Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Remont torowiska na pl. Sikorskiego w Bytomiu

10.03.2008

Tagi: inwestycje, infrastruktura, Tramwaje Śląskie, rozkład jazdy – Dodał: Jakub Jackiewicz

15 marca, z tygodniowym poślizgiem, rozpocznie się remont torowiska w rejonie pl. Sikorskiego w Bytomiu. W związku z tym wprowadzonych zostanie szereg zmian w funkcjonowaniu komunikacji tramwajowej.


Remont obejmie wymianę torowiska, rozjazdów i krzyżownic na samym pl. Sikorskiego oraz na skrzyżowaniu ul. Moniuszki i Jagiellońskiej. Jest to de facto kontynuacja inwestycji pn. "Modernizacja linii 6/41". W 2000 roku prowadzono wówczas szereg prac torowych związanych z wymianą rozjazdów na poszczególnych węzłach na tej trasie. W Bytomiu wymieniono całe skrzyżowanie przy Urzędzie Miasta (wraz z odcinkiem toru wzdłuż ul. Chrzanowskiego) oraz fragment torowiska przy ul. Katowickiej (w rejonie pl. Sikorskiego).

fot. M. Bulfot. J. Jackiewicz

Wyłączenie ruchu tramwajowego na jednym z najważniejszych węzłów sieci tramwajowej GOP (zwanym dworcem tramwajowym) powoduje szereg zmian na różnych liniach. Oto ich przegląd.

» zobacz schemat linii tramwajowych na czas remontu:


W celu zapewnienia ciągłości komunikacji na południe od wiaduktu kolejowego w Bytomiu przeprowadzone zostaną (w nocy z 14/15 marca) prace torowe, które umożliwią przejazd na skrzyżowaniu ul. Zabrzańskiej i Łagiewnickiej w obydwu kierunkach. Dotychczas istniejący łącznik umożliwiał jedynie przejazd z Szombierek w stronę Łagiewnik oraz ewentualnie zawracanie tramwajów na trójkącie (co praktykowano wyłącznie w godzinach nocnych z uwagi na duży ruch samochodowy). W tej chwili przejazd po tym łączniku będzie możliwy obydwu kierunkach, a powstały w ten sposób krótki odcinek jednotorowy zabezpieczony zostanie sygnalizacją świetlną przekaźnikową.

Z łącznika tego korzystać będą linie 5, 9 i 18. Linia 7 kursująca obecnie (w związku z przebudową ul. Gliwickiej w Katowicach) do zajezdni Chorzów Batory, nie będzie kursować w ogóle. Zastąpi ją w całości wydłużona linia 5. Linie 9 i 18 natomiast będą dojeżdżać do trójkąta Łagiewniki Targowisko. W celu bezpiecznego zawracania tramwajów uruchomiony zostaje tam tymczasowy punkt regulatorski, który posiadać ma całodobową obsadę. Ponadto zainstalowana zostanie sygnalizacja zabezpieczająca wjazd na trójkąt pociągów linii 17 jadących od Chropaczowa. Zawracanie odbywać się będzie tradycyjnie przez wycofanie na przystanek linii 17, a następnie przejazd przez łącznik w kierunku centrum Bytomia.

Zmieniona zostaje liczba pociągów na tych liniach oraz w niewielkim stopniu obsada taborowa. Linia 5 będzie obecnie najdłuższą w GOP - będzie mieć średnią długość 25,650 km i czas przejazdu 80 minut. W dni robocze będzie obsługiwana przez 20 pociągów - wyłącznie taborem 1x105N (poc. 501, 502, 505, 507, 509-514, 516 i 535 uruchamiać będzie RK-3 Gliwice, a poc. 503, 504, 506, 508, 515, 517, 518 i 519 - RK-3 Bytom). Będą funkcjonować następujące łączenia (przedysponowania): 353+535+36, 509+411, 514+38, 512+37 i 510+412. W dni wolne kursować będzie 10 pociągów - również obsługiwanych wyłącznie 1x105N (poc. 501-503, 505, 507 i 509 uruchamiane przez RK-3 Gliwice, a poc. 504, 506, 508 i 510 - przez RK-3 Bytom). Kursy nocne będą wykonywać poc. 501, 508 i 513 (w dni robocze) oraz 505, 509 i 510 (w dni wolne).

