Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

KZK GOP prześwietli Tramwaje Śląskie

05.10.2006

Tagi: Tramwaje Śląskie, wypadek, KZK GOP, prasa – Dodał: Jakub Jackiewicz

Tomasz Głogowski
Gazeta Wyborcza, 04.10.2006


Komunikacyjny Związek Komunalny GOP chce powołać specjalną komisję, która zbada bezpieczeństwo w śląskich tramwajach. Chodzi o ostatnie wypadki, w których rannych zostało 17 osób.


To był czarny wtorek na śląskich torach: 26 września wykoleiły się dwa tramwaje. Najpierw w Bytomiu przewrócił się tramwaj techniczny, a motorniczy i dwóch pracowników zostało rannych. Po południu w Rudzie Śląskiej czołowo zderzyły się ze sobą dwa tramwaje linii 18. Kolejnych 14 osób odniosło obrażenia.

KZK GOP, który zleca Tramwajom Śląskim kursowanie po śląskich torach, twierdzi, że te dwa groźne wypadki przelały czarę goryczy. Chce powołać specjalną komisję, która zbada bezpieczeństwo w tramwajach. Raport ma być gotowy w ciągu kilku tygodni. - Niby wszyscy wiemy, że po torach jeżdżą stare maszyny, ale ich rzeczywisty stan techniczny pozostaje zagadką. Praktycznie co miesiąc dochodzi do wypadków, w których ranni zostają ludzie. Mamy obowiązek zadbać o bezpieczeństwo pasażerów i dowiedzieć się, jaki jest naprawdę stan taboru - mówi Alodia Ostroch, rzeczniczka KZK GOP.

Związek chce znaleźć niezależnych ekspertów, którzy nie będą w żaden sposób związani z Tramwajami Śląskimi. Już zwrócono się do specjalistów z Częstochowy, trwają też rozmowy z pracownikami firm z Krakowa i Warszawy. Być może związek zwróci się o pomoc do specjalistów z PKP. - Eksperci z zewnątrz zagwarantują nam, że raport będzie obiektywny - przekonuje Ostroch.

Janusz Sikora, zastępca przewodniczącego Regionalnej Sekcji Komunikacji Miejskiej "Solidarności" i zarazem pracownik zajezdni w Zawodziu, przekonuje, że komisja to zły pomysł i strata pieniędzy. - Niektóre tramwaje rzeczywiście mają ponad 30 lat, ale każdy z nich - podobnie jak samochód - przechodzi badania techniczne. Wyjeżdża w trasę, dopiero jak zostanie dopuszczony do ruchu. Badania techniczne przeprowadza niezależna firma z Warszawy - przekonuje Sikora i dodaje, że wypadki to nie zawsze wina sprzętu, ale i ludzi.

Motorniczowie, z którymi rozmawialiśmy, patrzą na sprawę inaczej. - Jeździmy gruchotami: tak trzęsie, że bolą nas d... i głowy. Ale każdy boi się cokolwiek powiedzieć. W firmie jest teraz prawdziwa rzeźnia: zwolnienia albo wysyłanie na emerytury - mówi motorniczy z długoletnim stażem.

- 30-letni maluch też przejdzie badania techniczne, ale jak wyjedzie ze stacji, to rozsypie się na drodze. Większość tramwajów jeździ tylko dlatego, że łatają je koledzy z warsztatów - dodaje jego kolega.

Tramwaje Śląskie przekonują, że przygotowały już własny program restrukturyzacji. Chcą uzyskać z Agencji Rozwoju Przemysłu pomoc publiczną w wysokości 45 mln. W ciągu pięciu lat firma chce wyremontować 90 tramwajów, czyli ok. 25 proc. całego taboru. Od 2007 roku ma zacząć się remont torów.

Prawdopodobnie jeszcze w tym roku właścicielem Tramwajów Śląskich zostanie KZK GOP. Później akcje firmy mają być przekazane 12 śląskim gminom, w których jeżdżą tramwaje. - Raport pomoże nam też ustalić listę najpilniejszych inwestycji. Tak by gminy, które przejmą firmę, wiedziały, na co muszą wydać pieniądze w pierwszej kolejności - przekonuje Ostroch.

