Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Niestety, klapa na torach z Gliwic do Bytomia

29.08.2008

Tagi: – Dodał: Marek Borys

Tomasz Głogowski,
Gazeta Wyborcza, 30.08.2008 r.


Czy reaktywowana w styczniu trasa Bytom - Gliwice znów przestanie istnieć?! - Eksperyment okazał się nieudany - przyznają przedstawiciele urzędu marszałkowskiego. Kolej uspokaja: - Nie jest tak źle, choć mogło być lepiej.


Do wznowienia ruchu po siedmiu latach przerwy pociągów pasażerskich doszło dzięki porozumieniu PKP i Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach. Nieoficjalnie wiadomo, że powrót pociągów na tę trasę kosztował 25-30 mln zł. Dziś, gdy przyszedł czas na pierwsze podsumowania, pojawiło się pytanie: "Czy pieniądze te nie zostały wyrzucone w błoto?".

Aby połączenie miało sens, dziennie z każdego pociągu musi korzystać co najmniej 30 pasażerów. Tymczasem z badań przeprowadzonych przez samą kolej wynika, że jest ich dużo mniej. Pomiędzy Bytomiem a Gliwicami jeździ średnio od 16 do 20 pasażerów. Te dane i tak wydają się optymistyczne, bo gdy wczoraj jechaliśmy porannym pociągiem o godz. 6.18 z Gliwic do Bytomia, w całym składzie było... ośmiu pasażerów. - Nie ma co ukrywać, że eksperyment okazał się nieudany. We wrześniu zdecydujemy, co dalej z tym połączeniem - powiedział nam Piotr Spyra, członek zarządu województwa śląskiego odpowiedzialny m.in. za transport.

Spyra nie wyklucza ogłoszenia nowego przetargu na obsługę linii, a nawet likwidacji nierentownej trasy, choć kolej jest gotowa utrzymywać ją dalej. Dowiedzieliśmy się, że Śląski Zakład Przewozów Regionalnych chce jedynie w przyszłorocznym rozkładzie jazdy zmniejszyć liczbę pociągów z 42 do 32 dziennie.

Ale to nie przekonuje samorządowców, którzy zwracają uwagę, że kolej słabo reklamuje trasę. Co nie mniej ważne: między Gliwicami a Bytomiem jeżdżą kosztowne w utrzymaniu duże składy. - Kolejarze nie mają szynobusów, które sprawdzałyby się tu idealnie, a kierowanie na tak krótki odcinek pociągów, które mają 200 miejsc, to jakieś nieporozumienie - podkreśla Spyra.

Co na to kolej? - Pasażerów jest mniej, niż się spodziewaliśmy, ale ich liczba z każdym miesiącem rosła. Potrzeba czasu, by zamknięte kiedyś połączenie wróciło do łask - przekonuje Barbara Szczerek, rzeczniczka Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych.

Przyznaje, że słabością trasy jest brak poza Bytomiem Bobrkiem przystanków pośrednich. Nadzieje na to, że powstaną też inne, nie spełniły się. Remont przystanku przy Centrum Handlowym "M1" zapowiedziało co prawda Zabrze, ale nic z tego nie wyszło.

Tymczasem jeszcze kilka miesięcy temu powrót pociągów na trasę z Bytomia do Gliwic wzbudził spore poruszenie w Komunikacyjnym Związku Komunalnym GOP. Kolej wprowadziła bowiem promocyjne ceny biletów - 3 zł, czyli o złotówkę mniej niż w jeżdżących między tymi miastami autobusach. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że władze związku zleciły nawet... własne liczenie pasażerów pociągów, by sprawdzić, jak radzi sobie konkurencja. Teraz w związku oddychają z ulgą: - Od momentu reaktywowania linii kolejowej ilość naszych pasażerów nie spadała. Pociąg jeździ co prawda szybciej, ale my docieramy na osiedla, wszędzie tam, gdzie są przystanki - mówi Alodia Ostroch, rzeczniczka KZK GOP.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

aaaaa napisał(a):

