Autobusowe nowości od ostatniego kwartału 2009 r.
10.01.2010
Z nowym rokiem nadrabiamy zaległości. Czas na informacje o taborze autobusowym. W ostatnim kwartale 2009 r. i na początku 2010 r. pojawiło się sporo autobusów – zarówno nowych, jak i używanych sprowadzonych z kraju i zagranicy.
Autobusów fabrycznie nowych lub też wcześniej demonstracyjnych naliczyliśmy 18 sztuk, z czego aż 11 z nich reprezentuje Irex i Meteor. Wśród nich są dwa testery – Irisbus Citelis 12M nr 600 oraz Irisbus Crossway 12LE nr 625. Ten pierwszy najprawdopodobniej nadal jest tylko wypożyczony, podobnie jak Mercedes Conecto nr rej. GD 4374W, które zresztą i tak wysłane zostały do Kielc w zastępstwie za wypożyczone stamtąd solarisy. Oprócz nich flotę jaworznicko-sosnowieckiego konsorcjum wzbogaciły jeszcze cztery egzemplarze modelu Crossway 12LE (nry 672, 673, 677 i 678). Dwa z nich kursują na linii 25 z Będzina do Wojkowic, a dwa kolejne na linii E-1 z Tychów do Katowic.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Oprócz produktów francuskiego koncernu pojawiły się dwa wyroby ukraińskiego Bogdana. Jeden z nich (A601.10 nr 669) znalazł swoje miejsce na linii 605 w Mikołowie, a drugi (nieco mniejszy A501.10 nr 671) kilka razy pojawił się na liniach w Chrzanowie i Będzinie.
![]() | ![]() |
Przegląd nowości w tej firmie uzupełnia midibus BMC MidiLux C nr 668, eksploatowany w Będzinie oraz Mercedes Conecto nr 667 kursujący od początku października w Bytomiu (i czasami w Chrzanowie).
![]() | ![]() |
Bogdan trafił również do Elbudu Jaworzno. Od października firma ta eksploatuje minibus A092.02, który otrzymał nr 30.

Spośród prywatnych przewoźników należy wspomnieć jeszcze o firmie Rudpol-opa Ruda Śląska, która w końcu zakupiła brakujący jej autobus zgodny z wymaganiami przetargowymi. Jest nim Solaris Urbino 12 nr 06. Tym samym do Warbusa zwrócony został wypożyczony wcześniej MAZ 203.

Tymczasem największą niespodziankę sprawiła firma Apolinarego i Marcina Lazarów z Zendka. Kojarzyła się dotychczas z leciwymi jelczami i DAB-ami – nieco nowszymi, lecz również nie pierwszej młodości. Tymczasem pod koniec grudnia na trasę wyjechał Jelcz M121 z nrem 0809. Eksploatowany pojazd w 2009 roku opuścił Zakłady Napraw Samochodów w Solcu Kujawskim i jest najprawdopodobniej egzemplarzem powstałym na bazie jednego ze szkieletów nadwozia, jakie pozostały w fabryce w Jelczu po jej likwidacji. Prezentowany był na targach Transexpo w Kielcach we wrześniu 2009 r., a kolorystyka nadwozia wskazuje, że przewidziany był pierwotnie dla przedsiębiorstwa w Inowrocławiu.

Komunalne PKM-y wypadają dużo skromniej. PKM Jastrzębie-Zdrój zakupił dwa kolejne Solarisy Urbino 12 nr 243 i 244. Solaris, ale Urbino 10, pojawił się także w PKM Czechowice-Dziedzice i otrzymał nr 01.
![]() | ![]() | ![]() |
Ex-testowe autobusy znalazły swoje miejsce w Gliwicach i Sosnowcu. O gliwickim Volvo 7700 nr 79 już pisaliśmy (» czytaj więcej). PKM Sosnowiec wzbogacił się tymczasem o Jelcza M121M z 2008 roku. Autobus ten najpierw pojawił się w kolorystyce żółto-czerwonej w październiku 2009 r. na parotygodniowych testach, a przed końcem roku przemalowany już w firmowe barwy zawitał do zajezdni Zagórze, gdzie nadano mu numer 098. Jest to najprawdopodobniej jeden z kilku ostatnich autobusów wyprodukowanych w Jelczańskich Zakładach Samochodowych (» zobacz zdjęcia w Fotogalerii Transportowej).
![]() | ![]() |
Autobusy używane tradycyjnie zaskakują różnorodnością. Oprócz tych sprowadzonych z bliższych lub dalszych zakątków świata na drogach pokazało się kilka pojazdów, które wcześniej odstawione były w zakamarkach zajezdni. Do takich autobusów należy MAN NG272 nr 659 z Ireksu o którym już wspominaliśmy na naszych łamach. Sprowadzony z Mobilisu Bydgoszcz w pierwszej połowie roku wyjechał na trasę na początku grudnia.

