Modernizacja sieci tramwajowej w przyszłym roku
22.11.2008
Michał Wroński,
Polska Dziennik Zachodni, 22.11.2008 r.
700 milionów złotych zainwestują w ciągu najbliższych lat Tramwaje Śląskie w modernizację taboru, torowisk i sieci. Większość tej kwoty pójdzie na przebudowę infrastruktury w Katowicach, Sosnowcu, Chorzowie i Bytomiu. Pierwszym zwiastunem zmian będzie 20 odnowionych wagonów, które w ciągu najbliższego półrocza wyjadą na tory.
Okazją do zaprezentowania inwestycyjnych planów spółki była wczorajsza konferencja zorganizowana z okazji 110-lecia elektrycznej komunikacji tramwajowej w aglomeracji. Przedstawiciele Tramwajów przyznali, iż w ostatnim czasie nie rozpieszczali pasażerów warunkami podróży. Teraz to ma się zmienić. Kluczową rolę w finansowaniu inwestycji odegrać ma 100 milionów euro rządowej dotacji, obiecanej w ramach programu "Infrastruktura i środowisko". W lipcu zgłoszony przez tramwajarzy projekt trafił na tzw. listę indykatywną Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Pieniądze mają przede wszystkim umożliwić przebudową infrastruktury w okolicach Stadionu Śląskiego. Ale prace prowadzone będą na terenie ośmiu gmin. Skorzystają Katowice, Sosnowiec, Chorzów i Bytom. Listę uzupełniają Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice i Mysłowice.
- Można się zżymać, że to zbyt mało w stosunku do potrzeb, ale w ciągu ostatnich dziesięciu lat na modernizację linii 6 i 41 wydaliśmy 260 mln złotych; w ciągu trzech i pół roku przeznaczymy na inwestycje kwotę niemal trzy razy większą. Tak duży zakres robót będzie powodował też pewne problemy. Torowiska będą wyłączane z użytku - przyznał Janusz Berkowski, prezes Tramwajów Śląskich.
Prócz przebudowy torowisk i wymiany sieci spółka chce kupić 20 nowych, niskopodłogowych tramwajów, a kolejnych 80 zmodernizować. Zwiastunem zmian ma być 20 zmodernizowanych wagonów, które w ciągu najbliższego półrocza wyjadą na tory (w ubiegłym roku lifting przeszło osiem wagonów). Cztery pierwsze są gotowe i w grudniu ruszą do "akcji" . Reszta dołączy po nowym roku. W zmodernizowanych tramwajach wymienione zostały m.in. siedzenia, podwozie i cała elektronika. Nie zmienia to jednak faktu, iż mają prawie dwadzieścia lat. Na zakup nowych tramwajarzy jednak nie stać.
- Modernizacja jednego wagonu kosztuje 750 tysięcy złotych, a taki wagon może jeździć 10-12 lat bez dodatkowych nakładów. Z kolei zakup najtańszego nowego wagonu to wydatek 2-2,5 miliona złotych - mówił prezes Berkowski.
Wybrane inwestycje tramwajowe w latach 2008- 2011 i planowany czas ich realizacji:
* Bytom: od granicy Świętochłowic do Szybów Rycerskich: 09. 2010 - 10.2011
* Chorzów: ul. Armii Krajowej od skrzyżowania z ul. Gałeczki do ul. Dąbrowskiego: 03.2009 - 11.2010
* Gliwice: ul. Wieczorka i Dolnych Wałów od skrzyżowania z ul. Zwycięstwa do ul. Daszyńskiego:
09.2010 - 12.2011
* Katowice: linia 6 i 41 od Wesołego Miasteczka do pętli zachodniej przy Stadionie Śląskim:
12.2009 - 052011
* Katowice: oś północ - południe (ul. Pocztowa, Dworcowa, Św. Jana, Al, Korfantego):
04.2010 - 12.2011
* Katowice: od Rynku do Zawodzia: 10.2008 - 12.2009
* Katowice: ul. Gliwicka (od przystanku "Lisa" do Chorzowa): 12.2009 - 03.2011
* Katowice: od pl. Wolności do Rynku: 03.2010 - 08.2011
* Ruda Śląska: trasa od Chebzia do granic z Zabrzem: 03.2010 - 12.2011
Historia tramwajów na terenie naszego województwa sięga 1894 roku. - Berlińska spółka Górnośląskie Kolejki Parowe uruchomiła wtedy pierwsze linie parowe i konne - opowiada Bolesław Knapik, dyrektor techniczny Tramwajów Śląskich.
Pierwsza linia miała 34,5 km i wiodła z Gliwic przez Zabrze, Chorzów i Bytom do Piekar Śląskich. - Cztery lata później na tej trasie otwarto pierwszą linię z trakcją - dodaje Knapik.