Źródło:
http://miasta.gazeta.pl/katowice/1,35019,3664204.html

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

105N2K/2000 napisał(a):

Musi się coś wydarzyć aby coś ruszyło. To są polskie realiai nic dodać i ująć

05.10 14:24:23

YoMaHa napisał(a):

Hehe, bardzo mi się podoba pomysł powołania "niezależnej" komisji przez (dez)ów. Ciekawe tylko, czy podobnie jak w przypadku raportu o specsłużbach będzie wyniki prac komisji ds. wypadków tramwajowych będą tajne, a wyniki (dez)owie będą sączyć opinii publicznej tak, jak w danej chwili będzie wygodnie. Ale mniejsza o to, widać doskonale, jak stado sępów szarpie dogorywującą padlinę, ta komisja jest niczym innym jak kolejnym puzzlem w kazetkowskiej antytramwajowej układance. To przemyślana, w pełni świadoma perfidia, choć rzeczywiście w pewnym sensie wygodne narzędzie ochrony tyłka w razie jakiejś wsypy. A gdyby los przypadkiem spłatał figla (co lubi czynić) i poważniejszy wypadek zdarzył się w trakcji gumokołowej, to przecież pani Lodzia w kwiecisty sposób wyjaśni, że w planach tuż-tuż były podobne działania w stosunku do autobusów. Będzie redaktorom perorować, jakie to doskonałe efekty przyniosła akcja kontroli tramwajów (no, Wiara, obstawiajcie, jaki procent sieci pójdzie pod nóż i jaki procent taboru na żyletki?), jakie niebezpieczeństwa udało się wyeliminować tnąc tramwaje. Obstawiam też, że jeśli chodzi o "ochronę tyłków" to jest też inny aspekt - w związku z nadchodzącą nieuchronnie komunalizacją i jednak w związku z tym pewnymi zmianami w podejściu do tramwajów władze (dez)ów chcą dokopać elektrycznym ile wlezie póki jeszcze mogą. Groteską jest świergot pani Lodzi, że niezależni eksperci mają być gwarancją rzetelności raportu. Skoro efekt pracy jest przez kogoś wynagradzany, to raczej efekt pracy powinien być zbieżny z oczekiwaniami tego, kto płaci - może się mylę? ;-) Cóż, pogratulować skuteczności w prowadzeniu polityki. Co prawda jej cele nie są zbieżne z moimi oczekiwaniami, ale co skuteczności - mistrzostwo świata! Jeszcze tylko oczekuję, żeby do komisji powołani zostali różni przedstawiciele firm autobusowych, oj mieliby piękne narzędzie do eliminowania konkurenta. Doświadczenie w tym zakresie na pewno mają...

05.10 17:57:07

Pasażer napisał(a):

Jakiego konkurenta ? Ciebie chyba tez glowa boli.

05.10 21:00:14

YoMaHa napisał(a):

Nie da się ukryć, że wszyscy operatorzy konkurują o wspólne koryto, jakim jest budżet KZK GOP. Zatem jeśli udałoby się wyciąć pół sieci tramwajowej i posłać na żyletki dwie trzecie taboru, to byłoby to bardzo mile widziane przez różnych heńków, którzy tylko czekają na granicy z kolejnymi MANami etc. Natomiast unijna kasa w tym czasie zasili tramwaje w Krakowie czy Wrocławiu - krzyżyk na drogę ;-)

05.10 22:19:24

Piotrek napisał(a):

W wtorek (10.10) jechałem około 6 rano tramwajem lini 19 ze Stroszka w kierunku Centrum Bytomia. Smród hamulców w tramwajach które to prawie tradycja w tramwajach które bezpośrednio z zajezdni rozpoczynają trasę. Tak było i tym razem. Śmierdziało (stałych pasażerów już to nie rusza) i pewnie by się nic nie stało takiego gdyby nie zaczęło się już wyraźnie kopcić spod podłogi, coraz bardziej i brardziej. Na przystanku przy kopalni powstańców wychodzący pasażer zwrócił uwagę, że coś się pali. I faktycznie - na przednim wózku między kołami był taki mały płomyczek. Przy użyciu gaśnicy został ugaszony (przy bardzo dużym zakopceniu) Tramwaj pojechał o własnych siłach dalej pusty i po "przeskoczeniu" na przeciwny tor został doczepiony do innego składu i ściągnięty do zajezdni. Tak po około 7-8 minutach od wyruszenia na linię tramwaj zakończył swoją "dniówkę"

07.10 17:48:33

Piotrek napisał(a):

mała poprawka do tekstu powyżej - to było 3.10. sorki :)

08.10 20:36:11


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!