Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Tramwaju nie oddamy

31.10.2008

Tagi: likwidacja, Tramwaje Śląskie, KZK GOP, prasa – Dodał: Marek Borys

MANO,
Polska Dziennik Zachodni, 31.10.2008 r.


Od kilku dni wśród będzinian krąży informacja o planowanej likwidacji tramwaju linii nr 27. Tramwaju, który łączy Będzin z Sosnowcem, a centrum Sosnowca z dzielnicą Kazimierz. Mieszkańcy są oburzeni, władze Będzina tłumaczą się ekonomią, a władze Sosnowca protestują.


- To po prostu skandal. Mieszkam na osiedlu Zamkowym. Często wracam późno z pracy w Sosnowcu do domu. Dzięki tej linii nie musiałam się martwić o dojazd. A teraz co? Mam po ciemku iść piechotą od ronda? Koło parku? Najpierw zlikwidowali nam tramwaj 25, który też dojeżdżał na osiedle. Niby jest autobus. Ale po pierwsze, na dolne osiedle od niego to spory kawałek, a po drugie nie jeździ tak często jak tramwaj. No i żeby do niego dojść, muszę z tramwaju 21 czy 24 wysiąść na rondzie i iść przejściem podziemnym. W nocy to przecież niebezpieczne - mówi zdenerwowana Katarzyna Mielcarz.

Jej koleżanka, Agnieszka Dawczyńska z Sosnowca także nie jest zadowolona.

- Jeździłam tym tramwajem co sobotę na targowisko, razem z moją babcią. Teraz będzie problem. Wprawdzie możemy dojechać linią 21 czy 24, ale od ronda to już spory kawałek, zwłaszcza dla starszej osoby z zakupami - dodaje. Tymczasem KZK GOP twierdzi, że linia zlikwidowana nie będzie. Ale zmiany się szykują, niestety.

- Jest to linia istotna szczególnie dla pasażerów dojeżdżających z rejonu sosnowieckiej dzielnicy Kazimierz. Niemniej jednak trwają konsultacje z gminami na temat przyszłego kształtu obsługi komunikacyjnej połączenia Będzina z Sosnowcem. Niewykluczone, że nastąpią pewne modyfikacje przebiegów tras i przesunięcia rozkładów jazdy. Na razie jednak trudno przesądzać, jak zakończą się rozmowy z gminami - mówi oględnie Katarzyna Migdoł-Rogóż z Biura Prasowego KZK GOP.

Wygląda jednak na to, że po Będzinie, tramwaj jednak przestanie jeździć. Bo miasto zgadza się na takie rozwiązanie. Bo to, zdaniem samorządowców, jest ekonomiczne.

- W związku z propozycją KZK GOP zawieszenia funkcjonowania linii tramwajowej nr 27, na przychylenie się miasta Będzina do tej decyzji wpłynęła konieczność optymalizacji oferty przewozowej - mówi Marzena Karolczyk, rzeczniczka prasowa Urzędu Miejskiego w Będzinie.

Dodaje, że zmiany wymusza zwiększające się co roku obciążenia ponoszone przez miasta oraz zmniejszający się popyt na usługi świadczone w zakresie przewozów pasażerskich.

- W bieżącym roku dotacja z miasta Będzina do KZK GOP wynosiła 9 milionów 600 tysięcy złotych, a według założeń KZK na rok przyszły powinna ona wynieść około 14 milionów 602 tysiące złotych - wylicza rzeczniczka.

Według danych KZK GOP koszty linii 27, w przeliczeniu na 1 km przewozu, wynoszą 8,53 zł, natomiast dochód z biletów - 3,63 zł.

- To bzdura. Popyt się zmniejsza? Ciekawe, czy nikt nie obserwuje tych tramwajów w środy i soboty - mówią mieszkańcy, nie przekonani do tego typu argumentacji

Nie są do niej przekonane także władze samorządowe Sosnowca.

- Poproszono nas o opinie w sprawie likwidacji tramwaju i nie tylko powiedzieliśmy, że nam się ten pomysł nie podoba, ale zgłosiliśmy nasz stanowczy protest - podkreśla Grzegorz Dąbrowski, rzecznik prasowy sosnowieckiego Urzędu Miejskiego. - Ta linia jest jedną z ważniejszych w naszym mieście, jest "kręgosłupem" centrum łączącym go z dzielnicą Kazimierz, co do której mamy duże plany rozwoju. My na likwidację nie zgadzamy się w żadnym wypadku. Jeśli Będzin tej linii nie chce, proszę bardzo. Jest przecież możliwość rozwiązania. Tramwaj ma miejsce, przy ulicy Będzińskiej, gdzie może zawracać i nie obsługiwać będzińskiej trasy - dodaje Dąbrowski.

