Tramwaje na złom?
03.04.2009
M. Wroński, J. Heler,
Polska Dziennik Zachodni, 03.04.2009 r.
Od początku roku Komunikacyjny Związek Komunalny GOP zlikwidował lub ograniczył kursowanie pięciu linii tramwajowych. Niebawem kolejne może spotkać to samo. Dlaczego? Tramwaje są niedochodowe, a remont taboru i torowisk to finansowa studnia bez dna - powtarzają optujący za ich likwidacją samorządowcy.
Nie przemawiają do nich argumenty pasażerów, iż tramwaj nie utknie w korku, jak to się może zdarzyć autobusom (do których zresztą również trzeba dopłacać). Działający w oficjalnych stowarzyszeniach obrońcy komunikacji tramwajowej traktowani są jak tyleż pocieszni, co niepoważni pasjonaci stylu retro. Ekspertów od spraw transportu nikt nawet o opinię nie pytał. Szkoda. Może wówczas byłaby okazja usłyszeć o tzw. kosztach zewnętrznych: hałasie, drganiach, względach ekologicznych i zajętym terenie.
- W przypadku transportu szynowego są one od 10 do 40 razy mniejsze niż transportu kołowego - podkreśla prof. Marek Sitarz, kierownik katedry transportu szynowego Politechniki Śląskiej.
W stolicy Tramwaje Warszawskie rozbudowują swoje trasy i szykują się do zakupu blisko dwustu nowoczesnych pojazdów (o ten gigantyczny kontrakt walczy zresztą m.in. chorzowski Alstom Konstal).
Tramwaje Śląskie również myślą o modernizacji taboru i infrastruktury. Pomóc ma im w tym sto milionów euro unijnej dotacji. Pytanie tylko, co będzie szybsze: unijna pomoc, czy rodzimi samorządowcy? I czy zmodernizowane linie nagle nie okażą się zbyt mało dochodowe, by mogły dalej istnieć?
Modernizacja, czy może raczej likwidacja?
Tramwaje Śląskie obiecują, że z unijną dotacją jeszcze przed Euro 2012 odnowią przestrzały tabor i wiekową infrastrukturę. Pytanie tylko, czy warto cokolwiek modernizować, skoro samorządowcy wycinają z komunikacyjnej mapy regionu kolejne linie? Tylko w ciągu ostatnich miesięcy zlikwidowanych lub skróconych zostało pięć połączeń. A to jeszcze nie koniec.
Największe cięcia zafundowali pasażerom samorządowcy z Będzina. Od 1 marca do miasta nie dojeżdża linia 27 oraz większość kursów linii 28 z Dąbrowy Górniczej. Cięcia dotknęły też linię 22. W Czeladzi z rozkładu zniknęła linia nr 32. W Chorzowie, nie zważając na protesty pasażerów, z początkiem nowego roku odesłano do historii "dwunastkę". Jedną linię próbowały (choć bez powodzenia) wyciąć władze Rudy Śląskiej. Zamiarów pozbycia się tramwajów nie kryje też prezydent Gliwic, Zygmunt Frankiewicz. Zagrożona jest linia nr 4 kursująca do Zabrza oraz dojeżdżająca do Rudy Śląskiej "jedynka". Decyzje jeszcze nie zapadły, ale przedstawione przez urzędników wyliczenia nie pozostawiają złudzeń. Ich zdaniem do obsługi "czwórki" w tym roku trzeba będzie dołożyć ponad 900 tys. zł, do "jedynki" - ponad 2,3 mln zł.
Do tego dochodzi zdezelowany tabor oraz nieremontowane od lat przez Tramwaje Śląskie torowiska. Gliwicki PKM testuje więc autobusy z napędem hybrydowym (spalinowo-elektrycznym). Urzędnicy zastanawiają się też nad uruchomieniem szybkiego pojazdu szynowego na trasie Łabędy-centrum-Sośnica.
