Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Bytom wraca do KZK GOP

23.10.2006

Tagi: KZK GOP, prasa – Dodał: Jakub Jackiewicz

Przemysław Jedlecki
Gazeta Wyborcza, 22.10.2006


Radni z Bytomia w połowie roku postanowili, że miasto wystąpi z KZK GOP i od stycznia samo zorganizuje sobie komunikację w mieście. Plany legły w gruzach, a w środę radni anulują czerwcową uchwałę.


Decyzja o wystąpieniu z Komunikacyjnego Związku Komunalnego GOP w Katowicach była efektem sporu o konduktorów, którzy przez dwa lata sprawdzali bilety w autobusach PKM-u Bytom. Był to program pilotażowy, dzięki któremu zatrudnienie znalazło ok. 300 osób. Po jego zakończeniu KZK GOP postanowił nie przedłużać umowy, ale na taką decyzję nie chciały przystać władze Bytomia i szefowie PKM-u.

Miejscy radni zdecydowali więc, że gmina wystąpi ze związku. Krzysztof Wójcik, prezydent Bytomia, zapowiadał, że od stycznia miasto samo zorganizuje sobie komunikację, a jednym z wymogów przetargu, który planował ogłosić magistrat, było zatrudnienie konduktorów. Problem w tym, że w lipcu PKM Bytom ogłosił upadłość.

Niedawno prezydent Wójcik mówił nam, że nie wyklucza pozostania miasta w KZK GOP. - Związek utrudnia nam wyjście. Musimy wziąć też pod uwagę to, że skomplikowała się sytuacja PKM-u Bytom. Odpowiadam za komunikację w mieście i muszę mieć gwarancję, że będą autobusy, które będą tu kursowały. Gdy rada podejmowała decyzję o wyjściu ze związku istniało silne przedsiębiorstwo, które mogło podołać temu zadaniu - wyjaśniał prezydent. I zapowiadał, że sprawa rozstrzygnie się jeszcze w październiku.

Do ogłoszenia przetargu nie doszło i wiadomo, że w środę radni anulują decyzję o wyjściu z KZK GOP. Po upadku PKM-u to jedyne wyjście, w dodatku gmina nie dogadała się ze związkiem w sprawie wspólnego biletu na liniach miejskich i międzymiejskich. - Potwierdzam, że taka uchwała, uchylająca wystąpienie z KZK GOP, trafi na środową sesję - mówi Gerard Golomb z bytomskiego magistratu.

Piotr Koj (Platforma Obywatelska), jedyny radny, który od początku był przeciwny wyjściu z KZK, mówi dziś, że nie ma z tego powodu satysfakcji. - W tej sprawie chodzi o to, czy dobrze potrafimy oceniać sytuację miasta, czy też tworzymy fakty polityczne i medialne. Prezydent popełnił błąd, cała ta wojna z KZK GOP była niepotrzebna. Odbyło się to tylko kosztem konduktorów i pracowników PKM-u - dodaje Koj.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Egon napisał(a):

Nie, żebym był zwolennikiem KZK GOP, ale to jest jedyna słuszna decyzja.Prawdę napisawszy, spodziewałem się takiej decyzji. Bytom, bedący w samym środku unii bletowej KZK GOP + MZKP i organizujący własną komunikację to paranoja.

23.10 13:41:25

Arass napisał(a):

No dobra, Bytom wraca do KZK GOP, ale co dalej? Po pierwsze PKM Bytom rozsprzedał swoje autobusy, które jeszcze nadawały się do przewozu osób, więc nie będzie mogło zrealizować tylu kursu co przed wystąpieniem, a po drugie to większość kierowców znalazła już zatrudnienie w innych PKMach, np w katowickim, więc wątpię, żeby chcieli wrócić. Więc skończy się na tym, że Bytom będzie płacić KZK za komunikację, a linii obsługiwanych przez Bytom będzie de facto kilka. Więc nie rozumiem jaki to ma sens. Chyba że zbudują PKM Bytom od podstaw...

23.10 14:51:41

memphis napisał(a):

Chyba musimy w Portalu zamieścić jakiś artykuł tłumaczący na czym polega funkcjonowanie komunikacji miejskiej w GOP, bo jak widać nie wszyscy to rozumieją.

@Arass: PKM Bytom był wyłącznie wykonawcą usług przewozowych zlecanych przez KZK GOP. W tej chwili te same usługi (na tych samych liniach) wykonują po prostu inne firmy. Istnienie PKM Bytom nie jest warunkiem funkcjonowania komunikacji miejskiej na terenie gminy Bytom. W przyszłym roku będą po kolei przetargi na linie bytomskie i każdy chętny (spełniający warunki) może w nich wystartować - łącznie z jakimś kolejnym klonem Heinego.

23.10 18:04:16

:-) napisał(a):

Ko. memphis - bardzo dobry pomysł !!!

23.10 21:47:05

Marcin napisał(a):

Dlaczego PKM Bytom ogłosił upadłość?

23.10 21:49:26

memphis napisał(a):

PKM Bytom nie ogłosił upadłości, tylko postawił się w stan likwidacji. Dlaczego? Zapytaj Heinego ;-)

24.10 05:37:05

andrzej69 napisał(a):

PKM Bytom był firmą PRYWATNĄ (bodajże od 1998r),a nie komunalną, taką samą jak Zagozda, PUP Czeladź, H.Polak czy inną. I po co miasto Bytom miało by zakładać komunalną firmę przewozową? Miasto Gliwice chciało swoje udziały w PKM Gliwice sprzedać ale nie było odpowiednich kupców. W każdym razie jest tendencja aby prywatyzować firmy autobusowe, a nie komunalizować. Co do Bytomia to sądzę że skoro Bytom się zdecydował na przejęcie Tramwajów Śląskich, to nie jest technicznie możliwe żeby wystąpił z KZKGOP i stąd decyzja że zostaje :)

24.10 07:48:47

:D napisał(a):

Uwarzam że linia 623 powinna byc obsługiwana przez PKM Gliwice jezli pkm Tychy nie jest w stanie dac tylu autobusów ilu potrzeba i dac mu linie 183

08.12 23:11:57


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!