Mieszkańcy Sosnowca mogą więc spać spokojnie. Co prawda, na targowisko już bezpośrednio nie dojadą, ale 27 nie zniknie z ich miasta. Co do będzinian, szykują się dla nich poważne zmiany w komunikacji.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Martinek napisał(a):

Linia 27 ma w jednym kółku Zajezdnia-Kazimierz-Zajezdnia 37 km, więc dochód z biletów na takim kółku to (oczywiście średnio) 134,31 zł. Teoretycznue oznacza to, że w jednym kółku skasowano:
112 biletów za 1,20 zł, 90 biletów za 1,45, 56 biletów za 2,40 zł lub 46 biletów za 2,90 zł.
Ciekawe jaki dochód z biletów jest zatem w autobusach linii 618, w których w całym kółku jedzie góra 50 osób. Jakoś KZK nie zaproponuje likwidacji takich linii...

31.10 13:00:24

anna napisał(a):

Nieźle się zaczyna. I pewnie 24 puszczą za 27 do zajezdni by nie dublowała 21 i 22/32 na króciutkim odcinku. No ale skoro 24 ma też iść do piachu, to tory na Gzichowie będą tylko jako dojazd z zajezdni do ronda. Smutne, że Będzin jest i będzie wciąż zacofanym miastem.

31.10 13:01:08

Żabek napisał(a):

No ale przecież na Będzińskiej zaorali tor postojowy za pętlą a przed przystankiem pod Żyletą. Tramwaje będą stały zatem na kółku pod mostem. Ciekawe rozwiązanie.
Ja mam wrażenie że KZK się uwzięło na Zagłebiowskie tramwaje a wtóruje temu /autocenzura/ Będzin. Może niech przyjrzą się autobusom,które wożą powietrze - wspomniany 618 i jemu podobne.
W całości zgadzam się z tytułęm artykułu!

31.10 14:01:26

maniak napisał(a):

U mnie od jakiegoś czasu słowo Będzin wywołuje odruchy wymiotne, zaś w takich miastach jak Jaworzno nie mógłbym żyć (Tychy jeszcze ujdą). Czy jestem już uzależniony?

31.10 14:43:43

Kisiel napisał(a):

"Jeździłam tym tramwajem co sobotę na targowisko, razem z moją babcią. Teraz będzie problem. Wprawdzie możemy dojechać linią 21 czy 24, ale od ronda to już spory kawałek, zwłaszcza dla starszej osoby z zakupami - dodaje"
No z Ronda jest bardzo daleko do targu. Poza tym - na Kazimierzu sklepów nie ma?

31.10 15:50:14

Gojira napisał(a):

@Kisiel: Wiesz Ty wogóle, o czym Ty mówisz? Ja mieszkam w Bytomiu (w dzielnicy Stroszek, pod Tarnowskimi Górami) a czasem jeżdżę z mamą na targowisko do Będzina. Sklepów do koła mam mnóstwo (Biedronka 100m, Lidl 200m, Biedronka 400m, Real 2km i inne mniejsze), na targowiska (nie tylko do Będzina) jeżdżę żeby kupić jedzenie, (które nie będzie w nocy zastępowało żarówki), ubrania (w hurtowej cenie można kupić markowe ubrania) i wiele innych... no cóż. Z Twojego toku myślenia wynika, że pod żaden market nie powinna jeździć komunikacja. No, bo, po co każdy ma pod domem jakiś sklepik! Widać, że o zakupach masz pojęcie płytkie lub żadne.

A Będzin zaczyna mi wychodzić bokiem, prawdziwa wieś! Nie dziwie się, że Czeladź zaczęła toczyć otwartą wojnę z Będzinem (nie tylko o tramwaje).

31.10 17:23:04

Re@ Martinek napisał(a):

Nie martw się losy linii nr 618 są już znane tylko czeka się na okazję tj. święta a po świętach :)

31.10 18:00:36

Gojira napisał(a):

Kisiel napisał:
"No z Ronda jest bardzo daleko do targu"

Pogadamy jak będziesz starszy i będziesz liczył każdy krok (z ronda o ile dobrze pamiętam jest przejście podziemne), a teraz ciesz się swoją młodością...

31.10 18:12:46

emem napisał(a):

@martinek: to się liczy według średniej dochodowej z pasażera, która wynosi bodajże 60 groszy. Czyli wg wyliczeń na jednym pełnym kółku jeździ średnio ok. 220 osób.

