Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Tramwaj już nie będzie jeździł - Zabytek nie przetrwał!

18.02.2007

Tagi: – Dodał: Jakub Jackiewicz

Magdalena Nowacka
Dziennik Zachodni, 16.02.2007


Miał promować miasto, być atrakcją i ozdobą. Miał też choć w niewielkim stopniu zastąpić pasażerom jeżdżący przez będzińską dzielnicę Grodziec tramwaj nr 25. Oficjalna linia została zlikwidowana wiosną ubiegłego roku. Zabytkowy tramwaj pojawił się w czerwcu. Niestety, nie przetrwał nawet roku.


Ze smutkiem zauważyłam, że zdejmowana jest trakcja tramwajowa. To już koniec. Walczyliśmy o ten tramwaj, a kiedy okazało się, że nic z tego, cieszyliśmy się, iż będzie jeździł choć kilka razy dziennie, ten zabytkowy. Ja i moi sąsiedzi często z niego korzystaliśmy. Gotowi byliśmy płacić nawet za te przejazdy. Bardzo żałuję, że podjęto taką decyzję - mówi pani Ewa, mieszkanka ulicy Nowotki.

Stanisław Surmik, wiceprezydent Będzina twierdzi jednak, że podjęcie takiej decyzji było uzasadnione.

- Decyzja o zlikwidowaniu "zabytkowego tramwaju" linii 25 została podjęta przez Komisję Polityki Gospodarczej i Rozwoju Lokalnego 25 stycznia tego roku roku nie tylko ze względów finansowych. Utrzymanie tramwaju kosztowało miasto średnio około 25 tysięcy złotych miesięcznie. Ponosiliśmy 100 procentowe koszty bez możliwości pobierania choćby symbolicznych opłat za przewóz pasażerów. Dodatkowym argumentem za likwidacją kursów "zabytkowego tramwaju" były wnioski mieszkańców zajmujących posesje bezpośrednio przylegające do linii tramwajowej, dla których przejazdy zabytkowego wozu okazały się uciążliwe - mówi wiceprezydent Surmik.

- Ten ostatni argument to chyba nieporozumienie. Tyle lat tramwaj jeździł także obok mojej posesji i ani mnie, ani sąsiadom, to nie przeszkadzało. Jak więc mogło zacząć przeszkadzać teraz, kiedy tramwaj jeździł najwyżej kilka razy dziennie - dziwi się pani Ewa.

Wiceprezydent Stanisław Surmik uważa, że w związku z tym, iż miasto zorganizowało dobrze funkcjonującą autobusową komunikację zastępczą, do której mieszkańcy się już przyzwyczaili, nie było dalszej potrzeby narażania na straty budżetu miasta. W tej chwili na trasie kursuje autobus pod numerem 25.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

michał napisał(a):

Chyba nikogo to nie zdziwiło? I nie mam tu na myśli małego zainteresowani, tylko sam fakt likwidacji. Powód mozna znaleźć zawsze i wspomóc się w tym wypadu uruchamiając turystyczną linie w tygodniu o 7 rano

Farsa

18.02 20:49:30

Serd napisał(a):

Nie będzie już jeżdził? Szkoda... Chociaż rozkład jazdy miał - musze niestety przyznać- do d**y...

19.02 13:22:32

Platan-plus napisał(a):

Jak ktoś dobrze obserwował przebieg zdarzeń towarzyszących likwidacji linii tram.nr 8 i 25 to musiał zauważyć że była to decyzja strikte polityczna. KZK-GOP czyniło silne starania w celu przejęcia akcji TŚ i dalszego zbycia ich Gminom proporcjonalnie do długości posiadanej sieci tramwajowej. Tylko znalazły się takie Gminy których to nie interesowało. Więc Zarząd KZK-GOP zagłosował nad likwidacją sieci tramwajowej na ich terenie.

20.02 00:07:22

Andrzej napisał(a):

W momencie, gdy 8 i 25 "leciały", to silnych starań o przejęcie akcji ze strony KZK nie było jeszcze, były natomiast starania w celu nie dopuszczenia do utrzymania tramwaju - patrz protest mieszkańców i zmiana stanowiska władz samorządowych; ta wypowiedź to przeinaczanie faktów...

20.02 09:13:26

P Śl napisał(a):

Co Ty za bzdury opowiadasz czlowieku. Przeciez z podzialu wycofal sie tylko Bedzin, a cala akcja odbyla sie dlugo wczesniej. Piekary i Wojkowice wogole w tym nie uczestniczyly.Nie wiem jak Wojkowice, ale w Piekarach 8. wozila powietrze,wiec duzo tanszy byl autobus, a z drugiej strony Bytom nie chcial do tej linii doplacac. TY SAM LEPIEJ ZACZNIJ DOBRZE OBSERWOWAC, A POTEM PISZ.

