Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Karliki zrobiły się czerwone

22.06.2010

Tagi: tabor, Tramwaje Śląskie, prasa – Dodał: Jakub Jackiewicz

Michał Wroński
Dziennik Zachodni, 19.06.2010


Tramwaje postanowiły zmienić barwy Karlików - najnowszych wozów ze swej liczącej 340 pojazdów floty.


Efekty tej zmiany katowiczanie zobaczyć będą mogli już w poniedziałek - wtedy na trasę "szesnastki" (z Brynowa na Koszutkę) wyjedzie pierwszy przemalowany Karlik. Nowy wizerunek tramwaju zdominowała czerwień, z dodatkiem kości słoniowej i czerni.

- To tradycyjne barwy naszej firmy. Pierwsze tramwaje w takich kolorach pojawiły się jeszcze w latach 40. - podkreśla Damian Kulik, dyrektor Zakładu Usługowo-Remontowego TŚ w Chorzowie.

Do tej pory kursujące na Śląsku "Karliki" były szare, a to nie podobało się pasażerom. - Sprawiał wrażenie brudnego, smutnego i nie wprowadzał do miasta niczego radosnego. A przecież tramwaje są nieodłączną cechą miejskiej rzeczywistości - ocenia Marek Borys, księgowy z Chorzowa. To właśnie on jest pomysłodawcą nowego designu "Karlika". Tramwaje Śląskie w tym przypadku postanowiły zdać się na "głos ludu" i przed rozpoczęciem prac przejrzeli nadsyłane przez pasażerów propozycje.

Prócz malowania Karliki czeka też solidny remont. To rutynowa procedura po przejechaniu 600 tysięcy kilometrów. W ramach remontu odnowione zostały wszystkie elementy wnętrza (m.in. założono nowe siedzenia, ale nie są one ani trochę praktyczniejsze od poprzednich), część instalacji elektrycznej, położono nową wykładzinę, a także zmodernizowano wózki, czyli kluczowy element podwozia. Wszystko to trwało około dwóch miesięcy i kosztowało tramwajarzy 580 tysięcy złotych. Na razie taką metamorfozę przeszedł tylko jeden Karlik.

- Do końca roku podobne remonty przejdą jeszcze dwa następne tramwaje. W ciągu dwóch kolejnych lat planujemy natomiast wyremontować całą resztę Karlików - zapowiada Tadeusz Freisler, prezes Tramwajów Śląskich.

Równocześnie prowadzone będą remonty "105-tek". W ich przypadku lifting oznacza całkowitą wymianę pokrycia i wnętrza wagonu, a także montaż nowego układu otwierania drzwi (zostaje tylko dotychczasowa konstrukcja i zregenerowane wózki). Do takiej odnowy nie wszystkie wozy się jednak kwalifikują - część jest po prostu za stara (mają od 20 do 30 lat) i niedługo nadawać będzie się już tylko do wycofania z linii.

Czym je zastąpić? Marzące o odmłodzeniu floty Tramwaje Śląskie chcą kupić 30 nowiutkich, niskopodłogowych wozów. Pieniądze na te zakupy mają dostać z unijnego programu "Infrastruktura i Środowisko". - Przygotowujemy wniosek do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i jeśli zdążymy go złożyć w sierpniu, to pod koniec roku będziemy mogli ogłosić przetargi. Pierwsze nowe tramwaje moglibyśmy otrzymać najwcześniej w roku 2011 - ocenia prezes Freisler.

» źródło

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Marcin napisał(a):

Można jeszcze kupić używane stopiątki od Krakowa. Są w dobrym stanie i nie wiedzieć dlaczego MPK Kraków się ich pozbywa. Kilka wycofanych miało za sobą NG. Myślę że jest to łakomy kąsek dla Tramwajów Śląskich. Krakowskie Konstale są dobrze utrzymane.

22.06 17:01:30

lgor napisał(a):

chcą kupić niskopodłogowe czy jedynie niskowejściowe ?

22.06 19:39:53

Bodzio napisał(a):

"A przecież tramwaje są nieodłączną cechą miejskiej rzeczywistości - ocenia Marek Borys, księgowy z Chorzowa"
Ciekawe, kiedy ta prawda dotrze do prezydenta Gliwic. Zresztą w Gliwiochach już jest na to za późno.