31.10 18:44:56

wnerwiony pasażer napisał(a):

Rety, w środę, w sobotę, czy choćby teraz (okres Wszystkich Świętych) do 27 ciężko szpilkę wepchnąć. Kiedy oni robili pomiary napełnień? W niedzielę, wieczorem?

Tramwaj zawsze kursował co 20 minut. To był największy plus linii. Gdzie tu Baran zgodzi się na autobus zastępczy w takim takcie? Prędzej znów się z kimś pogryzie. A zamiast często kursującego tramwaju będzie autobus (tabor B), kursujący co pół godziny w tygodniu i co godzinę w niedzielę! Fajne oszczędności! To może od razu zlikwidować połowę linii...

Mam już dość tej największej wiochy w GOP. Najpierw poszło 25, teraz chcą uwalić 27, a potem pójdzie 24 i reszta.

Na koniec zacytuję ich hasło reklamowe "Będzin: Miasto z tradycjami". Cóż, w tej sytuacji jest ono po prostu śmieszne. A mieszkańcy na 650-lecie będą mieć ładny prezent od władz.

31.10 18:54:35

Żabek napisał(a):

"Według danych KZK GOP koszty linii 27, w przeliczeniu na 1 km przewozu, wynoszą 8,53 zł, natomiast dochód z biletów - 3,63 zł."
Wie ktoś w jaki sposób zostało to policzone? Poza tymchyba widać jedną dziwną rzecz: skoro podobno KZK płaci TŚSA 7.50 pln za wozokm, a koszt wynosi 8.53, to coś tu nie halo chyba...

31.10 19:33:12

Grzesiu-z1 napisał(a):

Proponuję zawiesić kurowanie wszystkich linii tramwajowych w Będzinie na okres tygodnia (21,22/32 bez zatrzymania w Będzinie; 24 i 27 skrócić do pętli na Pogoni ; 28 całkowicie zawiesić). Zobaczymy jak zareagują mieszkańcy? Może pokierują się w stronę UM, w którym chcą likwidować tramwaje albo utrudniają ich restrukturyzację i wtedy może do urzędników dotrze jakie są rzeczywiste potrzeby mieszkańców. W końcu MIESZKANIEC dla RADNEGO/URZĘDNIKA to rzecz najważniejsza, można powiedzieć, że ich losy to świętość.

31.10 20:03:12

Ravel napisał(a):

Oby Sosnowiec i KZK pokazały Będzinowi palec w odpowiedzi na propozycję uruchomienia jakiegoś autobusu z Będzina do Sosnowca.

31.10 20:47:04

TomekCh napisał(a):

@Gojira

A o co się jeszcze kłóci Będzin z Czeladzią?

31.10 20:47:12

Gojira napisał(a):

@TomekCh: np. o dworzec kolejowy no i warto wspomnieć o tym: http://www.zaglebie.info/cz...

01.11 01:38:15

Dave napisał(a):

Markowa odzież po hurtowej cenie w Bądziniu na targu... - ROTFL! :D "Markowa"... :D

01.11 10:34:00

Ryżaczek napisał(a):

Gojira: W takim razie ja sobie życzę autobusu z wjazdem kieszieniowym pod moje mieszkanie, dopasowanymi godzinami i przystankami pod wybranymi punktami. Puknij się w głowę człowieku, km jest dla ludzi, nie osób. Nigdy nie dogodzimy pojedńczym jednostką, jak komuś nie pasuje kilka kroków niech poprosi rodzinę czy samemu wozi się autem. To niech targowisko zrobi S-345987, pod same bazary, jak już tak mówisz. Można dojść, dotrzeć inaczej, problemy NIE MA.

01.11 11:12:50

Gojira napisał(a):

@Dave: Byłeś kiedyś na targowisku w Będzinie? To nie jest malutki targ osiedlowy. Można tam kupić zarówno ubrania robione przez chińczyków za 1zł jak i drogie produkowane przez znanych polskich producentów w cenach wyższych niż 400zł. Ubrania to był przykład, bo praktycznie każdy rodzaj towaru można tam kupić i każdy w zakresie Bubel-Firmowe. Tylko trzeba się orientować w rynku, bo Ty pod pojęciem markowe ubrania rozumiesz tylko Adidas, Nike itd., więc bądź tak dobry i kup mi od Adidasa bądź Nike garnitur?

