Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Düwag Pt - wagon z Frankfurtu na testach w Tramwajach Śląskich

27.01.2010

Tagi: Tramwaje Śląskie, tabor – Dodał: Jakub Jackiewicz

W piątek 22 stycznia 2010 r. w godzinach porannych do zajezdni Zawodzie przybył wagon tramwajowy typu Pt produkcji Düwag, pochodzący z przedsiębiorstwa we Frankfurcie nad Menem. Przez około miesiąc będzie testowany przez Tramwaje Śląskie.


Sprowadzony wagon, oznaczony numerem taborowym 691 przez Stadtwerke Verkehrsgesellschaft Frankfurt am Main mbH, wyprodukowany został w 1973 roku w Waggonfabrik Uerdingen AG Werk Düsseldorf. Jest ośmioosiowy, trzyczłonowy i dwukierunkowy. Pomimo swojego wieku (ma mniej więcej tyle lat co nasze wagony 102Na) jest w dobrym stanie technicznym i przewyższa produkty Konstalu zastosowanymi rozwiązaniami.


Wagon ma długość 28,72 m, jest szeroki na 2,35 m, a jego wysokość wynosi 3,26 m. Waży ok. 34,5 t. Wyposażony jest dwa silniki po 120kW każdy ze sterowaniem elektronicznym. Wyposażony jest w cztery pary drzwi po każdej stronie - pierwsze i ostatnie są węższe. Wewnątrz znajdują się 62 miejsca siedzące na kanapach wyściełanych skajem, producent przewidział 108 miejsc dla pasażerów stojących (przy niemieckiej normie 4 os./m2), wg naszych standardów pojemność wagonu wynosi ok. 240 miejsc.


Niestety wagon nie jest niskopodłogowy - podłoga znajduje się na wysokości 960 mm od główki szyny. Wejścia do wagonu przystosowane są do obsługi wysokich peronów na liniach Stadtbahn, przy obsłudze klasycznego przystanku otwierają się automatycznie dodatkowe stopnie (na wysokości 400 oraz 296/266 mm).


Wagony serii P zaprojektowano według standardu Stadtbahn (nazywanego czasem także "pre-metrem"), na który w latach 70-tych zapoczątkowano przebudowę części frankfurckiej sieci. Uwzględniono jednakże dotychczasowe parametry miejskich torowisk, budowanych dla tramwajów tradycyjnych. Stąd też m.in. atrakcyjna z naszego punktu widzenia szerokość pudła, poszerzona w następnych generacjach taboru dla pre-metra. Dostawa objęła 100 sztuk w trzech seriach. W związku z otwieraniem kolejnych odcinków sieci, w poszczególnych wagonach modernizowano konstrukcję drzwi, dostosowując je do wysokości peronów na stacjach. Wagony serii Pt, z której pochodzi testowany egzemplarz 691, odstawiono stosunkowo niedawno - 1 kwietnia 2007 roku. Do dziś eksploatowane są jednostki podtypu Ptb, przystosowane do jazdy w tunelach.

We wtorek, 26 stycznia, wagon pomyślnie przeszedł rejestrację i został dopuszczony do ruchu. Już wcześniej, we Frankfurcie n. M., dostosowano go do ruchu po naszych torowiskach przez przetoczenie obręczy kół do wymaganej szerokości - oryginalnie wagony te są bowiem wyposażone w obręcze typu kolejowego (o szerokości 120 mm), gdy tymczasem nasze tramwaje mają je węższe (90 mm). Poruszanie się wagonu ze zbyt szerokimi obręczami spowodowałoby jego wykolejenie na rozjazdach i krzyżownicach, a także zniszczenie nawierzchni ulicznej w bezpośredniej bliskości szyn.


Obecnie trwają prace związane z informacją pasażerską i przygotowaniem pojazdu do jazd próbnych, które rozpoczną się w najbliższych dniach. Po ich pomyślnym zakończeniu wagon powinien zostać skierowany do testów z pasażerami. Jego testy związane są z planami spółki Tramwaje Śląskie, aby pozyskać kilkanaście sztuk wagonów dwukierunkowych, które będą mogły być używane podczas planowanych remontów torowisk współfinansowanych ze środków unijnych.

