Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Zmiany przewoźników od 1 września i przetarg na linię 23

04.09.2008

Tagi: przetarg, KZK GOP, PKM Świerklaniec, Pawelec, Delta – Dodał: Maciej Makula

1 września 2008 r., to oprócz zmian rozkładów jazdy również zmiany przewoźników na kilku liniach w Piekarach Śląskich. Ogłoszono także przetarg na obsługę linii 23.


W Piekarach Śląskich na pięciu liniach zmienili się przewoźnicy. Jest to efekt postępowań przetargowych jakie prowadzi KZK GOP w związku z wystąpieniem Piekar Śląskich z MZKP.

» Czytaj więcej w artykule "Autobusy w Piekarach Śląskich po przetargach"

Wprawdzie wszystkie postępowania zakończyły się zawiadomieniem o wyborze najkorzystniejszej oferty, ale na większość z nich złożone zostały protesty. Do tej chwili nie zakończyły się postępowania przed Krajową Izbą Odwoławczą dotyczące przetargów na linie 73, 168 i 860. Już we wrześniu natomiast uwzględniono protest na rozstrzygnięcie przetargu dotyczącego linii 114 - pierwotnie zwycięzcą wskazany został Transkom Piekary Śl., jednak PKM Świerklaniec odwołał się od tego i wygrał postępowanie odwoławcze. 2 września KZK GOP ogłosił, że zamówienie uzyskał właśnie PKM Świerklaniec, oferta Transkomu została odrzucona. Nowa umowa z PKM obowiązywać będzie od 1 października.

PKM Świerklaniec utrzymał także w posiadaniu linię 164. Od 1 września jedyna zmiana na linii jest taka, że powinny obsługiwać ją wyłącznie autobusy niskopodłogowe. Zgłoszone zostały pojazdy marki MAN: NL222 nr 0701, 0813 i 0817 oraz NL312 nr 0709.

fot. J. Sobota
Tymczasem już od samego początku obsługi linii na nowych zasadach zaczęły się pojawiać autobusy z wysoką podłogą. Pierwszego dnia zaobserwowano ikarusa, natomiast średniopodłogowego MAN-a spotkać na linii można było codziennie.

fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Komunalny przewoźnik ze Świerklańca wygrał również przetarg na linie 52 i 700. Tym samym z linii tej znika firma Ampex Bytom wraz z podwykonawcą (a za czasów MZKP członkiem konsorcjum) - Przedsiębiorstwem Przewozowym Małgorzatki Trestki z Wojkowic. PKM zgłosił do obsługi dwa jelcze 120MM/2 (nr 0306 i 0307) oraz dwa niskopodłogowce - MAN NL263 nr 0604 i MAN NL202 nr 0603. W nowym rozkładzie jazdy KZK GOP uwzględnił więc, że wozy 52/2 i 700/2 (w dni robocze) oraz 52/1 i 700/1 (w dni wolne) powinny być obsługiwane taborem niskopodłogowym. Jak się okazuje PKM ma jednak własną koncepcję obsługi tych linii i dotychczas codziennie wysyła obie niskie podłogi na linię 52 (na linii 700 jeżdżą jelcze).

fot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota

Tymczasem linie 148 i 185 znalazły nowego "właściciela". Stał się nim Krzysztof Pawelec z Pacanowa. Zgłosił on do obsługi linii same autobusy niskopodłogowe (cztery MAN-y NL202 - nr 17 i 21 oraz 26 i 27), rozkład jazdy obowiązujący od września zakłada właśnie taką wysokość podłogi we wszystkich kursach.

fot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. J. Sobotafot. J. Sobota

Linia 23 to jedna z ważniejszych linii autobusowych w GOP - przebiega przez pięć miast. Dotychczas obsługiwała ją firma Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe "Delta" Andrzej Mastalerz ze Świętochłowic (jeszcze kilka lat temu z siedzibą w Bytomiu). Przewoźnik ten jednak wypowiedział umowę, oficjalnie ze względu na zbyt niską stawkę. Od 1 września jednak nadal obsługuje tę linię - na podstawie umowy zawartej w trybie "z wolnej ręki" na okres 2 miesięcy.

