Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Jesienno-zimowy przegląd autobusowy

30.11.2008

Tagi: tabor, Kłosok, Aska, Irex, PKM Jastrzębie-Zdrój, Lazar, PUP/Sed-Baz, Transgór Mysłowice, PKM Świerklaniec, Nylec, Transkom, Zagozda, PKM Gliwice – Dodał: Jacek Sobota

Tradycyjnie już podsumowujemy zmiany w taborze autobusowym jakie zaszły w mijającym miesiącu.


Zaczynamy od uściślenia pewnych faktów związanych z przejęciem linii 23 przez nowe konsorcjum z Żor. Po kilku dniach od rozpoczęcia obsługi wszystkie autobusy otrzymały numery taborowe z zakresu 15 - 25. Numerami 15 - 18 oznakowane zostały MAN-y NÜ313, a solarisy zajęły przedział 22 - 25. 12 listopada do Rybnika wrócił MAN z numerem 17, a jego miejsce i numer zajął kolejny solaris (ex Veolia Warszawa, nr inw. A011).

W następnych dniach odkryte zostały kolejne tajemnice - za sprawą pojawienia się na autobusach logo przewoźnika okazało się, że tylko część autobusów należy do Kłosoka. Ich wyróżnikiem, oprócz logo, są charakterystyczne małe czerwone wyświetlacze. Autobusy od numeru 22 wzwyż (czyli warszawskie solarisy) użytkowane są przez drugiego członka konsorcjum - firmę "Aska" pani Joanny Kałek. Rozpoznać je można między innymi po zielonych wyświetlaczach, w które autobusy zostały wyposażone fabrycznie. Dodatkowo dwa z nich (24 i 25) nadal jeżdżą w warszawskich barwach.
Wszystkie autobusy nocują na ulicy Janasa w Chorzowie, w towarzystwie placu do nauki jazdy, bazy dla ciężarówek i stacji paliw.

Katowice, ul. SokolskaKatowice, ul. Chorzowska
Katowice - Dąb, ul. ChorzowskaKatowice, ul. Mickiewicza

Ponadto w połowie listopada zadebiutował na rybnickiej linii 52 ostatni, ósmy warszawski solaris. Autobus identyfikujący się numerem rejestracyjnym KR 733HE jeździł w stolicy z oznaczeniem A009.

Rybnik - Nowiny, ul. Budowlanych
Kierujemy się na wschód i zatrzymujemy się na dłuższą chwilę w Sosnowcu, gdzie swoją siedzibę ma dynamicznie rozwijający się Irex. Z początkiem listopada powiększyła się flotylla autobusów tej firmy. Oprócz dwóch małych autobusów przeznaczonych do obsługi linii 67 i 97, Irex zakupił również dwa kolejne MAN-y NL202. O jednym midibusie wspomnieliśmy już na początku miesiąca, przy okazji opisywania zmian przewoźników. Jest nim biało-zielony MAN NM222 z numerem 27, pochodzący z austriackiego Grazu. Po kilku dniach dołączył do niego krótki neoplan N4011 oznaczony numerem 28 sprowadzony z Niemiec. Użytkowany był w Bawarii, u przewoźnika Steinmüller-Reisen w miejscowości Waldkraiburg.
Z kolei dwa standardowe dwudrzwiowe MAN-y przybyły do Polski z Salzburga (ex Autobusbetrieb Marazeck). Najpierw jednak znalazły się w Świerklańcu, w zajezdni firmy Nowak Transport, skąd wypłynął niedawno inny MAN z Marazeck (sprowadzony w tym samym czasie), jeżdżący obecnie u Rzemyka.
Jeden z MAN-ów (ex 1113) otrzymał meteorowy numer 807 i już dłuższy czas obsługuje linię 69 z Mikołowa do Żor. Drugi (ex 1125) został zesłany do Olkusza, w którym to Irex od miesiąca realizuje przewozy na liniach 450 i 465 porzuconych przez Meteora.

