Tabor tramwajowy w roku 2008 roku - cz. 2: zakupy i kasacje
10.02.2009
W roku 2008 w taborze Tramwajów Śląskich zaszło wiele zmian, pozyskano kolejne używane wagony 105Na z Krakowa, zakończono natomiast eksploatację liniową wagonów 102Na. Druga część podsumowania taborowego przedstawia zakupy i kasacje taboru.
Wagony 105Na z Krakowa
Podobnie jak w ostatnich latach, tabor Tramwajów Śląskich uzupełniony został kolejnymi używanymi wagonami 105Na z MPK Kraków. Przypomnijmy, że pierwsze wagony z Krakowa trafiły na śląskie torowiska w lipcu 2006 na zasadzie wymiany za wypożyczone wagony 111N. Do zajezdni Gliwice trafiły krakowskie wozy 459 i 470, których numery taborowe wzbogacono literą K, a do Krakowa pojechał skład 2x111N 341+342. Pierwsza dostawa zakupionych stopiątek miała miejsce w październiku 2006, wówczas sprowadzono 14 sztuk wagonów, które otrzymały numery taborowe w przedziale 250-263 i trafiły do wszystkich trzech śląskich zajezdni. Pierwszy wagon z MPK Kraków w Będzinie pojawił się dopiero na przełomie lipca i sierpnia 2007, znów w ramach wymiany: do Krakowa wysłano wagon 105NT 789, a pocztą zwrotną przybył 105Na 756 (któremu analogicznie jak tym gliwickim, dopisano literę K przy numerze).
W 2008 roku zdecydowano się zakupić w Krakowie kolejne wagony - tym razem było ich 12. Dostawy rozpoczęły się w pierwszym tygodniu kwietnia, a dostarczone wagony były uruchamiane sukcesywnie od połowy kwietnia do maja 2008. Tym razem, w przeciwieństwie do dostawy z 2006 roku wszystkie wagony przemalowano w kremowo-czerwone barwy zakładowe. Jeden ze składów z zaj. Zawodzie (268+269) otrzymał komplet wyświetlaczy zewnętrznych, po jednym ze skasowanych wagonów.
Rozdysponowanie nowych wagonów w zajezdniach wygląda następująco:
- zaj. Będzin: 274+275 (ex 891+892, rocznik 1987),
- zaj. Zawodzie: 264+265 (ex 701+702, rocznik 1977), 268+269 (ex 732+733, rocznik 1983), 270+271 (ex 879+880, rocznik 1986),
- zaj. Gliwice: 266 (ex 440, rocznik 1982) i 267 (ex 441, rocznik 1982),
- zaj. Stroszek: 272+273 (ex 887+888, rocznik 1987).
Dotychczas posiadane od 2006 roku wagony były sukcesywnie przemalowywane w barwy Tramwajów Śląskich - wcześniej kursowały one w malowaniu firmowym MPK Kraków lub w reklamach. Przemalowano także wypożyczone wagony 459K i 470K, gdyż było wiadomo, że pozostaną one u nas na stałe.
W sierpniu 2008 roku krakowskie MPK zwróciło skład 2x111N 341+342 (po uprzedniej zmianie ich kolorystyki z niebieskiej na czerwoną). Sfinalizowano jednocześnie zakup dwóch wypożyczonych "stopiątek", którym po przyjęciu na stan Tramwajów Śląskich nadano wcześniej zarezerwowane numery - wagon 459K otrzymał 256, a 470K przemianowano na 259.
Sierpień 2008 to także dostawa kolejnej serii wagonów - tym razem na Śląsk i do Zagłębia przybyło ich 8 sztuk:
- zaj. Będzin: 279+280 (ex 856+857, rocznik 1986),
- zaj. Zawodzie: 277 (ex 805, rocznik 1985), 281 (ex 905, rocznik 1987), 139L (ex 867, rocznik 1986), 140L (ex 869, rocznik 1986),
- zaj. Stroszek: 276+278 (ex 725+855, rocznik 1980+1986).
