Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

KZK GOP: przetargi, stawki i umowy na przełomie roku

05.02.2010

Tagi: KZK GOP, przetarg, PKM Katowice, PKM Sosnowiec, Kłosok, PKM Świerklaniec, Nowak, Polak, Transkom, Transgór Mysłowice, PKS Gliwice, – Dodał: Jakub Jackiewicz

W ramach "Przetargowego kalejdoskopu" przedstawiamy kilka postępowań, w tym zlecenia z wolnej ręki na liniach zastępczych.


Linie 905 i 906

KZK GOP uruchomił od 4 września 2009 r., na wniosek miasta Katowice dwie linie nocne. Choć nazwanie ich liniami jest nieco na wyrost – każda z nich wykonuje zaledwie po jednej parze kursów tam i z powrotem. Linia 905 kursuje na trasie Katowice Dworzec PKP – Mikołów Dworzec PKP przez Ligotę i Kostuchnę, a 906 na trasie Katowice Dworzec PKP – Giszowiec Kolista Pętla przez Bogucice i Szopienice.

Obsługę linii powierzono bez zastosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (wartość zamówienia była mniejsza niż 14 tys. euro) firmie PKM Sosnowiec. Przewoźnik otrzymywał 5,50 zł netto za każdy wozokilometr (tabor B, czyli co najmniej 91 miejsc). Umowa wygasła z dniem 31 grudnia 2009 r., później linie te włączono do tzw. pakietu katowickiego.

Pakiet sosnowiecki

Z uwagi na przesunięcia otwarcia ofert w postępowaniu przetargowym na pakiet 48 linii we wschodniej części aglomeracji (tzw. pakiet sosnowiecki) konieczne było zlecenie usług przewoźnikowi w okresie od 1 listopada do 31 grudnia 2009 r. w trybie z wolnej ręki (wypowiedzenie umów przez PKM Sosnowiec upływało bowiem z końcem października, a nowy przetarg nie był jeszcze rozstrzygnięty).

Zlecenie otrzymał oczywiście PKM Sosnowiec. Stawki wynegocjowano w wysokości 4,40 zł netto za tabor B i 5,20 zł netto za tabor C.

Czytaj więcej:
» Przetargowy kalejdoskop - czas na pakiety
» Czas na pakiety - komentarz na temat przetargów
» KZK GOP: otwarcie ofert w przetargach na pakiety

fot. J. Jackiewiczfot. J. Sobota

Linia 649

W dniach od 23 do 27 listopada 2009 r. funkcjonowała tymczasowa linia 649 w relacji Sławków Rynek – Burki Pętla. Jej kursowanie związane było z remontem przejazdu kolejowego w ciągu ul. Hrubieszowskiej w Sławkowie i zmianą trasy linii 49 i 949. Obsługę nietypowej linii powierzono firmie Andrzeja Kłosoka z Żor, oddalonych od Sławkowa o ponad 70 km. Autobus oczywiście nie zjeżdżał codziennie do bazy. Za swoje usługi Kłosok otrzymał 2,20 zł netto za każdy wozokilometr. Na linii kursował minibus Fiat Ducato.

fot. J. Sobota
Linia T-20

W okresie od 23 listopada do 14 grudnia 2009 r. w związku z remontem torowiska tramwajowego w ciągu ul. Warszawskiej i 1 Maja w Katowicach nastąpiła konieczność całkowitego wstrzymania ruchu tramwajów i uruchomienia autobusowej komunikacji zastępczej. Zastępczą linię oznaczono jako T-20, a jej obsługę zlecono trzem przewoźnikom – PKM Katowice (6 wozów), PKM Świerklaniec (2 wozy) i Nowak Transport Nowe Chechło (2 wozy). Otrzymywali oni wynagrodzenie w wysokości 6,50 i 7,00 zł netto za wozokilometr (taborem typu C, czyli o pojemności co najmniej 140 miejsc). Tabor wielkopojemny kursował tam przez cały czas, nawet w nocy.

fot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewiczfot. J. Sobota

Linia T-7

Tymczasem od 15 grudnia 2009 r. do 10 stycznia 2010 r. kursowała jeszcze jedna linia autobusowej komunikacji zastępczej za tramwaj. Nie była jednak związana z wyłączeniem jakiegoś odcinka toru, lecz uruchomiono ją z uwagi na wdrożony od 15 grudnia rozkład jazdy tramwajów, gdzie pierwotnie zakładano kursowanie linii 7 aż do Łagiewnik, a okazało się, że brak jest tam możliwości zawracania. Zamiast przywrócić poprzedni stan (linia 7 kursująca do Chebzia) postanowiono zafundować pasażerom dodatkowe przesiadki. Linia 7 kończyła więc bieg w zajezdni Chorzów Batory, a na odcinku Chorzów Batory Zajezdnia – Świętochłowice Mijanka uruchomiona została linia zastępcza T-7. W dalszą podróż do Łagiewnik pasażerowie mogli udać się linią tramwajową 17.