Ten ruch spowodował wzrost inwestycji i przyspieszył rozwój tramwajów. W dzisiejszym Chorzowie Batorym (wtedy w Wielkich Hajdukach) przedsiębiorstwo uruchomiło nawet własną elektrownię. Na przełomie XIX i XX wieku całkowicie zrezygnowano z konnych i parowych wagonów. W tym czasie z tramwajów skorzystało już 7,6 mln pasażerów, a podróż z Bytomia do Katowic trwała 67 minut. Tramwaje poruszały się wtedy po wąskich torach. Pierwszą linię o szerszym rozstawie szyn uruchomiono w 1912 roku w Katowicach - z Rynku pod dzisiejszy Park Kościuszki. Sieć sukcesywnie rozbudowywano, choć została ona bardzo zniszczona w czasach II wojny światowej. - W 1945 roku tramwaje były jedynym środkiem komunikacji miejskiej na Śląsku. Przewoziły znacznie więcej pasażerów niż przed wojną - podkreśla Knapik.
Na początku 50. lat ubiegłego wieku przedsiębiorstwa tramwajowe i autobusowe połączono w Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Ponowny podział nastąpił dopiero w 1991 roku. Przez 16 kolejnych lat tramwajowa spółka była własnością Skarbu Państwa. Dopiero w połowie 2007 roku, za pośrednictwem KZK GOP, przeszła w ręce samorządów.
Dzisiaj ponad 300 km torowisk, na 30 liniach, obsługuje 349 tramwajów.
(tyt. oryg. "Realizacja projektu modernizacji sieci tramwajowej rozpocznie się w przyszłym roku")
DW napisał(a):
"Katowice: od pl. Wolności do Rynku: 03.2010 - 08.2011"
Przez półtora roku mają zamiar remontować tak krótki odcinek?!?
22.11 12:50:32
martin napisał(a):
Ten tekst to klasyczne "mydlenie oczu" żeby odciągnąć uwagę od planowanych likwidacji. Oni teraz powiedzą "czego chcecie widzicie jakie planujemy inwestycje". Jak jest tak dobrze to dlaczego jest tak zle? Już dość było obietnic o tramwaju do Miechowic, Zagórza itp. Nie uwierzę dopóki nie zobaczę.
22.11 13:28:29
Ansylium napisał(a):
Coś na liście tych inwestycji nie ma słowa o Zagłębiu. A jednak 15, 21, 26, 27 stanowią dość ważny element komunikacji tramwajowej regionu. Chociaż patrząc na wsparcie bĘDZINA komunikacji tramwajowej to można istotnie się załamać...
22.11 13:33:05
lgor napisał(a):
"Katowice: od Rynku do Zawodzia: 10.2008 - 12.2009" ? Czyli od miesiąca remont już trwa :o
22.11 13:45:48
Sebastian22 napisał(a):
a w Zagłębiu nic?
22.11 13:52:52
mark40 napisał(a):
Specjalnie wytłuściłem podtytuł "Wybrane inwestycje..." Szczegóły były opisywane kilka miesięcy temu http://www.wpk.katowice.pl/...
22.11 14:41:52
butthead napisał(a):
Wszystko fajnie, należy modernizować. Trzeba też sobie otwarcie powiedzieć, że to będzie "aby nie było jeszcze gorzej", a nie "żeby było lepiej". Niech choć tyle zrealizują ile jest w planach... Nowe protramy 204 kosztowały ok. 1,7 mln brutto - także coś Berkowski przesadza ;)
22.11 14:42:53
Dominik234 napisał(a):
Zaplanowanie modernizacji linii Katowice-Chorzów Batory w taki sposób, by po stronie Katowic i Chorzowa prowadzić je w jednym czasie to oczywiście zadanie niemożliwe... I tak wg planów tramwaje po tej trasie o 4 miesiące dłużej nie będą jeździć.
22.11 14:46:21
MARIANO napisał(a):
Bajeczki, bajeczki, bajeczki... Myślicie, że tak się stanie?
22.11 17:49:28
podlesianin napisał(a):
Przyjdzie kryzys który jest tuż tuż i nici z tego będą i tyle.
22.11 20:25:50
Ikim92 napisał(a):
* Bytom: od granicy Świętochłowic do Szybów Rycerskich: 09. 2010 - 10.2011
Czyli najgorszy odcinek nie zostanie wyremontowany?! A co z odcinkiem do "Gojnego" ?
22.11 21:05:51
Zabek napisał(a):
A według sosnowieckiego radnego niejakiego Haladusa czy Alodii, nowy tramwaj kosztuje 7.5 mln złotych... Ciekawe jak to jest i czy rzeczywiście tramwaj jest droższy od autobusu...
22.11 21:15:48
Krzysztof napisał(a):
akiedy remont trasy Dąbrowa Górnicza -Będzin
23.11 10:12:27
Ravel napisał(a):
@podlesianin, akurat dla takich działań kryzys może być pomocny. W przypadku zastoju w inwestycjach w sektorze przemysłowym, ceny materiałów budowlanych powinny spaść. Z drugiej strony inwestycje publiczne pomogą przetrwać najgorszy okres np. hutom.
