Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Trzecia edycja Targów SilesiaKOMUNIKACJA

24.05.2011

Tagi: targi – Dodał: Jakub Jackiewicz

W dniach 19-20 maja 2011 r. odbyła się trzecia edycja Targów Transportu Publicznego "SilesiaKOMUNIKACJA". W sosnowieckich halach Expo Silesia zaprezentowali się producenci taboru i firmy usługowe.


W pierwszym dniu targów w samo południe na stoisku firmy Scania Polska odbyła się premiera autobusów wybranych do obsługi Polskiej Prezydencji w Unii Europejskiej. Prezentację poprowadził znany dziennikarz motoryzacyjny Wojciech Majewski. Uroczystość związana była ze 100-leciem firmy Scania. Przedstawiono dwa modele autobusów turystycznych. Nowością jest Scania Touring HD. Autobus ten występuje w dwóch wersjach - o długości 12 lub 13,9 m, mieszczących od 49 do 59 pasażerów. Do wyboru są jednostki napędowe o mocy 360, 400 lub 440 KM. Ciekawostką jest fakt, że autobus jest produkowany w Chinach - nadwozie wykonuje firma Higer. Stylistyką autobus ma nawiązywać do ciężarówek Scania. Drugim zaprezentowanym modelem był Irizar i6. Oprócz autobusów turystycznych wystawiony został egzemplarz OmniCity CN280UA przeznaczony dla PKM Gliwice. Do tego przedsiębiorstwa ma trafić łącznie 10 takich autobusów.


Na stoisku Kapeny można było zapoznać się z Citelisem 10,5 zasilanym gazem CNG. Autobus miał swoją premierę w zeszłym roku w Brnie. Podobny pod względem gabarytów autobus pokazał EvoBus - był to Mercedes-Benz Citaro K w wersji trzydrzwiowej. To również premiera w Polsce, światowy debiut tego modelu odbył się podczas kwietniowego kongresu UITP w Dubaju. Autobusy segmentu midi cieszą się coraz większym zainteresowaniem polskich przewoźników.


Aż trzy autobusy można było oglądać na stoisku firmy SOR. Czeski producent przywiózł na sosnowieckie targi znane już modele. Wśród nich jest sztandarowy produkt tej firmy, czyli model BN9,5 (niskowejściowy z półautomatyczną skrzynią biegów), a także charakterystyczny czerodrzwiowy autobus standardowy NB12. Prawdopodobnie trzy takie autobusy będą wozić pasażerów w Rybniku, gdzie wrocławska firma DLA wygrała przetarg na obsługę linii autobusowych i rozważa zakup czeskich autobusów. Ofertę na stoisku uzupełniał znany już od dawna międzymiastowy dwudrzwiowy model C10,5.


Obecny był także MAN. Zwiedzającym udostępniono dwa autobusy z serii Lion's City dostarczone niedawno przewoźnikom z naszego regionu - przegubowego NG323 z PKM Świerklaniec i 15-metrowego NL323-15 z PKM Jaworzno.


Nie zabrakło firmy MAZ. Białoruski producent zapowiadał "niespodziankę prosto z fabryki", ale pokazał autobus, który swoją premierę miał już w zeszłym roku w Kielcach. To przegubowy model 205 z charakterystycznym umiejscowieniem silnika w sekcji A, naprzeciwko drugich drzwi. Takie rozwiązanie zmniejsza cenę pojazdu (mniej kosztownych elementów przeniesienia napędu), a przede wszystkim poprawia właściwości jezdne, szczególnie w okresie zimowym). Autobus ma długość 18,75 m, a jego pojemność nominalna wynosi 175 pasażerów. Oferowany jest z silnikami Mercedes-Benz o mocy 286 lub 326 KM, spełniającymi normę emisji spalin Euro 5 oraz EEV.


Segment autobusów używanych reprezentował Berkhof Ambassador 200 - pochodzący z 2004 roku dwudrzwiowy autobus przeznaczony raczej do ruchu podmiejskiego, oferowany przez dealera autobusów używanych - firmę VDL Bus Center z Veldhoven w Holandii.