@Ryżaczek: ale my nie mówimy o dojeździe pod sklepik osiedlowy, z którego korzysta garstka osób a o targowisku znanym na całym Śląsku z którego korzystają setki (ruch tam panuje większy niż w marketach). I gdzie ja wspomniałem o podjeździe pod dom? Bo to faktycznie było by dla osób... Natomiast podjazd pod wielkie targowisko jest dla LUDZI, bo z niego jak już wspomniałem korzystają setki ludzi!

01.11 13:07:56

wnerwiony pasażer napisał(a):

Właśnie przejeżdżałem przez skrzyżowanie Mieroszewskich z Makuszyńskiego w Sosnowcu Klimontowie, a tam remont torów 8-).
Robotnicy wymieniają jakieś kilkaset metrów torowiska. Pełno tam nowych podkładów ze strunobetonu, zasypanych nowym żwirkiem, świeżutkich szyn z pianką zapobiegającą hałasowi, płyt weneckich... Same pyszności...
::
::
::
Sorry, rozmarzyłem się, ale w tym mieście widok nowego torowiska to prawdziwa sensacja :-P. Zwłaszcza na linii do Kazimierza, którą niedawno KZK chciał posłać do piachu... Szkoda, że to tylko kawałek, ale lepszy rydz, niż nic :-).

01.11 14:13:56

Lukas napisał(a):

KZK GOP powinło wogóle zlikwidować 618 i 818 a kasa za nie by doszła do T27

01.11 17:00:21

pasażer km napisał(a):

@Lukas-nie zlikwidują,bo dla nich smrodozłomy to "przyszłość" komunikacji.Miejmy nadzieję,że p.prezydent Górski powie NIE dla kolejnego autobusu.

01.11 19:13:03

618, 818 napisał(a):

@Lukas-napisz do kzk na e-mail to może zlikwidują, jak tu bedziesz pisał to napewno nic się zmieni

02.11 12:44:09

Żabek napisał(a):

@wnerwiony pasażer: nie ma skrzyżowania ulic Braci Mieroszewskich i K. Makuszyńskiego, bynajmniej nie w Sosnowcu. 27 jedzie wzdłuż ul. 11go listopada :P
W dodatku nawet czasem zatramwaje jeżdżą, nawet sprawnie, czekają na tramwaj, tramwaj czeka na zatramwaj - aż strach się bać :)

02.11 15:00:15

wnerwiony pasażer napisał(a):

@Żabek:

Za błąd przepraszam, popierniczyły mi się nazwy ulic. Jadąc z Dąbrowy do Dańdowki owszem, jedziemy dwupasmową ul. Mieroszewskich, ale od Pekinu jest to już 11-Listopada :-P.

Chodziło mi oczywiście o to skrzyżowanie, gdzie 27 zjeżdża z ul.11 Listopada do Klimontowa (w ul. Makuszyńskiego), tuż obok tej stacji benzynowej :-).

02.11 16:12:50

palex :) napisał(a):

Akurat 818 to jest fantastyczna linia :)

Lubię z niej korzystać ze względu na dziki luz w pojeździe ;) ponadto nie robi tej durnej pętli na Rudną (tak jak to ma w rozkładzie linia 805 - pseudo-pośpieszna).

Inna sprawa, 805 i 818 nie powinny jechać kilka minut po sobie tak jak jest to teraz, ale dokładnie w odstępie 15 minut. Ale motto KZK GOP to chyba jest "Razem raźniej".... no więc cóż.

02.11 16:55:33

Żabek napisał(a):

@palex :): no Ameryki tym komentarzem nie odkryles :P
@wnerwiony pasażer: przeca dobrze wiem gdzie :)

02.11 20:55:34

arekl89 napisał(a):

Wszystko przez to, że jedynym przewoźnikiem są Tramwaje Śląskie. Są istnym monopolistą i to dlatego nie muszą się śpieszyć z remontami i tak dalej. Bo przecież jak nie Tramwaje Śląskie to nikt. Na linie tramwajowe powinny być prowadzone przetargi tak jak to jest na autobusach. Wtedy byłaby jakaś konkurencja i może komuś by zależało na tym by nie likwidować linii tramwajowych.

04.11 08:42:24

aso napisał(a):

@arekl89: Tramwaje Warszawskie też są jedynym przewoźnikiem... A jednak jeździ się zupełnie inaczej. I poza Łodzią nie ma sytuacji, by na sieci był więcej, niż jeden przewoźnik. Zresztą - dzięki temu Łódź też ma swoje absurdy, jak np. w postaci kolejek do motorniczego na granicy miasta.

A co do przetargów - w naszych warunkach nierealne. Jak mają jeździć Gliwice na takim 21, czy Będzin na linii 3 w Zabrzu? Pomyśleć, to nie boli...

04.11 13:22:05


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!