Strzyżowice, ul. SzosowaDąbie-Garbacz
Mikołów, ul. K. PrusaOlkusz, ul. Kazimierza Wielkiego

Przenosimy się na drugi koniec regionu, pod czeską granicę. 18 listopada nastąpiła liniowa premiera dwóch przegubowych MAN-ów NG312 zakupionych przez PKM Jastrzębie-Zdrój. Przemalowane autobusy, oznaczone numerami 28 i 29, skierowane zostały do obsługi szczytowych kursów linii 118 i 127, na których dotychczas jeździły przegubowe ikarusy.
Zastanawiać mogą dwucyfrowe numery jakie otrzymały nowe autobusy. Od 2000 roku kolejne zakupowane autobusy numerowane były od 200 wzwyż, niezależnie od tego jakiego były typu. Teraz powrócono do schematu zastosowanego w 1993 roku, gdy PKM wprowadził nową numerację autobusów. Numery od 1 do 28 otrzymały wówczas wszystkie przegubowe ikarusy stacjonujące w zajezdni Jastrzębie. Przegubowe MAN-y z numerami 28 i 29 stanowią niejako kontynuację tego zakresu. Powstał jednak spory bałagan w numeracji, a po niechybnej kasacji ikarusów (zajmujących numery 16, 17, 26 i 27) powstanie numeracyjna "dziura", której można było uniknąć nadając nowym przegubowcom numery 1 i 2 (o ile w ogóle konieczne jest rozdzielanie przegubowców od solówek).

Jastrzębie-Zdrój, al. PiłsudskiegoJastrzębie-Zdrój, dworzec autobusowy

Powracamy do GOP-u i bierzemy pod lupę Lazara, który ostro namieszał w swoim skromnym parku taborowym. Rozwój zdarzeń opiszemy chronologicznie, zaczynając od 30 października. Tego dnia zadebiutował z numerem 0807 piąty DAB 15-1200C zakupiony od PKM Tychy (ex 190). W związku z tym zbędnym stał się jelcz 120M nr inw. 0806 wypożyczony od PKM Tychy, więc następnego dnia wrócił do macierzystej zajezdni, a odebrany został stamtąd ex bytomski neoplan N4014NF.
Kolejne zmiany nastąpiły w czasie długiego listopadowego weekendu. Wszystkie siedem niskopodłogowych autobusów otrzymało nowe, znacznie większe numery taborowe oraz uporządkowana została numeracja w ten sposób, że DAB-y zajmują pierwsze pięć pozycji (0801-0805), a dwa kolejne numery obejmują neoplany. Szczegóły dotyczące przenumerowań znajdują się w Bazie taboru.

Siemianowice Śl. - Bytków, pl. Skrzeka i WójcikaPiekary Śląskie, ul. Jana Pawła IIBędzin Kościuszki

Teraz czas na wizytę w Czeladzi, gdzie garażują dwa kolejne bydgoskie ikarusy zakupione przez Sebzdę. Autobusy z numerami 03 i 06 wyjechały na linie 12 listopada. Pierwszy z nich trafił do Czeladzi z bydgoskiego oddziału firmy Mobilis, a tenże zakupił go od MZK Bydgoszcz. Drugi kupiony został bezpośrednio od MZK Bydgoszcz. W MZK przegubowce posiadały numery odpowiednio 3824 i 3839.

Siemianowice Śląskie, ul. SienkiewiczaSiemianowice Śl. - Bytków, al. Młodych

Nie próżnuje także mysłowicki Transgór, którego zasoby autobusów uległy powiększeniu o trzy sztuki duńskich DAB-ów z niskopodłogowej serii 15-1200C mk.III. Jeden z nich jeździ już od ponad dwóch tygodni na liniach KZK GOP. Biało-żółty wóz z numerem 389 ma 11 lat, a pochodzi z Kopenhagi, gdzie jeździł z numerem 2528 w przedsiębiorstwie Arriva.

Gliwice, pl. Piastów, fot. D. Mazgaj
W niniejszym wydaniu wieści taborowych nie może zabraknąć niekończącego się serialu, w którym bohaterami są używane autobusy sprowadzone w tym roku przez PKM Świerklaniec. Po czterech miesiącach od debiutu liniowego pierwszego autobusu wyjechały w końcu dwa ostatnie, mianowicie ex koloński MAN NG272 nr inw. 0810 oraz ex berliński mercedes O405N nr inw. 0819. Obydwa autobusy nadal pozostają w barwach poprzednich właścicieli.

