Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

O taborze i nie tylko - wywiad z Henrykiem Szarym, prezesem PKM Gliwice

27.11.2007

Tagi: tabor, inwestycje, PKM Gliwice, wywiad – Dodał: Sławomir Nadolski

Zapraszamy do przeczytania wywiadu, którego udzielił nam Prezes Zarządu PKM Gliwice sp. z o.o. - mgr inż. Henryk Szary.



Witamy serdecznie. Mamy nadzieję, że adres internetowy wpk.katowice.pl nie jest Panu obcy?
Witam wszystkich czytelników Wojewódzkiego Portalu Komunikacyjnego. Przyznam, że staram się na bieżąco śledzić aktualności i wszystkie uwagi czytelników, które pojawiają się na forum. Szczególną uwagę zwracam na bardzo dobrze przygotowane artykuły dotyczące przetargów.

Kiedy możemy się spodziewać nowych autobusów?
Planowana dostawa piętnastu sztuk osiemnastometrowych solarisów Urbino ma nastąpić pod koniec stycznia przyszłego roku, jednak otrzymaliśmy sygnały, że termin ten może ulec opóźnieniu. Jeśli do takiego dojdzie, Solaris obiecał wynagrodzić nam dłuższy czas oczekiwania.

Czy w takim razie zakup sześciu używanych DAB-ów został zaplanowany jako pewnego rodzaju wyjście awaryjne?
Nie. Stanowisko Zarządu PKM Gliwice jest jasne. DAB-y to autobusy sprawdzone, jesteśmy z nich zadowoleni. Nie chcemy kupować używanych pojazdów innych marek, ponieważ wiemy, że wozy z porównywalnych roczników nie są tak dobrze przygotowane do długotrwałej eksploatacji, jak wyroby z Silkeborga. Poinstruowaliśmy współpracującego z nami pośrednika, żeby informował nas o wozach tej marki, gdyby się pojawiły na rynku autobusów używanych. Tak stało się w październiku, więc wykorzystaliśmy okazję do powiększenia stanu taboru typu C.

Poprzednio zakupione używane DAB-y okazały się niezbyt dobre - takie jest zdanie kierowców. Nie baliście się, że z tymi będzie podobnie?
Wcześniej kupione wozy czekały odstawione kilka miesięcy na kupca. Udało się nam jednak przywrócić te wozy do stanu bardzo dobrego. Sześć najnowszych nabytków zostało sprowadzone prosto z linii, więc nie obawiamy się o ich stan.

Czy była to droga inwestycja? Możemy poznać cenę tych używanych DAB-ów?
PKM Gliwice zapłacił 70 tys. zł za sztukę. Zaznaczyliśmy przy tym, że tyle zapłacimy za pojazdy w pełni sprawne, po przeglądzie. Wszelkie koszta związane z doprowadzeniem wozów do tego stanu ponosi pośrednik.

Co w takim razie można powiedzieć dobrego o tych autobusach? Jak mógłby Pan zareklamować je pasażerom?
Jak już wspomniałem, są w lepszym stanie, niż wcześniej kupione autobusy. DAB-y to bardzo dobre autobusy, mocne i wygodne. Pięć autobusów posiada wyświetlacze Mobitec, które przy wsparciu polskiego oddziału firmy zamierzamy odpowiednio zaprogramować. Szósty wóz zostanie wyposażony w wyświetlacze Pixela (podobnie, jak pozostałe DAB-y). Postaramy się o zamontowanie przynajmniej trzech par otwieranych okien. Na komfort nie mogą narzekać również kierowcy, ponieważ część wozów posiada podgrzewane siedzenia.

Jaka ilość nowych autobusów zaspokoi potrzeby PKM Gliwice?
Na dzień dzisiejszy (przed wprowadzeniem do ruchu sześciu DAB-ów) mamy pięć wozów typu C w rezerwie. Ilość ta jest zdecydowanie za mała, więc staramy się ciągle powiększać naszą flotę. Nie mogę powiedzieć, ile wozów zaspokoi nasze potrzeby, gdyż systematycznie musimy kasować stare ikarusy.