Na linii 9 kursować będzie w dni robocze 9 pociągów uruchamianych przez RK-3 Bytom (poc. 92, 94, 96 i 99 obsługiwane taborem 2x105N, a poc. 91, 93, 95, 97 i 98 - taborem 1x105N). W dni wolne kursować będzie 8 pociągów obsługiwanych taborem 1x105N i uruchamianych przez RK-3 Bytom (o numeracji 91 i 93-99, nie będzie kursował pociąg o numerze 92). W nocy na trasie zostaną poc. 93, 95 i 98 (codziennie). Na linii 18 kursować będzie 6 pociągów w dni robocze, a w dni wolne zaledwie 3 pociągi co 40 minut (o numeracji 181, 183 i 185). Wszystkie obsługiwane będą taborem 1x105N i uruchamiane będą przez RK-3 Gliwice. Linia 30 ulega zawieszeniu.

Od strony Katowic kursować będzie tylko linia 6 (linia 41 zostanie zawieszona). Dojeżdżać będzie do przystanku Bytom Plac Sikorskiego, a następnie zawracać na trójkącie od strony ul. Katowickiej (ten fragment placu, który będzie wykorzystywany do zawracania będzie remontowany w ostatniej kolejności). Linia 6 kursować będzie z 7-minutową częstotliwością ruchu (w dni robocze) i 14-minutową (w dni wolne), obsługiwana będzie przez 22 pociągi wg następującego schematu (w dni robocze): z RK-2 Katowice: poc. 601, 603, 605, 607, 609-611, 614-616 i 619 taborem 116Nd i poc. 608, 621 i 622 taborem 1x105N, a z RK-3 Bytom: poc. 602, 604, 606, 613, 618 i 620 taborem 2x105N i poc. 612 i 617 taborem 1x105N. Ponadto na trasie pojawią się poc. 621 (nocny) i 622 (łączony z 1613) obsługiwane taborem 1x105N przez RK-2 Katowice. W dni wolne natomiast RK-2 Katowice uruchamiać będzie poc. 601-607 i 609 taborem 116Nd, natomiast RK-3 Bytom uruchamiać będzie poc. 608 i 610 taborem 2x105N, oprócz nich zobaczymy poc. 611 (nocny) i 612 (łączony ze 163) obsługiwane taborem 1x105N przez RK-2 Katowice. (dopisane 14.03: na linii 6 w niedziele i święta poc. 608 i 610 obsługiwane będą taborem 1x105N)

Linia 19 kursować będzie na zmienionej trasie w relacji Stroszek Zajezdnia - Bytom Politechnika Śląska. Obsługiwana będzie w dni robocze przez 9 pociągów (o numeracji 191-199), w soboty przez 6 pociągów (191-196), a w niedziele i święta przez 4 pociągi (191-194) - zawsze taborem 1x105N (pociągi uruchamia RK-3 Bytom). Kursy nocne wykonywać będzie codziennie poc. 191. Pomiędzy ul. Tarnogórską, a odcinkiem jednotorowym uruchomiony zostanie tymczasowy przystanek Bytom Tarnogórska (w obydwu kierunkach jazdy).

Linia 31 będąca dotychczas dodatkiem do linii 41 znacząco zmieni swój charakter. Stanie się linią wahadłową kursującą w relacji Bytom Urząd Miasta - Bytom Powstańców Warszawskich. Kursować będzie na niej codziennie jeden pociąg (o numerze 311) obsługiwany taborem 2x111N przez RK-3 Bytom. Kursować będzie w szczycie co 10 minut (poza szczytem co 15, a w dni wolne rano co 20 minut). Końcowy przystanek zlokalizowany zostanie tuż przed skrętem torowiska z ul. Powstańców Warszawskich w ul. Moniuszki (na wysokości posesji nr 13).