Wczorajsza debata gliwiczan z władzami miasta miała pokazać nowe argumenty, które przekonałyby do pozostawienia w mieście tramwajów. Ponad 200 mieszkańców oraz związkowcy z TŚ reagowali buczeniem i okrzykami na słowa urzędników. Z ust prezydenta Frankiewicza po raz pierwszy padła informacja, że choć same tramwaje powinny zniknąć, to dokładnie po ich trasie miałyby kursować nowe linie autobusowe. To, jego zdaniem, zapewnił sprawny dojazd np. do szpitala przy ul. Radiowej, centrum Gliwic czy Zabrza. - Sentyment nie może blokować rozwoju miasta. Obecny system komunikacji tramwajowej powstał wiele lat temu i dziś zahacza on np. o nieistniejące zakłady pracy. Tymczasem mamy już strefę ekonomiczną, trzeba będzie stworzyć dojazd do hali Podium. Do tramwajów w obecnej postaci nikt nam pieniędzy nie dołoży. Gliwice nie są na liście inwestycji związanych z Euro 2012. Nadal tez spłacamy zadłużenie Tramwajów do inwestycji, które w innych miastach okazały się nietrafione - mówił.
Katarzyna Lisowska z Obywatelskiego Komitetu Obrony Tramwajów twierdziła, że urzędnicy pozbawiając miasto tego środka lokomocji zrobią z niego "wiochę" i zarzuciła im, że poniechali starań o pozyskanie unijnych pieniędzy na zrównoważony rozwój komunikacji.
Wśród nielicznych przeciwników tramwajów znalazł się mieszkający przy ul. Wieczorka, z bodaj najbardziej zniszczonym torowiskiem w mieście, Juliusz Olejnik. Stwierdził, że mieszkańcy tej ulicy od 10 lat prosili się w Tramwajach Śląskich o remont torowiska. Nie otrzymali nawet jego obietnicy. Żyjąc w hałasie i drganiach, mają dość tramwajów.
Z podanych przez gliwicki UM wyliczeń wynika, że średni wiek tramwajów kursujących po mieście to 29 lat. Do utrzymania jest 9 km torowisk. Tramwajarze mogą tylko z boku przyglądać się tym sporom - spółka jest od wożenia pasażerów. Gdzie ma ich wozić - to już ustala Zarząd KZK GOP. A że w zarządzie zasiadają prezydenci miast, więc sami decydują o swoich postulatach. Formalnie przyczyną likwidacji linii jest ich nierentowność - tym argumentem można jednak stosunkowo dowolnie operować, skoro wszystkie linie tramwajowe w regionie są niedochodowe. - Samorządy widzą te koszty, które chcą zobaczyć. A gdzie hałas czy względy ekologiczne? - mówi prof. Marek Sitarz, kierownik katedry transportu szynowego Politechniki Śląskiej. Tymczasem TŚ przygotowują dokumentację, która pozwoli im zebrać 100 mln euro unijnej dotacji. Czy modernizacja uchroni kolejne linie? Gwarancji nie ma.
Opinie na temat przyszłości tramwajów
Zygmunt Frankiewicz, prezydent Zabrza [właśc. Gliwic - dop. red. WPK]: Sentyment nie może blokować rozwoju miasta. Do tramwajów nikt nam nie dołoży.
Alodia Ostroch, rzecznik KZK GOP: W stosunku do autobusowych linie tramwajowe są droższe w utrzymaniu o około 40 procent.
Andrzej Pieczyrak, Obywatelski Komitet Obrony Tramwajów: Nowoczesny tramwaj to przecież synonim postępu.
G-137 napisał(a):
"Zygmunt Frankiewicz, prezydent Zabrza: Sentyment nie może blokować rozwoju miasta. Do tramwajów nikt nam nie dołoży."
Od kiedy Z.Frankiewicz jest prezydentem Zabrza? Pomyśleć, że ja żyłem w przekonaniu, że prezydentem Zabrza jest Małgorzata Mańka-Szulik.
03.04 20:09:32
lgor napisał(a):
To Frankiewicz objął już fotel prezydenta Zabrza? :o
03.04 20:11:28
Mickul napisał(a):
Boże Drogi! FRANKIEWICZ TO NIE PREZYDENT ZABRZA! Co za masakryczny błąd! :-(
03.04 21:51:30
palacz10 napisał(a):
Szybko zmieńcie to, że ten głupek Frankiewicz to prezydent Gliwic a nie Zabrza !!!
