Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Tabor tramwajowy od 2007 roku - cz. 1 (kasacje)

14.03.2008

Tagi: tabor, Tramwaje Śląskie – Dodał: Jakub Jackiewicz

Począwszy od 2007 roku skasowanych zostało 12 wagonów tramwajowych. Kilka wagonów przeniesiono między zajezdniami. Przeprowadzono również wymianę wagonów z MPK Kraków.


W roku 2007 ilostan taboru liniowego zmniejszył się o 11 wagonów.

2 stycznia 2007 r. - 102Na 230 (odstawiony od czerwca 2005 r. po pożarze)


30 stycznia 2007 r. - 105Na 780


26 czerwca 2007 r. - 102Na 163'' (ex 195)


10 sierpnia 2007 r. - 102Na 166 oraz 105Na 597 i 696


13 sierpnia 2007 r. - 105Na 619 i 787 (rozbite w zderzeniu czołowym w Rudzie Śl.), 105Na 376 (rozbity w zderzeniu z ciężarówką) oraz 105Na 763



28 września 2007 r. - 102Na 119


Już w 2008 roku, 2 stycznia, skreślono ze stanu wagon 102Na 168 (odstawiony od listopada 2007 r. po pożarze).


Ruch wagonów między zajezdniami był niewielki. Z dniem 1 sierpnia 2007 r. ze Stroszka do Zawodzia powrócił z wypożyczenia skład 2x105N 578+577. W tę samą stronę, ale już na stałe, przewędrował skład 2x105Na 699+700 (z dniem 18 grudnia 2007 r.).


Ponadto z dniem 5 marca 2008 r., na czas przebudowy pl. Sikorskiego w Bytomiu, dokonano czasowej zamiany wagonów między zajezdnią Stroszek, a Gliwicami. Na Stroszek przyjechały dwa składy 2x111N 360+406 i 373+613, natomiast w Gliwicach znalazły się 105N 470 oraz 105Na 487, 587 i 612.

Na wypożyczeniu w Krakowie nadal pozostaje skład 2x111N 341+342. Być może powróci do GOP-u na jesieni 2008 roku. W zamian w GOP jeżdżą cały czas wagony 105Na 459K i 470K (w Gliwicach) - one jednak zostaną już tu na stałe (i otrzymają wówczas numery taborowe, odpowiednio, 256 i 259).

W lipcu 2007 r. dokonano kolejnej wymiany. MPK Kraków wypożyczyło wagon 105NT 789, a zajezdnia Będzin otrzymała w zamian wagon 105Na 756K. Tutaj prawdopodobnie oba te wagony nie powrócą już do swoich właścicieli. Wagon 105NT służy w Krakowie jako holownik.


Szereg wagonów jest odstawionych. Powodem są najczęściej wypadki jakim uległy w ciągu roku. Te wagony to:
- w zajezdni Będzin: 325 i 576,
- w zajezdni Zawodzie: 693, a także 116Nd 815,
- w zajezdni Stroszek: 743 i 764,
- w warsztatach w Chorzowie Batorym, z zajezdni Gliwice: 620 i 677.


Spośród tych wagonów - 325 i 764 są przewidziane do kasacji, pozostałe prawdopodobnie będą remontowane. Jednak oprócz nich inne wagony szykowane są do przejścia na tamten świat: 536 i 538 w Będzinie, 318 w Zawodziu oraz 580 i 592 na Stroszku.

Zbliża się również kres eksploatacji wagonów 102Na. Zgodnie z zapowiedziami pojawiającymi się już od kilku lat w tym roku wagony te zostaną definitywnie wycofane z ruchu. W chwili obecnej odstawione w zajezdni Zawodzie są wagony 169, 228, 231, 241 i 247.



W ruchu pozostają liniowe 165 i 205, a także nauka jazdy 7 (ex 234), robocze 136R (ex 214) i 137R (ex 183) oraz wagon 102N 8 (ex 150), również nauka jazdy. Wg obecnie obowiązującego rozkładu jazdy taborem 1x102N obsługiwane powinny być pociągi 1501+341 i 1505+345 (codziennie) oraz 1408, 234 i 371 (w dni robocze).


Wagony będą skreślane ze stanu wraz z upływem ważności badań technicznych (rejestracji). Skasowane zostaną 228, 231, 241 i 247 oraz roboczy 136R. Spośród pozostałych wagonów jeden przekwalifikowany zostanie na roboczy (prawdopodobnie 165, na 138R), dwa pozostawione na historyczne (oprócz "kancioka", czyli 102N 8, to prawdopodobnie 169 i 205), a los pozostałych (nauki jazdy 7 i roboczego 137R) nie jest znany. Co ciekawe, w chwili obecnej Ośrodek Szkolenia Motorniczych nadal prowadzi szkolenia na wagonach 102N/102Na.

