Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Piekary Śląskie: Autobusy jeżdżą, miasto nie płaci

12.02.2008

Tagi: – Dodał: Jacek Sobota

Elżbieta Kulińska
Gwarek, 12.02.2008


Piekary Śląskie od nowego roku przestały przekazywać MZKP dotację na komunikację miejską. Władze uznały, że gmina nie jest już członkiem związku. Ten z kolei utrzymuje, że nic się nie zmieniło i nadal organizuje komunikację w Piekarach. KZK GOP zaczyna się obawiać, że sytuacja doprowadzi do zerwania unii biletowej.


440 tys. złotych miało wpłynąć do Międzygminnego Związku Komunikacji Pasażerskiej w Tarnowskich Górach. Nie wpłynęło, bo Piekary uznały, że pieniądze nie należą się związkowi. Na razie dziurę w kasie załatały Tarnowskie Góry, które awansem wpłaciły składkę za luty.

Piekary jakiś czas temu weszły w konflikt z MZKP, nie zgadzając się z jego polityką finansową. W połowie ubiegłego roku Rada Miasta w Piekarach Śląskich zdecydowała, że skoro nie można dogadać się z pozostałymi członkami związku (gminy powiatu tarnogórskiego) należy zmienić organizatora komunikacji na KZK GOP w Katowicach. Prezydent Piekar, Stanisław Korfanty tłumaczył, że pomimo wyższej składki, warto ją zapłacić w zamian za lepszy tabor, który jest w dyspozycji katowickiego związku i przejrzyste zasady finansowania.

Zmiana organizatora komunikacji jest czasochłonna i wymaga zmiany statutu MZKP, polegającej na wykreśleniu z niego Piekar. Statut muszą przegłosować wszystkie rady gmin, tworzących związek. Jak do tej pory uchwałę przyjęły tylko trzy samorządy, reszta jeśli nie zwleka z decyzją, to na pewno się z nią nie spieszy. Dlaczego? MZKP jest zadłużony, gminy stoją na stanowisku, że część długu powinien pokryć piekarski samorząd. Spór dotyczy 3 mln. złotych, część tej kwoty to pieniądze wydane na remont dworca autobusowego na osiedlu Wieczorka.

W lutym Piekary powinny wpłacić do kasy związku 415 tys. złotych. Nie zamierzają tego robić. "Gmina Piekary Śląskie wystąpiła z MZKP i zgodnie z opinią radców prawnych nie może regulować należności na dotychczasowych zasadach. To, że po rozliczeniu grudnia 2007, płatność nie jest realizowana jest ewidentną winą MZKP. Prezes Henryk Szudy nie podpisał porozumienia z KZK GOP. Gmina ma pieniądze w budżecie na opłacenie komunikacji zbiorowej dla mieszkańców. Po podpisaniu porozumienia między KZK GOP a MZKP, przekaże je do KZK GOP, a ten związek przekaże należność za wozokilometry do MZKP" - napisała wyjaśnienie rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Piekarach Śląskich, Teresa Nowak.

Alodia Ostroch, kierownik działu prasowego KZK GOP, przyznaje że była propozycja podpisania porozumienia z tarnogórskim związkiem. - MZKP się jednak na to nie zgodził. Naszym zdaniem nie ma przeszkód do podpisania dokumentu. Obawiamy się, że tak sztywne stanowisko tarnogórskiego związku może doprowadzić do zerwania unii biletowej, co byłoby szkodliwe dla pasażerów.

