Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Autobusowe podsumowanie lutego

01.03.2009

Tagi: tabor, Transgór Rybnik, Rudpol-opa, Irex, Pawelec, Ampex, Omnitech, PKM Świerklaniec, Nowak, PKM Gliwice, PKM Tychy, Elbud, Transkom, Jaroszek – Dodał: Jacek Sobota

Przewoźnicy nie dają nam chwili wytchnienia i nawet w najkrótszym miesiącu lista autobusów jakie zagościły na drogach naszego regionu zrobiła się dość pokaźna. Tradycyjnie w przeważającej większości są to pojazdy używane sprowadzone z zachodniej Europy, fabrycznie nowe autobusy można policzyć na palcach obu rąk.


Podsumowanie lutego rozpoczynamy od pięciu nowości z rybnickiego Transgóru, o których już wspominaliśmy na początku lutego przy okazji opisywania zmian jakie zaszły na liniach ZTZ. Drugiego dnia lutego na linię 46 wyjechały trzy niskopodłogowe mercedesy O345C oznaczone numerami 3539, 3540 i 3543. Tego samego dnia zadebiutowały również dwa mniejsze mercedesy, model O530K, z numerami 3541 (ex tester) i 3546.

Rybnik - Boguszowice Stare, ul. BoguszowickaRybnik, dworzec KMRybnik - Boguszowice Stare, ul. Braci Nalazków

Pozostajemy jeszcze na chwilę w kręgu nowych autobusów by wspomnieć o drugim solarisie Urbino 12 zakupionym przez Rudpol z Rudy Śląskiej. Przeznaczony na linię 982 autobus ma już trzy lata ale dotychczas służył wyłącznie jako wóz pokazowy. Jak na razie nowość skrywana jest w czeluściach zajezdni, termin wyjazdu nie jest znany. » Zobacz zdjęcie w Galerii Solaris Club

Zwycięzcą w kategorii "liczba sprowadzonych autobusów" został w lutym sosnowiecki Irex. Do dwóch MAN-ów NL223 jeżdżących od stycznia w Olkuszu dołączył jeszcze jeden, z numerkiem 34. Na kolejny autobus z Düsseldorfu nie trzeba było długo czekać. Już 23 lutego na linię 14 wyjechał czwarty MAN NL223, oznaczony numerem 32 (ex 7321).
W międzyczasie uruchomione zostały trzy inne MAN-y, tym razem drugiej generacji. Jeden z nich to granatowy EL202 z numerem 39, o bliżej nieznanym pochodzeniu, pojawiający się regularnie na ekspresowej linii E-1 z Tychów do Katowic. Dwa pozostałe reprezentują serię NL. Jeden utrzymany w biało-czerwonej tonacji, oznaczony numerem 37, pochodzi z Austrii (ex Marazeck Salzburg, nr inw. 1127). Drugi, numer wyższy, sprowadzony został z Luksemburga. Bliższych danych o poprzednim właścicielu i numerze nie posiadamy.

Ponadto w zajezdni Gołonóg na swój debiut oczekuje jeszcze jeden MAN NL223 z Düsseldorfu oraz solaris Urbino 15 z Veolii Warszawa.

Zabrze - Mikulczyce, ul. SkładowaOlkusz, ul. Tysiąclecia
Katowice - Ligota, ul. ZadoleDąbie ChrobakoweKatowice, al. Korfantego, fot. L. Olszewski

Nie daje zapomnieć o sobie także potentat przewozowy spod Pacanowa, pan Pawelec. Pod koniec miesiąca na bytomsko-zabrzańskie linie wyjechały dwa MAN-y NL202 zakupione od MPK Kielce. Zielony wóz jeżdżący po Kielcach z numerem 335 obecnie identyfikuje się numerkiem 34. Jego cechą charakterystyczną jest równa linia okien, bez załamania za drugimi drzwiami.
Drugi, nieprzemalowany w Kielcach wóz numer 332, prezentuje na sobie różne odcienie koloru niebieskiego. Pawelec ochrzcił go numerem 35.

Bytom, ul. WrocławskaZabrze - Mikulczyce, ul. 11 Listopada

Znów mamy okazję wyciągnąć z szafy trupa o imieniu "PKM Bytom", a to za sprawą Ampexu, którego skusiła oferta Dan-Złomu z Zawiercia. Oprócz złomowania firma ta zajmuje się również sprzedażą co lepszych zabytków odkupionych od zlikwidowanego PKM Bytom. Ampex zakupił od Dan-Złomu neoplana N4014NF z numerem 7908. Po sprowadzeniu na Stroszek nowy nabytek został przemalowany na żółto (wcześniej posiadał kremowe barwy BVG Berlin) i oczekuje na premierę liniową.

fot. K. Banach
Głośno było swego czasu o najmłodszym przewoźniku w naszym regionie - gliwickim Omnitechu, głównie za sprawą nierzetelnego wykonywania usług czy też pożaru jednego z autobusów. Sytuacja zdążyła się ustabilizować ale problemy ze skandynawskimi przegubowcami ciągle dają o sobie znać, co skutkuje wysyłaniem krótkich autobusów na mocno obciążone kursy. Żeby zmienić ten stan rzeczy Omnitech zakupił przegubowego MAN-a NG272 pochodzącego z Düsseldorfu (ex Rheinbahn, nr inw. 8217). Nowy nabytek z numerem 16 obsługuje od 23 lutego linię nr 80.