» Zobacz zdjęcia wagonów typu Pt i Ptb z Frankfurtu nad Menem w Fotogalerii Transportowej

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Cezar napisał(a):

W środku trochę jak jednostka EN57, a poza tym - to stary gruchot (tyle że niemiecki). Sytuację poprawi na rok, dwa, a później problem wróci. Swoją drogą ciekawe jakie są koszty części zamiennych i ich dostępność.

27.01 09:59:57

chirs napisał(a):

W Niemczech 108 stojących w Polsce już 240. Przypuszczam że im dalej na wschód tym liczba "stojących" się zwiększa. Taka oś liczbowa :D

P.S kiedy w końcu remont AK w Chorzowie się zacznie?

27.01 10:32:46

vega napisał(a):

Zrobi się mały remącik. Przeliczy się wiek wg naszych "standardów" tak jak miejsca i 37 lat to będzie prawie jak nówka. Daje głowę że jak się go jeszcze przemaluje znajdą się tacy co będą pewni że to nowy tramwaj (oczywiście nie mam na myśli MKM)

27.01 10:37:47

zonk napisał(a):

Ale będzie sajgon :D
-siedzenia bez przewidzianego miejsca na nogi (nawet niskie babcie nie będą mogły się zmieścić).
-drzwi - wiadomo, że na takiej linii jak 6 czy 7 każdy tramwaj jest napełniony do granic możliwości - ludzie będą stać na tej ruchomej platformie i albo platforma nie wytrzyma i już nie będzie się unosić/opadać, albo ludzie będą poturbowani przez drzwi. Pozatym jest to wagon tylko na wybitnie długie trasy zdecydowanej większości pasażerów. Tyle wejść...
-będzie heca z wózkami (dziecięcymi).
Najgorzej jednak wypada wizualnie. One wyglądają wprost proporcjonalnie do swojego wieku!!

27.01 10:54:27

Ahorcado napisał(a):

A mi sie to podoba. Wreszcie jakaś odmiana... Od dawna nie było u nas takich atrakcji :)

27.01 13:00:14

andrzejh69 napisał(a):

:P one wyglądają tak samo atrakcyjnie i nowocześniej jak Tramwaje Śląskie, wizerunkiem i absuredem rozwiązań idealnie pasują..
... dlaczego się nie sprowadzi takich dwukierunkowych wagonów jak Gdańsk czy Kraków i nie wymieni środkowego członu na niskopodłogowy jak zrobiono to w powyższych miastach? Za trudne na możliwości organizacyjno-myślowe TŚ?

27.01 13:10:03

lilu napisał(a):

Oby sie rozlecial na tych rozklekotanych torowiskach i oby TŚ SA popadly przez to w taka ruine ze postawia sie w stan upadlosci. Tyle na temat tej pozal sie Boze spolki...

27.01 13:18:15

butthead napisał(a):

To nie ma być przecież nowy flagowy tabor TŚ na najbliższe trzydzieści lat, tylko uniwersalna dwukierunkowa rezerwa na już. Komfortem podróżowania przewyższający pewnie wszelkie modernizacje stopiątek.
Nie sprowadzi się takich wagonów jak Gdańsk czy Kraków, z prostego powodu: bo pojechały właśnie do Gdańska i Krakowa. Jeśli ten Frankfurt się sprawdzi, to będzie to właśnie ciekawa oferta, którą udało im się znaleźć na rynku.

27.01 15:54:35

wb napisał(a):

myślę,że niezły tramwaj. Czy producent zamontował platformę ruchomą dla osób na wózkach inwalidzkich? TŚ nie kupią więcej niż ok 20 sztuk Duewag Pt bowiem reszta została sprzedana do Turcji.

27.01 16:32:28

MARIANO napisał(a):

Fajny sprzęcik... Mam nadzieję, że obiecywane nowe tramwaje będą kupione, a takie wynalazki to tylko na wyjątkowe sytuacje. Ciekawe po jakim czasie u nas zakończy swój żywot??? Zobaczymy, czy to będzie PROBLEMWAGEN:)

27.01 17:48:43

suchy napisał(a):

A ja mam pytanie - jak ten wagon będzie holowany w przypadku jakiejkolwiek awarii? Bo ja tutaj widzę chyba sprzęg Scharfenberga...

27.01 18:42:11

butthead napisał(a):

Przygotowano już stosowne przejściówki.