Wcześniejszy przetarg na obsługę tej linii odbył się w 2001 roku. Był to okres kiedy dopuszczalne były inne kryteria oceny ofert niż tylko cena (stawka za wozokilometr). Brano wówczas pod uwagę (przeliczano na punkty) takie parametry taboru jak wiek, wysokość podłogi, odbyte remonty, czy też normę euro spełnianą przez zespół napędowy. Swoje oferty w przetargu zgłosiło sześć firm, które zaproponowały wówczas następujące autobusy:
- Delta Bytom: cztery jelcze PR110M z 1991 (jeden z 1988) roku (późniejsze numery 04, 06, 11 i 12), jelcza M11 z 1988 roku (późniejszy nr 9) i nowego (rocznik 2001) jelcza 120M (późniejszy nr 21), a jako rezerwę jelcza PR110M z 1988 roku (późniejszy nr 05),
- Meteor Jaworzno: trzy nowe (rocznik 2001) solarisy urbino 12, trzy jelcze 120M/3 z 2000 roku (nr 824, 826 i 836) i w rezerwie ikarusa 260.04 z 1985 roku (nr 853),
- Transkom Piekary Śl.: sześć jelczy PR110M - cztery z 1988 i po jednym z 1983 i 1982 roku (numery 10, 11, 16, 21, 24, 27) i w rezerwie również jelcza PR110M z 1984 roku (nr 09),
- PKM Bytom: trzy nowe (rocznik 2001) MAN-y NL222, dwa ikarusy 412 z 1997 roku (nr 7401 i 7402) oraz ikarusa 415 z 1994 roku (nr 7107), a w rezerwie jelcza M11 z 1986 roku,
- Henryk Zagozda Ruda Śl.: dwa jelcze M121M z 1997 roku (późniejsze numery 4 i 019), jelcza 120M/3 z 2001 roku (późniejszy nr 2), jelcza PR110M z 1994 roku (późniejszy nr 024), jelcza L11 z 1989 roku (późniejszy nr 031) oraz ikarusa 263 z 1990 roku (późniejszy nr 023), w rezerwie ikarus 260.43 z 1986 roku (nie doczekał numeru przed kasacją),
- PKM Gliwice: volvo B10BLE z 1999 roku (nr 6), MAN NL222 z 2000 roku (nr 9), ikarus 260.30A z 1997 roku (nr 3) oraz trzy jelcze M11 z 1987/88 roku (nr 2327, 2384 i 2371), a w rezerwie ikarus 260.04 z 1986 roku (nr 3826).

Po przeliczeniu stawek i punktów za tabor zwycięzcą okazała się Delta. Od 1 stycznia 2002 r. firma ta zastąpiła na linii 23 piekarski Transkom, który obsługiwał ją przez wcześniejsze lata (co najmniej od 1996 roku). Od tego czasu do dzisiaj na linii królują różnego rodzaju jelcze M11 i PR110M, w ostatnim czasie uzupełniane przez wiekowe 120M sprowadzane głównie z Włocławka oraz wejherowskie M11.

fot. J. Jackiewiczfot. J. Sobotafot. J. Jackiewicz
fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota


Teraz, od 1 września przewoźnik zobowiązany jest do eksploatacji co najmniej czterech autobusów niskopodłogowych. Do obsługi Delta wypożyczyła od innych firm: Neoplana N4016 nr 356 (Transgór Mysłowice), Volvo B10L-60/Säffle 5000 nr 382 (również Transgór Mysłowice) oraz MAN-a NL202 nr 16 (Irex Sosnowiec). Oprócz nich kursuje własny DAB 15-1200C nr 4, Jelcz 120M/3 nr 21 oraz dwa inne autobusy (powinny to być jelcze 120M).

fot. J. Sobotafot. J. Sobotafot. J. Sobota
fot. P. Wacławekfot. P. Wacławekfot. J. Sobota


Z początkiem sierpnia ogłoszony został również przetarg, który ma wyłonić przewoźnika obsługującego tę linię od 1 listopada 2008 r. (przez okres 36 miesięcy). Wymagane jest posiadanie siedmiu autobusów (rozkład jazdy zakłada bardzo długie postoje w Katowicach, będące pozostałością po czasach gdy występowały korki przed katowickim Rondem). Wszystkie mają być niskopodłogowe, nie starsze niż z 1996 roku, mieć co najmniej 91 miejsc, być wyposażone w zespół napędowy spełniający normę euro 2 i dwoje drzwi.