Henryk Szudy twierdzi, że nie ma podstaw do podpisywania porozumienia. - Statut nie został zmieniony, uchwała piekarskiej rady o wystąpieniu z MZKP została uchylona przez wojewodę i, jak na razie, miasto nadal jest członkiem MZKP - tłumaczy. - O sytuacji została powiadomiona Regionalna Izba Obrachunkowa. Co będzie dalej? W styczniu pomogły nam Tarnowskie Góry, potem albo kredyt, albo się ugotujemy. Mówimy o dużych kwotach - autobusy przejeżdżają po Piekarach 200 tys. km miesięcznie, co kosztuje około miliona złotych. Tylko część tej kwoty pokrywają wpływy ze sprzedaży biletów.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Rudy napisał(a):

I bardzo dobrze, że nie chcą zapłacić! To Piekary i TG utrzymują ten związek i teraz widać co się może stać jak Piekary odejdą. Rozumiem, że Szudy nie chce nas puścić, ale jak się nie potrawi gospodarować kaą to taki jest finał.

12.02 17:42:12

Jerzy napisał(a):

MZKP powinno przestać się z Piekarami cackać i z dniem jutrzejszym zaprzestać świadczenia usług w tym mieście. Jeżeli Piekary uważają, że jeżdżą zdezelowanym taborem, to niech najpierw zaczną wpłacać do związku tyle ile się co roku należy, dodatkowo dofinansowują zakup nowych autobusów, tak jak to robią Gliwice a potem mogą dopiero mogą wymagać. No niestety nowych autobusów nikt za darmo nie rozdaje.

12.02 22:16:49

margrabia napisał(a):

Patrząc codziennie na kompletny złomowiec jaki serwuje MZKP choćby na liniach 5 i 860 zastanawia kwestia czemu Piekary Śląskie czekały z decyzja tak długo. Porównanie taboru linii 5 z linią 820 wypada szokująco. Taka jest też niestety róznicy pomiędzy obydwoma związkami.

12.02 22:45:31

P Śl napisał(a):

Jak zerwie unie biletowa to dogotuje sie jeszcze bardziej niz samym wyjsciem Piekar.

13.02 00:26:47

Jerzy napisał(a):

Co do linii 820, jeśli się ma odpowiednia stawkę ze wozokilometr to na nowe autobusy sobie można pozwolić. A patrząc na to co Piekary wyprawiają to bym nawet Ikarusa nie posłał.
Poza tym nie rozumiem dlaczego winą za zły stan taboru obarcza się MZKP a nie gminy które ten związek utworzyły, przecież to gminy mają kasę i od poziomu dofinansowania przez nie w głównej mierze zależy czym i jak będziemy jeździć. A z tego co obserwuje to Piekary zawsze miały problem z wywiązywania się ze swoich zobowiązań finansowych wobec MZKP więc teraz sytuacje mamy jaką mamy.

13.02 07:10:05

Olo napisał(a):

Jak autobusy nie wyjadą na zlecenie MZKP to wyjadą na zlecienie KZK i w ten oto sposób Piekary są kryte :D MZKP długo bez Piekar nie pociągnie...

13.02 08:20:33

Gall napisał(a):

@Jerzy: to dofinansowywanie autobusów pod stołem jest chore. Normalne warunki przetargów i brak finansowania PKMów pod stołem dałoby spore oszczędności i umożliwiło lepszą organizację pracy przewozowej. Ale póki się nie da...

13.02 09:47:03

Jerzy napisał(a):

Hehe.Już to widzę jak KZK GOP rzuci na trasy w Piekarach cały swój najnowszy tabor. Pewnie będą to nowiutkie Soloarisy.

13.02 11:28:07

Jerzy napisał(a):

Dlaczego dofinansowanie przez gminy jest chore? Przecież Gliwice tak robią i z pośród śląskich PKM-ów mają najlepszy tabor. Jako przykład podaję linka do strony:
http://www.wgliwicach.pl/ar...
Cytat z artykułu: "Całkowity kosz zakupu autobusów to 6 mln zł, z czego 4 mln zapłacił gliwicki Urząd Miejski, a 2 mln PKM".
A oto najświeższe informacje:
http://motoryzacja.wnp.pl/s...
Tu również dołożyło sie miasto.