Piekary Śląskie, ul. Jana Pawła IITarnowskie Góry - Strzybnica, ul. Zagórska

Wprowadzenie do eksploatacji "nowych" autobusów, połączone ze stopniowym zmniejszaniem się pracy przewozowej po utracie kilku linii, poskutkowało kasacjami kilkunastu wysłużonych ikarusów i jelczy. Ambitne plany zakładają całkowite wycofanie ze Świerklańca ikarusów, co ma nastąpić już w przyszłym roku.
Tymczasem jeden ikarus w wersji solo uratował swoją skórę i za sprawą zmiany właściciela otrzymał nową szansę. Szczęśliwym nabywcą ćwierćwiekowego wozu numer 1483 został Eugeniusz Nylec, drobny przewoźnik z Piekar Śląskich, obsługujący jedną linię MZKP. Po przerejestrowaniu, oczyszczeniu autobusu z oznaczeń PKM i oklejeniu symbolami nakazującymi wsiadanie przednimi drzwiami, ikarus wyjechał 27 listopada na tarnogórską linię 189.

Tarnowskie Góry, rondo Ranoszka
Pozostajemy w kręgu węgierskich autobusów i wędrujemy do Zabrza, gdzie zadomowił się drugi ex bytomski przegubowiec nabyty przez piekarski Transkom. Ikarus 280.70E numer 7208 otrzymał u nowego właściciela numer 32 i wyjechał 19 listopada na linię 199. Jest to już druga obsada tego numeru, jako pierwszy numer ten posiadał ex poznański ikarus 280.26 skasowany w sierpniu tego roku, po zaledwie dwóch latach eksploatacji na Śląsku.

Ruda Śląska - Wirek, ul. Odrodzenia
Po przekroczeniu granicy na wschodzie miasta trafiamy do Rudy Śląskiej czyli królestwa Henryka Zagozdy. Jego ostatnia nowość jeździ już od miesiąca, a jest nią drugie volvo B10L-60 Säffle 5000 pochodzące z Veolii Linköping (ex 2625). Autobus otrzymał numer 6 i przydział na linię 144.
Prawdopodobnie od 1 grudnia obydwa szwedzkie volvo obsługiwać będą piekarską linię 73.

Ruda Śląska - Bykowina, ul. Gwarecka
Na koniec wsiadamy w 870, tudzież tramwajową "jedynkę" i jedziemy do Gliwic, gdzie w tamtejszej zajezdni PKM stoi już komplet szesnastu solarisów Urbino 12. Brakujące sześć sztuk dojechało do Gliwic 27 listopada. Autobusy oznaczone numerami z zakresu 63 - 78 oczekują jeszcze na tablice rejestracyjne oraz tradycyjne poświęcenie.

fot. A. Krystofekfot. A. Krystofek


« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

YoMaHa napisał(a):

@JacekSo: "(...) Numery od 1 do 28 otrzymały wówczas wszystkie przegubowe ikarusy stacjonujące w zajezdni Jastrzębie. Przegubowe MAN-y z numerami 28 i 29 stanowią niejako kontynuację tego zakresu. (...)" - chyba powinno być na początku od 1 do 27, ale nie jestem mocny w jastrzębskich numerach.

30.11 22:11:15

jacekso napisał(a):

Nie chciałem się za bardzo rozwodzić i trochę to uprościłem. MAN-y stanowią kontynuację numeracji, w której najwyższym numerem był w tym roku 27, ale tak jak napisałem ikarusy kończyły się na numerze 28. Ten ostatni trafił do Zagozdy: http://phototrans.eu/14,305...

30.11 22:22:52

Buscoholic napisał(a):

Graz, Waldkraiburg, Salzburg, Marazeck, Kolonia, Berlin, Linköping.
Górny Śląsk staje się zachodnioeuropejskim złomowiskiem.

30.11 23:31:06

Grzesiu-z1 napisał(a):

PKM Sosnowiec ogłosił przetarg na 6 fabrycznie nowych 15 metrowych autobusów niskopodłogowych..