Na targach nie zabrakło producentów systemów informacji pasażerskiej i systemów informatycznych wspomagających transport pasażerski. Obecni byli Dysten, Pixel i R&G, a także KZŁ Bydgoszcz, firma Systemy Autobusowe z Warszawy oraz GMV Innovating Solutions.


Zapowiadaną ekspozycję dotyczącą wyposażenia warsztatów reprezentowały przede wszystkim dwie firmy oferujące oprócz narzędzi także kompletne zabudowy samochodów pogotowia technicznego - Kingtony Podbeskidzie ze Skoczowa oraz Hazet z Poznania. Oprócz nich z ofertą części zamiennych i innych wyrobów niezbędnych w zapleczu technicznym wystawiały się Euro-Vat Consulting z Krzywinia (filtry cząstek stałych), Moto-Bus z Bydgoszczy (części), Nederman Polska z Katowic (wyciągi spalin samochodowych) oraz Zakłady Naprawcze Mechanizacji Rolnictwa z Łobza (wyroby gumowo-metalowe). Tradycyjnie swoją ofertę siedzeń i foteli zaprezentował poznański Ster oraz sanocka Spóknia.


Targową ofertę uzupełniały: mobilny symulator samochodu ciężarowego z Centrum Edukacji Zawodowej Cargo z Jaworzna oraz bank CitiHandlowy i firma doradcza Refunda z Wrocławia. Nie zabrakło także wydawców czasopism branżowych - Autobusów-Test i Polskiego Traker Bus-a. Swoją obecność zaznaczył również KZK GOP i Urząd Miasta Sosnowiec. Redakcja Wojewódzkiego Portalu Komunikacyjnego na swoim stoisku prezentowała działalność Forum Rozwoju Transportu Publicznego oraz naszego serwisu internetowego, można było także nabyć wydawnictwa książkowe i gadżety.

W ramach targów odbył się po raz kolejny konkurs na najlepszy "Produkt w komunikacji miejskiej przyjazny osobom z niepełnosprawnością". Komisja konkursowa, złożona m.in. z przedstawicieli organizacji zajmującymi się osobami niepełnosprawnymi przyznała nagrodę w kategorii "Pojazdy" dla firmy MAN za autobus MAN Lion's City, natomiast w kategorii "Informacja i infrastruktura przystankowa" zwycięzcą została firma Dysten z Zabrza, za tablice dynamicznej informacji pasażerskiej. W kategorii "Innowacja" nagrody nie przyznano.


Obecny na targach certyfikowany symulator jazdy autobusem (pierwszy w Polsce) należący do Centrum Edukacji Zawodowej "Cargo" z Jaworzna był areną zmagań w konkursie o tytuł mistrza kierownicy. Zwyciężył pan Krzysztof Olek z Miejskich Zakładów Autobusowych z Warszawy.

Targom towarzyszyła jak co roku konferencja organizowana przez KZK GOP. W poprzednich latach udział w niej w charakterze widza był bezpłatny (wystarczyła rejestracja), niestety w tym roku wprowadzono opłaty za uczestnictwo, co ograniczyło dostęp do niej. Pierwszego dnia poruszano tematy związane z nową ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, a także inteligentnych systemów transportowych. W drugim dniu skupiono się na bezpieczeństwie w komunikacji miejskiej.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

mark40 napisał(a):

Prawdziwe targi to by były gdyby zaprezentowali się także producenci tramwajów z tramwajami.

24.05 18:56:24

dX napisał(a):

Na jakiej podstawie wprowadzono opłaty za uczestnictwo? Jeśli wpływy z tego tytułu gromadził KZK GOP to chyba przekroczył swoje kompetencje określone statutem (w którymś punkcie jest, co może stanowić przychód Związku). Mylę się czy nie?

25.05 01:14:24

olsi23 napisał(a):

kiedy scanie maja trafic do gliwic ???

02.06 06:02:19


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!