Dwa z ww. wagonów dostarczonych do Zawodzia (krakowskie 867 i 869) miały być pierwotnie wagonami nauki jazdy przeznaczonymi dla Ośrodka Szkolenia Motorniczych, jednak wagon 869 postanowiono skierować do ruchu liniowego (z numerem 282) w składzie 262+282. Powodem takiej decyzji był wypadek jaki zdarzył się w czerwcu 2008 roku w Katowicach i który spodowował kasację wagonu 263 (który wcześniej jeździł w składzie z 262).
W grudniu do Zawodzia przybyły jeszcze dwa wagony - 889 i 890 (oba rocznik 1987). Pierwszy z nich uruchomiono jako pojedynczy z numerem 283, a drugi przeznaczono dla Ośrodka Szkolenia jako doczepny do przygotowywanego składu nauki jazdy 139L+140L. Szkoleniowy skład jest potrzebny z uwagi na zaprzestanie szkoleń na wagonach 102N i 102Na.
Kasacje i przekwalifikowania wagonów
W roku 2008 łącznie z listy taborowej skreślono 28 wagony, z czego 24 liniowe i 4 robocze, jeden z wagonów liniowych przekwalifikowany został na roboczy.
Wagony 102Na
Zakończyła się długoletnia eksploatacja liniowa wagonów typu 102Na w GOP. Zgodnie z przyjętą polityką taborową w ostatnich latach wagony tego typu nie były remontowane i były sukcesywnie wycofywane z eksploatacji. Najczęściej powodem skreślenia ze stanu były wypadki lub poważniejsze awarie. 10 maja 2008 r. Klub Miłośników Transportu Miejskiego zorganizował uroczyste i huczne pożegnanie tych wagonów.
» Czytaj więcej w relacji na stronie KMTM
» Kup wyjątkową stodwójkową koszulkę!
Przez ostatnie miesiące wagony 102Na służyły wyłącznie jako rezerwa, ostatnimi pociągami które planowo obsługiwane były taborem 1x102N (do 31 marca 2008 r.) były poc. 1501+341 i 1505+345 (codziennie) oraz 1408, 234 i 371 (w dni robocze). W okresie wakacji letnich stodwójkę planowo przypisano do poc. 02 na linii 0 kursującej tylko w dni wolne. W praktyce w ruchu pozostawały tylko dwa wagony - 165 oraz 205.
Ostatnie liniowe wagony 102Na były wycofywane z eksploatacji w następujących terminach:
2 stycznia: 168 (wagon spłonął na terenie zajezdni, po podpaleniu przez nieznanych sprawców)
1 kwietnia: 228 (ex 128), 231, 241, 247
20 maja: 136R (wagon roboczy-piaskarka, ex 214)
30 maja: 165 - przekwalifikowany został na wagon roboczy-piaskarkę nr 138R
1 lipca: 169
22 września: 205
Z dniem 22 września, po wycofaniu z ruchu wagonu 205 (upłynął termin rejestracji, oprócz tego kilka dni wcześniej wagon miał kolizję z samochodem), zakończyła się ostatecznie liniowa eksploatacja wagonów 102Na w GOP.
Wagony 169 i 205 zostały odstawione i przeznaczone do odbudowy na historyczne (z czego 169 do stanu oryginalnego z lat 70-tych, natomiast 205 ma być pozostawiony w stanie z końca eksploatacji). Oprócz nich użytkowane są wagony robocze (137R jako przetokowy w Chorzowie Batorym oraz 138R jako roboczy w Zawodziu) i wagony nauki jazdy (102Na 7 i 102N 8), które od czasu zakończenia szkolenia na tym typie taboru stoją bezczynnie (wagon nr 7 pełnił przez pewien czas funkcję punktu regulatorskiego na trójkącie Łagiewniki Targowisko). Wagon nr 8 jest również przeznaczony do odbudowy na historyczny.