Na kilku innych liniach zmienią się rozkłady jazdy. Zmiany dotyczą godzin odjazdów (częstotliwości kursowania), obsady taborowej oraz trasy w kursach dojazdowych. Linia 16 kursować będzie w dni robocze rzadziej, bo tylko co 14 minut. Zmiana ta związana jest ze zwiększeniem częstotliwości kursowania linii 6 na odcinku z centrum Katowic do Brynowa. Obsługiwana będzie przez 7 pociągów uruchamianych przez RK-2 Katowice: poc. 161 i 163 - taborem 116Nd, poc. 162, 164 i 165 - taborem 2x105N, a wieczorem i w nocy dodatkowo poc. 1611 (nocny) i 1613 (włączający się na poc. 622) - taborem 1x105N. W dni wolne rozkłady jazdy linii 16 zostaje bez zmian. Na linii 17 skorygowane zostają dojazdy. Na linii 36 ograniczona zostaje częstotliwość kursowania do 10-minutowej (w dni robocze) i 20-minutowej (w dni wolne). W dni robocze kursować będzie zasadniczo 5 pociągów (poc. 361, 363 i 365 obsługiwane taborem 2x105N oraz poc. 362 i 364 obsługiwane taborem 1x105N) uruchamianych przez RK-3 Bytom. Ponadto pojawiają się pociągi będące przedysponowaniami z linii 5 (rano i wieczorem): 3613+503+3613, 504+3614, 3616+506+3616, 3618+508 i 518+3628 (wszystkie obsługiwane taborem 1x105N), poc. 3628 wykonywać będzie kursy nocne. W dni wolne kursować będą 3 pociągi (361-363) obsługiwane taborem 1x105N przez RK-3 Bytom, a kursy nocne wykona poc. 363. Na linii 38 skorygowany zostaje wyjazd z zajezdni poc. 381.

Łączność między zajezdnią Stroszek, a resztą sieci tramwajowej zapewniać będzie tor w ul. Katowickiej i Sądowej w Bytomiu. Wyjeżdżając z zajezdni tramwaje będą wjeżdżać na lewy tor (z odcinka jednotorowego przy Urzędzie Miasta), następnie będą przejeżdżać pod prąd ulicą Sądową (z obsługą przystanku Bytom Sąd istniejącego w przeciwnym kierunku), a następnie wjeżdżać będą w istniejący odcinek jednotorowy w ul. Katowickiej (zabezpieczony sygnalizacją świetlną ślizgową). Zjazdy do zajezdni odbywać się będą tą samą trasą, lecz w przeciwnym kierunku. Pociągi linii 5, 6, 9, 17 i 36 obsługiwane przez zajezdnię Stroszek będą następnie kursować trasą linii 6 do Rynku w Chorzowie, skąd będą się kierować na swoje trasy (albo do Łagiewnik, albo do Chebzia albo do zajezdni Chorzów Batory).

W celu obsługi linii 31, z dniem 5 marca (przed pierwotnym terminem rozpoczęcia robót) wypożyczone zostały obydwa składy 2x111N (360+406 i 373+613) z zaj. Gliwice do zaj. Stroszek. Przypominamy, że trzeci skład 2x111N 341+342 pozostaje na wypożyczeniu w Krakowie. W zamian ze Stroszka do Gliwic pojechały cztery wagony: 105N 470 oraz 105Na 487, 587 i 612. Powstała więc ciekawa sytuacja, że w gliwickiej zajezdni stacjonują jednocześnie wagony 470 i 470K - ten drugi to wagon wypożyczony z Krakowa w zamian za 111N (powinien mieć numer 259, jednak dostanie go dopiero gdy przejdzie na własność Tramwajów Śląskich). Wagony 111N do czasu rozpoczęcia obsługi kursują tymczasem na zwykłych liniach - widziane były na linii 7, 19 i 41.

fot. J. Jackiewicz

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

margrabia napisał(a):

Szkoda, ze nikt nie pomyślał o ludziach dojeżdżających do roboty na Słoneczną w Katowicach. Ścięcie kursów 16 jest śmieszne i zupełnie nieuzasadnione.

