Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Plan inwestycyjny KZK GOP

06.11.2007

Tagi: – Dodał: Marek Borys

Jolanta Szymczyk-Przewoźna
Echo Miasta, 06.11.2007 r.


Nowe połączenia, nowe autobusy i tramwaje, punktualność i niezawodność obiecuje KZK GOP. Na realizację tego pięknego planu daje sobie jednak dużo czasu.


Codziennie 1,2 miliona mieszkańców naszego regionu korzysta, transportu publicznego. Jak pokazuje raport zrobiony firmy doradczej Ernst & Young, z naszą komunikacją nie jest najgorzej. Jednak liczba zadowolonych pasażerów byłaby większa, gdyby autobusy, tramwaje i pociągi jeździły punktualnie, niezawodnie, szybko, no i zapewniały wygodę w podróży. To jest dla nas ważniejsze niż cena.

KZK GOP zależy na większej liczbie klientów, dlatego obiecuje wyremontować w ciągu 2-3 lat najbardziej zniszczone torowiska tramwajowe na najbardziej obleganych kierunkach. Kiedy upora się z naprawami, zacznie niewielką rozbudowę sieci. Wiadomo już, że z nowych połączeń będą się mogli cieszyć mieszkańcy Katowic, Sosnowca, Dąbrowy Górniczej, Bytomia i Zabrza. Pozostali będą skazani na autobusy. Tu z kolei dużo dobrego mają zdziałać inteligentne systemy sterowania ruchem. Wszystko to kosztuje mnóstwo pieniędzy, które, mamy nadzieję, da nam Unia Europejska.

Ernst & Young po kilku miesiącach pracy zaprezentował raport o transporcie tramwajowym, autobusowym i kolejowym na Śląsku. Już wiadomo, co zrobić, by komunikacja publiczna działała lepiej, była opłacalna, a ludzie chętnie z niej korzystali. Ernst & Young nim wypisał receptę na uzdrowienie śląskiej komunikacji publicznej, zbadał, ilu Ślązaków z niej korzysta. Okazało się, że z tramwajów i autobusów KZK GOP korzysta codziennie 1,2 miliona osób. W porównaniu z innymi regionami dla większej liczby osób w naszym województwie środkiem transportu są własne nogi. Dzieje się tak pewnie dlatego, że nie funkcjonują interesujące ich połączenia lub nie działają tak, jak by sobie tego podróżni życzyli.

Badanie pokazało, że najbardziej zależy nam na punktualności i niezawodności autobusu czy tramwaju. Prawie równie ważna jest częstotliwość i bezpośredniość połączeń. Okazało się też, że koszt podróży jest dla nas mniej ważny niż punktualność, czas podróży czy wygoda.

Tramwaje dobre, ale...
Dla tych, którzy wolą tramwaje od autobusów, nie mamy dobrych wiadomości. W ciągu najbliższych lat sieć tramwajowa nie będzie rozbudowywana z małymi wyjątkami. Żeby w ogóle podróż tramwajem była możliwa i bezpieczna, konieczna jest modernizacja najważniejszych linii. To na pewno Katowice – Chorzów – Bytom. Dopiero w 2013 roku KZK GOP rozbuduje sieć o 80 km. Niestety, daje sobie na to czas do 2030 roku, a potrzeba na to od 90 do 250 mln zł.

Przed Euro 2012 ma zostać zbudowana linia tramwajowa wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach. Mniej więcej w tym samym czasie od pętli w katowickiej dzielnicy Brynowie zostaną pociągnięte tory przez Ochojec i Piotrowice. Planuje się też przedłużenie linii 41 w Bytomiu od pętli przy ul. Wrocławskiej do osiedla Miechowice. Dłużej, bo do 2025 roku, trzeba będzie poczekać na zbudowanie nowej linii z Sosnowca Zagórza do ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej. Jeszcze później planuje się połączenie sosnowieckich Milowic z Hutą Jedność w Siemianowicach Śląskich i Miechowic (Bytom) z Rokitnicą i Mikulczycami w Zabrzu. Nie obejdzie się bez zamykania linii, których utrzymywanie jest nieopłacalne. Taki los może spotkać na przykład linię 12.