13.02 11:30:41

Qba napisał(a):

Kolego wszystko się zgadza, ale czy Ty myślisz że po ogłoszeniu normalnych przetargów w Piekarach znacząco zmieni się tabor ??. Odpowiadam nie !.Nic się nie zmieni bo przy tej stawce jaką płacą Piekary może zmienić się tylko przewoźnik, a dokładniej pisząc kolor autobusów. Nie będą już jeździły niebieskie autobusy, tylko czerwone...żółte (firmy typu np: Zagozda,Meteor,PUP Czeladź...Transgór Mysłowice),i co najważniejsze nie wyspani kierowcy którzy pracują po 12 godzin dziennie - wiec napewno będzie to pozytywna zmiana !!. I znacząca poprawa bezpieczeństwa w Piekarach.
Pozdrawiam .

13.02 13:15:41

butthead napisał(a):

Taka drobna uwaga natury formalnej: jedyny tabor komunikacyjny, jaki w tej chwili posiada KZK GOP, to kilka samochodów osobowych oraz wagony spółki Tramwaje Śląskie S.A. Autobusu nie posiadają ani jednego i tym samym nie za bardzo mają czym rzucać w Piekarach.

13.02 14:24:30

Xxx napisał(a):

@butthead-dla niektórych ludzi przewoźnik i związek to jedno i to samo.Jednak to NIE jest TO SAMO.

13.02 16:47:55

YoMaHa napisał(a):

@butthead: to tabor tramwajowy nie jest własnością TŚSA lecz KZK GOP? Człowiek się ciągle uczy czegoś nowego ;-)

13.02 17:16:18

Bodzio napisał(a):

@YoMaHa właścicielem wszystkich akcji TŚSA, a co za tym idzie - całego majątku jest KZK GOP

13.02 21:34:00

5th napisał(a):

YoMaHa: TŚSA należą w całości do KZK GOP.Nie wiem czy dobrze Piekary Śląskie zrobiły ponieważ będąc w MZKP mogły zażądać zwiekszenia stawek za wz/km oczywiście zwiekszajac swoja składke a wzamian miec nowy tabor.

13.02 22:05:34

slowak99 napisał(a):

@Qba: Czas pracy kierowców jest wszędzie jednakowy. Muszą oni jeździć max 9 godzin i nie masz racji mówiąc, iż jeżdżą oni dłużej niż powinni. Niewyspani, tylko dlatego, że mają chore rozkłady. Przykładowo kierman idzie na 4 godziny jazdy od 5 do 9, a potem na pozostałe 5 od 14 do 19.

Poza tym, sądzę, że wymagania odnośnie taboru w KZK będą wyższe niż w MZKP. Ostatnio podniósł się poziom wykonywanych usług.

13.02 22:17:47

Alek napisał(a):

Miasto Piekary Śląskie nie chce zapłacić MZKP za organizację komunikacji. Paradoks! Przecież to zadanie gminy/miasta, by komunikacja była zorganizowana. A że Piekary Śląskie zleciły je MZKP, to moim zdaniem powinny zapłacić. Jestem ciekaw, czy włodarze miasta są przygotowani na wariant taki, że miasto nie będzie w KZK GOP (np.veto Pyskowic) - czy nadal będą się upierać, że nie należą i nie mają nic wspólnego z MZKP. Brak mi słów (przepraszam za emocje).

14.02 00:27:14

budda napisał(a):

No właśnie.. pod egidą KZK hOP moze sie jakis przewoznik rzucic na Piekary. Ale chyba mozna obawiac sie najgorszego, tym bardziej ze jest w czym wybierac-- do koloru i jakosci jak powiedzial ktos przed chwila. Chociaz z drugoiej strony.. czym sie tak naprawde rozni taki SED-BAZ, czy Delta od taboru PKM Swierklaniec?

14.02 03:14:56

butthead napisał(a):

@slowak99: Taka jest specyfika pracy w komunikacji miejskiej...