Drugim takim przypadkiem jest Ikarus 260.02 nr rej. SPI 97JE należący do Leszka Sochy z Piekar Śląskich. Ten pochodzący z 1988 roku pojazd, jeżdżący dawniej zapewne gdzieś w ówczesnym NRD, sprowadzony został z miejscowości Horodyszcze koło Chełma w 2006 roku i od tego czasu przechodził remont. W jego wyniku wzbogacił się o siedzenia z Ikarusa 412 i nową atrapę z przodu. Swoją premierę miał 4 listopada w komunikacji zastępczej za tramwaj. We flocie przewoźnika zastąpił innego Ikarusa – 260.04 nr rej. SPI H414, który trafił na złom.
![]() | ![]() |
Duch zlikwidowanego w 2006 roku PKM-u Bytom nadal krąży nad parkiem taborowym naszych przewoźników. Właściciela zmieniły dwa ex-bytomskie pojazdy. Pierwszym z nich jest Neoplan N4014NF nr 7910, który z nowym numerkiem 0808 kursuje u Lazara. A drugim jest Jelcz M11 nr 7325. Ten autobus, po likwidacji PKM Bytom, przekazany został do Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Bytomiu, gdzie służył za pojazd socjalny. Teraz trafił do Sochy.
![]() | ![]() |
Jedne autobusy są przywracane do życia, inne dla odmiany stają pod płotem. Niektóre zapewne jeszcze będą wozić pasażerów, ale pozostałe zostaną już tylko dawcami części. Do Meteora trafił Jelcz M125M z MPK Włocławek. Czwarta wyprodukowana „Dana”, gdyż pod taką nazwą handlową je sprzedawano (później zmienioną na „Vecto”) dołączy do swoistej kolekcji tych autobusów w Meteorze – jeżdżą tu już przecież dwa takie pojazdy: pierwszy i trzeci w kolejności produkcji (nry odpowiednio 867 i 866). Wóz o numerze 866 przeszedł remont w 2007 roku, a obecnie na trasę powrócił (po około 5-letnim postoju) wóz o numerze 867.
![]() | ![]() |
Tymczasem na części przeznaczony został jeden z dwóch Neoplanów N4011NF zakupionych przez PKM Świerklaniec. Pochodzące z 1994 roku pojazdy otrzymały numery 0906 i 0907 (» zobacz zdjęcia w Fotogalerii Transportowej). PKM w listopadzie wprowadził ponadto do eksploatacji dwa inne pojazdy – MAN-a NG272 nr 0904 (rocznik 1991, ex PKM Tychy) i Mercedesa O405N nr 0905 (rocznik 1993). Nieco wcześniej, w październiku, na trasie pojawił się trzeci (i ostatni) Neoplan N4014NF pochodzący z PKM Bytom, wóz o numerze 0822 (ex 7904).
![]() | ![]() | ![]() |
Dwa PKM-y zaopatrzyły się w dość pokaźną liczbę autobusów marki MAN trzeciej generacji. Mowa o PKM Jaworzno (trzy wozy – nry od 256 do 258, wszystkie z 1999 roku) i PKM Katowice (sześć wozów – nry od 268 do 273, roczniki od 1998 do 2001). Wszystkie te autobusy przed wyjazdem przemalowano w stosowne barwy firmowe. W Katowicach jeżdżą też dwa pojazdy wypożyczone z Forbusu Bydgoszcz. Są to dwa MAN-y NL283 – jeden „zwykły” (nr 410, ex 22) i drugi w wersji Lion’s City (nr 409, ex 06).
![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Kończąc wątek PKM-ów należy wspomnieć o PKM Tychy, gdzie kontynuowana jest tradycja eksploatowania wypożyczonych czasowo dość egzotycznych modeli autobusów. Tym razem pasażerowie mają okazję korzystać z Volvo B10MA z nadwoziem Berkhof ST2000NL. Wcześniej korzystali z niego mieszkańcy Luksemburga. Ze względu na dużą liczbę miejsc siedzących i wąskie drzwi utrudniające wymianę pasażerów przegubowiec z numerem 042 kursuje najczęściej na linii E-2 Tychy-Gliwice.