Myślący autobus
Ciekawostką wprowadzaną w śląskich autobusach będą Inteligentne Systemy Transportowe. To m.in. bilet elektroniczny, sterowanie ruchem, dające pierwszeństwo transportowi publicznemu i wymuszające na kierowcy dostosowanie się do warunków ruchu. Dzięki informacji o tym, co dzieje się na drodze, będzie musiał na przykład tam, gdzie to możliwe, jechać szybciej, by być punktualnie na przystanku.

Żeby autobusy były niezawodne i podróż nimi była komfortowa, w ciągu 25 lat należy dwukrotnie wymienić cały tabor (koszt: 1,5 mld zł). W przypadku tramwajów wystarczy wymienić je raz na ćwierć wieku (1,8 mld zł).
Wreszcie, by te wszystkie piękne plany się powiodły, Unia Europejska musi nam dać na nie pieniądze...

Smutna rzeczywistość
Mamy największą w kraju sieć tramwajową (300 km), ale w 85 procentach zużytą, na dodatek nierównomiernie rozmieszczoną. W efekcie części wschodnia i zachodnia aglomeracji są ze sobą słabo połączone, chociaż bardzo wiele osób przemieszcza się na przykład między Katowicami i Sosnowcem.
Jedna trzecia torów jest w tak złym stanie, że jeśli w ciągu 2-3 lat nie zostaną wyremontowane, to pewnego dnia tramwaje nie będą mogły na nie wyjechać.

Znaczna część sieci jest jednotorowa, co ogranicza częstotliwość kursujących tramwajów, a to z kolei sprawia, że niektóre połączenia są deficytowe. – Jeśli tramwaj kursuje co 20 minut lub rzadziej, to takie połączenie jest nieopłacalne – mówi Jan Friedberg, konsultant Ernst & Young.

Brak pasów drogowych, zarezerwowanych tylko dla autobusów, powoduje, że stoją one w korkach. Dużym minusem jest też brak pierwszeństwa dla autobusów w systemie zarządzania ruchem. Na Zachodzie te dwa rozwiązania funkcjonują od 20 lat i zwiększają prędkość autobusów o 20 procent. Gminy tworzące KZK GOP wydają na transport od dwóch do czterech razy mniej niż inne samorządy w Polsce. I jeśli chcą mieć dobrze działającą komunikację, muszą to zmienić.

(tytuł oryg. "Powoli do celu")

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

butthead napisał(a):

Nim posypie się grad, drobna uwaga: celem stworzenia dokumentu było wypracowanie założeń i przesądzeń do planu działań. Nie jest powiedziane, że wszystko co konsultanci proponują, będzie bezkrytycznie realizowane.

06.11 13:03:07

mieszkaniec katowic napisał(a):

Czy ja dobrze rozumiem... Do 2012 roku maja powstac linie na ul. Grundmanna z jakimis wezlami na Chorzowskiej i Gliwickiej? Czy moze zostanie przeciagnieta az przez Steslickiego i Misjonarzy Oblatow az do Korfantego(to by mialo nawet jakis sens)?? No i do 2012 na Ochojec, Piotrowice i Miechowice? To jest chyba malo realne wszystko bo to tylko nie cale 5 lat...

06.11 14:09:24

tramchorzów napisał(a):

Dobra mina do złej gry ,tak dalej bedom wymogi duza naklejka kzk gop+kasowniki+wyswietlacze w busach ,a bus moze byc najgorszym złomem z innego miasta co miał trfic na złom.Po 2 jeszcze z 3 pietra urzedasów do tego cza zatrudnic ,a podwojenie biurokratów i tak nie da lepszych rezultatów,kzk pokazal co umie przez kilka lat swojego istnienia dezorganizatora ,zdemolował destruktor slaskią komunikacje -i pokazał sie z jak najgorszej strony dawac prywacarz np z lini 23 delta jezdzaca złomami dawno nadajocymi sie do huty a nie na ulice dalej zagozda z flotom szrotów,pkm swierklaniec z jeszcze gorszym zlomem ,ale tak sie zarzyna komunikacje jak sie jezdzi za wozokilometr za 3,5złotego według kzk ,te co tam rzadom w rzyciu nie byli chocby w ostravie najblizej jak tam to wszystko wyglada a u nas dnnooo....

06.11 14:45:01

Ahorcado napisał(a):

Lubię dobre wiadomości. Szczególnie pomysł na budowę łącznika wzdłuż Grundmana ma sens, podobnie jak połączenie S-ca z Siemianowicami. Mam tylko nadzieję, że dożyję tego dnia, kiedy ten plan zostanie chociaż w 50% wykonany.

