Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Szybka Kolej Regionalna będzie, ale nie taka, jak zapowiadano

18.06.2008

Tagi: – Dodał: Marek Borys

Jolanta PIerończyk,
Polska Dziennik Zachodni, 13.06.2008 r.


Nowe pociągi Szybkiej Kolei Regionalnej wjadą na takie tory, jakie są. Ich remont musi poczekać może nawet do roku... 2020. Odnowiona zostanie tylko trakcja. Takie informacje uzyskaliśmy w biurze prasowym Polskich Linii Kolejowych.


Kiedy przed rokiem pojawiła się kwestia Szybkiej Kolei Regionalnej łączącej Tychy z Katowicami i Sosnowcem, wydawało się, że stare perony i zarośnięte tory w tyskim wykopie przejdą prawdziwą metamorfozę na przyjęcie nowiutkich, nowoczesnych pociągów o obiecującej nazwie Flirt. Kiedy jednak wiosna minęła już półmetek, a w wykopie kolejowym żadnych poważniejszych robót nie było widać, można było powątpiewać w dotrzymanie terminu 1 września na uruchomienie tego przedsięwzięcia. Okazuje się jednak, że lada dzień wkroczą robotnicy i zajmą się wymianą sieci trakcyjnej.

- Zakres robót przewidzianych na odcinek Ligota-Tychy obejmuje demontaż starej sieci, montaż konstrukcji wsporczych dla nowej oraz prace elektroenergetyczne - tłumaczy Jacek Karniewski, rzecznik Polskich Linii Kolejowych. - Przebudowa 23-kilometrowej trakcji elektrycznej jest niezbędna, bo ta, która jest, pochodzi z lat sześćdziesiątych. Same tory nie są jeszcze najgorsze. Do wymiany kwalifikuje się jedynie odcinek Katowice - Katowice Ligota. Tam planujemy wymianę nawierzchni torowiska oraz modernizację przejazdu i przejścia przez tory. To się zacznie w sierpniu.

Dworce nie wypięknieją. Przewiduje się tylko kosmetyczne poprawki. Coś, co rzecznik PLK określił jako estetyzację.

- Nic z grubszych robót na tym odcinku się nie będzie robić, bo wejdzie on w kontrakt unijny na modernizację linii E65, od Katowic przez Zebrzydowice, Zwardoń, aż do granicy państwa - zapewnił. - Wtedy przyjdzie czas na poważne prace obejmujące może nawet zmianę osi torów.

Kiedy? To, niestety, odległa przyszłość: lata 2010-13, a może nawet 2015-20. W tej chwili priorytetem jest bowiem odcinek Opole-Katowice-Kraków, który powinien być gotów na Euro 2012.

Kiedy już jednak przyjdzie kolej na E65 i kontrakt na modernizację tego odcinka zostanie zrealizowany, to pociągi będą tu mogły rozwijać prędkość nawet 160 km/godz. Niestety, nie dotyczy to Szybkiej Kolei Regionalnej. Ta ma jeździć szybko, ale nie aż tak. Dla niej mówi się o prędkości 100-120 km/godz. Wystarczy, by - jak nas zapewnił rzecznik PLK - dojazd do Katowic w 25 minut był gwarantowany.

- Tory mają być przystosowane do prędkości rozkładowej, czyli bez ograniczeń - powiedział. - W tej chwili na odcinku Katowice - Katowice Ligota pociąg musi zwolnić nawet do 40 km/godz. Tego po modernizacji nie będzie. W 25 minut pociąg spokojnie przejedzie z Tychów do Katowic.

Początkowo Flirt zatrzymywał się będzie tylko na istniejących już stacjach: Tychy Miasto, Tychy Zachodnie i Tychy Główne. - Budowa trzech nowych jest rozważana i będzie realizowana w miarę pozyskiwania środków unijnych do roku 2010 - powiedziała Aleksandra Cieślik, rzecznik Urzędu Miasta Tychy. - Przygotowaliśmy wstępne studium wykonalności tego zadania. To jest taki dokument, który określa, jak będą wyglądać nowe perony, ile ich będzie, jaki jest koszt modernizacji i budowy. Złożyliśmy go w Urzędzie Marszałkowskim. Już przeszedł ocenę formalną, teraz oceniany jest merytorycznie. Wynik tej oceny ma być znany do końca czerwca. Wtedy się okaże, czy będziemy mogli przystąpić do opracowania projektu, na który w Regionalnym Programie Operacyjnym mamy zarezerwowane 10 milionów złotych.

