Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Październikowe nowości autobusowe

28.10.2008

Tagi: tabor, PKM Tychy, PKS Pszczyna, PKM Katowice, PKM Świerklaniec, Polak, Zagozda, Transkom, Rzemyk, Transgór Rybnik, PKM Jastrzębie-Zdrój – Dodał: Jacek Sobota

Dobiega końca październik, czas więc na podsumowanie tego co przewoźnicy operujący w naszym regionie sprowadzili prosto z fabryki bądź zakupili z drugiej ręki.


W pierwszych dniach października wyjechały na linie cztery fabrycznie nowe solarisy Urbino 12 trzeciej generacji, wzięte w leasing przez PKM Tychy. Autobusy otrzymały numery od 341 do 344. Powstała w ten sposób zastanawiająca "dziura" (od numeru 322 do 340) w zakresie 3xx przeznaczonym dla autobusów solo.

Tychy, al. NiepodległościMikołów - Kamionka, ul. Katowicka
Mikołów, pl. 750-leciaKatowice, pl. Szewczyka

To nie koniec nowinek w Tychach. Kilka dni później do zajezdni PKM dojechały ze Słowacji dwa przegubowce marki volvo 7000A. Autobusy te jeździły przez osiem lat w Genewie, w barwach przedsiębiorstwa Transports Publics Genevois Publicité SA, a następnie trafiły do słowackiego dealera Volvo. Przegubowce spędzą w Tychach kilka najbliższych tygodni. Oznaczone zostały numerkami 047 i 048 (w Genewie posiadały odpowiednio 326 i 327).

Katowice - Piotrowice, ul. Armii KrajowejTychy, al. Niepodległości
Tychy, ul. DmowskiegoTychy, ul. Stoczniowców 70

Przed miesiącem informowaliśmy o czterech niskopodłogowych DAB-ach, które trafiły z PKM Tychy do Lazara. Również we wrześniu sprzedane zostały dwa inne autobusy tej marki. Wozy z numerami 191 i 192 zakupione zostały przez wiernego nabywcę tyskich używańców, jakim jest PKS Pszczyna. Ich nowe numery to 80005 i 80004 (nr rej. SPS 6S43).

Pszczyna, ul. Broniewskiego
Kolejne używane autobusy zakupił katowicki PKM. Tym razem sprowadzonych zostało za pośednictwem firmy Alga pięć krótkich dwudrzwiowych MAN-ów NL222. Autobusy mają 10 lat, a pochodzą z firmy Rheinbahn Düsseldorf. Autobusy otrzymały numery z zakresu 255 - 259 (ex odpowiednio 7246, 7248-7251).
Pierwsze z nich zadebiutowały krótko po przyjeździe do Katowic. Wozy z numerami 255 (już przemalowany), 258 i 259 wyjechały 20 października, dwa dni później dołączył do nich przemalowany 257. Ostatnia sztuka, czyli wóz z numerem 256, wyjechała 27 października, niezwłocznie po powrocie z będzińskiej lakierni.

Katowice, ul. Mikołowska, fot. Ł. Matejczyk Wojkowice - Żychcice, ul. SobieskiegoBytom, ul. Jainty
Katowice - Brynów, ul. MikołowskaKatowice, ul. Kochłowicka, fot. Ł. Matejczyk

Wędrujemy dalej na północ regionu i zatrzymujemy się w Świerklańcu. Jeszcze nie wszystkie tegoroczne "używki" wyjechały poza szlaban zajezdni PKM (ostatnim, który wyjechał jest MAN z numerem 0807, na swój debiut oczekują wozy z numerami 0810 i 0819), a na placu pojawiły się kolejne trzy stare autobusy. 22 października o własnych siłach przyjechały do Świerklańca bytomskie neoplany N4014NF o numerach 7904, 7907 i 7909.

fot. M. PerzPiekary Śląskie - Szarlej, ul. Wyszyńskiego

Przejdźmy do pomniejszych przewoźników, którzy też dokonali skromnych zakupów.
Henryk Polak rozpoczął 22 października eksploatację nowego MAZ-a 103. Jasnożółty autobus otrzymał numer 26, taki sam jaki posiadał wypożyczony niedawno od T. Powichrowskiego inny MAZ tego samego typu. Nowy egzemplarz ma nieco zmieniony design, inna jest ściana przednia poniżej linii szyby - m. in. inne reflektory, a także tylna - światła umieszczone w układzie pionowym, zamiast zespolonych lamp umieszczonych poziomo.

Katowice, ul. MickiewiczaKatowice, ul. Mickiewicza

Niestety zakup kolejnego niskopodłogowca nijak ma się do obsługi gwarantowanych kursów niskopodłogowych. Nadal na linii 51 można spotkać pozbawionego niskiej podłogi MAN-a SL223.