30.11 23:36:15

pasażer 23 napisał(a):

Tylko jak niepunktualnie te 23 teraz jeżdżą !!!

Nie dość że rano spóźnione! (tak jak Delta jeździła)

To po robocie przyjeżdża nawet 4 min. przed czasem !!!

A gdzie są te tabliczki (wg umowy) z nazwiskiem i imieniem tych lekceważących obowiązki kierowców co rozkład mają w gdzieś.

01.12 09:05:51

lgor napisał(a):

"Ambitne plany zakładają całkowite wycofanie ze Świerklańca ikarusów, co ma nastąpić już w przyszłym roku"
Ciekawe ile w tym prawdy :/

01.12 14:01:58

Rafik19 napisał(a):

dzis wyjechal jeden jedyny Heuliez GX107 u Zagozdy nawet fajnie sie prezentuje

01.12 14:30:07

andrzejh69 napisał(a):

a co tak te Ikarusy komuś przeszkadzają, bardziej bym się cieszył z nowych/zmodernizowanych tramwajów niż z całkowitego wycofania poczciwych Ikarusów.

01.12 14:36:01

Pasażer 007 napisał(a):

@andrzejh69 Widzę że lubisz złomy :/.

01.12 16:55:40

PKM b napisał(a):

Mam nadzieje, że nowy nabytek Transgóru wyjdzie na 183 zastępując tym samym 25 letniego Dab-a.

PKM Świerklaniec mówi, że wycofa do końca roku ikarusy. @Igor, to nic trudnego jak stracili tyle lini, że są im już niepotrzebne.

By ktoś napisał, że Nowak będzie stacjonował na zajezdni PKM-u (Witczaka)

01.12 17:29:10

Rachuba napisał(a):

Wiadomo kto w Świerklańcu wygrał przetarg na dostawę dwóch nowych przegubowców???

01.12 20:17:32

camo napisał(a):

Solaris

01.12 21:00:16

Amalio napisał(a):

"niechybnej kasacji ikarusów". Że co? Wypraszam sobie - pewnie ktoś z GOPu je kupi :P Nie pamiętam kiedy ostatni raz PKM coś kasował. Zawsze ktoś te wszystkie złomy kupował...

01.12 21:03:25

oz13im napisał(a):

Wytwórnia Samochodów Fantastycznych "SAM" z siedzibą na Chebziu... a poważnie Solaris

01.12 21:03:26

kemor napisał(a):

A ja się cieszę,że PKM Świerklaniec wycofuje Ikarusy.Widać ogromne zmiany na lepsze, jeszcze 2-3 lata i zakupy 15-20 wozów używanych rocznie jak w 2008r.i pozbędą się starych gratów z lat 80 tych.Dziwne tylko że PKM Katowice o wiele bogatszy nie potrafi wziąść z nich przykladu i kupić też 20 używanych solówek i wycofać stare Jelcze M11 I 120M/1 a 120M/2 sprzedać.

01.12 21:18:52

MIGomat napisał(a):

"Ambitne plany zakładają całkowite wycofanie ze Świerklańca ikarusów, co ma nastąpić już w przyszłym roku"

Taa, a świnie w Grodzieckim ex-PGRze zaczną mówić(czy tam są jeszcze świnie?)

01.12 21:31:34

Rachuba napisał(a):

Podoba mi się to że PKM Świerklaniec kupuje używki w zachodu.Bo co innego mają kupować jak na nówki ich nie stać a te pojazdy i tak są dużo lepsze niż te stare,zdezelowane Ikary czy Jelcze.

01.12 21:56:10

Buscoholic napisał(a):

Niech PKM Świerklaniec zostawi sobie ze trzy sztuki przegubowych ikarusów. Mogą się one przydać, gdy w przyszłości przyjdzie im wygrać przetarg na linię, na której od czasu do czasu zetknął się fronty normalnych podróżnych i dych pod**ionych pseudokiboli, którzy dewastują co popadnie.
Taki sposób organizacji przewozu stadionowego bydła od lat sprawdza się w Gliwicach i Zabrzu. Dla tego typu "pasażerów" 25-letnie i starsze ikarusy i tak są szczytem luksusu.

01.12 23:06:56


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!