Myślę że nie jest tak źle jak się wszystkim wydaję a frekwencja może jeszcze wzrosnąć po wprowadzeniu biletu strefowego na PKP i nie zapominajmy o tym że KZK GOP nie odwiesił skróconych do Zabrza na okres wakacji kursów 280 co też może się przyczynić do wzrostu ilości pasażerów, w gruncie rzeczy z Szombierek nie jest aż tak daleko do stacji Bytom czy Bytom Bobrek

29.08 23:12:44

shinkadamo napisał(a):

<<Od momentu reaktywowania linii kolejowej ilość naszych pasażerów nie spadała. Pociąg jeździ co prawda szybciej, ale my docieramy na osiedla, wszędzie tam, gdzie są przystanki - mówi Alodia Ostroch, rzeczniczka KZK GOP.>>
Powinniście z PKP współpracować, a nie konkurować.

30.08 00:01:36

budda napisał(a):

@shinkandamo- najmądrzejszy koment jaki ujrzałem na tym portalu od dawien dawna;]...

30.08 03:55:29

roberto napisał(a):

jak czytałem ten artykuł to az sie we mnie cos zagotowało często korzystam z tej linii i mimo tego że mam miesięczny na kzk to do bytomia zawsze jade pociągiem i nie jest mi żal tego 1,89....i wlasnie to ze jest tak często pociąg wybieram go a kiedy zostanie zlikwidowany to oferta nie będzie juz tak atrakcyjna....no i 200 osobowe składy na linii na ktorej jezdzi max 70 osob to ogromne nie porozumienie!!

30.08 09:14:41

świr napisał(a):

Alodzia wygląda na taką oszołomicę na usługach KZK GOP, nieświadomą tego co się dzieje na świecie, a co powinno. Trochę zaślepiona KZKiem, może dlatego, że sama ma linię spod pracy prosto pod dom...

30.08 09:46:49

świr napisał(a):

Alodzia wygląda na taką oszołomicę na usługach KZK GOP, nieświadomą tego co się dzieje na świecie, a co powinno. Trochę zaślepiona KZKiem, może dlatego, że sama ma linię spod pracy prosto pod dom...

30.08 09:46:49

zonk napisał(a):

@budda: ale raczej v^ marzą się pociągi z vlepą "Przewóz na zlecenie KZK GOP"...

30.08 09:48:20

AbeS napisał(a):

w czasie Lipca pracowalem w Gliwicach w biurowcu na przeciwko Dworca PKP. Jestem z Miechowic (Kopalnia) i mimo to nie jezdzilem 850 tylko wlasnie tym pociagiem...o wiele lepisze polaczenie niz 850... Szybsze wygodniejsze tansze...posiadalem miesieczny i na to polaczenie i KZKGOP. Szkoda tylko ze nie ma stacji przy Plejadzie... Wielka szkoda jezelim to polaczenie zostanie usuniete

30.08 10:21:28

wnerwiony pasażer napisał(a):

Właśnie, szkoda, że nie ma stacji przy centrum handlowym!

30.08 11:42:02

Serd napisał(a):

@Roberto: Jeżdża takie składy gdyż na Śląku nie ma szynobusów.

Aczkolwiek gdyby spróbować puścić z Gliwic do Bytomia lokomotywę (niekoniecznie elektryczną) z 1 lub 2 wagonami na haku? Może było by to lepsze rozwiązanie od "kibelka"?

Jak sądzicie?

30.08 12:46:38

adam86 napisał(a):

@serd: szynobusy są na sląsku, na szczęscie jeszcze nikt nie wpadł na debilny pomysł puszczania ich pod drutem, co do loka z wagonem to nawet nie będę komentował...

30.08 14:37:55

Tysiąclatek napisał(a):

@Serd: Problem w tym, ze jeśli dobrze się orientuje to wszystkie elektrowozy i Sm-y są własnosćią Zakładu Taboru i Przewozy Regionalne będą musiały dodatkowo za nie płacić a wszystki En-ki są własnością PKP PR. ot taki paradoks...

30.08 14:58:38

adam86 napisał(a):

@Tysiąclatek: to się źle orientujesz.