06.11 15:34:08

adam86 napisał(a):

Akurat te łaczenie Sosnowca z Siemianowicami jest raczej takim średnim pomysłem...

06.11 15:56:36

YoMaHa napisał(a):

@butthead: Tez jestem przeciwnikiem gradu uwag, natomiast co do samego dokumentu - poniekad mam powazne watpliwosci co do metodyki prowadznych badan. To przykra wlasciwosc duzych firm dradczych z wypracowana marka, ze w ich raportach brakuje naprawde duzo. Jakis czas temu bylem na konferencji, na ktrej zalozenia tego raportu, tworzonego przez jak najbardziej uznana firme, omawial poniekad bardzo uznany w srodowisku transprtowym praktyk. Niestety, kilka szybkich pytan w kuluarach mi wystarczylo do weryfikacji tworzonego (a teraz juz najwyrazniej stworzonego) dokumentu. Smutne to...

06.11 16:15:50

Serd napisał(a):

Taak... A gliwice znowu pominięte w kwestii rozbudowy sieci tramwajowej... A szkoda bo były w latach 50-tych/60-tych takie piekne plany co do tramwaju w Gliwicach, np. miała powstac linia z cenrum Gliwic do Łabęd przez Stare Gliwice, miał być tramwaj z Gliwic-SoŚnicy do Pyskowic przez Czechowice, miał byc tramwaj na oś.Sikornik... Miało byc tez przedłużenie "4-ki" do Katowic... (wtedy jeździła z Gliwic do Chorzowa, gdzie ostsni przrstanek maiał w okolicach dzisiejszego przystanku "Chorzów Stadion Ślaski"). I znowu przepadła szansa na realizacje tego wszystkiego... :(

06.11 18:55:00

anna napisał(a):

Do lini 12 dobudować łączniki starczy i puścić z 11 do Chebzia, 6,41 do Bytomia lub przez Rynek do Katowic przez Załęze lub w drugą stronę. Przecież z tekstu wynika, że linia co 20 minut jest nierentowna a 12 jedzie co 14 minut i ma tzw nabite kursy. Co co lini Miechowice - Rokitnica - Mikulczyce - abrze to przecież ją zlikwidowali bo była nierentowna - przynajmniej odcinek przez Mikulczyce

06.11 20:21:44

rufio napisał(a):

czyli za 25 lat trzeba będzie stworzyć kolejny plan na kolejne 25 lat po czym powstanie plan na kolejne 25 lat itd. a reszta świata będzie do nas przyjeżdżać zwiedzać w ramach wycieczki: "jak to było u nas 50 lat temu". i wszystko odbywa się oczywiście na zasadzie: jeśli unia nam da. a ja się spytam: a jak nie da to co? czy doprawdy gop jest tak biednym regionem? moim zdaniem potrzebna jest reorganizacja w władzach kzk. należy ograniczyć rolę przedstawicieli miast do monitorowania i zgłaszania wniosków (w ramach rady) a zarząd i prezes powinni zostać wybrani przez niezależna firmę doradcza w ramach otwartego konkursu. a może wystarczy wpuścić prokuratora do kzk. to co napisałem to tylko pobożne życzenia ale może kiedyś będzie lepiej i mam nadzieję, że nie będę czekał tym 25 lat czego sobie i wszystkim życzę

06.11 20:32:27

Darek napisał(a):

To jest dobre. ...połączenie co 20 minut lub rzadziej jest nieopłacalne... Była linia 40 co 10 minut i częściej to zrobili 36 co 28 minut. Dobre. Idąc tym tokiem trzeba zlikwidować linie 1,3,4,9,18,21,24,27,28 jadące co 20 minut i 17,23,30,31,33,35,36,37, rzadziej.
Taka linia 14 czy 15 jak jechała co 20 minut składem to nieopłacalne niż jak dadzą solo co 14 minut. Normalna paranoja.
Czyli linie autobusowe np. gliwicka 692 lub 699 a nawet 57 jak w szczycie co 30 minut to nieopłacalne bo nie jest częściej niż co 20 minut. Co do linii 12 to jeździ co 14 minut więc teoretycznie jest opłacalna - a mówią co innego.