10.03 21:28:28

dw napisał(a):

Wszystko ładnie opisane, tylko do kiedy ma trwać ten remont??

10.03 21:38:19

memphis napisał(a):

Nie ma żadnych oficjalnych terminów - ja słyszałem wersję o 40 dniach, jak i o 6 tygodniach, a może być nawet i 2 miesiące.

10.03 21:44:13

anna napisał(a):

Takie cyrki robią. A mogli na 1 miesiąc reaktywować zajezdnie Chorzów Batory.

10.03 21:47:44

adam86 napisał(a):

Nuu, ale bedzie burdel:P A jak fajnie te 5 i 36 w weekendy skoordynowane z T7:P

10.03 21:48:59

(37) misiek napisał(a):

W sumie to mogło nadal jeździć 41 skrócone do pl. Sikorskiego

10.03 21:53:24

misza napisał(a):

Warto coś dodać o ważności biletu. 19+31 wiadomo, ale co po 41 ? Jest ważność 6+31+19 ?

10.03 22:00:00

rzelfix napisał(a):

A co z linią 33? Czytałem w komunikacie na przystanku, że też zmieni się jej rozkład...

10.03 22:28:56

Szkodnik napisał(a):

Ten remont pokazuje pewną niepokojącą sytuację. A mianowicie z powodu remontu jednego planu zmienione zostaje prawie połowa linii tramwajowych. Może warto w końcu pomyśleć o budowie jakichś łącznic żeby w przypadku jakiegoś remontu można było zorganizować objazd. I akurat się to zbiegnie z podwyżką cen biletów. Pasażerowie będą napewno bardzo zadowoleni :(

10.03 22:46:31

Gerhard/kisiel_01 napisał(a):

To 535 trafi(ł) do Gliwic? Mnie tam nie przeszkadza na 21 :P

11.03 06:54:43

andrzejh69 napisał(a):

W Łagiwenikach wczoraj zamknęli jeden pas ruchu dla samochodwów przy przystanku Targowisko w kierunku Bytomia. Czy to związek z tymi zmianami w ruchu tramwajowym? Na tym skrzyżowaniu w godzinach szczytu są duże kroki, tramwajom w takiej ilości się tam będzie cięzko zawracać, bo kierowcy samochodów w oczekiwaniu na wjazd na skrzyżowanie zatrzymują się na torach. Ponadto wjeżdżająć od ul. Ostatniej nie ma znkau ostrzegawczego - "uwaga tramwaj" - a byłyby w tej sytuacji konieczny. Powinno się tam odmalować znaki poziome - pasy na jezdni bo już je ledwo widać bo obecnie kierowcy jeżdżą i zatrzymują się jak chcą - często na torach.

11.03 08:37:13

butthead napisał(a):

To przestaną się zatrzymywać na torach, proste.

11.03 09:39:14

Bochum napisał(a):

Czy sytuacja dla wsiadajacych pasazerow przez to sie poprawi? Czy beda remontowane tylko tory?

11.03 10:15:38

Darek napisał(a):

Mnie się taka organizacja podoba, bo znowu od kilkunastu (kilkudziesięciu) lat gliwicki tramwaj pojedzie do Chorzowa przez Świętochłowice (tak jak kiedyś 4ka, tylko inną trasą). Szkoda tylko, że nie z Gliwic.

11.03 11:34:10

andrzejh69 napisał(a):

Przestaną się zatrymywać na torach jak będzie przed nimi wyrażny namalowany na jezdni pas-STOP a policja za nieprzestrzeganie tego przepisu będzie karać mandatami. Na dzien dzisiejszy jest tak ze 90% aut zatrzymuje się w tym miejscu na torach.

