Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Niech strażnicy miejscy robią za kanarów

21.10.2008

Tagi: KZK GOP, prasa, bilety – Dodał: Marek Borys

Tomasz Głogowski,
Gazeta Wyborcza, 21.10.2008 r.


Komunikacyjny Związek Komunalny GOP nie może znaleźć chętnych do sprawdzania biletów w autobusach i tramwajach. Zaproponował więc, by kontrolerów wspomogli... strażnicy miejscy. Funkcjonariusze są wściekli: - Teraz będziemy jeszcze robić za kanarów!


W naszym regionie pracuje ok. 40 kontrolerów zawodowych i drugie tyle społecznych, zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia. To jednak zbyt mało, by skutecznie ścigać gapowiczów. Dlatego KZK GOP postanowił znaleźć dodatkowych.

Wystarczyło mieć wykształcenie średnie, dobry stan zdrowia i orientować się w przepisach dotyczących m.in. ustawy o ochronie danych osobowych. Pensja - ok. 1800 zł brutto na początek. Okazało się jednak, że pierwszy raz od lat są ogromne kłopoty z naborem. - Niestety, zgłosiło się bardzo mało chętnych, a ci, którzy przyszli, nie spełniali naszych oczekiwań - przyznaje Alodia Ostroch, rzeczniczka KZK GOP i dodaje, że problem zaczyna być poważny. - Coraz więcej pasażerów jeździ bez biletów, a my tracimy na tym setki tysięcy złotych rocznie.

Związek skontaktował się z urzędami pracy w naszym regionie. Ale i tu czekało go rozczarowanie. Okazało się, że odkąd rząd zdecydował, że nasza armia przechodzi na zawodowstwo, nie ma już młodych mężczyzn chętnych do odrabiania służby wojskowej. A na nich organizator komunikacji zawsze mógł liczyć.

KZK GOP zaproponował więc, by bilety sprawdzali... strażnicy miejscy ze śląskich i zagłębiowskich miast. Mieliby to robić po godzinach, ale za dodatkowe wynagrodzenie. - Strażnicy mają doświadczenie w pracy z ludźmi. Potrafią we właściwy sposób legitymować i egzekwować prawo. A właśnie z tym, podczas naboru, był największy kłopot, bo zdarzało się, że kandydaci byli albo zbyt agresywni i stanowczy, albo po prostu za spokojni - tłumaczy Ostroch.

Komendy, do których skierowano pismo z propozycją dodatkowej pracy dla strażników miejskich, nie zareagowały tak, jak to sobie wyobrażał KZK. 12 nie odpowiedziało w ogóle, komenda w Gliwicach zdecydowanie odmówiła, a tylko jedna w Siemianowicach Śląskich odpisała, że się zastanawia.

Strażnicy miejscy, z którymi rozmawialiśmy, nie chcą nawet słyszeć o sprawdzaniu biletów. - Nie dość, że zaglądam już do szamb i śmietników, to jeszcze teraz będę robił za kanara? W życiu - mówi jeden z funkcjonariuszy pracujący od trzech lat.

Andrzej Nowak, szef gliwickiej Straży Miejskiej mówi, że przedstawił propozycję KZK GOP na zebraniu i wszyscy funkcjonariusze byli przeciw. Popiera podwładnych. - Byłoby to wbrew naszemu statutowi, gdzie nie ma mowy o sprawdzaniu biletów w komunikacji miejskiej. Mamy dbać o bezpieczeństwo w mieście, a nie rozmieniać się na drobne i sprawdzać, czy ktoś ma bilet, czy nie. Nie mówiąc już o tym, że byłoby to obniżenie prestiżu naszego zawodu - przekonuje komendant.

Dzisiaj sprawą kłopotów z kontrolerami biletów ma zająć się zarząd KZK GOP, czyli prezydenci m.in.: Katowic, Gliwic, Chorzowa, Bytomia Sosnowca i Rudy Śląskiej. Strażnicy miejscy formalnie im podlegają. Czy włodarze miast będą naciskać, by podjęli się dodatkowych obowiązków? - Jestem absolutnie przeciwny temu pomysłowi. Strażnicy miejscy mają tyle obowiązków na głowie, że nie powinni jeszcze bawić się w sprawdzanie biletów. To jakiś absurd - mówi Andrzej Stania, prezydent Rudy Śląskiej.