Wagony 105N/Na
Daty skreślenia ze stanu poszczególnych wagonów:
30 kwietnia 2008 r. - 325 (zaj. Będzin). Uszkodzony w zderzeniu czołowym na Dańdówce w sierpniu 2007 r. w skutek wykolejenia składu 576+575 jadącego z przeciwka.
764 (zaj. Stroszek). Został skreślony po 1,5 roku od wypadku składu 763+764. Doszło do niego w grudniu 2006 roku, kiedy to skład ten był spychany do zajezdni przez dwie solówki, wtedy na ich drodze pojawił się TIR. Wagony 763 oraz 764 zostały wtedy dosłownie zmiażdżone z obu stron.
20 maja 2008 r. - 318 (zaj. Zawodzie)
580 (zaj. Stroszek). Drugi wagon ze składu z 582, który został skreślony na początku 2009 roku.
592 (zaj. Stroszek). Drugi wagon ze składu z 579.
26 maja 2008 r. - 576 (zaj. Będzin). Był on uszkodzony w zderzeniu czołowym z 325 na Dańdówce w sierpniu 2007 r.
10 lipca 2008 r. - 263 (zaj. Zawodzie). Uszkodzony po wykolejeniu 12 czerwca w Katowicach.
375 (zaj. Stroszek)
381 (zaj. Gliwice)
1 września 2008 r. - 536 i 538 (zaj. Będzin)
24 października 2008 r. - 656 (zaj. Gliwice)
1 grudnia 2008 r. - 609 (zaj. Stroszek). Wagon został zniszczony w wypadku.
15 grudnia 2008 r. - 641 (zaj. Stroszek). Wagon również został zniszczony w wypadku.
31 grudnia 2008 r. - 452 (zaj. Będzin)
770 (zaj. Zawodzie)
Już w 2009 roku, dokładnie 20 stycznia skreślony został wagon 582 (z zaj. Stroszek).
W chwili obecnej odstawiony jest też skład 317+321 w zaj. Stroszek, najprawdopodobniej wkrótce również zostanie skasowany.
Wagony robocze
Odbyły się też kasacje wagonów roboczych. 15 września 2008 r. zdjęto ze stanu wagon 13N 107R oraz dwie lorki transportowe nr 89 i 90 - wszystkie z zaj. Zawodzie.
Warto zauważyć, że pozostał już tylko jeden wagon 13N w GOP - nr 61R. Podobnie jak 107R jest wagonem roboczym i ma ucięty dach w tylnej części. Wagon 107R pełnił funkcję wagonu transportowego, przed laty posiadał żuraw hydrauliczny (który został zdemontowany gdy dozór techniczny nie dopuścił go do dalszego użytkowania). Wagon 61R z kolei jest wagonem wieżowym. Oba wozy stacjonowały w zaj. Chorzów Batory, a po jej przekształceniu w zakład remontowy w 2006 roku zostały przeniesione do zaj. Zawodzie.
W ostatniej, trzeciej części tramwajowego podsumowania roku 2008 przedstawimy kronikę wypadków i innych ciekawostek taborowych.
Bodzio napisał(a):
W artykule wiele jest mowy o stodwójkach, a właściwie ich końcu. A mnie ciekawi, dlaczego 102N(Na) nigdy nie kursowały po Zabrzu i Gliwicach ( no może z wyjątkiem kilku sporadycznych awaryjnych podmian, czy też linii turystycznych )
10.02 22:00:21
memphis napisał(a):
Kilka stodwójek (a nawet wagon 15N) było na stanie zajezdni Gliwice.
10.02 23:35:56
666 napisał(a):
jakie beda losy #7? kurcze ten wagon jest niemal w idealnym stanie... mam nadzieje, ze ktos sie nim zainteresuje... pozdrawiam
10.02 23:54:04
adam86 napisał(a):
@666: 7 się nie nadaje na zabytek, bo jest zbyt zmodernizowana, że się tak wyrażę.