06.11 22:55:27

bodziio napisał(a):

@anna chyba nie wiesz, co piszesz, lub jesteś niedoinformowana. Linia nr 33 Bytom - Miechowice - Rokitnica - Mikulczyce nie została zlikwidowana z powodu nierentowności, tylko szkód górniczych między Rokitnicą a Mikulczycami. Nigdy nie było linii bezpośredniej Miechowice - Rokitnica - Mikulczyce - Zabrze. Na linii 33 kursowały trzywagonowe składy : 4N+dwie doczepy z częstotliwością co 30 minut. W połączeniu z liniami 31 Bytom - Wieszowa i 32 Bytom - Stolarzowice, na których również kursowały identyczne pociągi z identyczną częstotliwością odcinek Bytom - Miechowice - Rokitnica był obsługiwany tramwajami co 10 minut. I na pewno nie były to linie nierentowne. 31 i 32 ( a także 34 Bytom - Dąbrowa Miejska ) zostały zawieszone na czas budowy estakady w Bytomiu-Karbiu, niestety po ukończniu tejże budowy nie doczekały się reanimacji. Pretekstem był brak miejsca na pętle końcowe w Stolarzowicach i Wieszowie. W rezultacie torowiska spotkało fizyczne unicestwienie. Ale mam nadzieję, że zostaną odbudowane ( może znajdą się w kolejnym planie inwestycyjnym )

06.11 23:21:09

andrzej69 napisał(a):

Co do 12 to mysle ze zamaist do Siemianowic puscic ja do Katowic od placu Alfreda - Chorzow Stary i Bytkow zyska szybkie i bezposrednie połaczenie tramwajowe z centrum Katowic - sadzę że wtedy prekfencja byłaby znacznie większa.

07.11 13:17:25

andrzej69 napisał(a):

Bodzio z tego co czytalem to 31,32,33 zostały zamkniete 1.05.1986 z powodu tragicznego stanu starego wiaduktu na Karbiu - wtedy droga biegła dołem a kolej góra. Pamietam ze na pocztaku lat 90-tych budowano nowy wiadukt-mój kolega miał na nim geodezyjną obsługę i gdzieś około 1994 go wkońcu otwarli. A linia 34 to była znacznie wcześniej zamknięta niż 31,32,33 i jezdzila Karb-Dąbrowa a nie Bytom Dąbrowa. Oficjalna likwidacja 31,32,33 to gzdies byla kolo 2000 roku- zaczeli wyciagac pozostawione tory, wczesniej sie to nazywalo zawieszenie.

07.11 13:24:22

butthead napisał(a):

Częstotliwością kursowania nie da się wyznaczyć rentowności linii. 12-tka to klasyczny przykład tramwaju tak skutecznie udupianego autobusami, że faktycznie utrzymywanie go jest na granicy opłacalności. Te "nabite kursy" zdarzają się akurat najczęściej w tych porach, gdy linia jeździ co 28 minut. Trzeba się zdecydować na jedną z trakcji i konsekwentnie ją rozwijać.

07.11 14:44:06

MANIAC SCAT napisał(a):

czyli na tramwaje...

07.11 22:24:01

MANIAC SCAT napisał(a):

...a co do połączenia Sosnowca z Siemianowicami to dobry pomysł, jak każda rozbudowa trakcji tramwajowej...

07.11 22:28:48

bodzio napisał(a):

@andrzej69 Twoja wypowiedź nie jest polemiką mojej z jednym wyjątkiem - linia 33 została zlikwidowana dużo wcześniej ( chyba gdzieś na początku lat 70-tych ) z powodu - jak pisałem wyżej - szkód górniczych. Co do 31 i 32 - kak zwał, tak zwał - estakadę w Karbiu zbudowano z powodu m.in fatalnego stanu wiaduktu nad drogą i braku innej możliwości poszerzenia drogi nr 4. Dlatego w dalszym ciągu łączę zawieszenie 31 i 32 z budową estakady. A co do przejścia ze stanu zawieszenia do oficjalnej likwidacji, to oczywiście masz 100 % racji ( moja poprzednia wypowiedź miała zresztą taki sam sens, pozbawiona była jedynie podawania konkretnych dat ). Zapewne masz również rację co do 34, ale to są już szczególiki. Powtórzę jednak, że mam nadzieję na reaktywację połączenia tramwajowego Rokitnicy i okolic z Bytomiem.

08.11 00:58:03

wybaczamy ale pamietamy napisał(a):

Podoba mi sie to haslo:
"Nowe połączenia, nowe autobusy i tramwaje, punktualność i niezawodność obiecuje KZK GOP."
Pamietam jak na poczatku istnienia kzk obiecywalo wymienic 700 autobusow na nowe w ciagu 7 lat, a po 7 latach srednia wieku byla o 7 lat wieksza...

