oparte na diodach (wyświetlacze firmy Dysten z Zabrza). Ciekawostką jest także zastosowanie wyświetlacza z numerem pociągu, zamiast zwykłej tabliczki.

fot. S. Nadolskifot. S. Nadolski

W listopadzie do użytku wszedł trzeci z rodziny „Zurków”, wagon 105Na 687 z zajezdni Zawodzie. Zastosowano klasyczne wyświetlacze matrycowe oraz uwzględniono możliwość wykorzystania wagonu jako doczepy do 699. Skład 699+687 próbnie kursował przez kilka dni.

fot. J. Sobotafot. D. Wójcik

W grudniu zakończono remont kapitalny wagonu 105Na 458 z zajezdni Gliwice. Zakres prac był identyczny jak w wagonie 687. Jest to czwarty „Zurek” w Tramwajach Śląskich i zarazem drugi w zajezdni Gliwice. Zamontowano jednak zwykłe kasety na numer i trasę linii.

fot. P. Wacławekfot. D. Wójcikfot. J. Sobota


Remonty bieżące i naprawy powypadkowe

Z zajezdni Będzin dostarczono w celu naprawy powypadkowej wagon 105Na 527. Zakres prac obejmował wymianę uszkodzonego poszycia ściany czołowej wagonu oraz części poszycia dachu wraz z położeniem nowej wykładziny izolacyjnej, naprawę pantografu OTK-1, remont wózków napędowych, przegląd aparatury elektrycznej, wymianę oświetlenia zewnętrznego: zastosowano kwadratowe reflektory, światła zespolone "Autosan" (pozycyjne plus kierunkowe), boczne kierunkowskazy "Ikarus" i tylne lampy pochodzące z samochodu "Lublin".

fot. D. Wójcikfot. D. Wójcikfot. D. Wójcik

Do przygotowania rejestracyjnego dostarczono wagony szkoleniowe 105Na 111+112 z Ośrodka Szkolenia Motorniczych. Zakres prac był, jak na lata tych wagonów, mniej obszerny. Dokonano przeglądu aparatury z drobnymi ulepszeniami, odświeżono powłokę lakierniczą w kabinie przy stanowisku instruktora, wymieniono pantograf OTK-1 na nowy prototypowy OTK-1 z dolnymi ramionami o przekroju kwadratowym, zamiast tradycyjnych spłaszczonych rur.

fot. A. Muth

Przegląd odbył wagon 105Na 674 z zajezdni Zawodzie. Po krótkiej wizycie udał się do swojego macierzystego zakładu.

fot. D. Wójcik

We wrześniu odbywały się też prace nad łączeniem wagonów w składy. Mowa tu o wagonach 105Na 703 i 704 z zajezdni Stroszek, które po długiej przerwie mogły znowu zostać spięte w skład 703+704. W wagonie 704 zamontowano na nowo gniazda sterowania ukrotnionego typu KOL oraz gniazdo kasownikowe i barierki siatki międzywagonowej, zabezpieczającej przed niepowołanym wejściem pomiędzy wagony.

fot. M. Makulafot. Ł. Chrzanfot. J. Sobota

Nastąpiła także naprawa dwóch lorek transportowych z zajezdni Zawodzie 73R+74R, oraz kasacja wagonów 105Na 317 z zajezdni Stroszek oraz 588 i 589 z zajezdni Gliwice.

fot. D. Wójcikfot. D. Wójcik
fot. Ł. Chrzanfot. J. Sobotafot. D. Wójcik


Październik przyniósł długo oczekiwane pojawienie się wagonu 116Nd w ramach remontu bieżącego. Do tego typu remontu wyznaczono wagon 116Nd 807 (szerzej o zakresie prac napiszemy w odrębnym artykule).

fot. Ł. Chrzan

W międzyczasie wykonano kilka napraw powypadkowych. W skutek wypadku uszkodzeniu przodu uległ wagon 111N 342 z zajezdni Gliwice. Dokonano tutaj wymiany elementów konstrukcji i poszycia na nowe, pozostawiono reflektory tzw. "wyłupki", lecz bez czarnej obwódki, wykonano przegląd aparatury elektrycznej i wymieniono przetwornicę wirującą Pta na statyczną (pochodzącą z wagonu 105Na 458).

fot. S. Nadolski

Kolejny wagon, który przeszedł naprawę powypadkową, to 105N 362 z zajezdni Stroszek. Zakres prac umożliwił przywrócenie do ruchu tego jednego z najstarszych (rok produkcji 1975) wagonów w parku taborowym przewoźnika. Podczas prac m.in. założono prostokątne reflektory oraz światła zespolone "Autosan".

