Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

KZK zatwierdził likwidację tramwajów w Gliwicach

29.05.2009

Tagi: likwidacja, Tramwaje Śląskie, KZK GOP, prasa, komentarz – Dodał: Jakub Jackiewicz

Jacek Madeja
Gazeta Wyborcza, 26.05.2009


Gliwickie tramwaje przechodzą do historii. Komunalny Związek Komunikacyjny przychylił się we wtorek do wniosku prezydenta Zygmunta Frankiewicza, by je zlikwidować.


Gliwice będą pewnie jedynym miastem w Polsce, które dobrowolnie zrezygnowało z komunikacji tramwajowej. W mieście ku rsują teraz dwie linie - 1 i 4. Tramwaje wyruszają z pętli w Wójtowej Wsi, przecinają centrum miasta i stamtąd dojeżdżają do Zabrza oraz Rudy Śląskiej.

Dlaczego gliwickie władze uznały, że lepiej będzie zastąpić tramwaj autobusem? Zdecydowała ekonomia oraz zły stan torowiska i wagonów. - Linia została wytyczona ponad 100 lat temu. Tramwaje przynoszą straty, a na remont całej infrastruktury potrzebne są setki milionów złotych. Autobusy są tańsze i wygodniejsze - argumentuje Marek Jarzębowski, rzecznik prezydenta Gliwic.

Pomysł, żeby zamiast tramwajów na ulicę wyjechały autobusy, wywołał prawdziwą burzę wśród mieszkańców. Obrońcy tramwajów zebrali kilka tysięcy podpisów, zorganizowali demonstracje pod magistratem. W głowę pukali się też specjaliści od transportu z Politechniki Śląskiej, którzy przekonywali że l ikwidacja tramwaju to krok wstecz. Wszystko na nic.

Mimo że wtorkowa decyzja KZK GOP to gwóźdź do trumny gliwickich tramwajów, wśród mieszkańców sprawa wciąż budzi emocje. Późnym popołudniem na przystanku obok dworca kolejowego czeka spora grupa podróżnych. Tutaj nikt nie podziela opinii gliwickich władz. - Nie wiem, kto wpadł na taki pomysł. Od kilku lat dojeżdżam tramwajem do pracy i na uczelnię. Nie ma chyba szybszego i bardziej ekologicznego sposobu podróżowania w zatłoczonym centrum miasta - mówi Anna Górna, studentka Politechniki Śl ąskiej. - Tramwaje jeżdżą co 10 minut, a przystanki są co chwilę. Nie wiadomo, jak to teraz będzie z autobusami - dodaje emerytka Krystyna Kuchalska.

Adam Krzyżanowski jest górnikiem, pracuje w zabrzańskiej kopalni Makoszowy. Żeby zdążyć na szychtę, jedzie pierwszym tramwajem o godz. 4.33 rano. W Zabrzu przesiada się na kolejny tramwaj - nr 3. Do domu wraca tą samą drogą. - Nie wiem, czy autobusy będą się zatrzymywały w tych samych miejscach i jeździły o tej samej porze. Jak nie, to chyba będę musiał jeździć przez Knurów. I komu potrzebne to całe zamieszanie? - denerwuje się Krzyżanowski.

Pomysł krytykują też motorniczowie. Prz ekonują, że na całej trasie nie brakuje pasażerów. - Może jest mała dziura między Gliwicami i Zabrzem, ale rano i po południu czasem dwa wagony to mało. Obiecywanie, że autobusy b ędę jeździły tak często jak my, to bzdura. Przy takich korkach to niemożliwe. Gwarantuję, że ludzie będą wkurzeni - podkreśla Andrzej Gibała, który od dwóch lat jeździ "1" i "4". - To po prostu głupi pomysł. Przyjdą wybory i wybierzemy nowego prezydenta, który przywróci tramwaje - dodaje. Pani Aleksandra, jego koleżanka, boi się, że część tramwajarzy może stracić pracę. - Każdy się boi. Ja jeżdżę dopiero od roku - mówi.

Autobusów na Zwycięstwa, głównej ulicy Gliwic, nie wyobraża sobie Katarzyna Lisowska, mieszkanka śródmieścia. Jest działaczką Obywatelskiego Komitetu Obrony Tramwajów i Promocji Komunikacji Miejskiej w Gliwicach. - To będzie dodatkowy pył i porcja spalin. Prezydent chyba zapomniał, że chciał zamienić ul. Zwycięstwa w deptak. Z autobusami to mu się raczej nie uda - mówi Lisowska.

Zarząd KZK GOP poparł wczoraj wniosek prezydenta Frankiewicza, choć nie miał dużego wyboru, bo to miasto w połowie finansuje połączenia komunikacyjne. - Poza tym przyjęliśmy argument, że to historyczna trasa, która straciła już na znaczeniu. Przekonały nas też wyliczenia, że miasto zaoszczędzi w ten spo sób 2 mln zł - wyjaśnia Alodia Ostroch, rzeczniczka KZK GOP.

Teraz Gliwice będą potrzebowały mniej więcej trzech miesięcy, żeby przygotować nowe przystanki i dograć organizację ruchu. Zamiast tramwajów na trasie mają jeździć niskopodłogowe autobusy, z taką samą częstotliwością. - Zmian należy się spodziewać od 1 sierpnia albo 1 września - przewiduje Ostroch.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Damian.N napisał(a):

Głupota jakiej mało w Polsce

29.05 20:05:42

pasażer napisał(a):

przynajmniej jedna pozytywna sprawa wyniknie z likwidacji tramwajów w przyszłych wyborach pozbędziemy się nieudolnego prezydenta Gliwic. Swoją drogą dlaczego akurat na Śląsku dochodzi do takich ewenementów na skalę światową =/

29.05 21:08:15

Lukas napisał(a):

"Teraz Gliwice będą potrzebowały mniej więcej trzech miesięcy, żeby przygotować nowe przystanki i dograć organizację ruchu. Zamiast tramwajów na trasie mają jeździć niskopodłogowe autobusy, z taką samą częstotliwością."

z 25 miało być tak samo

29.05 22:24:41

Hag napisał(a):

z 12 też miało być podobnie...