30.08 16:38:43

jacekso napisał(a):

@adam86: wydaje mi się, że puszczenie szynobusa byłoby tańsze niż kibel. Nic debilnego w tym nie widzę. Z Bydgoszczy do Laskowic Pom. i dalej do Grudziądza też jeżdżą spalinowe szynobusy, a jest to znacznie większa odległość niż z Bytomia do Gliwic.

30.08 17:16:57

luk459 napisał(a):

Ja uważam, że skoro coś nie przynosi zysków to po co do tego dopłacać, najlepiej zlikwidować, a co do tego że KZK GOP konkuruje z PKP to maja całkowitą rację

30.08 18:28:31

Hans Kloss napisał(a):

@adam86: są jeszcze EN81, małe zgrabne i śmigają w Małopolsce oraz po świętokrzyskim

30.08 18:48:25

Max napisał(a):

My nie mamy zbyt kumatych ludzi na Śląsku ani w PKP PR ani w Urzędzie Marszałkowskim. Reklama przywróconego połączenia była zrobiona na tak kiepskim poziomie, że jestem przekonany iż studenci marketingu pierwszego roku zrobiliby to lepiej. Z drugiej strony trzeba też zauważyć inny problem. Czy nie lepiej byłoby się w pierwszej kolejności koncentrować na liniach którymi bądź co bądź ludzie chcą jeździć??? Np. średnicówa Gliwice-Zawiercie, Katowice-Rybnik czy Katowice-Bielsko i tam poprawiać rozkład i dodawać pociągi, a linie reaktywację nieczynnych linii pozostawić na później??? Poza tym dla kogo są pociągi na trasie Skoczów-Bielsko??? Przecież tam jeździ po kilka osób w ezt??? Myślę, że przydałyby się na Śląsku szynobusy - nawet jeśli nie obniżyłyby kosztów to mogłyby wnieść jakąś nową jakość, poza tym jeździłyby bo niektórych szlakach chociaż trochę szybciej jako pojazdy z mniejszym naciskiem na oś.

30.08 21:21:09

Platan napisał(a):

A ja się pytam: Kto i dlaczego zdecydował o nie zatrzymywaniu się tych pociagów na stacji Zabrze - Biskupice, gdzie perony istnieją,(nie mylić z nieistnieją stacją Zabrze Płn.). Pobliskie osiedle kiedyś intensywnie korzystało z połączeń z Bytomiem i Gliwicami. Teraz tam mają tylko KZK GOP. Linia nr 111.

30.08 22:47:21

adam86 napisał(a):

@jacekso: tańszy to przede wszytskim byłby każdy inny przewoźnik niż PKP PR. Tylko trzeba mu stworzyc jakies warunki.

31.08 10:14:08

pok napisał(a):

Taniej to nie będzie z innym przewoźnikiem raczej. Arriva z resztą w kuj-pom też ma wspólną taryfę z PKP PR. Tylko promocje dodatkowe własne.

01.09 12:33:27

adam86 napisał(a):

@pok: nie chodzi o taryfę...

01.09 14:27:59

Adamooo Bytom napisał(a):

Wdzisiejszych czasach nic mnie już nie zdziwi nawet to ze liczenie pasarzerów odbywa się w wakacje w tedy kiedy tłók w pojazdach jest mniejszy wiadomo z jakiej przyczyny. Linia kolejowa powstała dlatego zeby studenci uczniowie skół srednich mieli szybki dojazd do szkoły,ale zarównoteż dlatego zeby szło szybko dojechać do pracy. Jak wiadomo i każdy wie ze w wakacje młodzież do szkoły nie jezdzi, a pracownicy mają urlopy i dlatego małó osób jezdzi. Ale od Pazdziernika się zacznie, a pasarzerów przybędzie bo mądzre KZK GOP skruciłó linię 280 z Gliwic do Zabrza po kierego grzyba zadaje sobie tę pytanie od Lipca. Zawsze można ograniczyc parę kursów, a nie likwidować całe połączenie. JA akurat często jerxdzr tym kursem o 7:18 I TAM są zawsze tłóki ponad 50osób.A liczenie pasarzerów w wakacje można porównac z chodzeniem na basen odkryty zimą, też chętnych nie będzie.

