Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Autobusy w nowym roku

31.01.2009

Tagi: tabor, Ampex, Kłosok, PKM Tychy, PKM Katowice, PKM Świerklaniec, Pawelec, PUP/Sed-Baz, Irex, Transkom, Transgór Rybnik – Dodał: Jacek Sobota

Nieustannie płynie do naszego regionu rzeka używanych autobusów, tylko co jakiś czas przerywana skromnymi dostawami fabrycznie nowych pojazdów. Pocieszający jest fakt wprowadzania do eksploatacji w większości autobusów z niską podłogą, jedynie w pojedynczych przypadkach mamy do czynienia z używańcami średniopodłogowymi.


Na początek bierzemy pod lupę przewoźnika na literę A - bytomski Ampex, o którego zakupach pisaliśmy już miesiąc temu. Nabył wtedy ex krakowskie jelcze 120M, ale jak się okazało nie dwa, a trzy egzemplarze. Są to wozy z numerami BF238, BF254 i BF289, obecnie identyfikujące się numerami rej. odpowiednio SY 71751, SY 71753 i 71752.
Na tym nie koniec zakupów w Ampeksie, 17 stycznia zakupione zostały w katowickiem komisie Aurex Truck dwa trzydrzwiowe MAN-y NL222 pochodzące z Francji. Czternastoletnie autobusy jeździły do niedawna w oddziale Veolii Transport w Bordeaux z numerami 9521 i 9542. Spośród całej masy autobusów tego typu jeżdżących w naszym regionie dwa "francuzy" wyróżniają się dużą ilością otwieranych okien oraz długim wyświetlaczem z tyłu. Jak na razie jednak wyświetlacze nie zostały uruchomione.
Od kilku dni obydwa autobusy jeżdżą na liniach MZKP.

Hanusek, ul. Bolesława Chrobregofot. K. BanachTarnowskie Góry, dworzec autobusowy
Tarnowskie Góry, ul. GliwickaBytom - Stolarzowice, ul. Rokitnicka

Ponadto 1 stycznia, w wyniku rozstrzygniętego w grudniu przetargu, Ampex przejął od Transgóru Mysłowice linię 98, do obsługi której oddelegowane zostały dwa ex tyskie jelcze M121M (SY 60582 i SY 60192) oraz ex bytomski ikarus 412.08A. Autobusy zostały oznaczone numerami inwentarzowymi, odpowiednio 023, 025 i 027 oraz wyposażone w wymagane przez KZK GOP wyświetlacze.

Chorzów - Maciejkowice, ul. RębaczyChorzów - Maciejkowice, ul. MichałkowickaMichałkowice Fabud

Również 1 stycznia nastąpiła zmiana przewoźnika na rudzkiej linii 147. Zamiast autobusów Zagozdy jeżdżą aktualnie trzy niskopodłogowce należące do Kłosoka. Jeden z nich to fabrycznie nowy Solbus SN11M, oznaczony numerem 26. Dwa pozostałe to szesnastoletnie MAN-y NL202 zakupione od firmy ITS z Radomia - ex 58 i 64, u Kłosoka odpowiednio 28 i 27.
Przed kilkoma dniami flota autobusów tego żorskiego przewoźnika powiększyła się jeszcze o jednego niskopodłogowca, zakupiony został bowiem od firmy V-Bus z Żor mercedes O405N nr 10. Oznaczony nowym numerem 29 autobus został przemalowany w biało-niebieskie barwy firmowe i obecnie pełni rolę rezerwy dla linii 23 i 147.

Ruda Śląska - Orzegów, ul. OrzegowskaRuda Śląska - Halemba, ul. Olszynowa
Ruda Śląska - Nowy Bytom, ul. 1 MajaRuda Śląska - Wirek, 1 Maja/Główna, fot. P. Majchrzak

Czas zawiesić oko na czymś nowszym, pomnożonym razy pięć. To pięć nowych solarisów Urbino 18, będących zwieńczeniem umowy leasingowej obejmującej 14 sztuk autobusów, podpisanej przez PKM Tychy jeszcze w 2007 roku.
Nowe przegubowce, z numerami w zakresie 270 - 274, od 19 stycznia sukcesywnie zaczęły wyjeżdżać na linie. W związku z tym ostatecznie wycofany został z eksploatacji ostatni ikarus 280.26, z numerem 236, któremu na początku stycznia skończył się przegląd okresowy. Dalsze jego losy nie są na razie znane.

Tychy, ul. bpa BurschegoMikołów - Reta, ul. Gliwicka

Przenosimy się do centrum regionu, do PKM Katowice, którego ilostan autobusów klasy mega powiększył się pod koniec grudnia o dwie sztuki. Pisaliśmy już na ten temat przed miesiącem, gdy do Katowic przyjechały dwa neoplany N4421 pochodzące z Erfurtu. Obydwa autobusy już są eksploatowane liniowo, jeden w zajezdni "Centrum" (z numerem 267), drugi na "Zawodziu" (numer 266). Wóz z numerem 266 jeszcze przed wyjazdem na linie został przemalowany na żółto, a kilka dni później wyposażony w wyświetlacze diodowe. Drugi debiutował w barwach EVAG Erfurt, nowe malowanie i komplet wyświetlaczy otrzymał kilkanaście dni później.
Oprócz przegubowców do PKM Katowice trafił także jeszcze jeden krótki MAN z serii NL. Otrzymał on numer 265 i po przemalowaniu w barwy zakładowe wyjechał 9 stycznia na "miasto". Nie jest na razie znane jego pochodzenie.
Ponadto od 7 do 15 stycznia przebywał w PKM Katowice testowy MAZ 203 drugiej generacji, odbywający tournée po Polsce.