Obsługę linii T-7 powierzono Henrykowi Polakowi, który często obsługuje podobne linie w okolicy Chorzowa. Na linii kursowały trzy autobusy (głównie w zestawieniu Ikarus 260, Jelcz L11/2 oraz MAN NL202). Za wozokilometr Polak otrzymywał 3,97 zł netto.

fot. J. Jackiewiczfot. J. Jackiewicz

Linia 234

W międzyczasie ogłoszony i rozstrzygnięty został przetarg nieograniczony na obsługę linii 234 łączącej Porembę z centrum Zabrza. Od potencjalnych oferentów wymagano pięciu autobusów niskopodłogowych, nie starszych niż 1996 roku, wyposażonych w silniki euro 2 i wyświetlacze. Dwa z nich to tabor C (min. 140 miejsc i troje drzwi), a trzy kolejne to tabor B (min. 91 miejsc i dwoje drzwi). Tabor B to tak naprawdę autobusy kursujące na linii 89, z którą 234 jest rozkładowo połączona. Omawialiśmy już ten problem odrębnych przetargów na te dwie linie na naszych łamach. Jednak jest nadzieja, że w przyszłości potraktowane zostaną wreszcie wspólnie, gdyż umowa na linię 234 zawarta zostanie tylko na 22 miesiące (od 1 marca 2010 r. do 31 grudnia 2012 r.) i wygaśnie razem z umową na linię 89 (która obowiązuje od 1 stycznia 2008 r. przez 48 miesięcy).

Zgodnie z przewidywaniami złożona została tylko jedna oferta – dotychczasowego przewoźnika, czyli Transkom Piekary Śląskie. Stawkę oraz zgłoszone autobusy przedstawimy wkrótce.

fot. S. Nadolski
Pakiet katowicki

W listopadzie 2009 r. Zarząd PKM Katowice postanowił wypowiedzieć wszystkie umowy przewozowe z KZK GOP. Było to pięć umów zawartych po przetargach w 2003 i 2004 roku. Okres wypowiedzenia upłynął z końcem 2009 r.

W grudniu 2009 r. KZK GOP ogłosił dwa przetargi na cztery linie obsługiwane dotychczas przez PKM. Miały one obejmować obsługę linii przez 3 miesiące począwszy od 1 stycznia 2010 r. Jeden przetarg dotyczył linii 7, a drugi linii 43, 133 i 170. Na pozostałe linie takiego przetargu nie ogłoszono. Choć okres umowy był bardzo krótki postawiono dość wysokie wymagania taborowe – potencjalni oferenci mieli się wykazać autobusami nie starszymi niż z 2006 roku, spełniającymi normy euro 3 (nie było mowy o tym, że mają być niskopodłogowe). Na linii 7 wymagano czterech autobusów standardowych i czterech wielkopojemnych (nie musiały być przegubowe), a na liniach 43, 133 i 170 – siedmiu autobusów standardowych.

W obu przypadkach złożona została tylko jedna oferta – dotychczasowego przewoźnika, czyli PKM Katowice. Postępowania jednak unieważniono, gdyż ceny ofert przekroczyły maksymalną kwotę jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. PKM zażyczył sobie średnio 5,34 zł netto na linii 7 oraz 4,75 zł netto na liniach 43, 133 i 170, a maksymalna średnia stawka wynosiła odpowiednio 4,52 i 4,20 zł netto.

Od 1 stycznia 2010 r. PKM Katowice obsługuje wszystkie swoje linie (łącznie z „doklejonymi” do pakietu nocnymi 905 i 906) na podstawie umowy zawartej w trybie z wolnej ręki. Dokładne stawki podamy wkrótce. Ogłoszono tymczasem przetarg na wszystkie linie PKM-u w jednym pakiecie.