Czy więc w związku z planowanym zakupem nowych autobusów zostały już zaplanowane kasacje konkretnych autobusów? Czy możemy dowiedzieć się, które wozy zostaną skasowane w pierwszej kolejności?
Ustaliliśmy, że kasacje będą dotyczyć wyłącznie ikarusów 280, które spełnią przynajmniej jeden z dwóch warunków: przekroczą wiek 20 lat lub ich naprawa nie będzie opłacalna. Do naszej strategii taborowej wprowadziliśmy pewne zmiany - wcześniej błędnie założyliśmy, żeby remontować wozy najstarsze, gdyż zachodzi potrzeba remontowania od najnowszych ikarusów. Obecnie nie remontujemy już starych jelczy i ikarusów, systematycznie wymieniając je na nowszy tabor.

Wspomniał Pan o starych jelczach. Czy planowany jest zakup autobusów typu B?
Na dzień dzisiejszy nie planujemy zakupu nowych pojazdów tego typu, ponieważ zdecydowana większość taboru, który powinien wyjeżdżać na linie, to tabor C. W tym roku rozstrzygnęliśmy, jak wiadomo, przetarg na dostawę wspomnianych 15 osiemnastumetrowców, natomiast nie wiemy jeszcze, jaką kwotą będziemy dysponować w roku 2008. Autobusy krótkie są w relatywnie dobrym stanie, większość z nich to wozy maksymalnie kilkuletnie. Pozostało jeszcze kilka ikarusów 260 i jelczy M11, które nadal mogą wozić pasażerów. Nie wykluczamy zakupu używanych autobusów, jednak w grę wchodzą tylko DAB-y.

PKM Gliwice jest własnością kilku gmin. Jak wygląda sytuacja po dokapitalizowaniu firmy przez Gliwice? Przypomnijmy, że właśnie z Gliwic pochodziły środki na zakup nowych wozów.
Ponieważ kapitał spółki został powiększony przez Gliwice, spadły udziały pozostałych gmin. Najbardziej odczuło tę sytuację Zabrze - udziały miasta spadły z 17% do 11%, co wiązało się z utratą miejsca w radzie nadzorczej. Jesteśmy w trakcie rozmów z władzami Zabrza na temat pozostałych udziałów. Możliwości jest kilka, jednak najważniejsze to dokapitalizowanie PKM-u przez Zabrze lub sprzedanie udziałów.

Kolejnym ważnym tematem jest polityka firmy związana z podstawową działalnością - przewozami na zlecenie KZK GOP. Jak rysuje się najbliższa przyszłość?
Dla PKM Gliwice w najbliższym czasie najbardziej interesujący jest przetarg na linie 57, 80 i 288, jednak nasza ewentualna oferta jest uzależniona od taboru, którym dysponujemy oraz od ilości zatrudnionych kierowców. Małym utrudnieniem jest tutaj zmiana dokonana po zakończeniu nierozstrzygniętego postępowania - został zmieniony typ taboru na linii 57. Zamiast dwóch wozów C wprowadzono dwie sztuki typu B.

Wróćmy na chwilę do ikarusów 280. Na terenie działania PKM Gliwice znajdują się dwa stadiony piłkarskie - Piasta Gliwice oraz zabrzańskiego Górnika. Autobusy jadące do Katowic przejeżdżają również w pobliżu Stadionu Śląskiego oraz obiektów GKS Katowice i Ruchu Chorzów. Wiemy z doświadczenia, że w dniach meczów na trasach linii wytyczonych w pobliżu tych stadionów pojawiają się autobusy wiekowe. Czy nie boi się Pan, że kiedyś braknie tych wozów?
Nie ma się czego bać. Już teraz można zauważyć, że pasażerowie jadąc nowymi autobusami bardziej dbają o ich stan. Póki będziemy mieli jednak ikarusy, to one w pierwszej kolejności będą wysyłane na newralgiczne trasy, przynajmniej w kursach przed meczami i po ich zakończeniu.