Póki co, związek komunikacyjny musi chwytać się wszelkich sposobów, by złapać gapowiczów. Na niektórych liniach, m.in. w Sosnowcu, pasażerowie wsiadają do autobusów tylko przednimi drzwiami, a bilety sprawdzają kierowcy. Niebawem podobnie będzie w autobusach katowickiego i gliwickiego PKM-u.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

zenek napisał(a):

A ja znam sytuację, że osoba zainteresowana dzwoni do KZK GOP i mówi, że jest zainteresowana pracą w charakterze kanara na co pracownik KZK uprzejmie informuje, że nie prowadzą naboru ze względu na duże koszty takiej inwestycji. PARANOJA!!!!

21.10 06:52:49

xxl napisał(a):

Kanar społeczny dostaje w kzk 8 zł od mandatu więc kto im przyjdzie za takie pieniądze twarz nadstawiać !!!Niech dadzą prowizje bodajże jak mają w poznaniu kanary to jest ponad 30 zł ale im się to opłaci bo ci latają jak szaleni a i wpływy z biletów wzrastają!!!!

21.10 10:31:55

suchy napisał(a):

A właśnie z tym, podczas naboru, był największy kłopot, bo zdarzało się, że kandydaci byli albo zbyt agresywni i stanowczy, albo po prostu za spokojni - tłumaczy Ostroch.

To w końcu jaki ma być kanar wg założeń KZK? agresywny i stanowczy, ale z drugiej strony także spokojny? niech sie może zdecydują najpierw na profil psychologiczny takiej osoby i ogłoszą jaki ma być, to będzie wiadomo czy sie zgłaszać do pracy czy nie..

a tak wogóle to jest 40 zawodowych i ok 80 społecznych jak twierdzą redaktorzy?? a mnie sie wydawało że gdzieś słyszałem że zawodowych jest około 20 a społecznych sporo ponad setka..to jak to w końcu jest?

21.10 10:44:31

lopezik napisał(a):

KZKGOP niech zmiejszy ceny biletów to wtedy ludzie zaczna je kupowac a ana kanara nie kazdy chce isc

21.10 12:59:23

PKM b napisał(a):

Zaczyna mnie KZK GOP wkurzać. Konduktorów wywalili z wielkim hukiem, a teraz walczą z gapowiczami poprzez wpuszczanie przednimi drzwiami co opóźni kursy o połowe co będzie wiązało się z zwiększeniem ilości kursów i płaceniu za dodatkowe autobusy oraz wielkimi spóżnieniami.Dla mnie najlepszym rozwiązaniem byli konduktorzy (ale ci którzy pracowali, a nie siedzieli na dupie w autobusie). Na pewno były z konduktorów większe zyski bo każdy pasażer musiał kupić bilet, a wypłaty dla nich były by igłom w stogu siana w porównaniem z zyskami z biletów. PKM BYTOM WRÓĆ :-(

21.10 13:29:31

Łukasz napisał(a):

Aż 80-ęciu kanarów. Wow. Nic dziwnego że społeczeństwo jeździ na gapę prawdopodobieństwo trafienia na kontrolę jest żadne. Nawet jeśl zostanie złapany 4 do 5-ci razu w roku to i tak zapłaci mniej niż za bilety. Nieuchronność kary powinna być a wtedy bilety by się same sprzedawały.

21.10 13:59:07

zonk napisał(a):

Niech jeszcze listonosze dołączą do kanarowania. Albo po prostu utwórzmy organizację ludzi od wszystkiego.
Chyba już dostatecznie widać jak /\\/ wymiguje się od wydawania pieniędzy.

21.10 14:40:08

anna napisał(a):

Pani Ostroch mówi o utracie kilkuset tysięcy złotych rocznie. Przecież po takich cięciach linii i likwidacji wielu z nich powinni być na plusie lub co najmniej na 0

21.10 15:29:23

kzk jest do bani napisał(a):

KZK GOP to niech położy sie na plecy i czekają na mannę z nieba a reszta niech robi charytatywnie dla gop-u. Powinni te ople posprzedawać a tych grubasów do kontroli biletów wysłać!!!!i juz mają kasę za auta i na za paliwo.Dziwie sie kierowcą że zgodzili się na taką kaszane.

21.10 15:56:37

Shadow238 napisał(a):

Pogięło ich już w ogóle!!! A może niech pracownicy KZK zaczną sobie jeździć i sprawdzać te bilety, zamiast wymyślać co raz to ciekawsze pomysły...

