Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Tabor tramwajowy od 2007 roku - cz. 2 (remonty)

17.03.2008

Tagi: inwestycje, tabor, Tramwaje Śląskie – Dodał: Jakub Jackiewicz

Po kilkuletniej przerwie Tramwaje Śląskie S.A. wznowiły przeprowadzanie remontów kapitalnych wagonów tramwajowych. Prowadzono także drobniejsze prace przy innych wagonach.


Pierwszy raz od wielu lat przeprowadzono remonty kapitalne. Siedem wagonów 105Na wysłano do modernizacji do zewnętrznych przedsiębiorstw, wyłonionych w przetargu:
- do Modertrans Poznań: 535 z Będzina i 788 z Gliwic



- do MPK Łódź: 737 i 759 z Będzina, 777 i 779 ze Stroszka oraz 782 z Zawodzia




W obydwu przypadkach remont przyprowadzono z podmianą pudła wagonu - zakłady remontowe wykorzystują bowiem w pełnym obiegu pudła różnych wagonów, pochodzących albo z macierzystych przedsiębiorstw albo innych, które również tam były remontowane. Tak więc wróciły do nas nieco inne wagony, pudła jednak poddane zostały gruntownej odbudowie (regeneracji), więc praktycznie nie ma to większego znaczenia. Oba zakłady remontowe zastosowały nowe ściany czołowe i tylne (zgodnie ze specyfikacją przetargu nowy design był dodatkowo premiowany) - każdy z nich wykorzystał jednak inny ich wygląd. Łódzkie znane już były z wcześniej remontowanych wagonów (jeżdżących w Łodzi i Gdańsku), natomiast poznański design jest nowy, zakład ochrzcił go nazwą "Moderus Alfa". Ściany te budowane są z tworzyw sztucznych i poza wizualną zmianą (czyli efektem marketingowym wobec pasażerów) zwiększają bezpieczeństwo - ściana taka bowiem znacznie łagodzi skutki zderzeń rozsypując się w drobny mak i amortyzując siłę uderzenia. Skutkiem tego jest jednak konieczność kosztownej wymiany całej ściany po takim zdarzeniu. Z zewnątrz do zmian należy zaliczyć jeszcze instalację pantografu połówkowego OTK-2, zmodernizowane wózki oraz nowe, podgrzewane lusterka.

Wewnątrz wagonów w przedziale pasażerskim zastosowano tapicerowane siedzenia (Modertrans: Ster, MPK Łódź: Astromal) mocowane do ścian bocznych, ogrzewanie nawiewowe (termowentylatory), wykładzinę antypoślizgową i nowy typ oświetlenia. Drzwi otrzymały ciche napędy typu IFE/IGE z funkcją autorewersu (zabezpieczenie przed przytrzaśnięciem pasażera). W kabinie motorniczego zamontowano nowy pulpit (w obu typach modernizacji - inny) i dodatkowo w modernizacjach łódzkich - klimatyzację. Zastosowano oczywiście tylny pulpit manewrowy.

Najważniejszym elementem modernizacji wykonanych w MPK Łódź jest zmiana układu elektrycznego na tyrystorowy GTO prądu stałego (impulsowy układ regulacji rozruchu i hamowania z możliwością hamowania rekuperacyjnego). Praktycznie jest prawie identyczna aparatura do tej stosowanej w wagonach zmodernizowanych w Chorzowie i Będzinie w latach 2000-2001. Wagony remontowane w Modertransie nadal posiadają klasyczny układ elektryczny z rozrusznikiem GBT. Pozostałe elementy układu napędowego i elektrycznego zostały zmodernizowane lub ulepszone, zastosowano oczywiście przetwornice statyczne. Zainstalowano również nowe przekształtniki 40/26V o zwiększonej mocy. Dość istotną zmianą w porównaniu z klasycznymi wagonami 105Na, zastosowaną w modernizacji łódzkiej jest wykorzystanie ręcznego zadajnika jazdy (joysticka) w miejsce tradycyjnych pedałów.