01.09 16:55:35

Penny napisał(a):

@Platan: dokładnie, łaski nie robią, szczególnie że pociąg przejeżdża to miejsce z prędkością 20km/h.

01.09 17:01:06

arekl89 napisał(a):

Można było się tego spodziewać. PKP powinno najpierw zadbać o stacje pośrednie w Zabrzu i przede wszystkim zacząć współprace z KZK GOP, bo nie ma co ukrywać, że i Bytom i Gliwice należą do tego związku i to one mają może nie dosłowny, ale w jakimś sensie monopol w tych miastach..

01.09 21:42:23

Kartograf napisał(a):

Po raz kolejny ludzie odwiedzający to forum mają swiętą rację w swych wypowiedziach. Gdy człowiek czyta te wszystkie \"urzędnicze wypowiedzi\" aż krew się gotuje. Po pierwsze powinno się tych wszystkim urzędnikom zabrać służbowe i prywatne samochody na pół roku. Zrozumieli by wtedy problemy z którymi zajmują się zawodowo. W razie problemów z pomysłami na rozwiązanie owych problemów polecałbym lekturę postów na forum!
Wiem hasłami nie da się rozwiązać złożonych problemów ale można je chociaż wypunktować:
1) WSPÓLNY BILET KZKGOP (plus ewentualnie inni organizatorzy komunikacji) KOLEJ !!! Bez tego żadna reaktywacja tras NIE MA SENSU gdyż niewiele osób stać na zakup dwóch osobnych biletów. I proszę nie mówić, że się ni da. Da się a namiastką tego był, choć od podszewki nieco ułomny, ale dla pasażera wyśmienity, bilet ATP. Nie wierzę bowiem aby Urząd Marszałkowski który dopłaca grube miliony do PKP PR na swym obszarze nie miał możliwości wywarcia nacisku na PKP i KZKGOP w sprawie takiego porozumienia. Przykro mówić ale dopóty kolej nie zrozumie, że pociąg, tramwaj i autobus na Śląsku uzupełniają się wzajemnie a nie konkurują dopóty wszelkie jej nowe pomysły, nawet tak ciekawe (tak trzeba to przyznać sensowne i ciekawe) jak bilet strefowy stoją pod znakiem zapytania sukcesu.
2. Odpowiedni tabor do potoków pasażerskich. W obecnej sytacji rzeczywiście wożenie powietrza w składach EN-57 zakrawa o absurd i skutkuje marnotrawstwem pieniędzy. Ta trasa aż prosi się o takie jednostki jak EN-81 (patrz Kraków) lub nawet mniejsze w porach pozaszczytowych. Gdyby natomiast potoki się zwiększyły zawsze można spiąć dwie lub więcej jednostek razem tak jak EN-57. Nie da się - da!
3. Nowe przystanki. Zabrze Maciejów M1 - TAK, Zabrze Multikino - TAK! Dziwi mnie hasło o remoncie przystanku przy M1 - to tam coś w ogóle jest ??? I dalczego miało by to robić miasto Zabrze skoro wszelka infrastruktura peronowa pozostaje w gestii PKP. Zabrze pewnie by i coś wybudowało ale PKP pewnie zaraz wyciągnęło by po to swe rączki więc po co tracić pieniądze.
4. Promocja nowej trasy - czy ktoś widział coś więcej oprócz małych plakatów na dworcach PKP w Gliwicach i Bytomiu?
Podsumowując PKP jest jak na razie monopolistą na rynku przewozów kolejowych. Po co więc ma się starać...

02.09 22:50:21

Nowy napisał(a):

Tak się tu niektórzy obruszają na KZK GOP. A przecież we władzach tego związku są przedstawiciele wszystkich miast GOPu. Jego dyrektorem jest były prezeydent Zabrza. Wychodzi więc, że potrzeby wspólnego biletu z PKP nie chcą ...samorządowcy(!) Według mnie to na nich powinno się wymóc takie zmiany.