Może wskazane byłoby wzorem Krakowa przeznaczenie kilku wozów specjalnie do przewozu kibiców?
Ten problem był już wielokrotnie poruszany i za każdym razem zadawałem pytanie: kto za to zapłaci? Do tej pory tylko raz zgodziłem się na wynajęcie autobusu do tego celu i od tej pory moja odpowiedź brzmi: za żadne pieniądze. Jeśli pojawi się oferta zorganizowanej grupy kibiców, z zapewnieniem uchronienia pojazdu przed zniszczeniami, to usiądziemy do stołu i porozmawiamy.

Na zakończenie chciałbym w imieniu redakcji i czytelników podziękować za udzielenie wywiadu, pogratulować wytrwałości w dziesięcioletnim już dążeniu do doskonałości i życzyć dalszych sukcesów w działalności.
Dziękuję i zapraszam ponownie.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

admiral napisał(a):

PKM Gliwice jest jedną z najlepszych firm. Jednak kilka lat temu miałem przyjemność poznać Pana Henryka Szarego i jest to mały zakompleksiony facecik.

27.11 17:43:03

ktoś napisał(a):

@admiral: ta... najlepsza może tak, ale kierowcy młodemu najwyżej 1300 na rękę...

27.11 19:29:27

Gliwiczanin napisał(a):

Nieważne, że zakompleksiony :P Ważne, że facet się zna na robocie i to, co robi, robi świetnie! Jest skuteczny i PKM GLIWICE swoją potęgę zawdzięcza miedzy innymi jego osobie.

27.11 20:18:45

fuego napisał(a):

@admiral: Myślę, że gdyby taki "mały zakompleksiony facecik" był dyrektorem w Bytomiu, PKM z tego miasta dalejby funkcjonował. A na dodatek obraz tej firmy byłby zgoła inny. Można wiele mówić o PKM Gliwice złego i dobraego, ale jest to stabilna i najlepiej rozwijająca się firma w regionie. Drugie miejsce można wg mnie przyznać PKM Sosnowiec, a trzecie (odległe) PKM Katowice (choć za te ostatnie używki zrzuciłbym ją niżej).

27.11 20:32:45

lubieprezesapkmgliwice napisał(a):

może byś tak sie admirale przedstawił z nazwiska? bo tak to sie osmieszasz

27.11 21:23:13

shinkadamo napisał(a):

Nie będę ukrywał, że jeździ mi się lepiej Ikarusami 260 i 280 niż tymi Dabami, z pewnością wolę Hungary. Szkoda, że Ik280 będą systematycznie kasowane. Na kilku forach komunikacyjnych pisałem o zaletach Ikarusów na trasie, szczególnie na zatłoczonych liniach. Tej marki się trzymię. Zdaję sobie sprawę z tego, że i Ikarus i DABy gliwickie są wysokopodłogowe, ale po co ściągać kolejne wysokopodłogówki zamiast modernizować już posiadane (Ikarusy)? Jeśli już wymieniać tabor, to powoli autobusami nowoczesnymi. Jeśli chodzi o zakup 15 SU18 przez PKM Gliwice - uważam to za skok i tego się należy trzymać!

27.11 23:12:25

slavco napisał(a):

@shinkadamo: Sam sobie odpowiedziałeś na pytanie - po co modernizować stare ikarusy? Daby zostały sprowadzone, żeby zastąpić kilka złomowanych wozów "na teraz". W perspektywie jest przecież zakup nówek, a w przyszłości wszystko zależy od kasy. Jak będzie - będą nowe przetargi i dalsze zakupy.