Coraz większą popularność zyskują w GOP-ie autobusy volvo z nadwoziem firmy Säffle. Po Transgórze i Omnitechu dwa autobusy typu volvo B10L-60 Säffle 5000 sprowadził do Rudy Śląskiej Henryk Zagozda. Obydwa egzemplarze pochodzą z oddziału Veolii w miejscowości Linköping (Szwecja). Jeden z nich, numer 8 (ex 3335), wyjechał już 15 października na linię 147. Drugi jeszcze stoi w zajezdni. Różni się on nieznacznie od "ósemki" - jest trochę szerszy i nie posiada wyświetlacza po lewej stronie.

Ruda Śląska - Orzegów, ul. Hlonda

Następnego dnia zadebiutował na linii 234 ikarus 280.70E, nr inw. 17, jeden z dwóch przegubowców tego typu zakupionych przez piekarski Transkom od PKM Bytom. Ten egzemplarz posiadał wcześniej numer 7212, drugi, ex 7208 nie jest jeszcze gotowy do drogi.

Zabrze - Poremba, ul. Struzika
Powoli acz konsekwentnie odmładzana jest flota autobusów zgromadzona na Stroszku przez Tadeusza Rzemyka. Kilka dni temu zajezdnię bezpowrotnie opuścił ostatni jelcz M11, oznaczony w tym roku numerem 626 (nr rej. STA 09SV). Godnym następcą "miga" został niedawno zakupiony MAN NL202 pochodzący z Salzburga (ex Autobusbetrieb Marazeck), a sprowadzony do Polski przez firmę Benedykta Nowaka. Na Stroszku nowy pojazd otrzymał barwy zakładowe i numerek 622. Równocześnie przenumerowany został MAN SL202 z tym samym numerem. Teraz posiada numer w spadku po w/w jelczu, czyli 626.

Tarnowskie Góry, ul. Wyszyńskiego
Na koniec przenosimy się do Rybnika i Jastrzębia. Wspominaliśmy już o nowym autobusie w Transgórze Rybnik, który pod koniec września zjawił się w zajezdni na Brzezińskiej. Autosan H7-20.07MB, bo o nim mowa, na "miasto" wyruszył 1 października i zgodnie z przewidywaniami obsługuje zasadniczo nową linię nr 33 z Rybnika do Jankowic Rybnickich. W sobotnie popołudnia oraz w dni robocze wieczorem, czyli w okresach gdy linia 33 nie funkcjonuje, autosana można spotkać także na innych liniach.

Jankowice Rybnickie, ul. Krótka, fot. W. Dziubak
Trochę większe pojazdy zakupił niedawno jastrzębski PKM. Pierwszy raz od rozpadu WPK trafiły do Jastrzębia autobusy przegubowe. Za pośrednictwem firmy Dafa zostały sprowadzone z Mülheim an der Ruhr w Niemczech (Zagłębie Ruhry) dwa przegubowe dwunastoletnie MAN-y NG312. Eksploatowane były z numerami 010 i 011 w przedsiębiorstwie Mülheimer VerkehrsGesellschaft mbH.
Obecnie autobusy są przemalowywane w lakierni PKM. Nie jest jeszcze znany termin ich wyjazdu na linie. Wkrótce dołączy do nich jeszcze jeden używany przegubowy MAN. Zastapią one prawdopodobnie mocno już wyeksploatowane przegubowe ikarusy pamiętające czasy WPK.

fot. A. Ciepluch

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

TramSilesia napisał(a):

Suuper... Kolejna dostawa Mano-, Volvo- Złomów itp... Cieszy tylko ten autosan i te Jamniki :P. A właśnie... Kiedy dotrą Jamniki też dwunastki do PKM Gliwice?

Ten model Volvo cieszy sie coraz większą popularnością? Czy mi sie wydaje czy taki właśnie tylko że przegubowy sie ostatnio 'podjarał' na lini 80? Super xd. Czyli będzie więcej grilowania ;P

28.10 12:56:07

zonk napisał(a):

A ja będę do końca świata pytał PKM K-ce: po co manom te drugie drzwi? :/ Przecież w Anglii się sprawdzają jednodrzwiowe... :/

28.10 13:47:43

mark40 napisał(a):

To te tyskie przeguby tylko na kilka tygodni, nie na stałe?

28.10 14:03:26

martin napisał(a):

Te tyskie "volvo" zdrowe są. Widać że były eksploatowane w cywilizowanym kraju. Niewiadomo jak długo zostaną, tym bardziej że na początku 2009r. ma dotrzeć kolejnych 5 SU 18.

28.10 14:13:22

Mariusz J. napisał(a):

DO AUTORA ARTYKUŁU.

Genewa jest w Szwajcarii więc skoro V7000A, jeździły w Genewie to na pewno nie na Słowacji;).

28.10 14:14:39

david82 napisał(a):

Mariusz J. zanim nastepnym razem cos napiszesz, przeczytaj caly aartykul.

28.10 14:36:49

Jędrula 482 napisał(a):

@TramSilesia - SU12 mają niby pojawić do końca grudnia.

Mam nadzieję że to nie będzie jak z SU18, które jechały do Gliwic prawie rok.