Katowice, Bagienna / Bohaterów Monte CassinoKatowice, ul. BagiennaSiemianowice Śląskie - Bytków, al. Młodych
Siemianowice Śląskie - Michałkowice, ul. OświęcimskaBytom, ul. KolejowaKatowice - Os. Witosa, ul. Witosa

Po zakończeniu jazd testowych na wybranych liniach obsługiwanych przez PKM Katowice, MAZ udał się do Świerklańca. Całość jazd testowych skoncentrowana została na obsłudze linii nr 1 w Tarnowskich Górach.
W Świerklańcu zatrzymujemy się na dłuższą chwilę by napisać kilka słów o styczniowych debiutach. W pierwszych dniach nowego roku wyjechały bowiem na linię 820 dwa nowe solarisy Urbino 18. Zastąpiły one dwa Urbino 15, które zostały skierowane do obsługi linii 129.
20 stycznia zadebiutowała jeszcze jedna "nowość", pierwszy z trzech ex bytomskich neoplanów N4014NF, zakupionych w październiku ub. roku. Neoplan został przemalowany w nowe barwy PKM i oznaczony numerem 0821. Pozostałe dwa ciągle są przygotowywane do wyjazdu, jeden jest już przemalowany.

Bytom, ul. Strzelców BytomskichBytom - Sucha Góra, ul. Strzelców Bytomskich
Tarnowskie Góry, ul. NakielskaOsada Jana Pawilon

Również jedyny gopowski przewoźnik z Kielecczyzny, Krzysztof Pawelec, nie ustaje w modernizacji swojego parku taborowego. Modernizacja ta polega jednak głównie na ujednolicaniu majątku, sprowadzająca się do zakupu kolejnych krótkich MAN-ów drugiej generacji. W trzeciej dekadzie stycznia wyjechały na zabrzańskie linie 250 i S-15 dwa MAN-y NL202, oznaczone numerami 32 i 33. Ich przeszłość nie została jeszcze rozgryziona.

Zabrze, ul. GdańskaGliwice, pl. Piastów, fot. D. MusiałGliwice, pl. Piastów, fot. D. Musiał

Po zakupach przegubowców, przyszedł czas na solówki. W połowie stycznia Jerzy Sebzda wprowadził do ruchu mercedesa O405N numer 67, zakupionego za pośrednictwem żorskiego V-Busa, a pochodzącego z firmy Vetter we wschodnioniemieckim mieście Zörbig.
Jako ciekawostkę warto dodać, że był już w PUP autobus z numerem 67 ale nie został nigdy wprowadzony do eksploatacji, mimo że został przemalowany i przerejestrowany. Mowa o jelczu M11, zakupionym pięć lat temu wraz z kilkoma innymi autobusami tego typu od MPK Wałbrzych.

Chorzów Stary, ul. Kościuszki
Sporym zaskoczeniem są dwa MAN-y NL223 sprowadzone przez sosnowiecki Irex. Dziesięcioletnie autobusy, pochodzące z Düsseldorfu (Rheinbahn), zostały ściągnięte do Polski przez firmę Dafa z Bydgoszczy. Obydwa jeżdżą obecnie w Olkuszu na liniach 450 i 465. Nie zostały jeszcze oznaczone numerami inwentarzowymi.

Olkusz, ul. Biema
Na początku stycznia rozstrzygnięty został przetarg na obsługę siemianowickiej linii 222. Były tylko dwie oferty - firm Aska z Żor i Transkomu z Piekar Śląskich. Wybrana została oferta Transkomu, czyli obecnego przewoźnika. Jako, że wymagane były mniejsze autobusy, określane kryptonimem "A", od 1 marca "dwójki" obsługiwać będzie duet złożony z solbusa B9,5 (jeździ od momentu wejścia Transkomu na tę linię) i autosana A1010M. Ten drugi, pochodzący prawdopodobnie z nieistniejącego już PKS Chrzanów, zajechał kilka dni temu do zajezdni w Piekarach Śląskich.

zajezdnia Szarlej
Na koniec coś autobusopodobnego, wprowadzonego do użytku przez Transgór Rybnik. Od 20 stycznia linię 44 z Rud do Kuźni Raciborskiej obsługuje pięcioletni mercedes 615D z numerem 3542. Zastąpił on stale jeżdżącego na tej trasie citroëna Jumpera, obecnie remontowanego w zajezdni.