(fot. J. Sobota, P. Wacławek, J. Jackiewicz)

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Siwy napisał(a):

Transkom może również odwołać się od tej decyzji i zwycięstwo PKMu wcale nie jest jeszcze pewne.

04.09 22:27:45

Maciej-Gliwice napisał(a):

23 - PKM Gliwice do boju!

04.09 23:51:30

butthead napisał(a):

Z tym MAN-em na 164 to jak z tym legendarnym już białym u Polaka na 51 - ładny i MAN, więc może nikt nie zauważy, że nie niski ;)

05.09 00:38:15

jacekso napisał(a):

Sytuacja przypomina PKM Sosnowiec i notoryczne wysyłanie EL202 na "niskie" 79 i 125 :) Po dłuższym czasie zorientowali się chyba i teraz tam U12 jeżdżą.

05.09 00:58:33

budda napisał(a):

Jakikolwiek tabor by się nie pojawił na 23 to jednak ludzie będą się gnietli jak sardynki w puszce.. Dlaczego? Bo z uporem maniaka jeżdżą tam krótkie autobusy, jakby za puszczenie przegubowego groził ciemny loch. Nawet te Many i Neoplany nie dość, że krótkie to jeszcze dwudrzwiowe. Przecież 23 to daleka trasa jakby nie było, porównywalnie z 7 lub 840:|

Pod względem pojemności to samo tyczy się linii 83.. ale to na inną okazję.

05.09 05:15:45

andrzejh69 napisał(a):

i ten brak otwieranych okien...w SIWZ

05.09 08:01:12

KIEROWCA napisał(a):

a z czym transkom się odwoła z tymi wozami co leżą w zawierciu na szrocie śiwy ty sobie poczytaj wcześniejsze artykuły a potem coś pisz

05.09 08:02:48

viator napisał(a):

W artykule pojawił się błąd - w przetargu na 148 i 185 były wymagane autobusy niskopodłogowe.

05.09 08:39:54

KUBER napisał(a):

Budda, od czasu kursowania 870, 7 i 23 nie są aż tak drastycznie przepełnione. Krótki wóz starczy moim zdaniem, ale faktycznie, szkoda, że tylko dwoje drzwi.

05.09 09:04:35

pasażer 23 napisał(a):

23 - PKM Gliwice pewno nawet nie startnie :-(
bo Szary nie lubi wlajzowania I drzwiami a we siwzie taki je wymóg :-(

Poza tym hakynkrojce powinni zmienić rozkład bo 23 nie wyrobio i prawie pokrywo się czasowo z 7 i zwiększyć częstotliwość

05.09 09:28:39

martinez napisał(a):

Nareszcie bedzie jaks zmiana na 23 bo to co tam teraz jezdzi to bardziej przypomina jezdzace trumny niz autobusy

05.09 11:22:36

MANIEK napisał(a):

To może anulują wchodzenie w pierwszymi drzwiami ludzie wszystko pokazują nawet karty wędkarskie i wchodzą bez problemu do takiej lini 23 więc PKM GLIWICE do boju jest dużo wozokilometrów na tej linii

05.09 11:37:33

kojot napisał(a):

Kaj tam anulują. W projekcie załączonej umowy do SIWZ stoi jak byk nt kontroli biletów. Kilometrów dużo ale postojów jeszcze więcej :).

05.09 12:14:48

david82 napisał(a):

PKM Bytom nigdy nie posiadała MAN-ów NL222, jeno SL223. Proszę poprawić.

05.09 12:55:45

andrzejh69 napisał(a):

Ile całodzienna brygada ma na tej linii km? W latach 80-tych linia E-1 miała ich jakies 600-700km, obieg jednego wozu trwał 80 minut(Katowice-Tychy-Katowice ok 50 km), jeździły 4 całodzienne brygady po ok 16 godzin(3*IK260:#4049,4220,3894; 1*IK280#547)

05.09 13:16:01

wikibus.org andrzej napisał(a):

A myślałem że na Euro 2012 dojadę MIGiem. No cholercia. Przetarg z 2001 - porażka. Wymaganie 12 letnich autobusów dziś - żenada.