Wagony remontowane w Łodzi wyposażono w wyświetlacze diodowe. Zamontowano jednak stare autokomputery i kasowniki, skutkiem czego nie działają w nich zapowiedzi głosowe i wewnętrzne wyświetlacze. Tymczasem w wagonach remontowanych w Poznaniu w ogóle nie zdecydowano się na instalację wyświetlaczy, wagony wyposażono w zwykłe kasety na tradycyjne tablice.

Wszystkie wagony pomalowano na kremowo-czerwono. Jednak zarówno odcienie, jak i sposób malowania różnią się. W szczególności dotyczy to ścian przednich i tylnych. O ile w wersji łódzkiej, z uwagi na szary element stylistyczny (światła przednie) przyjęty wzór można uznać za prawidłowy, o tyle dziwi sposób pomalowania wagonów z Modertransu - ściana czołowa jest cała czerwona aż do dachu (również w linii okien, gdzie powinien być kolor kremowy), za to na kremowo pomalowano osłonę na sprzęg (gdzie dla odmiany powinien być kolor czerwony - tak jak na całej reszcie pudła na tej wysokości). Zastosowano inne niż stosowane w Tramwajach Śląskich konstrukcje bocznych listw ozdobnych, które powinny być kremowe, a są srebrne. Dość oryginalnie, choć niezbyt estetycznie, rozwiązano kwestię oznakowania firmowego i taborowego. Wagony z Modertransu otrzymały w czasie remontu cyfry kroju poznańskiego i tak już je pozostawiono, dorzucając logo firmy przyklejone nad przednią szybą (w miejscu, gdzie powinno się ono znaleźć jest znak firmowy Modertransu). Tymczasem w wagonach z Łodzi częściowo (w Będzinie i Zawodziu) wykorzystano cyfry przyklejone przez tamtejszy zakład, przenosząc je na przednią szybę (za wycieraczkę). Na Stroszku przyklejono tak samo numery, jednak w wersji z mniejszymi cyferkami i żółtym podkładem. W powstałym w ten sposób miejscu na środku ściany czołowej/tylnej, zamieszczono logo spółki.

Te drobne niedociągnięcia nie zmieniają jednak faktu, że jest to największa seria remontowa od ponad 10 lat i niewątpliwie jest to dobry krok w przód, aby zapewnić pasażerom choć odrobinę lepszą podróż zmodernizowanymi wagonami. Otrzymały one zresztą stałe przydziały: wagon 535 obsługuje poc. 212, wagon 737 - poc. 214, 759 - poc. 1507, 777 i 779 - poc. 193 i 3110, 782 - poc. 134, a 788 - poc. 18.

Słów kilka o oznaczeniach. Zakłady remontowe, a także przedsiębiorstwa komunikacyjne w całym kraju stosują od lat wiele różnych oznaczeń w przypadku zmodernizowanych wagonów tramwajowych. Nie ma żadnych wytycznych regulujących tę kwestię. Na tabliczkach umieszczanych w wagonach tyrystorowych eksploatowanych przez Tramwaje Śląskie (zarówno tych z 2007 roku, jak i tych wcześniejszych) występuje kilka różnych oznaczeń: 105N-2K, 105N-2K/MK, 105Nm2K, 105Na/2K, 105Na/105N2k i 105Na/105 2K. W 2000 roku środowisko miłośników zaczęło używać nieco odmiennych oznaczeń: 105N/MH i 105N/MB wzorowanych na stosowanych w innych miastach (i pokazujących miejsce wykonania modernizacji). Z uwagi na to, żeby nie wprowadzać dodatkowego zamieszania i stosować jak najmniejszą liczbę oznaczeń, w miarę możliwości spójnych z tymi formalnie zapisanymi w dokumentacji przedsiębiorstw uznano jednak obecnie, że najwłaściwszym będzie stosowanie oznaczenia 105N-2K. Ten motyw pojawia się najczęściej na tabliczkach i w dokumentach (ewentualne różnice i dopiski należy traktować jako fantazję projektującego tabliczkę). Oryginalne wagony wychodzące fabrycznie z Konstalu i posiadające układ elektryczny oparty na tyrystorach GTO mają oznaczenie 105N2k (kursują w Warszawie), jednak charakteryzują się dodatkowo trzydrzwiowym pudłem. Stąd różnica w zapisie (myślnik i wielka litera K) mają uzasadnienie, aby to odróżnić. Wagony modernizowane w Poznaniu pozostają nadal wagonami 105Na - układ elektryczny nie uległ zmianie. Nazwa Moderus Alfa HF05 to nazwa handlowa stosowana przez firmę Modertrans.

