Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

W obronie tramwajów

24.04.2009

Tagi: – Dodał: Marek Borys

Tomasz Brzoza
TV Silesia, 23.04.2009 r.


Gorąca atmosfera panowała dziś przed Urzędem Miejskim w Gliwicach. Blisko sto osób protestowało przeciwko likwidacji linii tramwajowych w tym mieście. Związkowcy z Tramwajów Ślaskich, mieszkańcy Gliwic i miłośnicy transportu wąskotorowego nie zgadzają się z decyzją urzędników. I mogą się nie zgadzać, ale takimi pikietami nic nie wskórają - mówią przedstawiciele urzędu. Argumentują, że na utrzymanie linii miasto nie ma pieniędzy.


Głośno o likwidacji tramwajów było od dawna, ale aż tak jak dziś pod Urzędem Miasta w Gliwicach jeszcze nigdy. - Dzisiaj jesteśmy tutaj w celach, nastawieni pokojowo i uważamy, że pan prezydent znajdzie dla nas chwile czasu, przyjdzie tutaj, wyjaśni nam konkretnie o co chodzi i będziemy robić wszystko aby uratować tramwaje gliwickie - mówi Ryszard Mastalerz, NSZZ Solidarność Tramwaje Śląskie. Które mają zostać zastąpione innym środkiem transportu, bo zdaniem władz Gliwic z tramwajów korzysta zbyt mało osób. - Panie Frankiewicz pytam się, czy pan pyta obywateli Gliwic? Chyba nie, tworzy pan historię i to bardzo złą - mówił na pikiecie Janusz Ziober, WZZ Sierpień 80. Na takie słowne zaczepki miasto jednak nie zamierza reagować. - Debata tramwajowa w tym mieście odbyła się czwartego kwietnia, wszyscy byli na nią zaproszeni, łącznie z Sierpniem 80, który się tam pojawił. W tej chwili zbieramy jeszcze opinie i różne głosy na temat ewentualnej przyszłości komunikacji tramwajowej w Gliwicach i tyle - odpowiada Marek Jarzębowski, UM w Gliwicach.

- Takie jego postępowanie zakrawa o kpinę, bo nie liczy się z głosem gliwiczan - mówi Janusz Ziober, ZZ Sierpień 80. Który bardzo często brzmi tak: - Jestem absolutnie za, nie wyobrażam sobie tramwajów bez ''jedynki'', bez ''czwórki'', pamiętam kiedy jeździła ''dwójka'' na rynek - uważa Barbara Struzińska, mieszkanka Gliwic. Niebawem na gliwickich szynach nie będzie jeździc żaden tramwaj. A to zdaniem niektórych dla Gliwic może oznaczać jedno. - To będzie zakorkowanie totalne, tak już teraz jest. Tramwaj się tam najszybciej porusza, ale nie trafiają do urzędu takie argumenty - dodaje Mariusz Leszczyński, Forum o Tramwajach Śląskich.

Ani te, które mają miłośnicy tramwajów. - W ciągu dwudziestu, czy tam dziesięciu ostatnich lat w Europie przybyło nam kilkadziesiąt sieci to jest znaczny procent - oznajmia Maciej Makula, Klub Miłośników Tramwajów. - Proszę mi nie mówić o zachodzie. My mówimy o gliwickich pieniądzach, a nie o zachodzie. Nasz budżet nie wynosi 800 milionów euro, a 800 milionów złotych, wiec przepraszam bardzo, stąpajmy po ziemi - odpowiada Marek Jarzębowski, UM w Gliwicach.