05.09 13:39:46

Ukd napisał(a):

Ja nie lubię jak Świerklaniec wygrywa przetargi. Bo zamiast MANów na 164 jeżdżą Ikarusy. Pawelec to chociaż posyła to co zgłosił.

05.09 16:38:36

MT-RS napisał(a):

Ja tam bym wolał PKM Bytom ;P niech w końcu wystartują ... Życzę dużo powodzenia ;] A tak nawiasem Katowicki Jelcz #123 został przemalowany w barwy zakładowe. Również została ściągnięta reklama.

05.09 20:33:32

dexiu89 napisał(a):

gdyby linie 23 przejelo PKM gliwice to jazda bylaby o tyle przyjemniejsza gdyz w tamtej zajezdni jest fajny tabor. nawet ikarusy 280 sa w miare dobrze zadbane. PKM GLIWICE bierzcie linie 23

05.09 20:39:50

Szymon0519 napisał(a):

#david82 przeczytaj dokładnie, pisze, że trzy fabrycznie nowe autobusy !!!

05.09 21:01:44

Szymon0519 napisał(a):

Przepraszam za pomyłke, tylko nowe bez fabryczne !

05.09 21:05:26

david82 napisał(a):

Szymon0519? A co to ma do rzeczy? Powtarzam, że PKM Bytom nigdy nie posiadał MANów NL222, tylko MAN-y SL223.

05.09 22:10:46

podlesianin napisał(a):

A mnie KZK GOP zawiódł bo liczyłem że sobie pojeżdżę pojazdami typu SAM a tu nici z tego.

05.09 22:22:22

memphis napisał(a):

@david82: PKM Bytom mógł wtedy zgłosić w ofercie autobusy, których nie posiadał na placu (a jedynie obiecywał, że jak wygra to będzie mieć). Delta też wtedy swojej 120-tki nie miała jeszcze.

05.09 23:00:32

ziomek napisał(a):

@podlesianin: Perfect Timing :P Ja też bym sobie pojeździł jakimś ikarusem z 2008 lub 2009 roku. Swoją drogą jak PKM Gliwice chce wysyłać takie pojazdy to chyba najwyższy czas, aby ten wypadek komunikacyjny (pod wzgl. taboru) zaorać na amen.

06.09 06:49:34

david82 napisał(a):

memphis - ale na bank nie zgłosił, bo nigdy tego nie robił.

06.09 13:17:16

jacekso napisał(a):

Rozumiem, że śledziłeś wszystkie ówczesne przetargi i wiesz co za każdym razem PKM Bytom zgłaszał?

06.09 14:43:03

ik 280 napisał(a):

Tak wszyscy kochacie te wasze pie...ne niskopodłogowce, a można w nich dostać wścieklizny po paru minutach jazdy. Człowiek wychodzi z nich ugotowany jak kurczak.

06.09 15:38:10

butthead napisał(a):

Należy wymagać "pie...nych" niskopodłogowców z oknami, to jest oczywiste...

06.09 15:56:47

YoMaHa napisał(a):

@butthead: Skoro takie oczywiste, to czemu się tego nie stosuje? MSPANC, sorry...

06.09 16:15:01

butthead napisał(a):

Bo my mamy najlepszą komunikację i 23 gminy ;)

06.09 17:22:02

tom napisał(a):

MZK Tychy w przetargach wymaga minimum 4 otwieranych okien w każdym autobusie lub klimatyzacji. Nawet Transgór (jako podwykonawca PKM Tychy) musiał się podporządkować i wstawił do swoich wozów odsuwane okna. Wystarczy zamieścić odpowiedni zapis w SIWZ, nie wiem czemu rzecznik KZK GOP twierdziła w jakimś wywiadzie prasowym, że to nie takie łatwe i nie mogą tego zrobić.

06.09 19:18:55

adam86 napisał(a):

@tom: bo alodia za kazdym razem z wiadomym sobie wdziękiem musi usprawiedliwiac lenistwo KZK. Taka funkcja rzecznika.

