Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Podpisano list intencyjny w sprawie budowy centrum przesiadkowego

24.01.2008

Tagi: – Dodał: Marek Borys

jm, Gazeta Wyborcza, 24.01.2008 r.

Wspólne przedsięwzięcie miasta i kolei to szansa na poprawę fatalnego wyglądu zabrzańskiej stacji. PKP ma zmodernizować budynek dworca, który znalazł się na liście kluczowych inwestycji kolejowych w związku z Euro 2012.


Plany obejmują także dobudowanie drugiego peronu. Za torami, w rejonie ul. Śląskiej, gmina chce zbudować centrum przesiadkowe - dworzec autobusowy, tramwajowy i dwupoziomowy parking. Część powierzchni zajmą sklepy, galerie handlowe i restauracje.

Według wstępnych obliczeń koszty budowy centrum wyniosą od 60 do 80 mln zł. Miasto liczy, że część tej sumy wyłoży Unia Europejska i prywatni inwestorzy.

(Tyt. oryg. "Zabrze zbuduje centrum przesiadkowe")

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

mark40 napisał(a):

To może w okolicach ulicy Śląskiej powstnie pętla (teraz nazywana dworcem tramwajowym)

24.01 20:26:51

Bodzio napisał(a):

Jakoś nie umiem sobie wyobrazić, jak i którędy miałyby być pociągnięte tory tramwajowe, by dotrzeć do rejonu ulicy Śląskiej. Chyba by trzeba wyburzyć niemal wszystkie budynki w pobliżu placu Warszawskiego. Minimalny promień skrętu tramwajów jest chyba dość spory i niemożliwością jest poprowadzenie toru spod wiaduktu na ul. Wolności w np. ul. Wandy. Bardzo chciałbym poznać koncepcję rozwiązania m.in. tego problemu.

24.01 21:27:20

LooL napisał(a):

szkoda ze to nie w Bytomiu

24.01 22:25:13

budda napisał(a):

@LooL- w Bytomiu macie przecież centrum przesiadkowe, bez sklepów co prawda tylko z biednymi fastfoodami, ale chyba nie jest źle? Nawet taki Mikołów ma;) Pomyśl zatem o takiej Rudzie Śląskiej lub Gliwicach, gdzie przystanki linii tej samej rozlokowane są na dwóch ulicach jednokierunkowych oddalonych od siebie o 300m.(też z biednymi fastfoodami) Wy (i Zabrze oczywiście też- stąd nie wiem po co ta akcja akurat w Zabrzu!!) macie perony i w jednym miejscu można złapać autobusy w różnych kierunkach.

25.01 03:34:26

JakubH napisał(a):

Rozwiązania sensowne wydają się dwa:

1) odbudować pętlę uliczną, oczywiście z rozjazdem z zach i pn na Pl. Wolności, przy tym kierunek jazdy odwrócić aby tramwaj stawał drzwiami do dworca.

2) Lepszą alternatywą byłoby odbudować jako dwutorowy odcinek 3 Maja-Pl. Dworcowy z rozjazdem na Powstańców i kierunek gliwicki, na 3 Maja/Lutra i Wolności/Brysza zbudować trójkąty dwutorowe, puścić linię 3 po staremu przez wiadukt nad dworcem zanim się zawalił (ciekawe czy ten obecny w ogóle pomyślano pod tramwaje - jeśli nie, musiałby być wzmocniony), a linię 5 powstałą w ten sposób pętlą uliczną i byłoby po kłopocie, przy okazji uzyskanoby równoległe połączenia wokół dworca do objazdów w razie draki na krytycznym odcinku. Przystanki tramwajowe byłyby bezpośrednio nad peronami kolei.

Wprowadzanie tramwaju na tyły dworca ul. Wandy miałoby teoretycznie jakiś sens dla linii z pd i wsch miasta, ale musiałyby wówczas tam kończyć bieg. Dla linii z pn i zach to absurd, o ile r=20m byłby chyba zachowany, to nonsensem jest kulanie tam tramwaju pod wiaduktem - szybciej doszłoby się pieszo z Pl. Wolności...