Klub Miłośników Transportu Miejskiego w Chorzowie Batorym, we współpracy z Tramwajami Śląskimi, przygotowuje imprezę pożegnalną wagonów 102Na - rajd stodwójką po sieci tramwajowej GOP. Termin imprezy (okolice maja lub czerwca) oraz jej szczegóły zostaną podane w terminie późniejszym.

Na dzień 14 marca spółka posiada na stanie 346 wagonów liniowych, z tego 2 to N, 7 to 102Na i 17 to 116Nd. Wśród wagonów serii 105N eksploatowane są 22 wagony 105N, 280 105Na (w tym dwa Moderus Alfa), 1 105NaD, 13 105N-2K i 4 111N. Liczby te uwzględniają fakt wymiany wagonów z MPK Kraków (gdyby tego nie uwzględniać na stanie będzie 277 wagonów 105Na, 1 105NT i 6 111N).

A czym zastąpić te wszystkie kasowane wagony? Według nieoficjalnych informacji w Krakowie już szykowanych jest kilkanaście stopiątek do transportu do GOP-u.

(fot. J. Jackiewicz, A. Muth, K. Bojda, M. Bul, M. Makula,
P. Wiśniewski, J. Sobota, A. Nokielski, M. Wojtaszek)


Część 2 - remonty wagonów, już wkrótce.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

(37) misiek napisał(a):

Świetny reportaż :-)
Zaskoczony jestem tym, że 169 będzie zabytokwym :) Myślałęm, że 165. I bardzo cieszy mnie fakt, że pozostaną dwie stodwójki (nie licząć trzeciej 102N). Pewnie zostanie im przywrócona możliwość spianaia w składy. Na imprezie pożegnalnej z pewnością się pojawie !!!

14.03 14:20:30

Zabytkowe tramwaje 102N i 102Na napisał(a):

Z wagonów pozostawionych na muzealne
2 nich to znaczy 102Na powinny byc odtworzone gniazda ukrotnionego sterowania tak aby mozna bylo zestawic
sklad 102Na+102Na.
Natomiast wagon typu 102N nr 150 powinien byc odbudowany do stanu fabrycznego.
Po za tym na Slasku nie powinno sie popelnic bledu z Krakowa gdzie skasowano
wagon muzealny typu 102Na.

14.03 16:47:20

dab napisał(a):

Sporadycznie trafia mi sie jechac 105-ami sprowadzonymi z Krakowa. Ich stan techniczny, wizualny to inna bajka w porownaniu z naszymi. Krakowskie jezdza prawie rok i nawet nie zdazyli (?) ich przemalowac na barwy czerwono-kremowe.

14.03 17:21:09

andrzej69 napisał(a):

Nigdzie wczesniej nie pisalo ze #168 miał pozar. Sądząc po zdjęciach zaczął się palić od dachu. Czyżby doszło do niego w wyniku zerwania i spadnięcia na dach drutu trakcyjnego? Proszę o odpowiedź.
Krakowski 756K bardzo ładnie wygląda - oby wszystkie sprowadzane stamtąd takie były.

14.03 23:39:37

memphis napisał(a):

168 został obrzucony koktajlami mołotowa (na terenie lub nieopodal zajezdni).

15.03 00:44:39

Penny napisał(a):

#169 ma swój historyczny udział w zamknięciu zajezdni Chorzów - jednak o wiele bardziej marzy mi się #165 na zabytek :D NIECH ŻYJĄ "OGÓRASKI" !!

15.03 03:04:23

PKM b - linia 623 napisał(a):

102 - nki były lepsze niż 105 gdyby były wyreomntowane

16.03 12:16:54

Majchrzak Transport - Ruda Śląska napisał(a):

Im sie nic z tych wagonów nie chce remontować ;/ Ino 105N wolą ...

16.03 21:57:26

bobo napisał(a):

Zgadzam się z PKM b - linia 623
Uważam, że dłuższe składy są bezpieczniejsze niż składy złożone z kilku wagonów (na Śląsku głównie z dwóch).
Poza tym 102 są takie... romantyczne :) i mają swój charakter. Nie to co brzydkie 105

17.03 17:23:36

Kysu napisał(a):

Ocalić 102 jako zabytki!Ponad 40 lat eksploatowane juz są i należy im się coś.

18.03 11:50:09

ana napisał(a):

102Na powinni wyremontować i w dalszym ciągu używać jako liniowe(przynajmniej kilka sztuk).
Na zabytkowy swoją drogą też przeznaczyć jeden.

27.03 12:13:15

butthead napisał(a):

Czas na ewentualne remontowanie stodwójek był kilka-kilkanaście lat temu, dziś już za późno niestety.

27.03 15:32:09


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!