Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Chrzanów: Wypowiedzieli, ale będą wozić dalej

10.11.2008

Tagi: ZKKM, prasa – Dodał: Krzysztof Zioło

Anna Jarguz, Alicja Molenda
Przełom, 10.11.2008 r.

Średnio 59 groszy na wozokilometrze zyskają firmy wożące pasażerów na zlecenie ZK KM w Chrzanowie. Podwyżkę zawdzięczają wypowiedzeniu dotychczasowej umowy i nowemu przetargowi.


Na przetarg na świadczenie usług komunikacyjnych dla Związku Komunalnego „Komunikacja Międzygminna” w Chrzanowie wpłynęła tylko jedna oferta. Złożyło ją Konsorcjum Komunikacji Autobusowej w Trzebini (Transgór, Elbud, Meteor i StanPaulBus) i wygrało. To samo konsorcjum woziło pasażerów do tej pory.

Końcem sierpnia przewoźnicy wypowiedzieli związkowi dotychczasową umowę. Poszło o stawkę za wozokilometr (średnio 3 zł), która ich zdaniem była za niska. Stwierdzili, że przy wysokich cenach paliw i coraz większych wymogach płacowych kierowców, jazda dla związku przestała im się opłacać. Okres wypowiedzenia upływał 30 listopada.

ZK KM musiał więc ogłosić nowy przetarg. Pierwszy, ograniczony, zakończył się fiaskiem, bo nikt do niego nie stanął z powodu za wysokich wymagań dotyczących wieku pojazdów. W tej sytuacji ZK KM obniżył wymogi i ogłosił kolejny. Tym razem nieograniczony. Od firm transportowych oczekiwał 43 autobusów głównych i 9 rezerwowych. Mogły być starsze niż z 2001 roku, ale nie starsze niż 18 letnie. ZK „KM” zastrzegł, że pojazdy z roczników 2000 – 2008 mają wykonywać przewozy na najpopularniejszych liniach: 315, K, X, 325, 338, 340, 318, 309, 341P, 342, 330 i 332. Starsze wykonawca może rozdysponować według własnego uznania. Tabor z roczników 1990 – 1997 musi przejść w tym roku kapitalny remont.

Dopuszczenie starszych autobusów było zasadniczym ustępstwem, na jakie poszedł ZK KM ogłaszając przetarg nieograniczony. Kolejnym było wydłużenie obowiązywania umowy przewozowej z trzech do czterech lat.
Po przetargu stawka za wozokilometr wzrośnie średnio o 59 gr.

Komentarz
Konsorcjum Komunikacji Autobusowej w Trzebini, z którym związek podpisze teraz umowę na okres od 1 grudnia 2008 roku do 30 listopada 2012 roku otrzyma w tym czasie łączne wynagrodzenie 52.622.781 zł brutto. Z wyliczenia wynika, że to średnio 3,59 zł za wozokilometr. Poprzednio konsorcjum jeździło średnio za 3 zł. W tej sytuacji związek będzie mu musiał zapłacić w ciągu czterech lat ponad 8,5 mln zł więcej niż dotychczas. Kto pokryje tę różnicę? Gminy? Pasażerowie?
Obniżenie kryteriów nie skusiło żadnego innego przedsiębiorstwa przewozowego do udziału w przetargu. W ten sposób przez kolejne cztery lata możemy zapomnieć o komunikacyjnym cudzie i nowych, eleganckich autobusach. No chyba, że wzrost stawki za wozokilometr, spadające ceny paliw i czteroletni okres obowiązywania umowy pozwoli przewoźnikom na oczekiwane przez pasażerów inwestycje w tabor. Byłoby miło przejechać się czym zupełnie nowym.
Alicja Molenda

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Piotr napisał(a):

Moj komentarz: 18lat + 4ry = 22lata w 2012. Bez komentarza.

11.11 03:30:55

Daro85 napisał(a):

No to po nieźle "kartoflanych" stawkach jeżdżą w tym Chrzanowie- w pobliskim Olkuszu ostatnio za 3,17 zł.

11.11 10:59:47


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!