20.02 16:22:19

AP napisał(a):

W Europie zlikwidowano multum sieci tramwajowych. W Polsce też kilka. Ale ten proces towarzyszył rozwojowi motoryzacji lat 60 i 70. Naprawdę niesamowicie dziwi mnie likwidacji linii tramwajowych obecnie kiedy jesteśmy przed kryzysem paliwowym... Zrobiono kolosalny błąd. Szczególnie w przypadku linii 25.

20.02 20:12:45

Andrzej napisał(a):

@ P. Śl. Starania KZK GOP dotyczące przejęcia akcji TŚ SA jako reprezentanta gmin były elementem towarzyszącym kampanii samorządowej. Natomiast sama likwidacja 8 i 25 nastąpiła wcześniej i akurat z przejęciem akcji przez gminy była związana tylko pośrednio. Był to argument podnoszony w trakcie dyskusji, ale nie był on głównym powodem, ale - mocno pomniejszym. Zresztą - KZK GOP w ostatnim momencie nie przychylił się do woli gmin, które chciały utrzymania linii 25. Gminy Będzin i Wojkowice wyraziły bowiem stanowczy protest przeciwko likwidacji tramwaju. Zresztą - nie wszystkie karty (kulisy) dotyczące likwidacji tramwaju 25 nie zostały jeszcze odkryte...

20.02 22:32:29

Platan-plus napisał(a):

Oj bardzo bym polemizował z ,,P Śl". W Twojej wypowiedzi po większości widać tekst z DZ (dodatek piekarski z 10.03.2006r). Streszczono w nim przebieg zebrania z mieszkańcami dzielnicy Brzeziny na temat likwidacji linii nr 8. I gdzie między innymi Prezydent Piekar S. Korfanty wciskał ludziom kit o tym że to Bytom nie chciał 8-ki. I dlatego jest problem bo Piekary by musiały dopłacać do tego tramwaju na całym przebiegu. Tylko ten Bytom który rzekomo nie chciał 8-ki szybko zatęsknił za reaktywacją lini nr 31 w miejsce 8-ki. Oczywiście tylko na takim odcinku który daje możliwość zawrócenia. W dodatku jeszcze w miejscu gdzie równolegle w kierunku Miechowic kursuje mnóstwo autobusów. No cóż polityk musi umieć cyganić

21.02 21:04:31

Platan-plus napisał(a):

Właściwie to powinienem się zgodzić z faktem że w momencie kiedy decydowano o likwidacji 8 i 25 to KZK-GOP nie były stroną w procesie przejęcia akcji TŚ. Ale były tym procesem żywo zainteresowane. A starania o przejęcie akcji pierwotnie toczyły się pomiędzy Min.Skarbu i Urz. Marszałkowskim by następnie przekazać je Gminom. W marcu 2006r przyszła kolejna negatywna odp w tej sprawie z Min. Skarbu do Urz. Marszałkowskiego. Natomiast dla linii 8 i 25 z końcem marca 2006r skończyła się umowa z KZK-GOP. A nowej nie wynegocjowano. W tej sprawie Zarząd KZK- GOP przegłosował nie wykupienie usług przewozowych na tych liniach. I czy w tym głosowaniu nie brano pod uwagę spodziewanych perypetii z Gminami które niechętne były przejęciu akcji. Co do Piekar to nie mam wątpliwości. Piekary nie są członkiem KZK-GOP. A dla Gminy nie będącej członkiem KZK-GOP stawka za wozokilometr jest wyższa. Więc decyzja Prezydenta Korfantego mogła być tylko jedna. Natomiast likwidacja 25 pomimo protestów i bodaj głodówki jednego z Radnych jest delikatnie mówiąc zagadkowa ?

21.02 21:47:54

KZKGaPowicz napisał(a):

Szkoda mi tego tramwaju. Ale, czy wiecie, że w poprzednim tygodniu na linii tramwajowej 18 pojawił się Konstal 105N z jednoramiennym pantografem? Ciekawe, czy to wagon wypożyczony z Zawodzia do ZKT Gliwice.

22.02 12:32:11

P Śl napisał(a):

Co by tu nie gdybac decyzja o likwidacji 8.byla SLUSZNA. Ta linia wozila powietrze, powietrze za duze pieniadze. (powody byly rozne- stan taboru i totalne nie skoordynowanie to najwazniejsze).

23.02 17:19:37

butthead napisał(a):

Podobnie jak i w przypadku tematowego 25, także i 8-ka mogłaby przetrwać, gdyby nie była dublowana przez wszystkie możliwe autobusy jadące wzdłuż torów.

23.02 19:19:14


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!