21.10 17:01:48

Majchrzak Transport - Ruda Śląska napisał(a):

@PKM b : popieram twoje zdanie, w najbliższym czasie wystosuje list do prezydenta miasta Ruda Śląska a żeby przemyślał temat wprowadzenia konduktorów. Też popierałem program pilotażowy PKM Bytom. Praktycznie każdy konduktor ciągle kontrolował pasażerów, po 2 kierowca nie był sam podczas jakiejś awantury w autobusie. Mogli by wprowadzić w końcu tych konduktorów ! Pracownicy KZK GOP zarabiają kokosy i jeszcze im brakuje ... niech odłożą trochę kasy i dadzą konduktorom. Po połowie roku KZK zobaczy co to nazywają się zyski i ściganie gapowiczów !

21.10 18:55:27

Ardo napisał(a):

@kzk jest do bani: ja myślę, że kierowcy nie mieli za dużo do powiedzenia ;/

21.10 19:31:00

KZKGOP1779 napisał(a):

Społecznych jest więcej niż 40. Poza tym straż miejska jest instytucja wyjątkowo bezuzyteczną i akurat jakby się zejli sprawdzaniem biletów, to by sie do czegoś przynajmniej przydali.

21.10 19:36:02

suchy napisał(a):

nawet w TVN dzisiaj był reportażyk w "Faktach" o tym zatrudnianiu straży.. hehe i nawet pan kontroler z plakatów stwierdził że jakby mógł to by chętnie wykonywał inną prace, ale narazie musi robić to co robi..

a przedstawiciel straży powiedział że oni są od pilnowania porządku w mieście a nie sprawdzania biletów..

heh może niech Lodzia, Romek i cała ich biurowa świta ruszą d..y z biura i sami pójdą posprawdzać bilety to sie przekonają jak bardzo szanowany jest zawód kanara..

21.10 20:19:49

Żabek napisał(a):

@KZKGOP: punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Pewno założyli blokade na koło albo mandacik wlepili?
KZK chce się chyba wpisać do Księgi Rekordów Gunessa: najwięcej idiotycznych i debilnych pomysłów w jednostce czasu ;p

21.10 20:36:07

KZKGOP1779 napisał(a):

@żabek: mandaciki to ja wlepiam, to raz. Dwa przedstawiciele instytucji o której mowa nie mają nawet uprawnień do legitymowania obywateli. Jak im ktoś nie chce okazać dokumentów, to go na Policję muszą wywieźć.
@suchy: a oczywiście kontrola biletów nie ma żadnego związku z pilnowaniem tego porządku. A tak poza tym zdaje się, że sam nigdy biletów nikomu nie sprawdzałeś, więc łaskawie nie pouczaj nikogo.

21.10 22:45:59

suchy napisał(a):

@kzkgop - nie panie adamie nie ma związku, przejazd bez biletu jest przejazdem bez biletu i tyle, wykroczeniem nie jest, a za takowe kara straż miejska..brak biletu jedynie zubaża finanse kzkgop, a straż miejska jakbyś nie zwrócił uwagi na nazwę - nie stoi na straży mienia kzk tylko na straży MIASTA, i to w MIEŚCIE ma pilnować porządku a nie w pojazdach kzk latać i spisywać gapoli..co, może jeszcze by ich tak wysłać do pogotowia żeby pomagali w karetkach, do straży pożarnej żeby rozwijali strażakom węże, a może jeszcze zastąpić nimi służby komunalne - bo skoro i tak sie snują po chodnikach miast nic nie robiąc to może by im miotły i szufelki wręczyć żeby przy okazji zamiatali co? ciekawe czemu w innych miastach w polsce nie wpadli na tak durny pomysł.. może dlatego że tam potrafią zmusić pasażerów do częstszego kasowania biletów albo też skutecznego egzekwowania kar i nie maleją im wpływy jak w gopie?

a jak już w kzk tak bardzo maleją te wpływy to może zamiast bezsensownie sie tutaj produkować to polataj częściej z bloczkami na liniach a nie licz że cie inne służby z tego wyręczą..wypiszesz więcej to kzk dostanie więcej kasy

a co do straży - jak ci sie nie podoba lenistwo panów ze SM to idź na młyńską w katowicach albo u siebie na rynek w chorzowie i zwymyślaj ich od nic-nierobiących leni.. albo jak uważasz że są niepotrzebną instytucją to zbierz sobie wśród znajomych 100tys podpisów i wyślij do sejmu z obywatelskim projektem ustawy o zlikwidowaniu SM, napewno wszyscy będą ci wdzięczni za powiększanie rzeszy bezrobotnych w polsce..