25.01 10:20:07

Antyautobusiarz napisał(a):

Najbardziej zacofane w tej kwestii są Gliwice bo tam nie tylko nie ma węzła autobusowego ale nie ma nawet prawdziwej namiastki dworca autobusowego. Zarówno dworzec PKS jak i dworzec km na placu Piastów były podobno utworzone jako tymczasowe i nie ma kompletnie żadnej logiki jak ktoś chce się przesiąść z linii na linię... Te tymczasówki niestety przetrwały do dzisiaj ośmieszając tak duże miasto jak Gliwice w oczach studentów i przyjezdnych. Natomiast Zabrze prawdopodobnie pokaże całemu Śląskowi i Zagłębiu coś czego ten region jeszcze nie zna - PRAWDZIWE centrum przesiadkowe kolej-komunikacja miejska. Tylko Urbańczyka powiesić za j... za likwidację "5-ki" spod dworca!!!

25.01 13:14:51

Bodzio napisał(a):

@JakubH - Dokładnie tak samo myślałem o pętli na Wandy-Śląskiej dla linii z Zaborza. Co do pomysłu z reanimacją torów na odc.3-Maja - wiadukt - Wyzwolenia, to chyba nie obeszłoby się bez przebudowy ( a właściwie zburzenia i wybudowania na nowo ) wiaduktu. W przypadku przystanków tramwajowych nad peronami musiałyby być stworzone wysepki dla wsiadających/wysiadających pasażerów, z których to wysepek musiałyby prowadzić schody na perony. Obecny wiadukt jest na to na pewno za wąski, a tamowanie ruchu samochodów w czasie postoju tramwajów nie wchodzi moim zdaniem w rachubę. Tak więc najlepszym rozwiązaniem byłaby wspomniana przez Ciebie rekonstrukcja dawnej pętli przy placu Dworcowym. Jednak linie tramwajowe przebiegające w osi wschód - zachód ( obecnie "1" i "4" ) musiałyby w celu "zawinięcia" pod dworzec toczyć pętle 360 stopni niezależnie od kierunku, a tory biegnące przez ul. Dworcową i pl. Wolności musiałyby mieć na pl. Wolności rozjazdy we wszystkich trzech kierunkach ( pn. wsch, zach )

26.01 22:07:26

JakubH napisał(a):

@Bodzio - nie ma sensu komplikować prostych i czytelnych rozwiązań, aby na siłę zaganiac każdy tramwaj pod dworzec. W tym przypadku wystarczy po prostu skierować na pętle pod dworcem tramwaje kursujące w sumie co 5-10 minut (np sama linia 5 plus szczytówki) a reszta niech jedzie Wolności. Pasażer mniej mobilny przesiądzie sie przystanek dalej, jak będzie trzeba. Poukładanie sieci tramwajowej nie jest trudne, pod warunkiem zabrania się za mądre i kompleksowe działanie.

27.01 11:58:08

Bodzio napisał(a):

@JakubH - cóż - według mnie ideą stworzenia centrum przesiadkowego jest skupienie na jak najmniejszej przestrzeni jak największej ilości środków komunikacji. Równie dobrze można by pozostawić układ komunikacyjny w obecnym stanie. W końcu co za różnica, czy linia 5 będzie miała stanowisko tak jak obecnie na Wolności, czy też przy dworcu PKP. Wszak to problem tylko jednego kierunku - Biskupice - Bytom. Na dworzec autobusowy przy ul. Goethego też nie jest tak daleko. Problemem jest w tym momencie głównie częstotliwość kursowania linii w poszczególnych kierunkach. Jeżeli np. ja przyjadę pociągiem w godzinach popołudniowo-wieczornych do Zabrza i chcę jechać na Helenkę, a mam 3 minuty czasu na przesiadkę, to mam do wyboru albo lecieć z wywieszonym jęzorem i często obejrzeć tylko rurę wydechową autobusu, albo pogodzić się z losem i czekać 40-50 min. na autobus następny. I właśnie rozwiązaniem m.in. tego typu problemów miałoby służyć funkcjonowanie centrum przesiadkowego. Ale to oczywiście moje zdanie.

