Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Pożegnanie ikarusów w Rybniku

21.09.2009

Tagi: PKS Rybnik, tabor, prasa – Dodał: Jakub Jackiewicz

Barbara Kubica
Polska Dziennik Zachodni, 21.09.2009


Nie przeszkadzał im przeraźliwy pisk hamulca, ryk silnika i smród spalin. Kilkudziesięciu mieszkańców miasta, pasjonatów komunikacji i miłośników autobusów marki ikarus, pożegnało w sobotę ostatni taki autobus kursujący w ramach komunikacji miejskiej. Po 24 latach służby kolos odszedł na zasłużoną emeryturę.


Z tej okazji ostatni ikarus odbył jeszcze sentymentalną podróż po mieście. - Te autobusy, to kawał naszej historii, trzeba je było godnie pożegnać - mówi Łukasz Wała, prezes Stowarzyszenia Rozwoju Kolei Górnego Śląska, które wraz z rybnickim Zarządem Transportu Zbiorowego zorganizowało sobotnią imprezę.

W pożegnalną podróż ostatni miejski ikarus wyruszył w sobotę aż trzy razy. Kursy, które rozpoczynały się na placu Wolności, przyciągnęły kilkudziesięciu mieszkańców miasta. Dla wielu z pasjonatów zabrakło miejsc siedzących. - Interesuję się historią komunikacji autobusowej od kilku lat. Szukam informacji na temat w internecie, czytam książki i fotografuję stare autobusy. Nie mogłem odpuścić takiej imprezy - mówił Jakub Skinderowicz z Rybnika.

Pożegnany w sobotę ostatni ikarus, który jeździł jeszcze do niedawna po rybnickich drogach, wyprodukowany został w 1984 roku. Wskaźniki autobusowego licznika, który od lat nie działa prawidłowo, zatrzymały się na 56 tysiącach kilometrów. - W naszej zajezdni stoją jeszcze dwa inne ikarusy. Mają na licznikach ponad milion przejechanych kilometrów. Nie oddajemy ich na złom, bo to taka żelazna rezerwa, uruchamiana w sytuacji, gdy zepsuje nam się kilka innych autobusów naraz - mówi Jerzy Siwica, dyrektor PKS w Rybniku. - Jeszcze kilka lat temu mieliśmy w taborze 30 takich autobusów, ale ponieważ są one już wyeksploatowane, nieekonomiczne, bo palą prawie 30 litrów paliwa na 100 kilometrów, systematycznie wycofywaliśmy je z użytku - dodaje.

Dziś, w ramach komunikacji miejskiej w Rybniku, na drogi wyjeżdża ponad 100 autobusów dziennie. Większość z nich to nowoczesne, klimatyzowane mercedesy lub many. - Ale ikarusy wspominać będziemy z sympatią. Były niezawodne, wystarczyło lać paliwo i jeździć. Można też było napchać do niego i 200 osób i się nie łamał, dojeżdżał do celu - mówi Kazimierz Berger, dyrektor Zarządu Transportu Zbiorowego.

Czerwone, przegubowe ikarusy to symbol polskiej komunikacji. Na trasy w woj. śląskim każdego dnia wyjeżdża ich jeszcze kilkaset. Mimo że większość z nich ma już ponad 20 lat i setki tysięcy kilometrów na liczniku, wciąż znakomicie służą mieszkańcom regionu. - PKM Katowice ma w swoim taborze 82 sztuki. Największy przewoźnik w Sosnowcu ma 65, a gliwicki PKM 64 - wylicza Alodia Ostroch, rzecznik prasowy KZK GOP w Katowicach, największego przewoźnika w regionie. - Są one systematycznie wymieniane na nowsze . W Gliwicach w zeszłym roku wycofano 22 z nich, a w Katowicach 15. W Tychach na przykład nie ma już ani jednego ikarusa- dodaje.

(tytuł org.: "W Rybniku nie ma już ikarusów, ale w woj. śląskim kursuje ich jeszcze kilkaset")

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Mikey napisał(a):

Szkoda, że nie ma fotek z pożegnania... Tak samo z informacją, czy to pożegnanie Ikarusów serii 200 w ogóle, czy modelu 260, czy 280 ;) Podejrzewam, że tym "ostatnim" był Ikarsu 280 (jeśli źle myślę, nawróćcie mnie:D) Ciekawe, kiedy "pisarze" naumieją się rozróżniać (dez)organizoatorów i przewoźników... ;/

21.09 20:13:51

Wojtek napisał(a):

To było pożegnanie ostatniego w ogóle Ikarusa w Rybniku. Jeździliśmy Ikarusem 260 z PKS Rybnik. Niestety wywyższy artykuł zawiera wiele błędów i wprowadza czytelników w błąd, ukazując chociażby rybnicką KM w za bardzo różowym świetle :P

21.09 21:19:02

jacek napisał(a):

Szkoda, że nie było żadnej informacji o tym...