22.10 00:00:58

Busciholic napisał(a):

PKM b i Majrzchak Transport RŚ: w pełni popieram reaktywację programu konduktorów w autobusach. Pamiętam do dziś jak w "Gazetce autobusowej" dostępnej bezpłatnie w pojazdach ówczesnego PKM-u Bytom, szefowie spółki przedstawiali czarno na białym tabele, wykresy i wyniki finansowe związane z realizowanym programem. Nigdy nie widziałem, żeby było coś na minusie czy nawet na zerze.
PKM Bytom w ramach własnej działalności ograniczył straty KZK GOP, a przecież nie taka jest rola przewoźników, żeby łatać dziury w kasie Związku.
Likwidacja PKM-u to najlepszy przykład jak o swoje (relatywnie więc i nasze) interesy dba KZK GOP. Banda ekonomicznych nieudaczników!

22.10 16:37:21

Majchrzak Transport - Ruda Śląska napisał(a):

@Busciholic : po pierwsze jak już piszesz, pisz poprawnie "Majchrzak Transport RŚ" a po 2 co do gazetek mam prawie wszystkie wydania, jedynie tam 4 początkowych nie mam. Jeśli ktoś chce zdjęcie lub gazetkę* z rozliczeniami proszę o kontakt pod moim nowym e-mailem ;) *(posiadam ok 25 sztuk gazetek)

22.10 18:44:23

butthead napisał(a):

"Bytomski PKM zbankrutował m.in. dlatego, że był systematycznie okradany", "Na wyposażenie i ubranie 283 pracowników (...) za pośrednictwem Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Katowicach i Powiatowego Urzędu Pracy w Bytomiu - poszło prawie 2,8 mln zł." - to cytaty z Dziennika Zachodniego, w razie gdyby ktoś miał jakieś problemy z ustaleniem faktów. Dostępne w necie. Program był tak długo "opłacalny", dopóki firma dostawała dofinansowanie z urzędu (czyli de facto dokładali się tego podatnicy).

22.10 20:41:17

suchy napisał(a):

@butthead - że co??? serio takie coś napisali? a skąd oni takie wyliczenia wzięli wogóle? "na wyposażenie i ubranie".. a ile to trzeba im było tych ubrań kupować? dziennie nowe czy co? spodnie albo kiecka własne, a od pkm mieli koszule, krawat i sweter.. a wyposażenie z tego co pamiętam to była chyba tylko torba w której trzymali bilety zebrane od pasażerów z wymiany na paragon i pieniądze, no i jeszcze bileterka na ramieniu plus fotel do siedzenia.. ale nawet jakby tą wydaną kase podzielić: 2 800 000 / 283 pracowników = w zaokrągleniu wychodzi na 1 pracownika prawie że 9900zł.. i że niby to ubranie, bileterka i stary fotel do siedzenia tyle kosztowały? ;/

22.10 21:43:01

Buscoholic napisał(a):

@Majchrzak Transport - Ruda Śląska: wybacz literówkę, być może ujemnie wpłynęła ona na Twój wizerunek, ale w żaden sposób nie ujęła wartości treści merytorycznej mojego komentarza.

@butthead: z dwojga złego jako podatnik wolałem się już dokładać do mundurków, foteli i bileterek dla kontrolerów niż pośrednio do budżetu KZK GOP. Teraz do Związku mam dorzucić jeszcze więcej, a efektów mogę już nie dożyć. To już lepiej było patrzeć na pracę tych kontrolerów...

22.10 22:22:12

butthead napisał(a):

Mimo wszystko lepiej, żeby zatrudniono dobrze opłacanych kontrolerów, którzy jeździliby wszędzie, a nie na wybranych liniach. Wszyscy chyba pamiętają, jak to wyglądało za czasów Bytomia - ci co nie planowali mieć biletu wsiadali do innego autobusu i tyle było pożytku z tych konduktorów.
@suchy: Wkleiłem z tego artykułu: http://bytom.naszemiasto.pl...