06.09 22:34:53

palacz10 napisał(a):

A ja mam takie pytanie. Wie ktoś czemu w niedziele jeżdżą na linii 81 Ikarusy? W rozkładzie jazdy wyraźnie jest zaznaczone że w dni wolne mają jechać autobusy niskopodłogowe.

07.09 11:45:52

junior017 napisał(a):

Ikary jeżdza z powodu meczu pucharu eksraklasye w zabrzu

07.09 16:03:51

luk459 napisał(a):

Ja nic nie słyszałem żeby dzisiaj był jakiś mecz w Zabrzu

07.09 20:03:22

junior017 napisał(a):

no to może żle słuchałeś bo był i to z tego powodu ikary śmigały na 81.Szkoda by było gdyby kibice zdemolowali jakiegoś solara

07.09 20:13:33

ice napisał(a):

to juz standart ze na 81 jeżdza Ikary podczas meczow górnika czy to liga czy puchar jak graja w zabrzu

07.09 22:07:22

luk459 napisał(a):

Jako, że nie cierpię solarisów szczerze mówiąc nie byłoby mi żadnego z nich szkoda (no co innego gdy mówimy o manach - tych rzeczywiście byłoby szkoda). To już bardziej szkoda mi tych ikarów niż jakiś tam salarisów, które się wiecznie psują i spóźniają

07.09 22:15:24

Mikey napisał(a):

@Ukd: a kiedy to na 164 jeżdżą Ikarusy??? Jeżeli po 1 września, to jeden dozwolony rozkładem- oidw na 164/4, który się włącza na szczyt ijest to pokazane w rozkładzie jazdy (chyba v^ zdecydowali, że jednak nie 4, a tylko 3 całodniowe 164 muszą być niskie).
Sprawa MANa #0812 to inna bajka - ktoś chyba zapomniał, że to EL, a nie NL, przydzielając go do stałej obsługi 164 w miejsce Ikara #0205... ale z tego, że PKM Św. dalej ma choć część linii to akurat jestem zadowolony, nigdy złego słowa o ich obsłudze nie powiedziałem i, poza pojedynczymi przypadkami, nie mam póki co takiego zamiaru.

08.09 00:51:48

kysó napisał(a):

@luk459: jakoś jeszcze mi się nie zdarzyło, żeby się solaris zepsuł - nie wiem skąd wytrzasnąłeś to, że się wiecznie psują. Na pewno rzadziej niż ikarusy

08.09 07:38:16

memphis napisał(a):

@Mikey: wszystkie cztery mają być niskie.

08.09 08:44:54

Ukd napisał(a):

Posyła ikary i m11. A znając życie to na 114 też ikary będą śmigać...

08.09 09:16:12

A&R napisał(a):

adam86 napisał(a):
@tom: bo alodia za kazdym razem z wiadomym sobie wdziękiem musi usprawiedliwiac lenistwo KZK. Taka funkcja rzecznika.
I jaka jeszcze??????????? Kto zorientowany ten wie
A&R

08.09 11:54:33

luk459 napisał(a):

@kysó: przykłady tuż po wprowadzeniu do ruchu nowych slarisów przez PKM Gliwice w lutym 2008 r na linii 840 i kilka dni później 870 solarisy dowiózły z Placu Piastów pasażerów tylko pod zajezdnię bo im się zepsuło coś w hamulcach i nie mogły dalej jechać drugi przykład solarisowi z meteoru wypadły drzwi, trzeci przykład solaris z PKM Gliwice "zdechł" zimą pod górę no i pasażerowie musieli się przesiąść do ikarusa, który podjechał bez żadnych problemów no i jeszcze wiele innych przypadków

08.09 15:40:11

adam86 napisał(a):

@luk459: zepsuł Ci Shift i kropka? A tak poza tym to polecam wizytę u pewnego specjalisty...

09.09 20:18:10

car napisał(a):

@luk459: No dobrze wypisałeś trzy przypadki i co z tego jak w ogólnym rozrzchunku i tak solarisy są lepsze. Mam Ci teraz wymienic ila ja razy wysiadałem z zepsutego ikara? Zastanów się jakie brednie wypisujesz.