28.10 14:39:45

Jędrula 482 napisał(a):

@Mariusz J. Raczej jeździły na Słowacji bo mają słowackie blachy.

28.10 14:43:02

budda napisał(a):

@Mariusz J.- Najpierw jeździły w Genewie a później trafiły na Słowacje- już rozumiesz? :)

28.10 17:09:18

tyszanin napisał(a):

Testowe Volva w Tychach pojeździły trzy dni i od tego czasu stoją na zajezdni, bo ITD zabrała jednemu dowód rejestracyjny za przeterminowane gaśnice i błędy w formalnościach.
Także nacieszyliśmy się testowcami, nie ma co.

28.10 18:14:08

Ardo napisał(a):

@zonk, cieszmy się, że tam są dwie rzeźnie i ludzie się jakoś mieszczą.

28.10 20:07:12

PKM b napisał(a):

Co wogóle niektórzy jęczą, że PKM Świerklaniec kupił złomy z Bytomia. Chyba są o wiele lepsze niż ikarusy. Na sprzedaż są wystawione 5 ikarusów 415(silnik euro1) za 16tyś i ik412(silnik euro2) za 18 tyś. Może Świerkol skusi się na nie?

28.10 21:50:19

andrzejh69 napisał(a):

No fajnie by było jakby ktos kupił te Ik 415 i Ik 412 bo cena jest niska, no ale ich stan chyba nie jest dobry to chętnych nie ma?

29.10 08:25:25

23 napisał(a):

A co za autobusy będą jeździć na 23 od listopada?

są gdzieś jakieś fotki?

29.10 09:38:36

david82 napisał(a):

Następny co ocenia stan autobusów po lakierze :/

29.10 13:05:18

jacekso napisał(a):

@23: w kwestii linii 23 zapraszam na łamy portalu 2 listopada

29.10 15:54:27

PKM b napisał(a):

@andrzejh69 - pisze że mają dobry i bardzo dobry stan.:)

29.10 19:37:45

andrzejh69 napisał(a):

@dawid82, @PKM B: 18 tys za autobus niskopodłogowy to jak za darmo, jak są w takim dobrym stanie to dlaczego wobec tego nikt ich nie chce kupic? Doszukuje się odpowiedzi w tym temacie, a jak coś wiecie to napiszcie. Chętnie zarówno 412 i 415 zobaczyłbym na ślaskich drogach a nie na złomie.

30.10 07:32:44

23 napisał(a):

@23: w kwestii linii 23 zapraszam na łamy portalu 2 listopada

to przecież po czasie?

jacekso przecież 1 listopada będę je już widział na linii :P

2 listopada to już będzie informacja przeterminowana :(

30.10 07:42:18

Transportowiec napisał(a):

Jaka jest różnica między autobusami MAN:
NL 222 (trzy drzwiowy)
NL 222 (trzy dwudzrzwiowy)
NL 202

*NL 222 (3 drzwiowym) i NL202 miałem okazję już jechać.
**Na pozór to te same autobusy, ale różnica musi być dlatego proszę o odpowiedź.
Wlk. Dzięki.

02.11 23:01:38

memphis napisał(a):

Cyferki po NL (222, 202, itp.) oznaczają moc silnika.

02.11 23:13:54

TramSilesia napisał(a):

Ahhaaa.... a ja myślałem że chodzi o generacje modelu... :)

Na 23 jeździ jakiś koleś z białoniebieskimi autobusami.. wczoraj widziałem strasznie głośnego U12... Kto wie coś na ten temat?
Po za tym jest 3 listopad a informacjii nie widać..

03.11 09:13:26

Transportowiec napisał(a):

Dzięki Memphis czyli mam rozumieć, że nazwy modeli MAN-a oznaczają moc silnika (po za NL/SG/SL/UL* itp.) a ilość dzrwi zależy wyłącznie od wykonania nadwozia, bo w PKM Gliwice jeżdzą MAN-y NL222 i NL223 3 drzwiowe i NL202 2 drzwiowe podwykonawcy Confort Lines.

*Odpowiedz proszę jescze na OSTATNIE pytanie co oznaczają lirery NL/SU/SG itp.?

WLK>Dzięki, pozdrawiam

03.11 13:38:02

memphis napisał(a):

NL - niska podłoga, pojedynczy
NG - niska podłoga, przegubowy
SL - wysoka (średnia właściwie) podłoga, pojedynczy
SG - wysoka podłoga, przegubowy
NU,SU - modele podmiejskie (lokalne)

Ostatnia cyfra w oznaczeniu modelu oznacza generację (0, 2, 3)

Liczba drzwi jest zależna od zamawiającego, nie od oznaczenia typu.

03.11 14:38:03

TramSilesia napisał(a):

Czyli Man NL223 oznacza że jest to krótki autobus niskopodłogowy o mocy 220 KM i jest autobusem 3 generacjii?

03.11 18:49:24

Transportowiec napisał(a):

Dzięki wam wielkie! Ale to naprawdę wielkie!
Pozdrawiam.

07.11 16:13:47


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!