23.10 16:00:50

suchy napisał(a):

@butthead - no ale ci co nie mieli do czego innego wsiąść to musieli mieć bilet..jak choćby u mnie w rudzie, gdzie było 39, 146, 230 i 255.. i spróbuj wtedy dojechać z rudy na nowy bytom albo halembe.. tylko albo raz na godzine 147 albo wkoło przez całą rude 155.. albo inny przykład 820 z TG - komu by sie chciało bawić w przesiadki z 19 na 830 żeby tylko uniknąć kontroli?

a co do kontrolerów - tzn mam rozumieć że ci obecni dzisiejsi nie jeżdżą wszędzie tylko jak sugerujesz na wybranych liniach?a ja sądziłem że kanarzy mają obowiązek sprawdzania każdej linii a nie że biorą sobie tylko te linie które im pasują..

23.10 17:05:04

butthead napisał(a):

1) No tak, ale tych "rdzennych" rejonów PKM-u było stosunkowo niewiele (SRS, SY). 2) Znając naszych pasażerów jestem przekonany, że niektórym się "chciało" ;) 3) Skrót myślowy - lepiej żeby było więcej kontrolerów, a nie tylko konduktorów. Na mniej obleganych liniach spotkać można tak czy inaczej tylko zawodowych, więc niech ich przynajmniej będzie więcej skoro już się wszyscy na ten biznes konduktorsko-kontrolerski mamy zrzucać.

23.10 18:09:39

martin napisał(a):

Wszystko zależało od konduktora. Jak był zaangażowany to się czepiał nawet meneli. A byli tacy że pół trasy szczególnie wieczorami "przeklachali" u kierowcy.

23.10 19:21:03

KZKGOP1779 napisał(a):

@martin: i dlatego własnie takie eksperymenty nie mają żadnego sensu.

23.10 20:32:54

suchy napisał(a):

a co do artykułu który butthead podlinkował.. tak mi sie przypomniało właśnie że tam była umowa trójstronna kzk-urząd pracy-urząd miasta, a wtedy wiadomo że jest łatwiej robić ewentualne przekręty w stylu takich jak autor sugeruje że zachodziły w pkm bytom.. a gdyby konduktorów zatrudnić poprostu w samym kzk, tak jak teraz kontrolerzy - duży byłby to problem? przekrętów byłoby pewnie mniej bo kasa szłaby z samego kzk a nie z zewnątrz, wpływy by szły tylko do kzk a nie do podziału z przewoźnikami..

23.10 22:17:11

butthead napisał(a):

No i taka nawet przez jakiś czas była opcja, ale że ówczesny prezes _prywatnej_ spółki "PKM Bytom" był w stanie permanentnej wojny z KZK, to niewiele z tego wyszło.

23.10 22:33:21

Gojira napisał(a):

@martin: Tak samo jak byli różni konduktorzy tak samo są różni kontrolerzy...
@KZKGOP1779: oczywiście że miało sens, wystarczyło tylko od czasu do czasu sprawdzić jaki konduktor jak pracuje... A skoro to był taki zły pomysł to dlaczego na przystankach 19 i 820 słyszałem coś takiego:

-Co jedzie?
-820
-To poczekajmy na 19 bo tu są konduktorzy.

Nie dość że było to wygodniejsze dla pasażera to był to świetny straszak na gapowiczów.

25.10 14:56:18

martin napisał(a):

Zgoda Gorija, tak jak mówił Stanisław Anioł z "Alternatywy 4"; program jest słuszny, ale z takimi ludzmi truno go wykonać.

25.10 17:45:38

Misiek90BTM napisał(a):

Ja cały czas jezdze bez biletów jezeli tramwaje beda jezdzic punktualnie wtedy mnie moga sprawdzac;]

25.10 19:57:09

Gojira napisał(a):

@Misiek90BTM - to masz się czym chwalić... jak by wszyscy wyszli z takiego założenia jak ty to nie dość że nie było by z czego remontować komunikacji to upadła by w mgnieniu oka. Skoro Ci tak w niej źle to z niej nie korzystaj, alternatywa - nóżki, rowerek, taksówka (chyba zaoszczędziłeś przez ten czas na komunikacji to Cię już pewnie stać) ewentualnie autostop... Bo Ty nie żerujesz na GOPie a na uczciwych pasażerach którzy płacą za bilety.

26.10 15:17:30


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!