Zdaniem gliwickich urzędników pieniędzy na modernizacje sieci nie ma ani w miejskim budżecie, ani w Tramwajach Śląskich. I choć władze wydają się nieugięci Komitet Obrony Tramwajów wciąż ma nadzieję. Dlatego dziś pod urząd przyszli ze specjalną petycją. - W tej petycji prosimy żeby radni podjęli uchwałę, żeby o losie tramwajów w Gliwicach zadecydowało referendum, ponieważ widać wyraźnie, że jest społeczna potrzeba. We wszystkich sondażach mieszkańcy opowiadają się za tramwajami, wydaję mi się, że głos społeczny powinien być wzięty pod uwagę przez demokratyczne władze - tłumaczy Katarzyna Lisowska, Komitet Obrony Tramwajów. - Mogę powiedzieć tyle, że jest to jakieś totalne nieporozumienie, ponieważ to nie jest tak, że wystarczy pstryknąć palcami - coś się komuś w nocy przyśniło i organizuje się referendum i to może byłoby na tyle - podsumowuje Marek Jarzębowski, UM w Gliwicach.

Więcej w tej sprawie urzędnicy mają powiedzieć w połowie maja. Wtedy zapaść ma ostateczna decyzja co dalej z gliwickimi tramwajami. Ich obrońcy do tego czasu nie zamierzają czekać i przygotowują się do kolejnej akcji tym razem przed siedzibą KZK GOP. Pytanie tylko, czy to cos zmieni?

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

MARIANO napisał(a):

Czyja to wina, że takie miasto jak Gliwice nie mają pieniędzy? Mieszkańców, pasażerów? Winna jest władza, to ona wprowadza biedę do bram miasta! Żal mi Gliwic!

24.04 20:42:58

Gojira napisał(a):

Najpierw czytałem, że Frankiewicz mówił, iż o losach tramwajów zadecydują mieszkańcy a los tramwajów wcale nie jest przesądzony... teraz mówi, że miasto nie stać na Tramwaje - to jak to w końcu jest? Bo mi to wygląda, że Frankiewicz przesądził o losie?

Brakuje pieniędzy? Jedno z najprężniej rozwijających się miast na śląsku nie stać na utrzymanie tramwajów? I tu się powtórzę - TO JAKIM CUDEM STAĆ TAKĄ DZIURĘ JAK BYTOM (gdzie zresztą mieszkam - i bardzo się z tego powodu cieszę) NA UTRZYMANIE TRAMWAJÓW? CO WIĘCEJ, BYTOM ODPOWIADA KATEGORYCZNE "NIE" DLA KOLEJNYCH LIKWIDACJI NA SWOIM TERENIE (T18).

24.04 22:30:58

Vegeta napisał(a):

A Sosnowiec? Ma tylko ciut więcej mieszkańców od Gliwic i tu również prezydent nie pozwala zlikwidować ani kawałka torowiska. A linii do utrzymania jest tu dużo więcej niż w Gliwicach!

To trzeba nagłośnić w Unii Europejskiej tak, jak było przy obronie doliny Rospudy! Czemu Komisja Europejka nie weźmie się za tych darmozjadów z rady miasta?

25.04 00:14:02

Gojira napisał(a):

@Vegeta: Tak, Sosnowiec również, ale Bytom jest nieporównywalnie biedniejszy a tramwajów ma również bardzo dużo (jest w czołówce śląskich miast) dlatego dałem go za przykład - bo bardzo kontrastuje z Gliwicami.

25.04 14:34:09

życzliwy napisał(a):

Miałem ciągle jeszcze wątpliwości, ale ten człowiek (Jarzębowski) jest chyba jednak bardzo chory.

26.04 16:39:08

pasażer km napisał(a):

@życzliwy-Jarzębowski stwierdził,że Gliwic nie stać na utrzymanie banek.To skąd w takim razie mają pieniądze na tą całą halę PODIUM i czy ona jest rzeczywiście niezbędna Gliwicom?

27.04 20:25:43

Brzezinowy napisał(a):

Gliwiczanie, wywieźmy wreszcie tego Frankiewicza na taczkach. To z pewnością jeden z najgorszych prezydentów na Śląsku. Miasto wygląda szaro i smutno, wszędzie pełno śmieci, wyprowadzają się z Gliwic firmy i urzędy (ostatnio WORD), tramwaje to dla niego temat zastępczy, a sukces fabryk w strefie nie należy do niego bo budują je zachodnie koncerny a nie Frankiewicz.

30.04 11:35:39

kolo napisał(a):

http://www.itv.gliwice.pl/a...

06.06 20:37:01


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!