03.04 22:30:42
echinos napisał(a):
Frankiewicz to prezydent Gliwic, a nie Zabrza.
03.04 22:36:41
paw napisał(a):
prezydent zabrza to mańka-szulik a nie frankiewicz:P
03.04 22:46:31
pasazer (ii) napisał(a):
Panie Pieczyczak, tak pan nie dojdzie do tych ludzi. Dla nich postępem jest BRT, których pełno w Ameryce Południowej. Skoro na tamtych autobusach (na wydzielonym "torowisku") nie ma opóźnień korkowych, to znaczy że u nas (po likwidacji wszystkich tramwajów, kij tam z chociażby wydzielonymi bus-pasami, na które miejsca również może zabraknąć) również nie będzie.
I nie ważne, że autobus będzie jeździł standardowo co pół godziny. Nie ważne, że pasażerowie tych dwunastometrowców (a po co innego zamawiali 16xSU12?) będą zostawać na przystankach. Będzie spełniony wyższy cel - pozbycie się tych nieekologicznych, hałaśliwych, małopojemnych, stojących w korkach, PRZESTARZAŁYCH!!! (bo w końcu autobus wymyślono później) tramwajów.
03.04 22:59:37
podlesianin napisał(a):
Ja się będę upierał przy jednym a mianowicie co się stanie jak tak nagle paliwko skoczy do góry na grubo powyżej 5 zł za ON to co prezydent Gliwic powie? Albo wystąpią braki jego ,co w dzisiejszych czasach również jest prawdopodobne, więc moim zdaniem nie powinien likwidować tramwai bo może sie obudzić z przysłowiową ręką.
03.04 23:52:04
michał napisał(a):
Ja mam nadzieję, że tą decyzją ten c...l podcina sobie gałąź na któej sam siedzi. Kretynizm i brak odpowiedzialności za czyny - oto polski samorząd lokalny!!!
A ludność? Szara masa, która nie ma zdania nawet jak ma.
04.04 00:14:24
Gr0t napisał(a):
"Sentyment nie może blokować rozwoju miasta." Szczerze? Racja! Zobaczcie sobie przykładowo roczniki autobusów i tramwajów... Hałas? A to tramwaj jest cichy? Mało który... A co w przypadku prac przy szynach? To tramwaje wtedy pośrednio powodują korki, zresztą w normalnych warunkach też je powodują... Cena nowego tramwaju: ok. 10 mln, autobusu - 10% ceny tramwaju... I o czym tu mowa? Jeszcze jedno raczej spotykamy zatramwaje w postaci autobusów, niż zaautobusy w postaci tramwaju... Skasujmy autobusy - mamy remont torowiska - mamy remont. Skasujmy tramwaje - przemyśleć to DOBRZE i po problemie (przykładowo na linię obsługiwaną składem 2x105N(a) puścić "18-metrowca", na 2xN/1x105N(a) "piętnastometrowca"/"dwunastometrowca").
04.04 19:37:22
Były polak. napisał(a):
Zamiast unowocześniać tramwaje to je likwidują. Co za skur.....ny. Już nie długo postaram się by powiedzieć Goodbye Polska i zmienie obywatelstwo i opuścić tą wieś. Za co płacimy podatki? Chyba za to by się prezydent miał za co napić gorzoły.
04.04 20:07:53
Buscoholic napisał(a):
Brak już słów na bezmyślność samorządowców. Dziś, wracając z uczelni nie potrafiłem "wcisnąć się" do tramwaju linii 19 (2x105N) na chorzowskim rynku i nie mogę nawet sobie wyobrazić w jaki sposób komunikacja autobusowa miałaby zastąpić tramwaje, skoro i tak mamy tak nieprawdopodobne przepełnienia.
Trochę szkoda, że panowie prezydenci miast Chorzowa, Zabrza czy Gliwic nie mają tej niewątpliwej przyjemności dojeżdżać do pracy taborem szynowym. Może taka podróż coś by im rozjaśniła.
04.04 20:48:43
Rekin napisał(a):
@Gr0t - trochę więcej poczytaj w temacie i naucz się matematyki, bo reprezentujesz własnie ten sam poziom wiedzy o komunikacji, co Frankiewicz - zerowy. Zarządzanie komunikacją miejska to nie prowadzenie budki z hot-dogami.