23.11 13:48:40
Dariusz napisał(a):
Odległość 2 przystanków w ponad rok. Makabra!
23.11 14:02:19
hebel napisał(a):
Makabryczne są te terminy realizacji inwestycji, na ten przykład:
Katowice: ul. Gliwicka (od przystanku "Lisa" do Chorzowa): 12.2009 - 03.2011.
Ojciec mi mówił (pracował w latach 80-tych w Batorym) że na tym odcinku tory wymieniano za jedną noc. Mówimy oczywiście o odcinkach 400 m (jeśli dobrze pamiętam co mi mówił) Odcinek torowiska leżał przygotowany i nocą tylko wywalano stary i kładziono nowy. Więc do jasnej choinki,oni chcą ten odcinek własnego torowiska 1,5 roku remontować?! To jest straszne...
Ja już nie wierzę...
PS:no tak...zapomniałbym,wymiana obu torów na Arki Bożka trwała 1,5 roku;/
23.11 14:48:31
Żabek napisał(a):
Wystarczy spojrzeć ile trwa u nas zwykły remont. Gliwicka czy Warszawska/1go Maja we wspaniałych katowicach są najlepszym przykładem.
@hebel: piszesz jak być powinno a nie jak jest/będzie. U nas się nie da, 70km na wschód, gdzie latają niebieskie tramwaje da się wszystko :|
Żal
23.11 15:28:17
suchy napisał(a):
@hebel, żabek - wiecie ale jest różnica między "wymienić" a "zmodernizować".. wywalić stare tory, położyć nowe i przykręcić to może by i sie dało w 1 noc.. ale jeśli mamy zmodernizować torowisko tak jak na gliwickiej to raczej tego w 1 noc się nie da.. no ale i tak przesadzają z długością remontu, żeby tą Gliwicką robić prawie 2 lata..
jak mamy remontować torowiska w takim tempie jak teraz, to jak kiedyś skończymy ostatnie to już będzie trzeba zaczynać od początku..
23.11 16:56:43
Bodzio napisał(a):
Z jednej strony autor akcentuje, że lista prezentuje wybrane inwestycje tramwajowe. Z drugiej, wśród miast, które z tych inwestycji skorzystają wymieniane jest moje rodzinne Zabrze. Czy ktoś wie co będzie robione w Zabrzu ?
23.11 20:36:06
pasazer napisał(a):
@Żabek: Ani nie wspominaj o tym co jest 75km na zachód, wdodatku oni narzekają jeszcze bardziej od nas i chcą się nazywać Niedasiowem. Jest taka patologia w gopie, że jak ktoś wcześniej wspominał jakby Gruzja w Polsce.
24.11 08:45:11
Kisiel napisał(a):
tak - do remontu same Katowice, trochę Chorzowa i Rudy a reszta niech zgnije...
"Ratujmy tramwaje"...
24.11 20:31:26
andrzejh69 napisał(a):
Z tego wynika ze 7ka do Bytomia dojedzie dopiero pod koniec 2011 roku, to przeciez przez 3 lata wjazdy na 7 i 17 i do pewnego czasu na 10 beda okrezna trasa przez Chorzów...i gdzie tu sie szuka oszczednosci? Przeciez ten odcinek to trzeba w pierwszej kolejnosci naprawic i uruchomic. Przy takiej gospodarce to sie nie dziwie ze rentownosc jest mała.
Niech wkoncu odpolitycznia KZKGOP i rzadza tym Związkiem wykształceni w dziedzinie transportu i logistyki ludzie a nie populiści.
27.11 08:17:14
memphis napisał(a):
Zarówno przewodniczący Urbańczyk, jak i dyrektor Dydkowski są niewątpliwie "wykształceni w dziedzinie transportu" (pierwszy jest inżynierem transportu, a drugi doktorem ekonomii transportu).
27.11 10:22:17
andrzejh69 napisał(a):
memphis - :) no to przypaliłem, ale faktycznie i praktycznie to rządzi zarząd czy rada nadzorcza?
27.11 15:36:20
memphis napisał(a):
W KZK GOP nie ma żadnej rady nadzorczej, bo to nie jest spółka tylko związek komunalny. Polecam lekturę statutu - można go znaleźć w BIPie.
27.11 15:50:34
pipen napisał(a):
Ciekawe jest za każdym razem to,że mamy jako województwo mnoostwo funduszy unijnych na modernizację infrastruktury i zakup nowego taboru, ale po co skorzystać skoro można zaprzepaścić szanse na odnowę komunikacji tramwajowej...
musi chyba nastąpić zmiana pokolenia żeby ten beton zastąpić plastycznym materiałem przyszłości!
29.11 13:51:19