11.02 09:44:50
MiS napisał(a):
@adam86: No to trzeba go na liniowego przerobić :D.
11.02 11:56:11
emeryk wpk napisał(a):
Skoro inne miasta posiadają tramwaje z NIEMIEC choćby tzw Helmuty dlaczego TŚ nie mogą je za grosze zakupić są lepsze niż krakowskie 105tki.
11.02 13:58:16
pasazer 2 napisał(a):
@emeryk wpk: torowiska w Niemczech (nieremontowane!!!) są tysiąckroć lepsze niż najnowsze wybudowane torowiska w Warszawie, dlatego helmuty nie rozleciały się przez wprowadzeniem waluty euro. A u nas torowiska są gorsze niż na granicy Europa-Azja, więc taki helmut nie powinien nawet stanąć na tych torowiskach, bo od razu - kawałków będziemy szukać po całej Europie. :P
A pozatym tramwaje to już przeżytek i są nieekologiczne (bo elektrownie :P), lepiej zamienić je na sprowadzane ikarusy (z zachodu czy wschodu - co za różnica), ew. NL202 (jeśli jakiemuś przewoźnikowi przyjdzie do głowy taka herezja, że autobusami jadą pasażerowie którzy płacą za przejazd i należy im się trochę komfortu). :))
11.02 15:00:22
Serd napisał(a):
Do autora artykułu: w opisie rozdysponowania wagonów z krakowa brakuje jeszcze składu 260+261 z zajezdni Gliwice, który również jest kupiony z Krakowa.
11.02 18:45:21
bbbbartek22 napisał(a):
#452 - masakra ale paściuch :P
11.02 21:18:23
puschel napisał(a):
260-261 przyjechał w 2007r.
11.02 21:28:59
luki napisał(a):
@Serd: Wspomniano, że wagony w przedziale 250-263 trafiły na Śląsk w roku 2006. Wśród nich właśnie był #260+261. Obecna rozpiska dotyczy głównie wozów z 2008 roku.
12.02 14:26:06
dw napisał(a):
@bbbartek22: tak wyglądał do połowy 2007 r., bo później został odnowiony i ostatni nie wyglądał aż tak źle.
12.02 16:49:49
andrzejh69 napisał(a):
268 to bardzo fajny wagon, jestem jak najbardzej za sprowadzaniem takich z Krakowa. Pospoieszono sie z likwidacją 102 a moze niepotrzebnie, bo dzis KZKGOP wprowadza gdzie tylko sie da albo nie da pojedyncze wagony i jest scisk. Na takiej 7 102-ki były by w sam raz, czy na 22 kiedy zacznie jezdzic co 20 minut zamiast co 10.Wiem ze zostały tylko 2sztuki ale mozna było by z Wrocławia z 10 dokupic. Wrocław je wycofuje a są w dobrym stanie po NG z koncca lat 90-tych.
13.02 08:26:30
butthead napisał(a):
Tylko że przez te 10 ostatnich lat nikt przy nich palcem nie kiwnął. Nie stodwójki, a tatry byłyby w GOP-ie potrzebne do podratowania taboru.
13.02 10:07:10
MARIANO napisał(a):
Szkoda mojego ulubionego wagonu, jakim był 318...
13.02 20:57:24
luki napisał(a):
No i dość kultowego. Przez wiele lat był pierwszym i jedynym wozem z OTK-2. Szkoda go.
13.02 22:45:55
Tramwaje z Berlina napisał(a):
W przyszłości spółka Tramwaje
śląskie powinna kupić
w Berlinie kilka składów T6A2D+B6A2D, zamiast wozów 105Na z Krakowa.
17.02 18:52:32
andrzejh69 napisał(a):
butthead - na pewnie że tatra lepsza ale o wiele droższa, a jest bieda w TŚ więc dlatego pomyślałem o tych 102
18.02 09:56:13