22.06 19:45:40

Dizel napisał(a):

Ja z mojej strony proponowałbym remonty coś na przykład wrocławskich "105" - wrocławski protram świetnie sobie z tym radzi. Niby poczciwa 105 a ma się wrażenie że jedzie się czymś bardzo nowoczesnym. Ponadto ciekawe jaki typ trmwaju miałby sznse w przetargu. Warto zasięgnąć opinii z innych miast które mają nowoczesną flotę tramwajową - jak Wa-wa, Poznań czy Wrocław. Z wrocławskiego podwórka mogę powiedziećiż zakupione tam skody okazaly się niewypałem - pasażerowie ich nie lubią, tramwaje są bardzo tandetnie wykonane. Ponadto poprzez jakieś wady demolują torowiska - pod te tramwaje specjalnie wyremontorowano kilka linii szynowych a mimo to ciągle się coś dzieje - zwłaszcza wycierają się za bardzo główki szyn - znwacy tematu twierdzą iż to przez niewłaściwą kontrukjce słynnych Skód. Może warto się zastanowić nad pojazdami typu Porotram WrAs - zbudowane na bazie "105" trójczłnowe ze środokową częścią nieskopodłogową - pasażerowie bardzo sobie chwalą te maszyny.

22.06 22:17:14

andrzejh69 napisał(a):

ZTCW Skody mają stałe-sztywne wózki i dlatego się torowiska zużywają szybciej. A co do Skód.. w padze jeżdżą Skody są wyremontowane torowiska i wszystko gar, a Polacy,jak zawsze w historii,mają ze wszystkim problem. Co do śląskiego dofinansowania... słyszy się i czyta o tym od paru lat: że to już pewne, że wielkie remonty będą.. a tu nagle okazuje że ten projekt dopiero będą składać. Znajać śląską rzeczywistość podejrzewam że nic z tego nie wyjdze i za parę lat tramwaje umrą śmiercią naturalną.

23.06 08:51:17

camo napisał(a):

Nareszcie jakieś zmiany na lepsze w Tramwajach Śląskich, miejmy nadzieję,że również 10 używanych dwukierunkowych tramwajów przemalują na taki sam podobny kolor jak Karliki zanim wypuszczą je na trasy. Dobrze byłoby gdyby udało im się także zakupić nareszcie te 30 nowych wagonów w nowym przetargu, bo mieszkańcy chociażby Sosnowca, Zabrza czekają na przyzwoity tabor

23.06 10:19:16

butthead napisał(a):

@Dizel: Z gloryfikacją Protramu bym nie przesadzał, każdy wagon po remoncie trzeszczy, jakby się miał w każdej chwili rozlecieć (problemy z naprężeniami?). Jakość wykonania też nie porywa, na pewno nie jest lepsza niż w skodzie. Niewątpliwie natomiast godny uwagi jest wypracowany w miarę jednolity zakres modernizacji "trabantów", coś czego w TŚ brakuje lub jest realizowane niekonsekwentnie.

23.06 10:52:17

Tramwajarz napisał(a):

do końca 2012 Warszawa będzie wycofywać 105tki to może jakaś część z nich trafi do nas

23.06 11:07:14

butthead napisał(a):

Te stopiątki będą w takim stanie, że nawet podniesienie ich na lawetę może skończyć się złamaniem ;)

23.06 17:16:22

ślązak napisał(a):

Żadnych pseudonowych wagonów TYLKO FUNKEL NÓWKI Z FABRYKI: PROTRAM 206, CITADIS 300, TRAMINO 2, CAF w innym wypadku znów pieniądze zostaną wyrzucone w błoto

23.06 19:01:00

P Śl napisał(a):

@ślązak: 206 to se peugeot'a mozesz kupic :P.

23.06 23:42:49

burol z sosnowca napisał(a):

ta, no ale kto da kasę na te tramy które przytaczasz ?? chyba nie UE ... funkiel nówki, stary - obudź się

24.06 06:44:44

ślązak napisał(a):

unia daje kase tylko i wyłącznie na nowe

24.06 20:17:18

insp. Kwasniak napisał(a):

Ale za ten remont (807) ktos sie powinien spotkac z prokuratorem... Blisko 600tys. zł., a ten wagon jeszcze jednej dniówki nie przejeździł bez awarii. Przy czym pełen wachlarz usterek - od drobnych typu brak dzwonka, po izolowanie się i wybijanie wyłącznika szybkiego (wymaga holowania)... Bez dalszego komentarza - może niech lepiej remont kolejnych sztuk zlecą MPK w Łodzi.

02.07 11:16:26

Przemek napisał(a):

Byście skorzystali z funduszy unijnych i wykombinowali kompletny remont linii tramwajowej, coś na wzór wrocławskiej linii średnicowej 7 Północ-Południe. Tylko zastrzegam, że nie ma róży bez kolców - zakupione z unijnej forsy, tramwaje będą miały przez kilka lat ścisłe przydziały taborowe ;-)

05.07 20:22:02


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!