28.11 08:11:59

andrzej69 napisał(a):

Pan Szary to bardzo wporządku facet, meiszka w Paniówkach, nie zachowuje się jakby był pępkiem świata, to właściwy człowiek na właściwym miejscu.
Co do DAB-ów 70 tys za 15 letnią, wysokopodłogową sztukę to wg mnie dużo. Remont (NG) Ikara w Biskupicach, Solcu, czy Kapenie to ok 250 tys zł. I co się bardziej opłaca? Jakie są potem koszty utrzymnania Ikara po swieżym NG i 15 letniego DAB-a? Takie same czy DAB-a niższe?

28.11 09:09:50

PasażerTeżCzłowiek napisał(a):

Tylko dlaczego te autobusy z PKM Gliwice są takie brudne?

A siedzenia to dosłownie obrzydzenie bierze, cały materiał pokryty brudną tłustą mazią - wstyd Panie Prezesie magistrze inżynierze Henryku Szary WSTYD !!!!

Niech Pan sobie pojeździ w jasnych spodniach swoimi super czyściutkimi certyfikowanymi jakościowo ISO 9001 ISO 14001 BRUDASAMI

Do przewozu zwierząt UE na pewno by te wozy zakwestionowała – na ale dla pospólstwa (czytaj: bydła) może być w końcu komunikacją elita nie jeździ tylko jest wożona luksusowymi limuzynami.

28.11 10:20:19

Egon napisał(a):

@PasażerTeżCzłowiek: napisz skargę do PKM, podając datę, godzinę i numer wozu, a nie płacz tu w komentarzach. Piszesz tak, jakby każde siedzenie w każdym autobusie było usmarowane, a pewnie był to przypadek jednostkowy. Stanowczo przegiąłeś. Karnij się linią 23, to zobaczysz jak wygląda prawdziwy syf.

28.11 11:23:29

marko napisał(a):

panie pasażer idż pan sobie marudzic gdzie indziej

28.11 12:45:11

TRANSPORTOWIEC napisał(a):

Jakie brudne.
Zadbane, nawet IKARUSY 280/260 i jelcze m11

28.11 12:59:33

Alek napisał(a):

Te DABY ostatnio sprowadzone mają układ drzwi 2-2-2-0 który szczególnie w GOP-ie jest troche ,,niewygodny,,
Pytanie ile by mogło kosztować 5 najlepszych ik280 po NG z PKM Bytom i czy nie byłyby lepsze w eksploatacji ...

28.11 13:38:03

Arcziv napisał(a):

@andrzej69. Zobacz nie dość, że remont Ikarusa jest droższy. W cenie jednego Ikarusa po NG masz prawie 4 Daby, to jeszcze sam się przekonasz, ze Dab bez NG pojeździ dłużej niż Ikarus po NG. Zobacz w jakim stanie są Ikarusy z Katowic, któe NG miały stosunkowo niedawno.

28.11 15:14:08

fuego napisał(a):

@PasażerTeżCzłowiek : Sam jesteś pokryty "brudną tłustą mazią" więc idz się lepiej strać, albo podaj konkretny przykład.

28.11 15:38:40

LooL napisał(a):

niech PKM GLIWICE startuje na jakies linie kursujace po Bytomiu..bo poza nelicznymi kursami 57 i 80 to na terenie Bytomia nie zobaczy se tego przewzonika a wielka skzoda

28.11 17:37:07

mamiol napisał(a):

PasażerTeżCzłowiek@:Nie byc taki mądry bo niektórzy pasażerowie niech najpierw sami zadbają o to bo często zostawiają syf w autobusie sami se to robią i prosze cie zastanów sie czasami zanim coś powiesz bo nie lubie tkiego czegoś.

29.11 08:47:14

Jacek napisał(a):

W rozmowie pisze, że tylko 5 pojazdów typu C jest w rezerwie ? no to ile typu B jest w rezerwie?

01.12 10:13:48

DoMANik napisał(a):

Pojedź na 15:00 i policz.