Ostatni z omawianych PKM-ów, ten z siedzibą w Olkuszu, w ostatnim okresie zaczyna powoli zmieniać swój tabor pamiętający w przeważającej części czasy WPK. Po wygraniu przetargu na obsługę linii 450 sprowadzone zostały dwie Scanie OmniCity CN94UB (nr 327 i 328). Autobusy wyprodukowano w 1999 roku i wcześniej eksploatowane były m.in. w Helsingborg i Göteborgu.
![]() | ![]() |
Inni prywatni przewoźnicy nie pozostają w tyle. Z uwagi na kończące się "zasoby", zauważyć można znaczące zmniejszenie liczby sprowadzanych MAN-ów drugiej generacji. Największe ciekawostki to:
- Gépébus Oréos 55, rzadko spotykany francuski midibus u pani Kurkowskiej spod Olkusza,
- Mercedes Citaro O530 sprowadzony z Danii przez firmę Natan spod Chrzanowa,
- dość oryginalne minibusy w miejskich wersjach w postaci Renault Master z nadwoziem Omni Nova MaxiRider (Natan), Renault Master z nadwoziem Bewa Access 75 (Sioła-Trans) oraz Auwärter Microstar Multimax (Gaba-Trans),
- Renault PR100.2 w firmie TAS Piekary Śląskie oraz Renault PR112 u Henryka Zagozdy,
- midibus MAN NM223 w firmie Stanpaul-bus z Mysłowic,
- Renault Agora 12M w żorskim V-Busie (tradycyjnie ex Vetter Zörbig)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Oprócz wyżej wymienionych pojazdów odnotowano następujące „nowości”:
- Solaris Urbino 15 w Transgórze Mysłowice (ex Veolia Warszawa),
- MAN-y NL202 lub NL222 w Ireksie Sosnowiec i Polkarze Kraków,
- MAN-y NG272 lub NG312 w Nowak Transport (trzy sztuki) i Transgórze Mysłowice,
- w V-Busie jeden Mercedes O405 i trzy O407,
- w PUP/Sed-Baz Czeladź po dwa Mercedesy O405GN i O405N,
- Neoplany: dwa N4010NF w Natanie i jeden N4009 w V-Busie,
- standardowy Mercedes Sprinter u Krzysztofa Pawelca.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Nasi przewoźnicy również pozbywają się taboru sprzedając go innym przedsiębiorcom lub wysyłając na złomowisko.
Nowych właścicieli znalazły m.in.:
- dość oryginalny Autosan H6-56 nr 14 z drzwiami z Jelcza M11 sprzedany przez Elbud Jaworzno do przewoźnika z powiatu łaskiego,
- Autosan A1010T nr 832 z Meteora sprzedany do jednego z ośrodków szkolenia kierowców w Chrzanowie,
- dwa Jelcze 120M nr 260 i 291 sprzedane przez PKM Jastrzębie-Zdrój do PKS Pszczyna,
- DAB 15-1200C nr S-30145 sprzedany przez PKS Gliwice,
- dwa MAN-y NL202 nr 25 i 28 od Krzysztofa Pawelca, które wróciły z wypożyczenia do MPK Kielce.
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Nastąpiła również cała seria kasacji Jelczy M11 oraz Ikarusów 260 i 280 (w PKM Katowice, Gliwice, Sosnowiec, Świerklaniec i Olkusz). W PKM Katowice 17 grudnia 2009 r. zakończono ostatecznie eksploatację Jelczy M11, wycofane z ruchu zostały wszystkie pojazdy tego typu (017, 038, 046, 2066, 2227 i 2291).
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
PKM Tychy skasował DAB-a 15-1200C nr 198, którego nie udało się sprzedać, a także zwrócił do pośrednika wypożyczone wcześniej MAN-y NG272. Irex skasował dwa Jelcze – 120M nr 01 (tym autobusem zaczynał karierę na liniach KZK GOP) i PR110 nr 04, a w Meteorze wycofano z ruchu Jelcza M11 nr 813. W poszczególnych przedsiębiorstwach sporo autobusów stoi też odstawionych lub jest w trakcie rozbiórki.
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Należy odnotować jeszcze fakt, że trzy Ikarusy 260 wypożyczone we wrześniu 2009 r. z PKM Gliwice do MPK Częstochowa o których pisaliśmy w poprzednim przeglądzie taborowym (» czytaj więcej) wróciły do Gliwic chwilę później, ani razu nie wyjeżdżając na linie. Częstochowskie przedsiębiorstwo uznało jednak, że nie ma sensu przystosowywać ich do jeżdżenia w ich mieście.

Wśród taboru technicznego jedna nowość - PKM Katowice zakupił używany samochód ratownictwa drogowego MAN F2000 32.463. Otrzymał numer 012A.

