Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Likwidacja WPK dobiega końca

09.10.2006

Tagi: likwidacja, WPK Katowice, historia – Dodał: Jakub Jackiewicz

9 października 2006 r. ostatecznie zakończyła się likwidacja Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Katowicach.



Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Katowicach powołano 27 lutego 1951 r. zarządzeniem Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Katowicach na bazie istniejącego Związku Międzykomunalnego "Śląskie-Dąbrowskie Linie Komunikacyjne" w Katowicach (w przymusowym zarządzie państwowym).

» Zarządzenie o utworzeniu WPK

Przez kolejne 40 lat WPK organizowało i obsługiwało komunikacją miejską na Górnym Śląsku i w Zagłębiu Dąbrowskim. Po reformie administracyjnej w roku 1975 objęło swym działaniem również Zachodnią Małopolskę. U schyłku swojej działalności, w 1990 roku firma zatrudniała 9114 pracowników, przy użyciu 1533 autobusów, 530 wagonów tramwajowych i 23 trolejbusów prowadziła przewozy na 528 liniach autobusowych o długości 8502 km, 29 liniach tramwajowych o długości 389 km i 4 trolejbusowych o długości 35 km na których wykonywano łącznie 19123 kursy w ciągu doby. Autobusy, tramwaje i trolejbusy zatrzymywały się na 5327 przystankach rozrzuconych o obszarze 40 miast i 25 gmin ówczesnego województwa katowickiego: od Raciborza po Zawiercie i od Krupskiego Młyna po Czechowice-Dziedzice. WPK przewoziło wówczas blisko miliard pasażerów w ciągu roku wykonując 150 mln wozokilometrów.

» Historyczna strona na temat WPK

Zmiana sytuacji społeczno-gospodarczej w kraju po roku 1989 oznaczała kres państwowego molocha. W przeciwieństwie jednak do wielu ośrodków miejskich w Polsce WPK nie poddano stopniowej restrukturyzacji, lecz w jednej chwili rozbito na kilkanaście niezależnych przedsiębiorstw. 1 października 1991 r. na mocy zarządzenia Wojewody Katowickiego WPK podzielono na 12 niezależnych Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Tramwajowej, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Komunikacji Miejskiej i Przedsiębiorstwo Szkolenia i Badań Kierowców. Reszta przedsiębiorstwa (garstka załogi i część majątku) została 1 sierpnia 1992 r. postawiona w stan likwidacji. Otwarcie likwidacji oznaczało zakończenie działalności statutowej z dniem 31 lipca 1992 r.

» Zarządzenie o podziale WPK
» Zarządzenie o rozpoczęciu likwidacji

Pierwotnie likwidację planowano na około 2 lata, w praktyce okazało się, że potrwa to znacznie dłużej. Zmieniające się przepisy prawne (dotyczące m.in. gospodarki nieruchomościami i uwłaszczenia) nie pozwalały na rychłe zakończenie procedury likwidacyjnej. Ostatecznie jednak decyzją Wojewody Śląskiego uznano Przedsiębiorstwo za zlikwidowane z dniem 31 marca 2006 r. W dniu 30 sierpnia 2006 r. złożono wniosek do Sądu Rejonowego w Katowicach o wykreślenie Przedsiębiorstwa z Krajowego Rejestru Sądowego. Postanowienie sądu uprawomocniło się dnia 9 października 2006 r.

Ostatnim składnikiem majątku jaki posiadało WPK był 22-piętrowy biurowiec usytuowany w Katowicach przy ulicy Wita Stwosza 31. WPK zasiedliło 13 pięter w tym budynku w czerwcu 1985 roku, po 1991 roku w budynku pozostała dyrekcja Przedsiębiorstwa Komunikacji Tramwajowej (dziś spółka Tramwaje Śląskie) oraz wprowadził się KZK GOP. Pozostałą część zajmują Prokuratura Okręgowa i Apelacyjna i inne mniejsze instytucje. Po zakończeniu likwidacji przedsiębiorstwa biurowiec trafił w ręce Skarbu Państwa. Docelowo jego właścicielem ma stać się Prokuratura Okręgowa. Jednocześnie wiadomo już, że zarówno KZK GOP, jak i Tramwaje Śląskie opuszczą wkrótce budynek przeprowadzając się w nowe miejsca (KZK GOP na ulicę Barbary w Katowicach, a Tramwaje Śląskie do zajezdni Chorzów Batory). Jedynym śladem komunikacyjnym pozostanie Centralna Dyspozytornia Ruchu Tramwajów Śląskich zlokalizowana na XVI piętrze.

Spuścizną po WPK, pomimo 15 lat jakie upłynęły od chwili zakończenia działalności przewozowej, jest do dzisiaj układ komunikacyjny w regionie. W ruchu pozostają jeszcze setki autobusów i wagonów tramwajowych (a także jeden trolejbus), które swoją eksploatację rozpoczynały w WPK. Funkcjonują zajezdnie, podstacje, punkty regulatorskie i inne budynki. Pozostało też mnóstwo pamiątek zgromadzonych w zbiorach miłośników. Pozostaje też nasz Wojewódzki Portal Komunikacyjny, który czerpie z bogatej tradycji WPK i korzysta z jego symboliki.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

oskar napisał(a):

jest może strona na temat historii WPK taka z lat 70 i 80. ? pozdrawiam

27.06 23:00:41


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!