27.01 15:14:35

LooL napisał(a):

akurat na Helenke nie ma az tak zlego dojazdu gorzej z Stolarzowicami i Miechowicami

27.01 16:04:19

JakubH napisał(a):

@Bodzio - aby skupić na małej przestrzeni wiele relacji, musisz poukładać cały system klocek po klocku, zaczynając od kolei poprzez tramwaj, na autobusie kończąc. Autobus wymaga najwięcej przestrzeni i mozna tylko ponaprawiać to, co zepsuto przez ostatnie 50 lat - czyli zrobić w Zabrzu szkielet szybkiej sieci tramwajowej kursujacej co 5-10 minut na każdym kierunku i dowiązać do niego inteligentnie linie autobusowe, a nie pchać wszystkiego co ma kółka na Goethego, skąd człowiek przejdzie pieszo 2 przystanki, zanim w ogóle autobus sie przekula przez najbliższe światła.

Obawiam się, czy pod szumną nazwą "modernizacji komunikacji" nie skończy się, jak w Zagłębiu, na postawieniu nowych bud, latarni i wykostkowaniu placu, a bajzel z liniami zostanie. Nie widziałem tego projektu, więc nie wiem. Trzeba kopnąć sie do urzędu i zobaczyć plan, wówczas można będzie dokonać oceny. Linie autobusowe do Rokitnicy i dalej oczywiście należałoby powiązać w pakiet kursujący z sensownymi częstotliwościami i nie dublujący tramwaju linii 3.

28.01 10:40:29

Bodzio napisał(a):

@JakubH - czytasz w moich myślach. Moje obawy są identyczne, również uważam, że priorytetem powinna być sieć komunikacji szynowej. Dlatego z uporem maniaka powtórzę, że najważniejsze jest połączenie linią tramwajową centrum z Rokitnicą i Helenką. Linia ta mogłaby zahaczać o os. Kopernika. Moim zdaniem właśnie w kierunku północnym leją się największe potoki pasażerskie. A kierunek ten ciągle jest zdany na autobusy. Dopóki problem ten nie zostanie rozwiązany, wszelkie inne pomysły, również ten o centrum przesiadkowym będą jedynie półśrodkami.

28.01 17:01:42

ytyt napisał(a):

o co tu chodzi?

09.03 18:52:23

banot napisał(a):

Dziś spotkała mnie sytuacja wyjątkowa, przy zakupie biletów miesięcznych na kwiecień. Poprosiłem o sprzedaż biletów, które dotąd kosztowały 96,00PLN normalny i 48,00PLN ulgowy. Podano mi jedynie informację, że od kwietnia bilety drożeją ale bez podania cen nowych biletów.
Nieświadomy poprosiłem o bilet normalny za 100 PLN i ulgowy za 50 PLN (chciałem 2 ulgowe ale zabrakło). Zakupu dokonywałem w kiosku RUCH na ulicy B.Chrobrego w Katowicach osiedle Górne.
Dokupując drugi bilet ulgowy w innym punkcie sprzedaży dowiedziałem się o popełnionej pomyłce - bilety,które chciałem kupić kosztują- normalny 104,00 PLN, ulgowy 52,00 PLN.
Próbowałem bilety wymienić, lecz okazało się to niemożliwe - w normalnym kraju wystarczyłaby dopłata 6,00 PLN.
Mogłem natomiast niewłaściwe bilety zwrócić ale pokrywając 20% ceny tytułem prowizji, rzekomo na rzecz KZK GOP.
Czyli miast dopłaty 6,00 PLN zmuszony zostałem do straty 30,00 PLN.
Czy o taką Polskę nam chodziło?
Ostrzegam przeto wszystkich przed ryzykiem korzystania z tego punktu sprzedaży!

29.03 11:11:28


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!