Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Wieści taborowe z Gliwic

24.07.2010

Tagi: tabor, PKM Gliwice – Dodał: Sławomir Nadolski

W gliwickim PKM sezon urlopowy jest niezwykle pracowity. Wśród ciekawostek i nowości można zauważyć Mercedesa, Ikarusy i... maszt gliwickiej radiostacji.


16 lipca 2010 roku dotarł do Gliwic pierwszy z dziesięciu używanych Mercedesów O530G, określanych nazwą handlową Citaro. Autobusy te pierwszy raz wyjechały na drogi Majorki (hiszpańskie Baleary) w marcu 2001 roku. Od tego czasu dzielnie służyły mieszkańcom i turystom jeżdżąc w barwach Empresa Municipal de Transports de Palma de Mallorca (tamtejszego miejskiego przedsiębiorstwa komunikacyjnego). Jeden autobus kosztował 275 tys. zł netto.

Każdy z autobusów może pomieścić łącznie 139 pasażerów (z czego 51 na miejscach siedzących). Wnętrze pojazdu jest klimatyzowane (wg zapewnień przedstawicieli PKM Gliwice ma być ona używana), do autobusu można się dostać poprzez troje drzwi w układzie 2-2-2-0, a dla potrzeb niepełnosprawnych w drugich drzwiach znajduje się automatyczna rampa dla wózków. W drugich i trzecich drzwiach znajdują się kamery systemu monitoringu, natomiast umieszczenie leżącej jednostki napędowej (spełniającej normy emisji spalin euro 2) pozwoliło na lepsze rozplanowanie wnętrza przyczepy.

Autobusy przed wyjazdem na gliwickie trasy zostaną przemalowane w barwy zakładowe oraz otrzymają komplet wyświetlaczy. Kolejnej dostawy, tym razem trzech pojazdów, należy się spodziewać w najbliższych dniach, natomiast pozostałe powinny dotrzeć najpóźniej do końca wakacji. Pierwszy z autobusów dostanie najprawdopodobniej numer taborowy 138, a reszta - kolejne wolne numery z zakresu od 139 do 147.


Sytuacja taborowa w przedsiębiorstwie ulega dynamicznym zmianom. W najbliższym czasie ma wrócić pierwszy Ikarus 280.26 po remoncie kapitalnym w zakładach w Solcu Kujawskim (nr 4330), natomiast na złomowisko wywieziony został już jego brat - 4414 (który zakończył tym samym ostatecznie żywot wozu o numerze 803, którego naczepa została dopasowana do skasowanego właśnie pojazdu). W kolejce do kasacji czeka kolejny staruszek, oznaczony numerem 1526.


Pasażerowie jeżdżący autobusami PKM Gliwice mają od kilkunastu dni przyjemność podziwiać walory estetyczne nowego wzoru tapicerki siedzeń w autobusach, które posiadały dotychczas najbardziej zniszczone siedzienia. Jednym z pierwszych wozów, w którym wzór ten można podziwiać, jest Solaris U15 o numerze tab. 32. Najważniejszymi elementami wzoru jest logo PKM oraz symbol Gliwic - maszt radiostacji.


« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Arek napisał(a):

to czekam na 1 przejaszczke nim w te lato z klimatyzacją :) ciekawe na jakich liniach wyląduje pewno na tych pospiesznych do katowic ale może też na zwyklych mogli by w koncu np 692 zrobić 100% niskopodłogowy :)

25.07 11:03:08

PKM Gliwice` napisał(a):

Hahaha, Gliwice szaleją ;)) a co do Mercedesów. Rozmawiałem z zaprzyjaźnionymi kierowcami, i podobno ten jeden (138) nie ma ogrzewania! No i strzaskali boczną szybę przy zakładaniu PIXELa. Po za tym są niezłe ;) a co do #32 to nie widziałem tej tapicerki, ale ustrzelę go dzisiaj ;)

25.07 11:55:32

dawid napisał(a):

haha, w tym Mercu założyli kasowniki z Ikarusów...