03.09 10:43:16

suchy napisał(a):

@Kartograf - "4. Promocja nowej trasy - czy ktoś widział coś więcej oprócz małych plakatów na dworcach PKP w Gliwicach i Bytomiu?"

tak owszem, widziałem też te plakaty porozwieszane po innych stacjach, np w zabrzu, rudzie śląskiej, katowicach..więc aż tak źle nie jest..poprostu ta trasa w obecnym wyglądzie jest zbyt mało atrakcyjna żeby jeździły nią tłumy, przynajmniej przez wakacje..

03.09 11:43:46

adas napisał(a):

Ja jeszcze widziałem plakaty na Politechnice (wydział IŚiE).

A dziś przetestowałem bilet strefowy i z Bytomia kursem o 10:15 jechało jakieś 12-15 osób (o tej godzinie przyjechało do Bytomia też 15).

03.09 14:58:44

Bodzio napisał(a):

@Nowy - nie rozumiem, o co "Ciebie idzie". A na kogo niby wszyscy mają się obruszać ? Co do dyrektora, to - no właśnie - były... A dlaczego były ? Sam sobie odpowiedz. Na słupkach przystankowych wiszą rozkłady z logo KZK GOP właśnie (a nie poszczególnych gmin/członków). I to KZK GOP nie chce wspólnego biletu. P. Alodia niedawno dawała do zrozumienia, że KZK konkuruje z PKP PR. A taki bilet jest warunkiem KONIECZNYM dla powodzenia wszelkich prób promowania kolei. Już wielokrotnie to mówiłem, ale powtórzę jeszcze raz : szczęśliwców mieszkających i pracujących/uczących się w pobliżu dworców PKP (czyli osób, którym wystarczyłby sam pociąg) jest relatywnie bardzo niewielu. Zdecydowana większość musi do dworca ( dworców ) dostać się innymi środkami komunikacji.

04.09 11:51:03

,JKHHF napisał(a):

SZKODA GADAC I TYKE NIE MAM SŁÓW

04.09 15:51:49

Wojtek napisał(a):

Ja jeszcze w innej kwestii - badania frekwencji były prowadzone w trakcie wakacji (a przynajmniej byłem świadkiem takowych 18 sierpnia). Tak więc moim zdaniem wyniki nie są miarodajne. Trzeba było poczekać do września albo do października, gdy ruszą wyższe uczelnie.

04.09 19:37:50

wikibus.org andrzej napisał(a):

Zlikwidować KZK GOP. To już nie żenada. Brakło mi słów. Na co wydajemy pieniądze? Żeby zbadać ilu pasażerów jeździ konkurencyjną koleją. Alodia i Urbańczyk muszą odejść.

05.09 13:30:41

ik 280 napisał(a):

Ludzie, trzymajcie mnie. KZK razem z panią Lodzią powinno zostać skierowane na przymusowe leczenie, polegające na szkoleniu, w jaki sposób działa komunikacja w europejskich aglomeracjach. Czy w końcu dotrze do ich za...ch głów, że autobusy miejskie mają dowozić ludzi na dworzec, a nie konkurować z pociągami? Luk459, policz ile kasy ciągle topi się w asfalcie, a potem formułuj twoje "odkrywcze" tezy.

06.09 15:33:30

:):):) napisał(a):

Witam !!!
Mam małe pytanie
Czy występuje cos takiego jak prywatne linie kolejowe ????

06.09 18:19:44

butthead napisał(a):

Oczywiście, nawet na Górnym Śląsku ;)

06.09 22:30:01

adas napisał(a):

Z tym, że towarowe ;)

Pasażerskie są na Kujawach (Arriva PCC) oraz w Mazowieckim (SKM Warszawa oraz Koleje Mazowieckie). Chociaż to w Mazowieckim to bardziej samorządowe niż prywatne, ale zawsze od PKP niezależne ;)

A może chodziło o prywatne linii czyli o tory kolejowe prywatne? Takie też na Ślasku są ;)

06.09 22:40:37

butthead napisał(a):

Zgadza się, póki co towarowe, ale większość tych spółek posiada też licencję na przewozy pasażerskie. Także tu tylko kwestia czy opłaca się remontować tory pod ruch osobówek ;)

14.09 13:34:09


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!