Poza remontami zlecanym na zewnątrz zdecydowano się także o wykonaniu jednego remontu kapitalnego własnymi siłami. Zakład Usługowo-Remontowy w Chorzowie Batorym (dawny ZUTiKT-2) wziął na warsztat wagon 105Na 791 z zajezdni Stroszek. Zakres remontu jest w zasadzie podobny do opisanego wyżej - ściany czołowa i tylna pozostały jednak standardowe, podobnie jak układ elektryczny i oznakowanie (zwykłe tablice).


Swoje pięć minut w kronikach w 2007 roku miały wagony 105NT. Dwa takie wagony od 1989 roku były bowiem w posiadaniu zajezdni Będzin. Jakoś jeździły, choć z biegiem czasu coraz rzadziej (i najczęściej maksymalnie jeden na raz). Powodem było trudne serwisowanie eksperymentalnej aparatury tyrystorowej zaprojektowanej przez Akademię Górniczo-Hutniczą w Krakowie. Wagon 790 od 2003 roku stał odstawiony. Tymczasem w lipcu 2004 roku wagon 739 (zmodernizowany w 2000 roku) uległ poważnej awarii (uszkodzenie czopa skrętu) co skutkowało jego kasacją. Aby nie zmarnowała się cenna aparatura tyrystorowa (jednak nowsza niż ta stosowana w 105NT, bo identyczna z tą instalowaną fabrycznie w wagonach 105N2k) zdecydowano o przeniesieniu jej do wagonu 790. Miało to kilka zalet: aparatura dalej mogła być używana, a wagon 790 mógł wreszcie wyjechać. Nie było bowiem możliwości wymiany jego układu elektrycznego na tradycyjny ze 105Na z uwagi na brak możliwości zainstalowania rozrusznika (inna konstrukcja belki grzbietowej). Operację rozpoczęto w lipcu 2004 roku (pierwotnie prace prowadzono w Będzinie). Nie szły jednak zbyt owocnie i w 2006 roku wagon przyprowadzono do Chorzowa Batorego, gdzie dokończono przekładkę. Przełożono dokładnie wszystko - aparaturę (w tym szafy sterownicze), pulpit i wyposażenie wnętrza (w tym siedzenia pasażerskie). Ponadto otrzymał wyświetlacze (z jednego z kasowanych wagonów). Z końcem roku prace ukończono i w styczniu 2007 roku wagon wyjechał na linię - kursuje na stałe na linii 24.


ZUR Chorzów Batory, zgodnie ze swoim profilem, remontował i naprawiał wagony ze wszystkich zajezdni. Przez warsztaty przewinęło się wiele różnych wagonów (naprawy powypadkowe, remonty doraźne, rejestracje). Warsztatowcy rozpoczęli wdrażanie różnych drobnych zmian w prowadzonych pracach. Wzorem wielu innych miast zdecydowano się na instalację przednich świateł zewnętrznych w nowym stylu - zwanych, z racji wyglądu, wyłupkami. Ma to tę zaletę, że łatwiej jest takie światła serwisować, choć efekt estetyczny jest raczej kiepski. Nowe reflektory otrzymały wagony 420 (z Gliwic), 601 (z Będzina) i 776 (ze Stroszka), a także wspomniany wcześniej 791.


W Gliwicach zakończono przebudowę wagonu 105Na 135R na wagon roboczy z platformą. Wagon ten (ex liniowy 388) stał się roboczym w czerwcu 2005 roku i wkrótce potem trafił na warsztat. Tam dokonano jego przebudowy i dostosowano do nowych potrzeb.