fot. D. Wójcikfot. J. Drogoś

Wagony 105Na 707 i 708 z zajezdni Stroszek, zostały poddane przystosowaniu do jazdy ukrotnionej wzorem składu 703+704. Jednakże, zamiast gniazd typu KOL, zastosowano gniazda typu Aviotech 20-21, co stanowi swojego rodzaju odmianę. Dla przypomnienia, takie gniazda zastosowano m.in. w wagonach 105Na 635+636 z zajezdni Będzin, które zostały poddane remontowi kapitalnemu. Mogą one jeździć w składzie jak i solo. Skład 105Na 707+708 to wyjątek, gdyż remont kapitalny miał 14 lat temu, a otrzymał takie gniazda. Jest to obecnie jedyny skład wagonów 105Na eksploatowanych na takim połączeniu ukrotnionym.

fot. J. Jackiewiczfot. J. Drogoś

Do drobnej naprawy zakwalifikował się też 105N 338 z zajezdni Zawodzie oraz 105Na 493 z zajezdni Stroszek. Ten ostatni przeszedł RB w 2008 roku w ZUR. Po pewnym czasie nastąpiło jednakże zwarcie na listwie zaciskowej pomostu tylnego (TZT), co doprowadziło do unieruchomienia wagonu. Po naprawie wrócił do zajezdni i spięto go ze swym kompanem – 105Na 492. Z wagonów roboczych natomiast, naprawiono wagon 4N 39R z zajezdni Stroszek, w którym naprawiono podwozie. Dokonano też przeglądu aparatury i innych podzespołów.

fot. J. Jackiewiczfot. Ł. Chrzanfot. Ł. Chrzan

Listopad przyniósł natomiast wiele prac związanych z wymianami starych instalacji elektrycznych w wagonach. Począwszy od września trwały prace nad wagonem 105Na 524 z zajezdni Będzin. Wymagało to sporo czasu i wkładu. Z tej samej zajezdni dostarczono wagon 105Na 451, który miał oryginalną instalacje elektryczną z 1982 roku. Wagon 451 pozostaje w remoncie, prócz instalacji do wymiany konieczna jest naprawa powypadkowa przedniej części.

fot. Ł. Chrzanfot. D. Wójcik

Zaskoczeniem była przysłanie dwóch wagonów pochodzących oryginalnie z MPK Kraków - numery 283 i 285. Wagony także kwalifikowały się do wymiany instalacji. Zamontowano m.in. nowe przyciski drzwiowe wewnątrz i na zewnątrz oraz prostokątne reflektory. Wnętrze pozostało bez zmian. Wagony przystosowano do wspólnej jazdy ukrotnionej. Co ciekawe powróciły one do konfiguracji, w jakiej jeździły w Krakowie.

fot. Ł. Chrzanfot. Ł. Chrzan
fot. D. Wójcikfot. D. Wójcik

Dobiegła końca praca przy wymianie instalacji w wagonie 105Na 524 – z zajezdni Będzin. Zakres prac obejmował wszystko to, co w wagonie 321, z wyjątkiem przetwornicy - zamontowano statyczną.

fot. D. Wójcikfot. D. Wójcik

Do naprawy powypadkowej skierowano 105Na 508 z zajezdni Będzin. Uszkodzone zostały blachy poszycia od nastawnika kierunku do bocznika. Zamontowano nowe oświetlenie zewnętrzne tak jak w wagonie 105Na 527, przegląd aparatury i wózków napędowych. Dokonano również naprawy wagonu 105N-2K z zajezdni Stroszek o numerze 678 polegającej na wymianie wykładek siedzeń pasażerskich, wykładziny podłogowej, belek progowych wraz ze stopniami, naprawie skrzyni aparatowych wraz z wiązkami przewodów, naprawiono wózki, wymieniono przednią blachę wraz z reflektorami typu kwadrat, oraz tylne lampy na typ "Lublin". Zamontowano przetwornicę statyczną (pochodzącą z wagonu 716).


Z zajezdni Zawodzie naprawiono po kolizji wagon 105Na 618, drugi ze składu 571+618. Naprawa polegała na odbudowie konstrukcji i założeniu nowego poszycia z tyłu wagonu. Zamontowano światła "Lublin" i pomalowano miejsca wymienianych blach.

fot. J. Jackiewiczfot. D. Wójcik
fot. Ł. Chrzanfot. D. Wójcik

Podsumowując, w 2009 roku wykonano łącznie dziewięć remontów kapitalnych oraz wiele napraw bieżących i powypadkowych.

» Czytaj więcej o remontach kapitalnych w pierwszej połowie 2009 roku

Nowy rok przynosi kolejne plany i założenia. Do remontów kapitalnych skierowano już wagony: 417 z zajezdni Gliwice (po wypadku), 255 z zajezdni Stroszek oraz skład nauki jazdy 131+132 z zajezdni Zawodzie (który skierowany zostanie najprawdopodobniej do ruchu liniowego). Naprawy przechodzą wagony 451 z Będzina oraz 725 z Zawodzia. Wciąż z niecierpliwością oczekiwane jest zakończenie prac przy wagonie 116Nd 807.