Czytaj więcej:
» Pakietów ciąg dalszy - czas na Katowice


Linia 41

Ogłoszono kolejny przetarg na obsługę tej linii łączącej Mikołów z Gliwicami. Poprzedni obejmował umowę tylko na 4 miesiące, tym razem umowa zawarta zostanie na pełne 48 miesięcy. Obecnie obsługuje ją konsorcjum Transgóru Mysłowice i PKS Gliwice.

Czytaj więcej
» Przetargowy kalejdoskop KZK GOP - druga połowa 2009 r.

W obecnym postępowaniu zdecydowanie zwiększono wymagania taborowe. Potencjalni oferenci muszą dysponować czterema autobusami niskopodłogowymi nie starszymi niż z 2010 r. Mają one mieć troje drzwi, zespół napędowy spełniający normę euro 5, nie więcej niż 12 metrów i pojemność co najmniej 91 miejsc. Powinny być także wyposażone w urządzenia do dynamicznej informacji pasażerskiej (zapowiadanie przystanków).

Tym samym specyfikacja pozytywnie zaskakuje wymogiem praktycznie nowego taboru, co jest rzadkością w przetargach KZK GOP. Problemem jest jednak zbyt krótki okres czasu jaki upływa od otwarcia ofert (ma nastąpić 12 marca 2010 r.), a rozpoczęciem obsługi linii (od 1 maja 2010 r.). Nie jest możliwe wyprodukowanie w tym czasie ani jednego, a tym bardziej czterech nowych autobusów.


« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Pan G. napisał(a):

41 - turlam się ze śmiechu. Kto załatwi wozy z 2010 - nawet PKM Gl. ma to w d..., no może Heniek coś wskura? Na 234 VanHoole raczej mają być, a ponoć od poniedziałku wyjadą na trasę 234.

05.02 19:55:01

ŁMPP napisał(a):

Ale przecież wkrótce PKM Gliwice ma ogłosić przetarg na 17 autobusów przegubowych i 4 KRÓTKIE. Dziwna zbieżność? Chociaż autobusy z Transgóru sprawiały kiepskie wrażenie, więc pewnie będzie to zmiana na lepsze.

05.02 20:08:24

Bana napisał(a):

A mi wlasnie przetarg na linie 41 wygląda robiony pod PKM Gliwice.Dziwnym trafem mają zamiar kupić 21 autobusó i akurat 4 mają być krótkimi.Dotego dochodzi zapowiedż dynamiczna gdzie w autobusach PKM są montowane.

05.02 20:11:23

Motorowy napisał(a):

HE he to prawda to jest jakiś bład chyba bo nawet na naj atrakcyjniejsze linie w naszym rejonie był wymagany tabor przewaznie z roku 2004-2007. A linia 41 aż tak atrakcyjna nie jest. W kacu nikt do tego przetargu nie złozy ofert,i będa tam śmigać Delto-złomy.

05.02 20:19:13

marian napisał(a):

dziwne, że póki co o nowych autobusach cisza, a przetarg miał być ogłoszony w grudniu, potem odłożono go na styczeń i jakoś na BIP PKM GLiwice pusto ;>

05.02 21:35:46

lgor napisał(a):

7 zł/wzkm na T-20 -> Przynajmniej Świerklaniec i Nowak wysyłali za tą stawkę niską podłogę.
Ten przetarg na linie 7 pewnie miał dać argumenty opinii publicznej iż przetarg z takimi wymogami taboru nie cieszy się dużym zainteresowaniem.
Mam nadzieje że do przetargu na 41 zgłosi się dużo oferentów. Poza tym w SIWZie jest mowa o przewidywanym rozpoczęciu umowy (od maja) a sami oferenci nie muszą mieć pojazdów w dniu otwarcia ofert. Zastanawiałem się czy w krótkich MAZakach tak jak w najnowszym przegubie są dostępne silniki EURO 5

06.02 09:22:15

PKM b napisał(a):

Maz-y mają dostępne w ofercie Euro 5 ;)

06.02 19:02:19

[[OSOS]] napisał(a):

Hmm to jasne że Pkm GLiwice podstawił pod siebie ten przetarg na linie 41 więc pkm się wzbogaci o jedną linie na 99%

20.02 22:46:09

pasazerka napisał(a):

Ja to moge jezdzic nawet rowerem ale wazne zeby tym pojazdem kierowal ten kierowca z irokezem widac go na zdjeciu powyzej w zielonym jeslczu- nr boczny 171 :)) Ehh slodki byl..Steskniona pasazerka WRACAJ ROBSONIE

17.03 19:10:06


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!