14.02 14:37:15

Qba napisał(a):

slowak999 - Kolego mylisz się, czas pracy niestety nie jest jednakowy.Różni się i to drastycznie. Sam jeżdze w jednej z prywatnych firm, i muszę Ci powiedzieć że gdybyś wiedział ile faktycznie pracuje kierowca autobusu u tkzw. prywaciarza ,za głowe pewnie byś się złapał.Powiem tyle w PKM-ie miesięcznie przejeżdża się ok. 170-180 godzin, u prywaciarza ....240 to jest minimum,a najczęściej spotykaną normą jest 270-280 godzin. - w woli ścisłości godzin jazdy - nie przerw - bo te liczone są - 50 procent.
pozdrawiam.....

14.02 14:46:13

Rudy napisał(a):

@budda: Świerklaniec rożni się tym, że ma najmniej nowoczesnych busów z wszystkich PKM-ów. A to nowoczesne co ma idzie wszystko na linie pod skrzydłami KZK i w ten sposób po Piekarach jeździ złom. Wiem, że to nie jest wina PKM, że ma ich tak mało, ale jak KZK ogłosi przetarg na piekarskie linie i będzie wymagać nówek, to jakoś ten PKM je kupi... W skrócie - MZKP nie wymaga więc PKM się nie stara...

14.02 15:16:26

168 napisał(a):

Sed-Baz różni się tym, że kupuje nowe busy i posyła je na wszystkie linie co obsługuje, a Świerklaniec tylko na 820, 20, 608. 708 czyli KZKGOP. Delty nie bierzemy pod uwagę bo to przewoźnik długo w GOPie nie pociągnie z tymi busami.

14.02 17:51:00

slowak99 napisał(a):

Qba: teoretycznie rzecz biorąc, mówiąc w skrócie i ogólnie, powinieneś jeździć dziennie max 9 godzin, oraz max po 4,5 godz. jazdy powinieneś mieć przerwę 45 minutową, lub podzieloną na: 30 i 15 minutową (co najmniej oczywiście). Między dniówkami powinieneś mieć 11 godz. przerwy. Jeśli się nie zgadza, możesz zaprosić do zakładu pracy Państwową Inspekcje Pracy, albo tacho pokazać Inspektoratowi Transportu Drogowego. Oczywiście możesz się w takim przypadku liczyć z konsekwencjami typu wyrzucenie z pracy...

14.02 18:21:30

YoMaHa napisał(a):

@Bodzio&5th: ROTFL! Uśmiałem się z Waszych insynuacji. Nie kwestionuję, że KZK GOP jest właścicielem 100 % akcji TŚSA, ale bynajmniej nie jest właścicielem jakiegokolwiek tramwaju. W bilansie KZK GOP figuruje stosowna pozycja majątkowa w rubryce "udziały w podmiotach trzecich", a nie w rubryce "środki transportu". Ale nie ma to jak kreatywność w księgowości ;-)

14.02 19:46:56

YoMaHa napisał(a):

@168: Nie ośmieszaj się tym nowym taborem. Na 813 od dawna nie widziałem czegokolwiek innego niż Ik260 (sorry, raz był 280) w stanie agonalnym.

14.02 19:47:46

memphis napisał(a):

@slowak99: przepisy o których piszesz nie dotyczą w ogóle kierowców w komunikacji miejskiej, ich za to dotyczy rozdział 4a ustawy o czasie pracy (http://www.wpk.katowice.pl/...).

14.02 20:05:49

butthead napisał(a):

@YoMaHa: Złośliwie wykorzystałeś skrót myślowy, jaki zastosowałem. Nieładnie :P

14.02 20:51:28

168 napisał(a):

Yomaha a linia 154? A pakiet będziński po PKS Będzin? Nie ma ani jednej linii gdzie jeździ Świerklaniec obsługiwanej konkretnym taborem nie licząc linii dla KZK. Kiedyś była 148 ale gdy jeździ do dworca to i SU10 zostały wycofane z niej.

14.02 20:55:04

memphis napisał(a):

Na 154 również jeżdżą ikarusy i migi w stanie agonalnym ;)

14.02 21:14:26


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!