08.11 08:02:51

adam86 napisał(a):

@maniac scat: to jest raczej durny pomysł, nie każda rozbudowa sieci tramwajowej ma sens.

08.11 11:03:42

Gucio napisał(a):

Dobrze że są przeprowadzane badnia na temat komunikacji przez KZK GOP tylko co z tego wynika właściwie nic bo od kilku lat nic dobrego sie nie dzieje, przykłady można by mnożyć- brak centrum prześiadkowego między Mysłowicami a Katowicami, klka biletów - Tychy, Jaworzno. Ogólnie brak koncepcji komunikacyjnej dla cełej aglomeracji, tylko przebłyski jakieś badania, które i tak nie zostaną wykorzystane. Chciałby sie mylić i myśle że ludzie w KZK GOP mają jakąś wizje rozoju a nie tylko trwanie jak szlachta w "Nad Niemnem" Elizy Orzezkowej. W naszym woj. jest potrzebny przełom komunikacyjny a jak go nie widać tak nie widać. Skonczą się środki z uni a my znowu zaśpiewamy "miałęś złoty róg itd.". Korzystam z komunikacji już klikanascie lat dlatego takie gorzkie słowa. Obym się mylił i z kilka lat napisał hym pochwalny na temat KZK GOP( Każdy zrobi kariere gdy oni pomogą)

08.11 11:47:15

andrzej69 napisał(a):

bodzio:) nie polemizuje z Tobą, broń Boże, a jedynie co to uściślam fakty :)
Linia 33 -miałem na myśli że przed 1986 była jej wersja Bytom-Rokitnica i o nią mi chodziło. Oczywiście że do Mikulczyc z Rokitnicy tory gdzieś zwinęli w latach 60 czy na początku 70. Powinnismy się cieszyć że pokazało się "swiatełko w tunelu" dla tramwajów, że już czy w końcu zaczynają myśleć o ich rozbudowie, a nie o likwidacji. Wracając do Katowic...nowy łacznik tramwajowy Giliwckiej i Chorzowskiej na pewno ulepszy funkcjonowanie sieci, ale może było by go lepiej zrobić na Brackiej niż na Grudmana? Na Grudmana przecież nic nie ma poza zajezdnią PKM chyba że chcą te tory dalej na północ pociągnąć....na Koszutkę. Ale czy jest sens puszczania tramwaju po odludziach? Tam dalej jest tylko stadion i ZE. Na pewno było by dobrze osiedle Józefowiec połaczyć tramwajem z Bytkowem przez OPT a w drugą stronę z Katowicami, ale jak już to przez SCC, a nie opustoszałą Grudmana.

08.11 13:42:01

Dave napisał(a):

Wyniki analizy i obiecanki KZK GOP -> ROTFL! :D
A swoją drogą, czy trzeba było jakiejś zagranicznej firmy, która zapewne wiele tysięcy dostała za swoją pracę i kilku miesięcy na to, żeby ustalić coś, co widać gołym okiem i co jest wiadome chyba dla wszystkich? :>

08.11 14:25:50

MANIAC SCAT napisał(a):

...adam86 zostaw to jednak fachowcom którzy to robią od lat dla wielu miast...

08.11 16:32:23

MANIAC SCAT napisał(a):

...rozbudowa ma sens, szczególnie kiedy łączymy duże skupiska mieszkańców...

08.11 16:37:31

MANIAC SCAT napisał(a):

co do połączenia tramwajowego Sosnowiec- Siemianowice, trzeba również umieć spojrzeć ze strategicznego punktu widzenia dla Naszych Tramwai, co to da dla reszty sieci, w tym np: dla 12stki...

08.11 16:44:46

butthead napisał(a):

Pola i tereny przemysłowe między Siemianowicami a Dąbrówką M. w istocie są dużymi skupiskami mieszkańców. 12-tce potrzebna jest raczej głębsza eksploracja centrum miasta. PS.: Jeśli chcesz podyskutować, zapraszamy serdecznie na forum.