10.09 09:25:51

ik 280 napisał(a):

luk459, uważaj, bo tutaj trzeba kochać i szanować gliwickie solarium Urbana.

13.09 11:08:11

ktoś napisał(a):

no i gdzie ci nowi przewoźnicy w Piekarach??;/ znowu jak nie miał kto jechać to GOP szybko do PKM Świerklaniec........ ehhh te przetargi są bez sensu

16.09 20:27:28

23 napisał(a):

No i KTO ten przetarg na 23 wygrał?

18.09 07:43:42

Maciej-Gliwice napisał(a):

@23: oczywiście nie pkm-y tylko prywaciarze (konsorcjum Kłosok + Aska)... PKM Gliwice był na trzecim, a PKM Katowice na czwartym miejscu. Na drugim - Henzago. Jeżeli nic się nie zmieni w kzk to za 2-3 lata autobusy z PRZEDSIĘBIORSTW KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ w ogóle przestaną jeździć po Śląsku. Przetarg - przetargiem, ale firmy, które ISTNIEJĄ WYŁĄCZNIE PO TO, ABY REALIZOWAĆ MIEJSKIE PRZEWOZY powinny mieć pierwszeństwo!

29.09 09:06:06

luka459 napisał(a):

@Maciej-Gliwice; no racja że PKM-y istnieją wyłącznie po to, aby realizować miejskie przewozy, no ale pierwszeństwo to z jakiej racji? Wygrywa najtańsza oferta, więc skoro nie umieją zaproponować stawki odpowiednio niskiej żeby wygrać przetarg to wcale się nie zdziwię jeżeli za 3-4 lata będą jeździć tylko prywaciarze. ale to będzie tylko na własne życzenie PKM-ów.

29.09 15:26:58

KZKGOP1779 napisał(a):

@maciej gliwice: ROTFL. Jak PKMy padną to będzie normalnie wreszcie.

29.09 17:27:14

Maciej-Gliwice napisał(a):

Panowie... PKM-y mają do utrzymania własne myjnie, warsztaty, pracowników technicznych, i podatki do zapłacenia za ogromne powierzchnie zajezdni. Nie mogą dawać tak niskich stawek jak prywaciarze, których opłaty inne niż za paliwo i wynagrodzenie kierowców praktycznie nie istnieją. A i to płacenie kierowcom też jest tańsze, bo najczęściej nie opłacają zus-u, tylko umowę-zlecenie... A jeszcze inna rzecz: stawki za wkm na Śląsku... są śmieszne w porównaniu do tych z dużych miast naszego kraju! Zawsze staram się patrzeć na wszystko obiektywnie - i tutaj jednak coś nie gra.

30.09 09:34:03

23 napisał(a):

A co to jest za firma ta Aska?
A ten Kłosek to pisze że tylko mikrobusami jeździ?

02.10 10:04:08

dexiu89 napisał(a):

czyli na 23 beda jezdzic minibusy??? to ja do zabrza bede chodzic pieszo z finskich domkow albo przez pole do konczyc na 111

15.10 13:03:05

Asia TG napisał(a):

Luk459 i Ik 280 - przynajmniej dwie normalne osoby, wy chyba jako jedni z nielicznych rozumiecie że Ikarusy to najlepsze autobusy jakie mogły kiedykolwiek istnieć i odpowiedni dla polskich warunków jeśli chodzi o komunikację miejską. Tylko że ty Luk lubisz te many - puszki to mie dziwi, ale chwała ci za to że wolisz żeby kibice zdemolowali solarisa zamiast Ikarusa czy Jelcza, tak samo myślę. A co do reszty to zachwycacie się tymi niskopodłogowcami jakbyście wszyscy byli kalecy albo starzy i ciężko by wam było nogi podnosić. A Solarisy się psują na potęgę, mam znajomych mechaników i kierowców to wiem z dobrego źródła. Świerklańcowi nawet dość często. A PKM - y to by mogły wreszcie zacząć kupować nowe Ikarusy ze Węgier, tam dalej wytwarzają 280 i 260 i to napędzane gazem ziemnym. No i polskiego Jelcza a nie zasilać konta szwabom za ich stare zgraciałe many i duńczykom za daby. I żabojadom za Heuliezy itp , itd

28.03 22:34:26


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!