Ruda Kozielska
Ponadto w zajezdni oczekuje na wprowadzenie do eksploatacji drugi mały mercedes O530K, numer 3546, zakupiony przed kilkoma dniami. Wyjedzie najprawdopodobniej w pierwszych dniach lutego wraz z trzema mercedesami Conecto i ex testowym Citaro K.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

mirek napisał(a):

za tego MAZa to PKM zapłacił ponoć 8 tys. zł kary :P

31.01 18:14:44

MARTIN napisał(a):

Wątpie w tą kare. MAZ spełnia wszyskie wymogi. Ma silnik Merca euro 4. Jest to autobus fabrycznie nowy. Kto nałożył tą karę?

31.01 18:29:45

suchy napisał(a):

Yyy.. Jacek używaj Firefoxa coby błędy sprawdzał:D
Ampex - numerami inwEntarzowymi.
PKM Tychy - będących zwiEŃczeniem!!

A i szkoda, że nie możemy w takich artykułach czytać tylko o zakupach nowych autobusów, tylko głównie o sprowadzaniu z zagranicy kilkunastoletnich używańców.

31.01 18:31:01

SZAKAL GZ napisał(a):

I znów przeważająca większość sprowadzonych busów to stare heble! Czyli "zmieniamy bus na wóz". Na 222 to niech dadzą jeszcze mniejsze pojazdy np. minibusy a szczególnie w godzinach szczytu.

31.01 19:00:02

lgor napisał(a):

Od kiedy to Irex w Olkuszu jeździ ? W sumie nasz przewoźnik ale już nie nasz region.

31.01 19:06:19

jacekso napisał(a):

Nasz region, w rozumieniu WPK, rozciąga się od Raciborza do Olkusza, czy od Zawiercia do Raciborza. :)

31.01 19:32:06

jacekso napisał(a):

Tego Raciborza niepotrzebnie aż tyle. ;)

31.01 19:37:31

mirek napisał(a):

ITD nałożyła karę, bo MAZ był na białoruskich blachach i nie miał jakiegośtam świstka na przewóz pasażerów w PL. 8 tys.

31.01 19:57:41

PKM b napisał(a):

Ten bus Pawelca jest podobny do Mana od Max-a http://img362.imageshack.us...

31.01 20:07:01

Pakertg napisał(a):

A na który PKM nałożyli karę?

31.01 20:07:49

Luki1990 napisał(a):

#267 z PKM Katowice również został już przemalowany i dostał wyświetlacze.

31.01 20:36:21

klaymen napisał(a):

Mogła się jeszcze pojawić informacja o autobusach, które odeszły... na tamtą stronę ;)
Chodzi mi tu o Solarisa U15 857 http://www.phototrans.eu/14...
Teraz zamiast niego na 850 jeździ wspaniały zielonkawy Ikarus :/

31.01 21:07:41

mirek napisał(a):

na PKM Katowice

31.01 22:25:10

pszonar napisał(a):

@Igor: Od ostatniego kwartału zeszłego roku na liniach Meteora. Dlaczego, chyba nie muszę tłumaczyć;-)

01.02 00:47:45

MARTIN napisał(a):

Znam kilku innych przewożników na których powinni nakładać te kary. Ten MAZ jeżdził m.in. w Lublinie i wszystko było ok.

01.02 10:23:53

lgor napisał(a):

No fakt zapomniałem że Meteor działał w Olkuszu. Szkoda jednak że Irex puścił tam te wozy a nie np. na linie 14 czy 92

01.02 12:27:17

paweł napisał(a):

Irex obsługuje dwie linie w olkuszu od 1 listopada

01.02 14:10:00

Lukas napisał(a):

@Martin -> przecież u OMNITECHA jeździły MAZy na białoruskich rejestracjach zanim je przerejestrowali

01.02 14:43:35

mohamet napisał(a):

Lukas ale widocznie ITD tego nie widziała ;)

01.02 18:01:34

Veolia napisał(a):

Szkoda tego 857. Był to pierwszy, trzyosiowy i nieprzegubowy autobus, jaki w życiu widziałam.
1 lipiec 2002 roku.

01.02 23:28:05

Gr0t napisał(a):

Many AMPEXA są spoko :D

02.02 13:32:44

gliwiczanin napisał(a):

Albo mmnie się wydaje albo na 860 jeździ z powrotem PKKM ŚwierklanieC ... jupi :)

02.02 18:52:22

SM napisał(a):

Nie wydaje Ci się. Jeździ :D

03.02 20:49:14

Powrót do ruchu napisał(a):

Chciałem powiadomić, że w firmie "METEOR" powrócił do eksploatacji wyremontowany Solaris 15 o numerze taborowym 856. Widziałem go 6 lutego na linii 850. Niestety w godzinach popołudniowych uległ awarii w Bytomiu przy ulicy Łużyckiej. Nawet ładnie wyglądał po tym remoncie, miał nawet kompletne ozdobne kołpaki na kołach. Natomiast niespodziewanie zniknął mi inny Solaris 15 o numerze taborowym 857. Chyba poszedł na sprzedaż albo do kasacji, bo zniknął nawet z bazy taboru.

06.02 20:45:30

memphis napisał(a):

857 się spalił, tzn. został podpalony.

06.02 20:46:40


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!