04.04 21:18:04
JacekCh. napisał(a):
@Gr0t
"A to tramwaj jest cichy?" < Zapraszam do Poznania
"A co w przypadku prac przy szynach? "< A co w przypadku prac przy drodze?
"Cena nowego tramwaju: ok. 10 mln, autobusu - 10% ceny tramwaju..." < Wytrzymalność tramwaju około 50 lat, autobusu max 20
"Jeszcze jedno raczej spotykamy zatramwaje w postaci autobusów, niż zaautobusy w postaci tramwaju."< Takiś mądry to zbuduj 'jednodniowe' tory dla tramwaju...
"2x105N(a) puścić "18-metrowca"" < Wg Wikipedi skład 105Na zmieści 406 osób a SU18 176.
@Były polak. "Goodbye Polska" < niekoniecznie. Może Goodbye GOP?
04.04 21:27:30
Minty napisał(a):
Linia tramwajowa nr 4 zarabia na siebie z samych biletów, wozi rocznie ponad 6 milionów pasażerów. Dopłata miasta Gliwice to grosze, własciwie tylko "marża" dla KZK GOP (wiecej Chorzów miał do dwunastki dopłacać, a to zupelnie inna skala). PKM Gliwice od lat naciska na Frankiewicza aby przejąć tę lukratywną relację i wysiudać tramwaje. Pewnie już zaplanowali, że teren zajezdni położony przy przyszłej autostradzie A1 da sie spylić za ogromne pieniądze i postawić tam coś więcej niż MacDonalda. Tutaj działa się metodą faktów dokonanych. Gliwice są całkowicie zmanipulowane, nawet nie ma sensu szukać pomocy w tamtejszych urzędach. Co za wstyd!
04.04 21:36:15
Ahorcado napisał(a):
Zapraszam do Warszawy i Krakowa, żeby zobaczyć jak przestarzałe, hałaśliwe i złe są tramwaje. Ale niech tną, skończy się na tym, że będziemy mieć tramwaje tylko w Katowicach, a Gliwice dołączą do prestiżowego grona miast trzeciego świata wraz Piekarami Śląskimi i Będzinem.
05.04 07:56:22
puschel napisał(a):
Co tam tramwaje, ważne ,że hala Podium powstanie - ósmy cud świata.
05.04 09:43:13
podlesianin napisał(a):
Przecież nie czarujmy się taki Solaris pewno wytrzyma maks 10 lat bez naprawy potem to się po prostu rozleci jak znam życie. A po za tym raz dobrze zrobiona infrastruktura tramwajowa pewno wytrzyma 50lat a remonty ulic robionych przez naszych pseudo drogowców wiadomo ile wytrzymują,Więc mino moich najlepszych chęci nie rozumiem władz Gliwic, co oni chcą z czasem żeby po Gliwicach jeździły osinobusy ciągnione przez konie bo jak tak dalej pójdzie to tak będzie właśnie. I to już po raz kolejny powtórzę a mianowicie cena paliw ropopochodnych która jest teraz bardzo tania ale może być wszystko a nad ceną energii elektrycznej to w tym naszym pięknym kraju jeszcze się da zapanować.
05.04 19:07:18
tramwajarz napisał(a):
Sitarz to są cieniarz i nie zna się na tramwajach
Powinni wywali z Tramwajów Śląskich wszystkich Prezesów, prawie wszystkich Dyrektorów i połowę Kierowników bo to ich wina.
Tyle ludzi po studiach jeździ tramwajami jako zwykli motorniczowie a na stanowiskach w TS SA takie miernoty siedzą
05.04 20:56:34
GaiusOctavianus napisał(a):
http://miasta.gazeta.pl/wro...
Wydaje mi się ze to są prawdziwe inwestycje komunikacyjne? Szkoda ze chociaż częściowo Władcy naszych miast nie potrafią wziąć z nich przykładu...
06.04 10:19:49
123 napisał(a):
"Wytrzymalność tramwaju około 50 lat, autobusu max 20"
LOL
To co robią na liniach te 30, 40 letnie Ikarusy i Berlety?