27.01 18:50:23

wmmedia napisał(a):

Do spinania wagonów jest element pośredni

27.01 18:55:41

podlesianin napisał(a):

A ja zadam inne pytanie, obserwuje jak infrastruktura tramwajowa rozpada się przez zimę z dnia na dzień i związku z tym pytam czy ten tramwaj nie zrobi dodatkowego spustoszenia? A teraz coś na temat środków unijnych, no fakt testują już tramwaj ale chyba to raczej ostatni element w przygotowaniu do remontów, bo chyba raczej trzeba było by być już po wszystkich przetargach na remonty. A z tego co widzę to cisza w tym temacie jak na razie.

27.01 19:51:35

wąchock napisał(a):

Taki syf i jajca to tylko na śląsku...

27.01 19:57:12

memphis napisał(a):

@podlesianin: trwa wykonywanie dokumentacji projektowej na poszczególne zadania projektu.

27.01 20:25:24

podlesianin napisał(a):

@memphis. Dzięki za odpowiedź, ale tak miedzy bugiem a prawdą to od marca powinny już trwać prace na kolejnych odcinkach planowanych do remontu. A nie jak znam życie przetargi jak już w końcu zostaną rozpisane to się rozstrzygną w później jesieni. A to jest przecież kasa którą powinna być wydana jak najszybciej co do euro centa.

27.01 20:37:37

memphis napisał(a):

Przecież nie ma jeszcze umowy na dofinansowanie podpisanej, więc nie ma czego wydawać.

27.01 21:19:55

YoMaHa napisał(a):

@memphis: co jak co, ale w sytuacji TŚSA brak umowy bynajmniej nie powinien stanowić bariery w realizacji projektu i ponoszenia wydatków. Nie widzę powodu, dla którego należałoby się wstrzymywać z czymkolwiek do momentu podpisania umowy (domyślam się, że chodzi Ci o umowę o dofinansowanie projektu, zawieraną między beneficjentem a stosowną instytucją dysponującą środkami unijnymi...)

27.01 21:40:07

podlesianin napisał(a):

Oki czyli mam to rozumieć że tej umowy jak znam życie to nigdy nie będzie, a tego to nie wiedziałem bo przecież w prasie przez pewien okres był na ten temat taki szum więc myślałem że kasa jest. Ale jak tak to wygląda to nawet wiem kiedy to będzie ogłoszone pewno po wyborach samorządowych i powiedzą że się niestety nie udało zdobyć tej kasy.

27.01 22:03:00

miłosnik napisał(a):

Czy to prawda, że wagon ma elementy z azbestu?... M. in. to wytłumiania i ocieplenia wnętrza? jeśli tak, to ten tramwaj nie ma prawa istnieć!

27.01 22:14:07

budda napisał(a):

Solidna niemiecka robota. Jak Dab, Man itp;]Zgadzam się z Buttheadem--"Komfortem podróżowania przewyższający pewnie wszelkie modernizacje stopiątek"- przecież to widać gołym okiem. Poza tym taki oldskulowy klimat jak za czasów popularności Davida Bowiego we wchodnich Niemczech (taka prywatna dygresja;p).

28.01 02:46:24

SK napisał(a):

Jakby tego tramwaju nie sprowadzili to byście nie mieli o czym pisać a tak przynajmniej Wam sie nie nudzi.Skoro jesteście miłośnikami to pewno i jego umiłujecie

28.01 11:05:57

Kysu napisał(a):

Racja,trochę taki EN-57 i nawet sprzęg taki sam ma.Oby sie sprawdził na naszych rozwalonych torach:D.
W ogóle i tak się wykolei predzej czy później.A oni już go chcą piłować.

28.01 15:31:54

marko napisał(a):

Zamiast tych konstal 105n -po remoncie zakupic te wozy i koniec solidna niemiecka robota.

28.01 16:08:58

abes napisał(a):

na jakie linie bedzie smigał?

28.01 16:39:57

@budda napisał(a):

Ten DAB był w szczególności niemiecki :P

28.01 17:51:36

zonk napisał(a):

@@budda: nie wiedziałeś? zaraz po solarisie :)
Poza tym cieszę się, że wszyscy są tu przekonani o nieśmiertelnej cudowności niemieckich produktów - po miesiącu "eksploatacji" w GOPie to cudo będzie takim samym rzęchem jak niezmiennie beznadziejne polskie stopiątki.

28.01 19:02:49

podlesianin napisał(a):

A czy ktoś się zastanowił nad jednym a mianowicie jak wyglądają torowiska teraz a co będzie do wiosny więc oby było jeszcze po czym jeździć.