D. Koźlik (wsp. A. Pander)

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

camo napisał(a):

Dziwi mnie bardzo, czyżby władze TŚ już do końca oślepły... Przecież te "modernizacje" w wykonaniu ZUR to tylko strata pieniedzy, kompletna wiocha i partactwo. Moim zdaniem te całe żurki z tymi udziwnieniami i lampkami to pasują raczej do jakiegoś przedstawienia o pojazdach kosmicznych w bajce dla dzieci... na takie pierdoły to są pieniądze a na naprawdę ważne wydatki to brakuje. Chwalebne jest przede wszystkim montowanie w końcu wyświetlaczy pikselowych, bardzo przydatnych, oraz modernizacje systemów elektrycznych a nie zabawy w montowanie zderzaków czy lampek, które pasują do starych stopiątek jak kwiatek do kożucha. Jedynie tylko modernizacje w wykonaniu MPK Łódż naszych żelazek jedynie jeszcze jakoś wyglądają. Wogóle to mogliby pomyśleć o zakupach jakiś używanych, aż nie tak starych wagonów z zachodu, w przyzwoitym stanie i o przetargu na nowe tramwaje, a nie tylko ładować pieniądze w stare złomy.

19.03 21:55:40

rifi napisał(a):

czyli wagony 131-132 będą wagonami liniowymi? a czy numery boczne pozostaną te same czy będą nowe? a czy może ktoś wie co dzieje sie z wagonami 695-593 zajezdnia zawodzie? ciekawe jak będzie wyglądał wagon 725 zajezdnia zawodzie po remoncie?

19.03 22:40:40

luki napisał(a):

131+132 to ex. 550+551, czyli pewnie jak wrócą na linie, to dostaną swoje poprzednie numerki. 695+593 też typowany był do remontu, ale się nie załapał. Co z nim będzie... pewnie przejdzie rejestrację i wyjedzie w stanie nieco lepszym niż obecnie.
725 będzie wyglądać normalnie tak jak 736. Po prostu konieczne jest wykonanie w ZUR naprawy pewnych mankamentów które się ujawniły w czasie przygotowania do rejestracji.

19.03 23:29:26

jen_drek napisał(a):

A może Ktoś sie zainteresuje co bedzie z linia numer "7" która kursowała od PLACU SIKORSIEGO w Bytomiu do Katowic Zawodzie. Obecnie jest remont drogi w Bytomiu Łagiewnikach. Zamiast tramwaju (tory już nie istnieją) kursuje autobus 607 Dworzec Bytom PKP Łagiewniki Targowisko. Miasto Bytom drogę nową wybuduję do końca LIPCA. Ale Tramwaje śląskie podobno nie mają pieniędzy na wybudowanie nowej lini, która biegnie po "sladach byłych torów. Czy może ktos się dowiedzieć czy TRAMWAJE ŚLĄSKIE costam nowego wybudują?????? Radni z Bytomia twierdzą że nic z tego ni będzie....

20.03 00:38:08

Paweł napisał(a):

Kiedy wyjedzie 807?

20.03 07:40:22

Kuba napisał(a):

Zastanawia mnie remont doczep. Dlaczego robią w nich kabinę, kiedy tak czy siak one będa w składzie jeździć. Po 1 nie potrzebnie wydana kasa na zabudowę kabiny, po 2 więcej ludzi by się zmieściło w 105ND...

20.03 10:42:48

ŁMPP napisał(a):

Jak to, Kuba, nie rozumiesz? Przecież docelowo na wszystkich liniach będą solówki!

20.03 12:59:23

zonk napisał(a):

A nie możnaby jednak takich połówkowych kabin wprowadzić? Chyba motorniczym aż tak ciasno nie może być?

20.03 16:19:34

luki napisał(a):

zonk: gdyby kabiny były zabudowane, to nie dość, że motorowemu było by ciasno to jeszcze dochodzi współdzielenie drzwi z pasażerami, brak miejsca na radiotelefon, autokomputer. Takie zabudowy zwykle stosowano na Zawodziu w doczepach aby "poszerzyć" wejście do wagonu..
Ogólnie sprawa wygląda tak, że nie wiadomo czego bardziej potrzeba, solówek czy składów. KZK GOP co kilka lat tak drastycznie zmienia proporcje uruchamianych solówek do składów, że ciągle coś trzeba przerabiać. Od lat 2002-2004 roku wiele doczep usamodzielniano, teraz od 2008-2009 roku zaś się spina co można, a i tak taboru brakuje.