Kamieniec, ul. Tarnogórska
Duże problemy z przegubowcami dają się we znaki również w PKM Świerklaniec. Kilka niskopodłogowych MAN-ów jest odstawionych, więc coraz powszechniejszy staje się widok poczciwego ikarusa na liniach planowo obsługiwanych autobusami niskopodłogowymi.
Aby choć częściowo temu zaradzić PKM zakupił przegubowego mercedesa z BVG Berlin (ex 2547). Po usunięciu napisów reklamowych i zarejestrowaniu autobus zadebiutował 18 lutego z numerem 0901.

Tarnowskie Góry - Bobrowniki Śl., ul. Korola
Po dłuższym okresie stagnacji ruszyło się coś w firmie Nowak Transport. Większe zapotrzebowanie na autobusy pojawiło się wraz wejściem na rudzką linię 230 (Nowak wysyła dwa krótkie wozy), a także po zdjęciu z linii 39 DAB-a z Ampexu, który jeździł tam w ramach podwykonawstwa. W związku z tym zakupiony został jeden MAN NL202, który wcześniej jeździł w prywatnej firmie Bursiak Komunikacja, obsługującej głównie bezpłatne linie w Łodzi. Trzydrzwiowy MAN z numerem 065 został skierowany do obsługi linii 39.

Ruda Śląska - Rudzka Kuźnica, ul. Jana III Sobieskiego
W osobnym artykule opisaliśmy testowego mercedesa CapaCity, który przez kilka dni gościł z Gliwicach. Oprócz niego w pierwszych dniach lutego PKM Gliwice testował także MAZ-a 203, tego samego, który wizytował wcześniej w Katowicach i Świerklańcu. W ciągu dziesięciu dni jeździł z numerem 999 głównie na linii 692.

Z kolei do tyskiego PKM przybył napędzany gazem CNG MAN NL243 Lion's City. Od 26 lutego kursuje po Tychach z numerem 045.

Gliwice, ul. PionierówTychy, ul. Gen. AndersaTychy, ul. bpa Burschego

Ostatnia "nowość" z ostatnich dni lutego to pierwszy w Elbudzie Jaworzno MAN NL222. Autobus z numerem 27, jeżdżący od kilku dni na linii 307 w Jaworznie, pochodzi z oddziału Veolii w Bordeaux, w której to firmie jeździł z numerem 9540.

Jaworzno - Szczakowa, ul. JaworznickaJaworzno, ul. Grunwaldzka

Do niniejszego zestawienia zdążył się jeszcze załapać autosan A1010M z Transkomu Piekary Śląskie, debiutujący ostatniego dnia lutego na linii 222. Jedyny autobus tego typu w Transkomie został oznaczony numerem 05, a przed wyjazdem doposażono go w wymagane przez zleceniodawcę wyświetlacze.

Siemianowice Śląskie, ul. Plebiscytowa
Z kronikarskiego obowiązku, z pewnym opóźnieniem, odnotować należy pojawienie się w naszym regionie dwóch jelczy M11. Od grudnia na liniach ZKKM Chrzanów jeździ "mig" nr 26 zakupiony przez jaworznicki Elbud. Autobus pochodzi z firmy PWHD Słotwina (nr inw. 16) koło Świdnicy, gdzie z kolei trafił z MZK Żywiec (nr inw. 337).

Drugi jelcz przybył na Śląsk z Zielonej Góry, gdzie jeździł w MZK z numerem 494. Nowy dom znalazł u pana Jaroszka z Knurowa, obsługującego przewozy szkolne i wespół z Kłosokiem jedną linię ZTZ w Rybniku. Przeznaczenie "nowego" jelcza nie jest bliżej znane, być może posłuży jako holownik do ściągania zepsutych autobusów Jaroszka i Kłosoka.

Śrem, 2006 r.Chrzanów, dworzec ZKKMRybnik, ul. Budowlanych


Przy okazji informujemy, że w naszej bazie taboru udostępniliśmy dla wszystkich Czytelników (również niezalogowanych) pełen zakres informacji, w tym przede wszystkim pojazdy wycofane z eksploatacji, a także zestawienia liczby pojazdów.