Na koniec przeglądu taborowego lista testerów:
- Bogdan A092.80 (Elbud Jaworzno, listopad),
- MAZ 203 (PKM Jaworzno, listopad),
- Solbus SM12 (PKM Jaworzno i PKM Katowice, listopad),
- Solbus SM18 (PKM Gliwice, listopad),
- Jelcz M121 CNG (PKM Tychy, wrzesień),
- MAZ 206 (PUP Czeladź, październik » zobacz zdjęcia w Fotogalerii Transportowej).
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
W. Liberda, A. Muth, P. Wacławek, K. Bojda, J. Jackiewicz.
rafalu18 napisał(a):
Widzę, że portal wyraźnie odżył. Oby tak dalej, trzymam kciuki ;)
10.01 18:07:49
Serd napisał(a):
Zapomnieliście jeszcze dodać w liście testerów tego szarego Solbusa SM18 testowanego w PKM Gliwice.
10.01 18:13:11
memphis napisał(a):
Racja, dzięki za spostrzeżenie, już uzupełnione :)
10.01 20:06:11
Dramat napisał(a):
I PKM Sosnowiec o.Zagórze sobie sprawił już dobry czas temu pogota takiego jak jest w Gołonogu (bodajze Citroen Jumper
na zagórzu ma numer #025A ;]
Pozdrawiam oby coraz wiecej tych artykulów ;)
10.01 20:14:41
camo napisał(a):
Witam serdecznie, prosilbym o zmiany w bazie taboru PKM TYCHY;
- sprzedaż wozów Mercedes #301,303
- prosiłbym dopisać z kolei Fiat Seicento nr.rejestracyjny ST 22120 jako nadzór ruchu, oraz Fiat Ducato ST 62803 rok produkcji 2008r. jako pomoc techniczna.
Pozdrowienia
10.01 20:18:10
tymon napisał(a):
i maz jeszcze do pkm jaworzno trzeba dopisac;)
10.01 20:22:58
Grzesiu-z1 napisał(a):
Brakuje nowości w cieszyńskiej komunikacji, a mianowicie Solarisa Urbino 10.
10.01 20:51:39
memphis napisał(a):
Cieszyn jest jednakże poza naszym obszarem działania :)
10.01 21:31:21
lgor napisał(a):
A tester Scanii w PKM Gliwice i PKM Sosnowiec ?
Ciekaw jestem czy w ogóle Irex jakieś Solarki nowe zakupi. W końcu zgłosił je na linie 25.
10.01 21:44:06
xloloox napisał(a):
Podam dla informacji, że Irisbus Citelis, testowany przez Irex znalazł nowego właściciela, mianowicie kupił go Mobilis dla oddziału swojej firmy w Krakowie
10.01 21:49:10
P Śl napisał(a):
W zdjęciach testowych macie 2 zdjęcia SM12 zamiast Maza 206.
10.01 21:57:00
memphis napisał(a):
@PŚl: Jedno SM12 jest z Jaworzna, drugie z Krakowa. Zdjęciem MAZ-a nie dysponujemy.
@Igor: Scania była wspomniana w artykule we wrześniu.
@xloloox: dzięki za info.
10.01 22:01:17
markus napisał(a):
Warto by też uaktualnić tabor PKM Olkusz. Na zdjęciach widzimy m.in. Ikarusy 260 #247 i #1561, Jelcza M11 #2653, które są w rozsypce a w bazie taboru figurują jakby były jeszcze w pełni sprawne. Pewnie i kilka innych autobusów już pewnie nie istnieje albo stoją gdzieś na placu ich wraki. Chodzi mianowicie o kilka innych Ikarusów 260 i Jelczy M11. Jak ktoś ma jakąś orientację na temat tych pojazdów niech napisze.
10.01 23:46:51
greg napisał(a):
Jelcz M121 z nrem 0809 w kolorach KM Inowrocławia to raczej chyba składak? Ciekaw jestem czy w tabeli "marka pojazdu" w dowodzie rejestracyjnym widnieje nazwa Jelcz?
Jeśli ktoś zna odpowiedź to będę wdzięczny.
Pozdrawiam
11.01 01:59:28
Wełniak napisał(a):
#markus: nie Ikarusy 260, tylko 280.26. Kiedyś PKM je poskracał.
11.01 11:57:52
adamos napisał(a):
Brakuje informacji nt używanych dwóch Citaro G zakupionych przez Transgór Rybnik. :)
11.01 20:18:33
markus napisał(a):
Dziękuję za uwzględnienie mojej prośby i zrobiono aktualizację bazy PKM Olkusz. #Wełniak dziękuję za informację co do Ikarusów. Ja wiem, że były to kiedyś 280.26 ale teraz figurowały w bazie taboru jako 260.04.
11.01 21:25:43
memphis napisał(a):
Proszę bardzo :) Choć brak informacji z pierwszej ręki utrudnia uzupełnianie danych. Bylibyśmy wdzięczni za dodatkowe informacje, np. daty kasacji.
11.01 21:31:47