Usługi Transportowe Jan Wadas
28.08.2005
Przedstawiamy jedną z najmniejszych firm przewozowych jeżdżacych na zlecenie KZK GOP, czyli firmę Usługi Transportowe Jan Wadas ze Sławkowa.
Firma przewozowa Jana Wadasa działa na rynku od roku 1997. Dokładnie 26 marca 1997 r. została zawarta umowa pomiędzy KZK GOP a przewoźnikiem opiewająca na obsługę nowopowstałej linii minibusowej 949 relacji Sławków Rynek - Burki na czas nieokreślony od dnia 1 kwietnia 1997 r. Linia powstała z przekształcenia linii 649. Trasa tej linii była zbieżna do trasy linii 49 na odcinku Sławków Rynek - Niwa I; występował dodatkowo wjazd kieszeniowy na Dębową Górę. Na prośbę mieszkańców linia została przedłużona o 400 metrów do przystanku Burki Sklep (ob. Burki Pętla). Wadas otrzymał obsługę tej linii z wolnej ręki, gdyż w ogłoszonym przetargu nie było chętnych do złożenia oferty, pomimo tego, że warunki były minimalne (pojemność minibusu - minimum 15 miejsc siedzących i "odpowiedni stan techniczny oraz estetyka pojazdu").
W późniejszym czasie został uruchomiony wieczorny kurs wiążący się z wydłużeniem trasy do przystanku Sławków ZWM (jedna para kursów w dni robocze). Od 1 maja 2004 r. trasa linii w kierunku Rynku została skorygowana - przebiega obecnie ulicami Sikorskiego i Czerwonego Krzyża z obsługą dodatkowego przystanku Sławków Poczta.
1 stycznia 2002 r. powstała kolejna linia minibusowa jeżdżąca po Sławkowie - 959. Została uruchomiona jako wariant linii 949 i cały czas kursowała na trasie Sławków Rynek - Sławków Wrzosowa wykonując 6 par kursów w dni robocze i po 2 pary kursów w soboty, niedziele i święta. Jest to najkrótsza linia autobusowa KZK GOP - jej długość wynosi 1900 metrów w jednym kierunku (a średni czas przejazdu 4 minuty). 11 marca 2006 linia została wydłużona o 1300 metrów do przystanku Miedawa Tartak. Rozkładowo pokonanie odcinku Wrzosowa - Miedawa powinno trwać 2 minuty, jednak tragiczny stan drogi nie pozwala na tak szybkie przejechanie tego odcinka. O przedłużeniu linii 959 była już mowa dwa lata temu - jednak ze względu na zły stan nawierzchni, trasa tej linii dalej kończyła się na przystanku Sławków Wrzosowa.
W 2003 przewoźnik był zainteresowany nieistniejącą już linią 869 (Będzin-Siewierz). Zamierzał obsługiwać tę linię drugim ze swoich pojazdów - Renault. Ostatecznie wygrał Meteor Jaworzno.
Kilka dni przed rozpoczęciem obsługi linii 949 przewoźnik zakupił na giełdzie w Krakowie (poprzez komis w Dąbrowie Górniczej) używanego Mercedesa 309D. Pojazd ten posiada 15 miejsc siedzących, został wyprodukowany w 1982 roku.
Kilka lat później został zakupiony drugi i jak na razie ostatni pojazd należący do tego przewoźnika. Jest nim minibus Renault JN1E24. Pojazd ten może pomieścić 23 osoby na miejscach siedzących i posiada automatyczne drzwi. Posiada on standardowy dziurkacz do biletów. Pojazd ten został wyprodukowany w 1985 roku we Francji, został sprowadzony do Polski przez prywatnego importera autobusów z Jędrzejowa. Na co dzień wóz służy jako rezerwa, rzadko wyjeżdża na linię.
Według nieoficjalnych informacji planowane jest przedłużenie obu linii do przystanku Sławków Euroterminal (949 od strony Dębowej Góry, 959 od Miedawy). Na razie stan nawierzchni nie pozwala jednak na skierowanie tam pojazdów komunikacji miejskiej. Właśnie z tego powodu linia 28 od dwóch lat nie dociera do Zakładu Przeładunku Rud w Sławkowie - została skrócona do Kolonii Cieśle.
Umowa na linię 949/959 kończy się 30 maja 2008 r. - do tego czasu Wadas ma zagwarantowany spokojny byt, zakłócany jednie przez incydentalne wizyty kontroli KZK GOP. Na chwilę obecną przewoźnik zamierza wystartować w przetargu na obsługę tych linii zdając sobie jednak sprawę z tego, iż jego obecne pojazdy z pewnością nie będą spełniać wymagań przetargowych.