20.03 19:31:49

AdaM napisał(a):

Jestem pod wrażeniem. Montowanie wyświetlacza w miejscu, w którym tablicę się zmienia raz na dobę lub rzadziej - bezcenne.
Ja rozumiem, że to koszt niewielki, ale czy już do końca ktoś rozum postradał? Na kiego grzyba wyświetlacz numeru brygady?
To, że Kraków i pewnie kilka innych ośrodków w nowych tramwajach to dostało, to wystarczająca podstawa by to upowszechniać?
Czy następny w kolejności będzie wyświetlacz numeru bocznego???

23.03 13:41:19

666 napisał(a):

jeżeli chodzi o remonty w ZUR to ja mam tylko 1 ale wystarczajacy przyklad - mianowicie #673. ich jakosc przedstawiona jest przede wszystkim za 4 drzwiami pod oknem. jesli wszystkie remonty sie tak odbywaja to ZUR ma zapewniony obieg tramwajow do konca swojej dzialalnosci :-D

24.03 07:19:51

luki napisał(a):

AdaM: bezcenne jest wymyślić wyświetlacz na numer boczny. A te także czasami się zmieniają ;) Na poważnie: wagon #658 dostał próbnie wyświetlacze z zupełnie innej parafii łącznie z tym numerkiem pociągu. Póki co to jedyny taki przypadek. Przyznam, że jest to pierdółka ale to nie powód by się tak rozpisywać krytycznie w tej sprawie.
666: wagon #673 nie miał remontu kapitalnego, tylko remont bieżący i to w roku 2008. Mankamenty wyszły już dawno i był to osobny przypadek. Zanim zaczniesz oceniać stan remontów kapitalnych na podstawie jednego wagonu po RB to lepiej sprawdź dokładniej jeszcze inne wozy.

24.03 14:19:26

ślązak napisał(a):

LUKI! WYLUZUJ ! 673 RB a 674 RK to kiedyś był skład po RK w KRAKOWIE a teraz kicha już się ich nie połączy. 699 z 687 uruchamiano tydzień w ZUR by jeżdziły w składzie że nie wspomne iż w 687 po odbiorze padły 2 silniki. Pozatym cała 3 wracała do ZUR na uszczelnienie które litości wykonano silikonem. ZUR chce zabłysnąć więc niech swoje ZURKI miast w rozruszniki wyposaży tak jak ŁÓDŻ w tyrystorowe układy napędowe inaczej jego dni będą policzone i skończy jak JAMNA

25.03 13:11:26

--- napisał(a):

@ślązak - Wiesz, jak wspomożesz finansowo TŚ to z chęcią zaczną tyrystory montować :)

@luki - #658 a nie #458.

27.03 10:05:13

luki napisał(a):

@ślązak: ogólnie kicha to było wysyłać co drugi wagon (nieważne czy do Łodzi czy do ZUR) rozszczepiając skład.
Przykłady 699+700 = ZUR / żelazko. To samo 773+774
Co do 674+673 nie jest tak źle, zawsze można posłać 673 na drugi RB aby mu zamontowali Aviotech. W 707+708 się dało, to czemu nie i tu ;)
@-: a tak, chodziło mi o #658, #458 przecież nie ma żadnych wyświetlaczy ;)

28.03 17:12:22

ślązak napisał(a):

LUKI; problem tkwi w sekcji technicznej w dyrekcji są głusi ślepi a nadodatek za swoje błędy nie rozliczani a przykłady można by mnożyć. ajeśli chodzi o moje finansowe wspomaganie TŚ lub ZUR to p. NIKT@ poczytaj moje komentarze wyciąg wnioski a zrozumiesz

29.03 20:11:05

ślązak napisał(a):

ZUR bije kolejny rekord remontowy. 7 miesiąc trwa RB wagonu 116nd nr 807 i końca nie widać. BRAWO. JAK DOBIJECIE DO 12 MIESIĄCZKÓW TO MACIE ROBOTE NA NASTĘPNE 16 LAT no chyba że wcześniej kogoś to oburzy i zrobi z tym porządek.P.PANDER CHWAL SIĘ DO KOŃCA I RZECZOWO DO KAŻDEGO OPISANEGO TU WAGONIKU DOPISZ CZAS WYKONYWANIA PRAC. LUKI avitech nie załatwi problemu niestety.A powtórne RB nie wchodzi w rachube. NA RK oczekuje w RK2 skład 680-679 niestety stoi rdzewieje i niewidomo kiedy zostanie wysłany do ZUR. Miejmy nadzieje że firma ogłosi kolejny przetarg na remonty wagonów i nim będzie za póżno wyremontują NAJGORSZE WAGONY bo na kasowanie wagonów ta fifma nie może sobie już pozwolić!!!!!!!

07.04 19:33:39


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!