08.11 17:49:51

MANIAC SCAT napisał(a):

...postaram sie skorzystać z zaproszenia, milo mi bardzo... co do 12stki zgadzam sie z Tobą, dla mnie jest logicznym ze np; 12stka powiną za pomocą tej łącznicy zapuścić sie aż do centru Sosnowca... To samo w Chorzowie ale to kwestia poprawiania wreszcie błędów przy remoncie torowiska 6,11,41 i 9,13,17,36,37 oraz 12stki i połączenia tego w całość w tym miejscu... nie przedłużając we Wrocławiu na trasie do Pilczyc i Lesnicy tez tramwaje przecinały pola... teraz na wskutek rozwoju miasta wzdłuż linii tramwajowej 3,21 i 10, 22 powstają nowoczesne osiedla i budują sie firmy...

08.11 18:48:10

adam86 napisał(a):

@maniac scat: Ty jesteś albo ślepy albo zwyczajnie głupi, owi fachowcy doprowadzili tramwaje do ruiny. EOT.

08.11 22:23:36

butthead napisał(a):

Chodziło mi bardziej o zapuszczenie się głębiej w Siemianowice ;)

08.11 23:20:27

MANIAC SCAT napisał(a):

...do ruiny to doprowadzili tacy jak Ty...

09.11 01:23:44

MANIAC SCAT napisał(a):

tez dobry pomysł butthead. a co do Sosnowca tez by sie przydało może inna linia, Katowice-Sosnowiec, wzdłuż Rozdzienskiego... tez... stworzyło by to możliwość generalnego remontu starej trasy 15, która kiedyś jechała aż z Chorzowa... i konkurencje dla busów z Zaglebia...

09.11 01:29:56

adam86 napisał(a):

A jednak nie będzie EOT. Może sobie daruj taki debilne wycieczki osobiste? Poza tym naucz się używać kropek, dużych literek i spacji. Czyli jednym słowem won do podstawówki. Teraz już będzie EOT.

09.11 12:48:24

butthead napisał(a):

Trakcje powinny się uzupełniać, szkoda naszych pieniędzy na konkurowanie autobusu z tramwajem.

09.11 13:09:02

tram napisał(a):

bodzio -na lini 33 kursowały tylko dwuwagonowe składy : 4N+jedna doczepa.Byla tez linia
32 Bis z Rokitnicy do Stolarzowic

09.11 16:01:17

MANIAC SCAT napisał(a):

Butthead, to tez fakt ale uważam ze Katowice potrzebują szybkie, nowoczesne, połączenia tramwajowe z okolicznymi miastami, taka wizja nowoczesnej, szybkiej i proekologicznej komunikacji...
Z poważaniem, pozdrawiam.

09.11 18:04:20

Kysu napisał(a):

Kilka lat temu byla mowa o kokurencji tramwaju z pociągiem który z Katowic do Bytomia mial szybciej dojezdzac.Początkowo byl plan z bezpiecznymi przejazdami z SSP i tym ze linia miala byc bezkolizyjna ,a tu przed paroma laty porobili jeszcze bardziej kolizyjny i 6 lub 41 jedzie sie teraz dluzej niz w latach '80.

10.11 14:15:30

KOLO napisał(a):

Apropo Siemianowic... To proponuję na przyszłość przedłużyć tory od Placu Skargi starym szlakiem wąskotorowym w kierunku Michałkowic w okolice Michałkowice Kosciół potem w kierunku BAńgowa i Czeladzi a tu kłania się linia 22i32. I już połączenie gotowe. Gdyby jeszcze istniały linie 8 i 25 to można było też pociągnąć je do Siemianowic a tak to już raczej nie! W końcu przydałoby się w Siemianowicach więcej tramwajów! POZDRO

12.11 08:37:33

Jim napisał(a):

Pamiętam z lat studenckich takiego profesora, co kiedyś wywalił gościowi za okno brudnopis pracy magisterskiej. Było to w czasach kiedy nie było komputerów i delikwent musiał wszystko od nowa zaczynać...
Tak mniej więcej postąpiłby ów profesor z tym opracowaniem E&Y. Poczytajcie sobie, jest na portalu kzk gop.
Jeśli w tym opracowaniu p. Friedberg pisze o likwidacji linii tramwajowej 12 Siemianowice-Chorzów, a kawałek dalej ma pomysł na budowę linii Siemianowice-Sosnowiec, to znaczy że powinien zacząć od nowa z nowym zespołem albo zabrać się za jakąś inna dziedzinę, jak hodowla warzyw na przykład. Pozdrowienia.

27.11 14:22:49


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!