A Karliki to się już po 2 latach popsuły i teraz jeździ tylko 5 !!!
06.04 10:46:48
123 napisał(a):
@GaiusOctavianus
te Skody to dziadostwo jak nasze Karliki
i jeszcze bardziej hałasują
http://forum.gazeta.pl/foru...
06.04 10:54:41
GaiusOctavianus napisał(a):
@123 sprawdziłeś osobiście czy tylko czytasz i cytujesz to? Mała poprawka,
u nich obowiązują wyższe standardy niż u nas w zakresie tramwai. Przeciętny Wrocławianin jakby zobaczył na żywo to co u nas ma miejsce to zamarłby na miejscu. Wiec nijak ma się próba porównania Karlików do Skód. Sensem mojej wypowiedzi było całkiem coś innego ale to właśnie przez takie bzyczenia jak twoje, w Gliwicach ma miejsce taka a nie inna sytuacja.
06.04 11:41:36
123 napisał(a):
Dobry produkt sam się obroni
ale TŚ nie są dobrym produktem :(
06.04 13:22:49
butthead napisał(a):
Prawdą jest, że skody nie za bardzo przystają do naszych realiów, właśnie z uwagi na sztywne wózki - zwyczajnie dewastują torowisko na silnie obciążonych łukach, o zwrotnicach i skrzyżowaniach nie wspominając. Jednak dużo ciekawsze są wrocławskie zakupy klasy "budżet". Niskim kosztem na miejscu klepią nowy tabor, nadający się na każde, najbardziej nawet rozwalone torowisko.
06.04 16:48:11
GaiusOctavianus napisał(a):
@butthead, możliwe ze masz racje. Mnie chodzi o to ze Wrocław nie ma wątpliwości co do inwestycji w tramwaje jako podstawowy środek transportu w mieście. A to ze 205tka jest tramwajem, który mógłby bardzo wiele zmienić na naszych torach, szczególnie w Gliwicach, to już nie ma co kwestionować. Składy 2x105 również powinniśmy wysyłać na remonty do nich.
06.04 18:07:03
andrzejh69 napisał(a):
butthead - gdzies czytałem ze Protramy nie mają sztywnej konstrukcji i jest to ich wielka wada.. co Ty na to?
07.04 08:30:11
Kysu napisał(a):
Zgadzam sie z opinia "byłego polaka"
tak samo chyba zrobie - wyjade z tego kraju chociazby do Czech.
Tam takich problemów nie mają.Fakt faktem larmo jest na tych glajzach zwłasza na S92,a juz jest ciszej jak po S49 jeżdża.
Butthead a we Wrocławiu to maja już dobre torowiska i sie nie niszczą tak jak u nas.Przede wszystkim to u nas dochądza też szkody górnicze.
08.04 18:13:04
insp. Kwaśniak napisał(a):
@GrOt: Przyznaj się, jesteś może z Parczewa pod Lubliniem? Reprezentujesz dość okrojony poziom wiedzy transportowej, podobnie jak samorządowcy i pracownicy KZK GOP. Gdzie np. ostatnio widziałeś poc. obsługiwany taborem 2xN?
10.04 11:06:04
Gojira napisał(a):
@Grot: Dlaczego miasta które kiedyś zlikwidowały komunikację tramwajową ją przywróciły lub próbują (planują) przywrócić, np. Bielsko-Biała? My nie zlikwidowaliśmy wiec teraz chcemy likwidować by przekonać się na własnej skórze jak to jest - człowiek uczy się na własnych błędach szkoda, że nie na cudzych...
11.04 02:58:38
GaiusOctavianus napisał(a):
widzieliscie to?
http://kluzinski.blox.pl/20...
12.04 00:43:47
GaiusOctavianus napisał(a):
Uwazam, ze KZK GOP i miasta wchodzace w sklad aglomeracji powinny zmierzac w kierunku takim jak...
http://transportnews.ugu.pl...
subaction=showfull&id=1237394520
15.04 14:03:51
Kysu napisał(a):
Super sprawa.Nawet nie wiedzialem że ta Prażska 14 tak jeździ:D
15.04 14:16:53