» Zobacz bazę taboru Portalu WPK

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

andrzej napisał(a):

Ten przegubowy nabytek Omnitechu pojeździł 2 dni na linii 80 i się zepsuł.
Zastępuje go znów krótki Maz.

01.03 11:30:11

MARTIN napisał(a):

Pawelec kupił te "MANY" z Kielc bo zarząd kieleckiej komunikacji zdecydował o wycofaniu autobusów 2 drzwiowych. Pisała o tym jedna z kieleckich stron komunikacyjnych. Jak widać u nas mogą być.

01.03 12:22:48

xxl napisał(a):

Polityka KZK GOP sprawiła że mamy w naszej komunikacji największą składnice złomu która ma służyć do przewozu pasażerów!!! Dlaczego nie wymagają w przetargach wozów w miarę nowych tz 2-3 letnich maksymalnie.A tak mamy sytułację jakom mamy że jeździmy złomem który został już na zachodzie wycofany z eksplatacji 11

01.03 15:31:37

Rachubka napisał(a):

Ten nowy Man z Omnitechu dziwnie się zachwuje podczas chamowania,jakoś tak nim szarpie i zarzuca tyłem.

01.03 15:36:10

pk napisał(a):

do xxl: powiedz kogo stać na 2-3 letnie wozy?

01.03 18:53:34

xxl napisał(a):

Do pk No to to wygląda jak wygląda dopuszczają do przetargów firmy typu Zagozda,PUP. itd które nie umieją potem wywiązać się z zadań przewozowych a cierpią na tym pasażerowie czyli my !!!!A czy stać firmy na takie wozy ??? okazuje się że tak zobacz PKM Gliwice, PKM Sosnowiec, PKM Tychy ,a prywaciaże chcą szkłem d..... utrzeć !!!!!

01.03 19:15:16

Gr0t napisał(a):

DO PK: PKM Gliwice jakoś stać.
A Pawelec już mnie tymi Manozłomami denerwuje (s15).

01.03 19:15:34

obeznany napisał(a):

Każdą firmę transportową, jeżeli ma normalne warunki do prowadzenia biznesu. Ba, nawet wtedy ich czasem na fabrycznie nowe stać.

01.03 19:30:50

tramsilesia napisał(a):

@Gr0t - Solarisom za rok stuknie 4 lata. I co, kasować?!. Manom podobnie (Lion'sy).

01.03 19:58:31

lukaszkiller@interia.pl napisał(a):

drogi xxl pkm gliwice ma kase z miasta wiec go stać pkm sosnowiec kupił wozy za kase z unii europejskiej wiec nie pisz że mają kase....

01.03 21:20:28

Ahilless napisał(a):

No i co z tego że mają kasę z UE czy z miasta... Mnie jako pasażera interesuje to, abym jeździł wygodnie, w miarę nowymi (a co za tym idzie zazwyczaj wygodnymi, rzadko psującymi się) autobusami.

01.03 21:38:18

Heniek napisał(a):

PKMy Gliwice, Katowice, Sosnowiec stać tylko dlatego, że miasta regularnie podnoszą kapitał zakladowy - czytaj kupują tabor z kasy miejskiej. Tak więc gminy dotują swoje PKM-y "pod stołem" a potem taki Frankiewicz gada, że tramwaje są dwa razy droższe w eksploatacji (odpowiedź na pytanie ile Frankiewicz kupił autobusów dla PKM-u z miejskiej kasy, a ile tramwajów dla zajezdni gliwickiej, znacie doskonale - trzy cyfry do zera). Siłą rzeczy prywaciarza też nie stać na konkurowanie jak równy z równym.

02.03 09:50:40

xxl napisał(a):

Do lukaszkiler:Ale ktoś o tą kasę musiał się starać bo sama nie przyszła a co do unijnych z Sosnowca to nie jest tak jak piszesz bo PKM musiał mieć 50% własnego wkładu więc unia sfinansowała te wozy tylko w połowie a nie w całości !!!!

02.03 10:46:55

adam86 napisał(a):

@xxl: PKM Sosnowiec nie wydał na te unijne autobusy nic, przecież wkład własny był fnansowany przez gminy, a nie PKM.

02.03 12:45:19

xxl napisał(a):

@adam86: Nie do końca gminy finansowały infrastrukturę przystankową (tz przystanki i wiaty !!!!bo w projekcie było zapisane przystosowanie przystanków do potrzeb osób niepełnosprawnych )więc nie opowiadaj głupot

02.03 12:59:50

ino napisał(a):

andrzeju nie jestes w temacie nie wiesz czemu nie pojechal wiec sie nie wypowiadaj

02.03 20:25:09

jaw napisał(a):

Dlaczego nic nie pisze o Jaworznickich MANach EL202?

btw, dzisiaj widziałem na zajezdni jakiegoś 4dzwiowego przeguba, co to?

06.03 15:36:36


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!