28.01 20:44:40

WL napisał(a):

Piszecie że lepsze byłyby N8C takie jak w Gdańsku i w Krakowie. Ale niestety są one już "zaklepane". Warto się zastanowić czy w tym modelu (Pt) również można przebudować środkowy człon na niskopodłogowy. Pewnie tak, tylko czy TŚ mogłoby sobie pozwolić na taki wydatek...
Pozdrowienia z Gdańska.

28.01 21:01:50

budda napisał(a):

YYY, racja sorry-- z tym DABem przegiąłem--ale Skandynawy też solidne:)
A to co się stanie na naszych torowiskach to już insza inszość.. Na polskich drogach skandynawy póki co wytrzymują..
Solarisom nie wróżę tak dugiej kariery.

28.01 22:59:52

andrzejh69 napisał(a):

szcególnie długo wytrzymują Volva w Łodzi .niecałe 10 lat! A wtym jak się da to niech wstawią środkowy nikopodłogowy człon i wymienią drzwi na normalne, bo teraz to się z wózkiem nie wejdzie - przeszkadzają barierki w środku...

29.01 09:36:42

ola motornicza napisał(a):

w Niemczech przejechał 37 lat bez problemu a w chorzowie wandale raz dwa sobie z nim poradzą. W KM powinni zatrudniac kapo (tzn kontrolerów) pilnujących porządku

29.01 23:12:15

tomek napisał(a):

mnie czoło przypina tą podwarszawską dojazdówkę

30.01 17:26:55

adam86 napisał(a):

@ola: śmiem twierdzić, że wagon załatwi coś jednak innego niż pasażerowie.

30.01 18:54:30

ger napisał(a):

Jeśli dadzą go np. na 20 (a pewnie dadzą) to będzie mógł dłuuugo u nas jeździć- wszak większość jej trasy (przynajmniej w Katowicach) to nowiutkie torowisko, lepsze niż mają w Niemczech :)

30.01 19:40:18

[[OSOS]] napisał(a):

Czy jest możliwość że on się znajdzie na liniach 1 albo 4 ?? a jak ktoś ma info na ten temat to proszę powiedzieć kiedy :)

30.01 20:07:51

obeznany napisał(a):

@ger: Widziałeś gdzieś w Niemczech torowisko tramwajowe w złym stanie? Ich kilkuletnie niestety wyglądają nierzadko lepiej, niż nasze świeżo po remoncie ;)

30.01 22:46:40

wmmedia napisał(a):

@OSOS - Zajezdnia Zawodzie raczej linii 1 i 4 obsługiwać nie będzie ;-)

30.01 23:00:39

kiki napisał(a):

katastrofa zamiast się rozwijać to zanosi się na zacofanie.czy Tramwaje Śląskie otwierają skansen?

30.01 23:05:37

Piotr-Zabrze napisał(a):

Mam takie pytanie, po co w obecnej sytuacji kursuje linia4.1chyba w zupełności dla nas wystarczy w Zabrzu,skład t4 miał sens w relacji Zabrze-Gliwice.Sąsiedzi chyba pozbyli się już banek na zawsze,podejrzewam że do jesieni Pan F zdąży zniszczyć infrastrukturę.Mieszkańcy tego miasta w listopadzie dali przyzwolenie na to. Pozdrawiam.

31.01 07:06:36

korcz napisał(a):

Wowo super.
Niech pseudoTramwaje Śląskie otworzą muzeum:D Będziemy jeździć prawie 40-sto letnimi tramwajami.
Pytanie do TŚ- może sprowadzicie coś z czasów przedwojennych?

31.01 13:47:42

honza napisał(a):

w odpowiedzi czu ten niemiecki tramwaj ma azbest odpowiadam tak i to chetnie niemcy pozbyli sie nawet zadarmo transport dali

31.01 16:33:22

[[OSOS]] napisał(a):

@wmmedia - sorka nie przeczytałem że zawodzie ;)

02.02 16:36:38

kiki napisał(a):

hehe pantograf na środku wagonu i w niektórych miejscach będzie problem z przełożeniem zwrotnicy.

03.02 20:27:21

zonk napisał(a):

Niedawno widziałem jak ten Pt jeździł stroną B (wtedy pantograf miał bardziej oddalony od przodu), więc pewnie już testowali, kiedy będzie sprawiał mniej problemów.

06.02 18:21:28


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!