01.12 20:00:37

wojtek 63 napisał(a):

Jestem ciekaw jakie autobusy skasowano w tym roku w PKM Gliwice.O których pisze Pan Szary.Wg mnie żadne.A jeśli chodzi o autobusy powyżej 20 roku eksploatacji to jest ich w firmie sporo.i wg mnie nie zanosi się na żadne kasacje.Bo nie ma czym jeżdzić niedawno usłyszałem od kierowcy z Pkm Gliwice.Zajezdni z gliwic trzeba przyznać jedno solidnie wykonane remonty NG ikarów. Ale to się też kończy.Bo lata lecą.

01.12 20:21:47

PasażerTeżCzłowiek napisał(a):

Chyba mało jeździcie PKM Gliwice albo stoicie przy szoferce.

Prawie wszystkie siedzenia plastykowe z nakładkami są totalnie usyfione, materiał ulepiony od brudu – no chyba, że ktoś jest ślepy albo ma podobny standard w domu. A może jest szarą masą tu piszącą.

Co do czystości nowych Solarisów można łatwo przetestować – wystarczy w jaśniutkim ubraniu pojeździć na siedzeniach z tyłu koło szafy silnikowej – garażowe smarowozy już je sukcesywnie zaprawiają.

Delta ma czyściejsze szmaciane siedzenia niż PKM Gliwice w ikarusach.

03.12 12:06:57

mamiol napisał(a):

PasażerTeżCzłowiek@Skoncz już niech też ludzie sami zadbaja o czystość w autobusie a ty nie bądź taki mądry ja sie jakoś jeszcze nigdy nie ubrudziłem na siedzeniach.

03.12 20:23:43

Jacek napisał(a):

A mógłby ktoś pójść i powiedzieć. Może być to różna ilość ponieważ jakiś wóz może wyjechać z rezerwy na podmianę.

03.12 21:25:09

Egon napisał(a):

@PasażerTeżCzłowiek: Chyba sądzisz, że dyskutujesz z przedszkolakami. Powtarzam - jeśli Ci się przydarzyło jakieś usmarowanie, zgłoś skargę. Ja co do nowych wozów PKMu dotąd nie miałem najmniejszych zastrzeżeń pod względem czystości. A w Solarisach podróżuję siedząc właśnie przy szafie, o ile te siedzenia są wolne (to moje ulubione miejsce), i noszę jasnoszarą kurtkę.

03.12 23:33:58

TRANSPORTOWIEC napisał(a):

Jestem mieszkańcem Gliwic, korzystając z usług KZK GOP korzystam tym samym z usług PKM GLIWICE.
Jest to wzór super firmy;
1) Super stan pojazdów nowych i starych.
2) Ciekawy tabor.
3) Dobry kapitał.
TAK TRZYMAĆ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

13.12 20:18:44

aga napisał(a):

Nieważne czy Ikarusy czy Daby, brudne czy czyste ważne że sprzedał linie 57, 80 i 288

16.12 16:16:04

~pasazerw napisał(a):

Zgodzę się z uwagą, żeby pasażerowie też zadbali o czystość w pojazdach. Bez przesady jednak nie wszystkie siedzenia we WSZYSTKICH Ikarusach PKM Gliwice są usyfione...fakt, niektórzy ludzie łażą tydzień w jednych gaciach, o wodzie i mydle nie wspomnę, niektórzy ustawiają na siedzeniach brudne reklamówki lub torby z nieraz cieknącą np. kiszoną kapustą lub czymś w tym guście...
zobaczcie w jakim stanie są DAB-y z 1992(!) roku. Czysciutkie.

30.01 23:48:30

tihs napisał(a):

POLITYKA Pkm Gliwice to WYZYSK !
-Proponuje Pnau Prezesowi utrzymać rodzinę za 1500zł miesięcznie. Powodzenia ... i do zobaczenia gdzieś w E.U

16.02 14:53:31


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!