W listopadzie na trasę wyjechał również wagon 105N 338 - po remoncie związanym z przywróceniem go do wyglądu fabrycznego. » Więcej informacji w osobnym artykule.


Podsumowując warto wspomnieć, że Tramwaje Śląskie zakupiły w ciągu roku także szereg różnych elementów wyposażenia. Kilkadziesiąt wagonów otrzymało przetwornice statyczne i pantografy połówkowe typu OTK-2.

(fot. J. Jackiewicz, J. Sobota, P. Wiśniewski, A. Muth, A. Pander,
Ł. Stefańczyk, T. Gieżyński, D. Wróbel, ze zb. TŚSA)

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

tramchorzów napisał(a):

Te nasze mondre głowy jakby sie za jaja złapali i troche rozumu znalezli to płacąc ponad 400 000zł za modernizacje ,to by sie z czechami z pars nowa dogadali i wtedy zmodernizowany tramwaj z niskom podłogom i to mogli by nazwac modernizacjom wozu a nie taki szajs ratowania 105na stozłomki złomiastego żelazka -co jeszcz z 20lat zprasujom wszystko ...

17.03 14:55:51

Butcher066 napisał(a):

Zmieńcie rozkład G-1 !

17.03 15:43:03

slowak99 napisał(a):

Tramchorzów: ile razy było mówione, że u nas tramwaje niskopodłogowe nie mają racji bytu? Poczytaj sobie inne artykuły nt. tramwajów, a może wreszcie to zrozumiesz?

17.03 18:23:06

KUBER napisał(a):

Popieram modernizację tramwajów w Chorzowie. Znacznie tańsza jest niż pozostałe. Do administratorów tej strony kieruję pytanie: może warto nie umieszczać komentarzy osób, które nie potrafią sklecić poprawnie zdania po polsku...

17.03 21:15:00

M11 napisał(a):

Do moderatora: BAN dla tramchorzów! Tego się czytać nie da!!!!

17.03 21:16:24

palex napisał(a):

Ile razy już prosiliśmy o ban dla tramchorzów? To jest taki bełkot, że głowa boli... TRAGEDIA. Wstyd, że moderatorzy nie podejmują walki z analfabetyzmem. To psuje markę Portalu.

17.03 23:12:58

1780 napisał(a):

Dokładnie, uprasza się o niepublikowanie komentarzy z ortografią i gramatyką na poziomie szkoły specjalnej.

17.03 23:53:20

andrzejh69 napisał(a):

Jak by jeszcze Chorzów w ramach NG czy nawet MB robił taką zabudowę sprzęgów jak w tym historycznym 105 była, to te NG były by w 100% cacy :)

18.03 08:18:24

SZAKAL G Z napisał(a):

Kiedy w końcu zaczną kupować nowe tramwaje? Na samych modernizacjach i naprawach daleko nie pociągniemy bo i tak te stare tramwaje trzeba będzie za niedługo kasować.

18.03 19:41:35

Bodzio napisał(a):

Nie mogę wyjść z podziwu, że nasz ulubieniec podpisuje się "tramchorzów", a nie "tramhożuf"

18.03 21:38:52

5th napisał(a):

SZAKAL: Wtedy zaczna kupować nowe tramwaje jak wyremontują torowiska... a kiedy to się stanie to niewiadomo ale podobno ma byc do 2012 roku

18.03 22:07:27

SZAKAL G Z napisał(a):

5th: Zgadza się, torowiska też trzeba wyremontować, ale jak będą to robić w takim tempie to nawet do 2030 roku nie zdążą

19.03 13:27:11

Tabor napisał(a):

W końcu doczekaliśmy się jakiś zmiany w taborze:-) wprawdzie zostały wyremontowane stare wagony ale idzie to w dobrym kierunku
Może coś takiego puścicie na linię 22 na wypróbowanie.
A co do torowisk to za nie też wypadało by sie wziąć bo są naprawdę w opłakanym stanie i to na różnych odcinkach

05.04 10:11:29


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!