25.07 13:26:33

zonk napisał(a):

Wnętrze Mercedesa nie wygląda za bardzo ciekawie. Zresztą chyba tak jak żadne wnętrze wozów z Hiszpanii.

25.07 14:11:11

TRANSPORTOWIEC napisał(a):

Widzę, że same pozytywne zmiany. Szkoda tylko tego Ikara, gdyż jest w stanie prawie oryginalnym z okresu WPK Katowice. Myślę, że jeden egzemplarz Ik. 280.26 można by zachować w celu renowacji na historyczny w barwach WPK Katowice. Jeśli ktoś twierdzi, że to głupi pomysł podam przykład jednego (nieznam nr.taborowego) wagonu Konstal 105Na. Gdy go zobaczyłem przed dworcem PKP w Katowicach był to dla mnie szok, (przecież chyba już nie ma żadnych tramwajów w barwach dawnego WPK Katowice !!!), dopiero potem zobaczyłem, że to jakże udana rekonstrukcja.
Jej autorom gratuluję.

25.07 16:03:17

Saleen napisał(a):

A moze w takim stylu tapicerke warto by zrobic... http://www.otofotki.pl/img1...

25.07 20:03:10

arec napisał(a):

Tapicerka bardzo ładna. Szkoda tylko,że w Katowicach nie można było też zamówić tapicerki z logiem Pkm-u i Spodkiem.

25.07 22:34:41

butthead napisał(a):

Nawet tapicerka w fikuśne wzorki nie zmieni wizerunku komunikacji, w której kierowca nie podjeżdża na pusty przystanek, tylko kryje się za rogiem przed moknącymi na deszczu pasażerami.

25.07 23:36:22

slowak99 napisał(a):

Teraz władze PKMu ze swoją tapicerką udowodniły, że wszyscy mają w dupie Gliwice. :P

25.07 23:39:55

PKM Gliwice` napisał(a):

Co wy tak wszyscy jedziecie po Frankiewiczu i Szarym?? Dalej o te tramwaje? Mnie tam ich nie brakuje. Owszem za młodych lat, fajnie się nimi jeździło, Katowicki Roalercoaster wymiękał jak bana rozpędziła się m.in na ul. Daszyńskiego. Ten tramwaj, ani na Łabędy, ani na Sośnicę, nie jechał. Nawet obok miasteczka studenckiego nie jeździł. Więc o co tyle krzyku? Jastrzębie Zdrój jest dużym miastem, i mieszkańcy nie marudzą na brak tramwajów tylko kulturalnie jadą na 118 na Moszczenicę do pracy...

26.07 01:59:56

butthead napisał(a):

Niesamowite, w urzędzie miasta przed wyborami zarządzono trzecią zmianę na nockę?

26.07 09:26:59

kojot napisał(a):

butthead:
Jak pusty przystanek to po co ma podjeżdżać? :).
Widać prywaciarze standardowo pracują 24h/dobę :).
Podoba mi się to opętanie widmem "czających się za rogiem pracowników magistratu czy tam firm komunalnych". Jeden się cieszy że na warsztacie szyba wyleciała, drugi widzi wszędzie "układy":). Szkoda żeś nie widział jak w zeszłym roku wozik od pana H.Z. jeździł z potłuczoną szybą przez min. 2 miechy - to jest ok.

26.07 10:14:42

Piotrek napisał(a):

PKM Gliwice: Chyba Ffranek i Szary troszeczkę sobie na to zasłużyli, nie sądzisz? Jak nie brakuje ci tramwajów, to co tu robisz? Busiarstwo to nie jest dla Gliwic żaden powód do chwały. Znajdziesz je w każdej wiosce. Solarisów też jest wszędzie jak psów i to w lepszych wersjach niż Frankistowskich.