29.05 23:56:05

michał napisał(a):

Ostatnio Framek zabójca powiedzial, że "mniej więcej co 10 minut w szczycie"

30.05 09:42:53

pasażer napisał(a):

@michał-znają franka,to będzie jednak "mniej"

30.05 13:57:34

Buscoholic napisał(a):

Frankiewicz już sobie zapracował na dymisję. Do pracy zapewne dojeżdża Passatem albo innym luksem spod niemieckiej marki.
A nas, pasażerów, przelicza wyłącznie na wynik finansowy miasta.
Tak, niech Solarisy zagoszczą na Zwycięstwa - cała Europa będzie pod wrażeniem!
Tak, jak od lat kocham autobusy, tak na myśl o likwidacji kolejnych linii tramwajowych po prostu kur*ica mnie bierze, bo nie wyprażam sobie, że autobus może zastąpić tramwaj i to w tak posuniętym rozwojowo mieście jakim są Gliwice.
Brakuje, żeby Pani Prezydent Zabrza Małgorzata Manka-Szulik coś sobie ubzdurała, a już w ogóle tramwaje w tym rejonie przelazłyby do historii. Tylko komu to ma służyć???

30.05 23:53:25

ren_gr napisał(a):

Czy ktoś wie jak długa będzie trasa autobusowa: do zajezdni i przesiadka na tramwaj, czy bezpośrednio do Zaborza i Chebzia?

31.05 08:41:35

pasażer napisał(a):

@Buscoholic-na szczęście zabrzańska Pani prezydent jest za tramwajami-nie po to podpisali umowę o współpracy z TŚ,żeby banki likwidować.A likwidacja banek w Gliwicach to tylko i wyłącznie arbitralna decyzja ZF.

31.05 08:42:38

bystki napisał(a):

A w wawie podpisali właśnie kontrakt na 168 nowych tramwajów!!! Nic dodać, nic ująć. Śląsk to coraz większa wiocha. Niedługo wrócą furmanki na drogi.

31.05 21:08:44

andrzejh69 napisał(a):

..tylko nie piszcie czasem że to przez Goroli, czy przez Warszawę likwidacja tramwaju w Glwiicach następuje...;)

01.06 09:05:17

MARIANO napisał(a):

"KZK zatwierdził likwidację tramwajów w Gliwicach". Czy mogła być inna decyzja? Nie! KZK GOP jest tą organizacją, która lubuje w likwidacjach, niszczeniu i pozbywaniu się pasażerów. Ciekawe jaki będzie podział kasy z infrastruktury??? Mam pytanie. Kiedy pani rzecznik (A.O.) przejdzie na emeryturę? Mam juz dosyć jej szyderczego uśmiechu i tych głupich tekstów, pewnie nocami składanymi do kupy.

01.06 20:33:23

max napisał(a):

Jestem ciekaw kto wystawi ten tabor niskopodłogowy i kto go kupi . Napewno nie chodzi o kilka autobusów. tylko troche więcej?

03.06 09:45:02

Suchy napisał(a):

@max - a ile chcesz mieć tych autobusów? Pięćdziesiąt? Tramwaj w chwili obecnej pokonuje odcinek Wójtowa Wieś-Zajezdnia w 27 minut, autobusowi dajmy te 30-35 minut - wiadomo, że korki. Doliczając do tego jakąś przerwę dla kierowców, to wyjdzie, że będzie potrzeba jakieś 7 czy 8 autobusów. A kto wystawi ten tabor... A jak ci się wydaje? Który PKM kupił sobie całkiem niedawno 16 sztuk nowych 12 metrowych Solarisów? Tak jakbyś nie wiedział to podpowiem - GLIWICE:> Aczkolwiek życzyłbym im, żeby Heniek teraz się rzucił na zakupy, kupił jakieś heble niskopodłogowe, przerobił je szybciutko na SAMy i przystąpił do przetargu. Wtedy by się Franek przekonał, co to znaczy "tani autobus"...

03.06 16:25:58

Motorniczy z Warszawy napisał(a):

Taka oszczędność to żadna oszczędność, to same straty . to jest pseudo oszczędność, ponieważ wprowadzając autobusy zamiast tramwajów będą one stały w korkach . Autobus stojąc w korkach on cały czas wytwarza spaliny. Więc to żadna oszczędność. Po 1 trzeba będzie wydać więcej na paliwo, po 2 będą korki , po 3 aby przywrócić tramwaje to też trzeba będzie wydać więcej pieniędzy, będzie więcej strat niż korzyści likwidując tramwaje. To tak się u nas w Polsce oszczędza i to nie tylko na przykładzie Gliwic.

23.07 12:06:08

stefan napisał(a):

popieram!! A dlaczego autobus ma niby stać w korkach? Może tak jak ten zabytek tramwaj, jechać wydzielonym pasem - i po problemie.
Poza tym, tramwaj jak się zepsuje to blokuje pół miasta. Autobus może ominąć innego zepsutego i nic się dzieje.

I przy okazji nie trzeba wyrzucać milionów na tory i wagony.

31.08 10:08:48


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!