21.09 21:23:54

andrzejh69 napisał(a):

.. ikarus 260 ZTCW to palli 35-40,w porywach do 45 litrow/100km a nowoczesne autobusy +- tyle samo..

22.09 08:21:01

greg napisał(a):

Warto też pamiętać że na początku lat 60-tych Rybnik posiadał samodzielną zajezdnie złożoną z ok. 12 wozów marki Ikarus 620 zapewniających komunikację miejską w mieście oraz jego obrębie.

22.09 09:38:13

SG napisał(a):

W Gliwicach odwrotnie.
W miejsce zlikwidowanych tramwajów, ściągnięto z innych linii nowozakupione Solarisy. A w ich miejsce na powrót wyciągnięto Ikarusy z zajezdni.
Mimo tego wladze Gliwic wokół rozpowiadają w mediach. jak to dbają o pasażerów pozbywając się wysokopodłogowych tramwajów!
Gliwice to inny świat

22.09 09:40:29

Penny napisał(a):

@andrzejh69
Jest jeszcze kwestia pojemności taboru i sposobu spalania paliwa. Chyba nie powiesz, że spaliny z nowego busa są tak samo szkodliwe jak z kopcącego Ikara ;]

22.09 10:45:42

kk napisał(a):

Ale są o wiele bardziej szkodliwe od czystego tramwaju!!!

22.09 13:02:58

Jorguś napisał(a):

A prąd w tramwajach skąd się bierze? od tak sobie jest w sieci? też trochę węgla musi spłonąć (wydzielając przez to "spaliny") żeby czyste tramwaje mogły śmigać.

22.09 15:12:55

Tom napisał(a):

Szczerze mówiąc to Rybnik od kompletnie dziadowskiej komunikacji zmierza w bardzo dobrym kierunku. 15 lat temu to był kompletny skansen. Teraz ZTZ jest przyzwoitszy od KZK GOP - tam np. nie dopuszczają do tego aby przewoźnicy stosowali swoje malowanie tak jak Zagozda czy Meteor. Malowanie musi być miejskie i koniec. Poza tym podoba mi się rybnicki dworzec KM.

22.09 19:02:34

Rybnik09 napisał(a):

ŻART 2009 - "Dziś, w ramach komunikacji miejskiej w Rybniku, na drogi wyjeżdża ponad 100 autobusów dziennie. Większość z nich to nowoczesne, klimatyzowane mercedesy lub many."

22.09 20:35:23

kolej_grzesiek napisał(a):

@Jorguś: Owszem, ale więcej spalin jest emitowanych z rur wydechowych wszystkich samochodów razem wziętych niż przez elektrownię dla prowadzenia ruchu tramwajów.

23.09 13:16:58

szakal g z napisał(a):

"Niestety wywyższy artykuł zawiera wiele błędów i wprowadza czytelników w błąd..." Wojtek: gdzie są te błędy? Jaka jest prawda?

23.09 19:03:51

Jorguś napisał(a):

@kolej_grzesiek: Jak porównywać tramwaje to raczej z autobusami a nie ze wszystkimi samochodami razem wziętymi.

25.09 21:46:44

Wojtek napisał(a):

@szakal g z:
Z naszych danych wynika że Ikarus jest z 1985 roku (tu podają że rok starszy). Powiedziane jest że Ikarusy są nieekonomiczne bo palą prawie 30 l/100km, a przecież nowsze autobusy palą jeszcze więcej (np.Citara niecałe 40 l). Wspomina się również że większość rybnickiego taboru to nowoczesne i klimatyzowane Mercedesy i MANy, a prawda jest taka że większość pojazdów to Jelcze, a te autobusy które mają klimatyzację policzymy na palcach dwóch rąk, a nie jak tu podają że stanowią większość...

26.09 01:05:02

ik 280 napisał(a):

Jorguś, a paliwo do autobusów to bierze się z powietrza? Czy może raczej (jak to ktoś kiedyś napisał) z super ekologicznych zakładów zwanych rafineriami, które oczywiście dostarczają do atmosfery czystego tlenu, a może jeszcze aromatu róż?

26.09 14:16:02


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!