26.07 19:52:00

camo napisał(a):

Fajne będą te nowe Mercedesy, właśnie takie zagospodarowanie tyłu wozu, silnik leżący i potrójne drzwi, podobne do chociażby katowickich Manów przegubowych jest moim skronym zdaniem najlepsze. Zamiast nieudanych i niepraktycznych tyłów w nowych katowickich Solarisach. Widać ogromne różnice w klasie autobusów, mimo to że autobus ma 9 lat to ma już elektrycznie wysuwaną rampę, a nowe Solarisy tylko klapy do ręcznej obsługi. Osobiście proponowałbym linie 840 i 870 dla obsługi tych wozów z powodu klimatyzacji i stosunkowo dużej liczby miejsc siedzących, chociaż na linie tylko miejskie będzie także bardzo praktyczny. Dziwi mnie tylko fakt remontów kapitalnych Ikarusów, skoro Prezes Szary powiedział że będą je obsługiwać do 2012r.

27.07 12:27:11

butthead napisał(a):

@camo: W solarisie także można zamontować elektryczną rampę, klimatyzację oraz wygodne fotele, jeśli tylko zamawiający sobie tego zażyczy. Z silnikiem już nieco trudniej, to jest właśnie atut mercedesa, że ma do dyspozycji swoje jednostki.
@kojot: Doskonale wiadomo, w czym rzecz z niepodjeżdżaniem na przystanek, także można sobie darować uszczypliwości. Nigdzie też nie popieramy niskiej jakości usług typu jazda z wybitą szybą, to chyba oczywiste.

27.07 21:01:58

camo napisał(a):

@Butthead a prosiłem cię o jakąś odpowiedź czy polemikę... takie mądrości to każdy wie i nie musisz silić się na pisanie. Jasne, że można zamontować co się chce do Solarisa jeśli ma się tylko takie wymagania, chociaż z elektryczną rampą to nie jestem pewien, bo nigdy nie widziałem wozu z taką zamontowaną nawet na rynek zagraniczny. Natomiast gdybyś do końca przeczytał mój komentarz to wiedziałbyś że chciałem zwrócić tylko uwagę na to, że Mercedesy 9 letnie będą miały nowocześniejsze, lepsze i bardziej praktyczne rozwiazania techniczne niż nowe Solarisy, które za niedługo przyjadą.

27.07 23:37:41

butthead napisał(a):

Rampę ma np. czeladzki solaris (początkowo to miał nawet działającą klimatyzację). Czy takie coś jest "bardziej praktyczne" - w Berlinie np. z rampy zrezygnowano na rzecz prostszej i niepodatnej na uszkodzenie klapy ręcznej, montowanej za to także w pierwszych drzwiach przy kierowcy. Wyposażone są tak właśnie solarisy z ostatniej dostawy.

28.07 01:25:58

rafal napisał(a):

Wczoraj, apropos taboru PKM Tychy ogłosił przetarg na dostawę 6 nowych autobusów przegubowych, http://www.pkmtychy.pl/pdf/...
Raczej pisany pod oczywiście osralisa, 2011, euro 5/eev, 4 drzwi, kamery i lcd, silnik dowolny, okna przesuwane/uchylne, szyba przednia dzielona, czyli odpada już niestety Scania i Mercedes. Może powalczy jeszcze Man bo jest dużo pkt. za warunki techniczo-eksploatacyjne i gwarancję. Pozdrowienia

30.07 18:32:09

Piotrek napisał(a):

Tak niektórzy narzekają na ikarusy, a kto powiedział, że są nieekologiczne? :)
http://www.youtube.com/watc...

31.07 22:39:57

camo napisał(a):

No to może PKM Tychy w końcu pozbędzie się starych wysłużonych już wozów takich jak #206,225,258,259,260...
A co do przedniej szyby do dziwne, że wykluczają w ten sposób poważnych oferentów, ale widocznie mają zbyt wiele pieniędzy i Solaris napewno odpowiednio wywinduje sobie cenę za egzemplarz.

01.08 19:28:10


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!