11.03 12:08:53

dw napisał(a):

@Gerhard/kisiel_01: skąd taki wniosek? #535 nadal jest i raczej będzie w Będzinie...

11.03 12:36:00

ff napisał(a):

DW -> Przeczytał, że poc. 535 będzie w Gliwicach :)

11.03 19:30:57

aso napisał(a):

Drobrna uwaga: "Na linii 38 skorygowany zostaje wyjazd z zajezdni poc. 381." - czym się różni wyjazd w R 5:18 w W 9:18 od wyjazdu w R 5:18 i w W 9:18? Domyślam się, że chodzi o zmianę trasy przejazdu w kursie wyjazdowym w jedną stronę, ale z tekstu wcale to nie wynika...

11.03 22:58:35

kermit napisał(a):

Wiadomo jak mniej więcej jak będzie wyglądał Pl.Sikorskiego po przebudowie ?

12.03 00:54:36

david82 napisał(a):

Z tekstu nie wynika również, że chodzi o korekte godzin wyjazdu, więc o wszystko może chodzić...

12.03 11:00:04

katowiczanin napisał(a):

Cos mi sie wydaje ze te kursy na 5tce po 12 minutach w Swietochlowicach to bedzie meczarnia...:( Mogli zawiesic jeszcze 35 i zrobic tak zeby 5tka kursowala caly czas co 8 minut, to by chyba bylo nieco lepsze rozwiazanie?

12.03 12:19:18

KZKGaPowicz napisał(a):

Moim zdaniem linię 5 należałoby skrócić z Zaborza Pętli do Biskupic Pętli, a linię nr 7 wydłużyć z Chorzowa Batorego Zajezdni do Biskupic Pętli.

12.03 16:44:09

lesiu napisał(a):

Gdybysmy mieli bilety przesiadkowe to nie byloby problemu, a tak zamiast skladu co 14 minut jest solowka co 8/12... Nieciekawie to bedzie wygladalo, no i sklady na 36 ktore akurat nie sa az tak bardzo potrzebne.

12.03 17:46:19

Jd. napisał(a):

> W Łagiwenikach wczoraj zamknęli jeden
> pas ruchu dla samochodwów przy
> przystanku Targowisko w kierunku
> Bytomia. Czy to związek z tymi
> zmianami w ruchu tramwajowym?

Nie - raczej z przebudową kanalizacji.

> Na tym skrzyżowaniu w godzinach
> szczytu są duże kroki, tramwajom w
> takiej ilości się tam będzie cięzko
> zawracać,

Rozsądne byłoby uczynienie z końcowego odcinka Ostatniej ulicy jednokierunkowej - jazda tylko w kierunku zachodnim.

bo kierowcy samochodów w oczekiwaniu na wjazd na skrzyżowanie zatrzymują się na torach. Ponadto wjeżdżająć od ul. Ostatniej nie ma znkau ostrzegawczego - "uwaga tramwaj" - a byłyby w tej sytuacji konieczny. Powinno się tam odmalować znaki poziome - pasy na jezdni bo już je ledwo widać bo obecnie kierowcy jeżdżą i zatrzymują się jak chcą - często na torach.
11.03 08:37:13

13.03 07:14:10

adam86 napisał(a):

@lesiu: akurat w tym wypadku można było bez problemu wprowadzic pewien wyjatek taryfowy.

13.03 10:07:53

lukaszek276 napisał(a):

a ciekawe co jak ktos ma zregoly przesiadki na styk od strony Zabrza??? debilizm i tyle

13.03 15:44:30

david82 napisał(a):

To już nie będzie miał przesiadek na styk.

14.03 08:33:02

Lesiu napisał(a):

Plusem jest to ze zmienil sie przy okazji rozklad T7 w kursach nocnych tak ze na kazdy kurs sa przesiadki :)

14.03 13:06:56

Kamil99 napisał(a):

No i zaczęło się :D bałagan tam niezły...

15.03 15:08:41


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!