Jeśli wszystko dobrze pójdzie to nowymi stacjami będą: Tychy Lodowisko, Tychy Bielska i Tychy Grota-Roweckiego. Z nowymi przystankami czy bez, miasto zobowiązało się tak dopasować komunikację miejską, by każdy mógł bez problemów dojechać na wybrany pociąg. Władze zapewniają, że ze swej są już do tego przygotowane.

Gotowe są już nowe rozkłady PKP, które mają zacząć obowiązywać od 1 września. Jest zapewnienie, że z jednym biletem będzie można dojechać do kolei i przejechać nią do celu. Cenę ustalą radni.

Czasu zostało niewiele, ale jeśli prace nabiorą dość intensywnego tempa, to może wszystko ruszy zgodnie z planem. Zgodnie z planem, w czerwcu Flirty miały już być na śląskich torach, a na razie, jeszcze ich nie ma.

- W tej chwili trwa odbiór techniczny tych pojazdów, po którym, zgodnie z umową, wykonawca zobowiązany jest do ich dostarczenia - zapewnia Daniel Tresenberg z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego. - Nie wiem, kiedy to nastąpi. Oczekujemy, że wykonawca wywiąże się ze zobowiązań i otrzymamy je w czerwcu.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Szkodnik napisał(a):

Czytając ten artykuł natknąłem się na pewne nieścisłości. A mianowicie nie rozumiem, że pociąg musi zwalniać aż do 40km/h. Przecież patrząc w WOS po całej Ligocie jest 20 km/h i ma przystanku Brynów też jest przecież 20km/h. To samo się ma do rozkładu jazdy pociągów. Przecież on już jest gotowy od grudnia więc nie wiem czym tu się podniecają autorzy artykułu??? Zastanawiające jest to, że jeszcze nigdzie nie było mowy o cenie za przejazd tym super szybkim pociągiem. Wie ktoś coś na ten temat???

18.06 21:01:29

Bodzio napisał(a):

Nie rozumiem dlaczego jednym tchem wymienia się trasę E65 "od Katowic przez Zebrzydowice, Zwardoń, aż do granicy państwa". Brzmi to tak, jak gdyby do Zwardonia pociągi jeździły przez Zebrzydowice. Przecież to nieprawda. Do Zebrzydowic pociągi skręcają w prawo przed Czechowicami-Dziedzicami, a do Zwardonia trasa kolejowa prowadzi przez Czechowice-Dziedzice - Bielsko - Żywiec. Chociaż z drugiej strony dla chcącego nic trudnego. Można z Zebrzydowic pojechać przez Cieszyn - Skoczów do Bielska i tam z powrotem wskoczyć na właściwe tory. Tylko jaki to ma sens ?

19.06 10:26:21

Dave napisał(a):

ROTFL! Krótko mówiąc - ch... w bombki strzelił, świąt nie będzie! :D

19.06 11:49:07

adas napisał(a):

http://www.plk-sa.pl/inwest...

E 65 i C-E 65 należą do paneuropejskiego korytarza transportowego łączącego regiony nadbałtyckie z obszarami położonymi nad morzem Adriatyckim i na Bałkanach. Na terenie Polski linie kolejowe korytarza VI o długości 1 355 km stanowią połączenie Gdyni i Gdańska przez Warszawę z Katowicami i południową granicą kraju.

W korytarzu VI wyróżniamy trzy główne odcinki linii kolejowych:

- Gdynia-Warszawa-Katowice-Most Wisła-Zebrzydowice (E 65), odcinek o długości 722,9 km ujęty w umowach AGC i AGTC,
- Most Wisła-Bielsko Biała-Zwardoń, odcinek o długości 71,5 km,
-Tczew-Bydgoszcz-Tarnowskie Góry-Pszczyna (C-E 65), odcinek o długości 561 km ujęty w umowie AGTC.

19.06 12:05:38

podlesianin napisał(a):

Faktem jest jedno nowe słupy już leżą przy torowisku

19.06 20:01:44


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!