Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Ciężarówki podskakują, domy się trzęsą

27.01.2007

Tagi: Tramwaje Śląskie, infrastruktura, prasa – Dodał: Jakub Jackiewicz

Jacek Madeja
Gazeta Wyborcza, 25.01.2007


Mieszkańcy centrum Gliwic od dawna skarżą się na hałas i wstrząsy, które wywołują przejeżdżające przez zniszczone torowisko ciężarówki. Urzędnicy i Tramwaje Śląskie kłócą się, kto powinien zapłacić za jego remont.


Skrzyżowanie ul. Zwycięstwa i Wyszyńskiego, ścisłe centrum Gliwic, na rogu siedziba Urzędu Miejskiego. Tędy przebiega droga krajowa nr 44, którą ciągną kawalkady tirów. Przejazd kilkunastotonowych kolosów wprawia w drżenie chodniki i okoliczne kamienice. - Trzęsie się po prostu wszystko: meble, podłoga i żyrandole - opowiada Jacek Lewczuk, który mieszka w ponadstuletniej kamienicy. - Ściany od tego pękają, a zdarza się, że i talerze w kredensie strzelą. W nocy to czasem człowiek z łóżka na równe nogi wyskoczy, taki hałas i wstrząsy - denerwuje się mężczyzna.

Rozgoryczeni mieszkańcy zamontowali nawet kamerę, która rejestrowała ruch na skrzyżowaniu. Wynik był porażający - przez dobę pod swoimi oknami naliczyli ok. 2000 tirów.

Według ekspertyz - przeprowadzonych na zlecenie gliwickiego magistratu - jednym z głównych powodów drgań są nierówności nawierzchni torowiska tramwajowego, które tiry przecinają na ul. Zwycięstwa. Rozpędzone ciężarówki, najeżdżając na obluzowane betonowe płyty, powodują potworny hałas i wstrząsy.

- Wbrew pozorom największe znaczenie ma tutaj hałas. Rozedrgane powietrze zamknięte między budynkami działa niczym fala uderzeniowa - mówi Martyna Bubik z Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach. - Dlatego, żeby zmniejszyć uciążliwości związane z ruchem ciężarówek w centrum, wiele razy zwracaliśmy się do Tramwajów Śląskich SA z prośbą o gruntowny remont przejazdu. Bez rezultatu - dodaje.

Taki sam wniosek do firmy tramwajowej skierował Wiesław Maśka, wicewojewoda śląski.

W Tramwajach Śląskich przyznają, że remont jest potrzebny, ale nie zamierzają za niego płacić. - Ustawa o drogach publicznych nakłada na nas obowiązek remontu i naprawy torowiska, ale nie jego finansowania. Za to powinien zapłacić zarządca drogi, w tym wypadku gmina. Taki zapis już od dłuższego czasu budził kontrowersje, dlatego zwróciliśmy się o wykładnię do rzecznika praw obywatelskich, który przyznał nam rację - mówi Szczepan Wodniok z Tramwajów Śląskich.

Gliwicki ZDM obstaje przy swoim, twierdząc, że prawo jest po ich stronie. - Mamy ekspertyzy radców prawnych, którzy przyznają rację nam. Torowisko - a więc także płyty przy torach - należy do Tramwajów Śląskich. Nie możemy płacić za to, co nie jest nasze - argumentuje Bubik.

Obydwie strony - przekonane o swej racji - nie chcą ustąpić. W podobnej sytuacji jest wiele śląskich miast. Władze Rudy Śląskiej do dziś nie mogą dogadać się z Tramwajami Śląskimi w sprawie remontu torowiska na ul. Niedurnego obok Huty Pokój. Żeby ukrócić interwencje rozżalonych kierowców, rudzcy urzędnicy zamontowali nawet tablicę, na której informują, że za stan torowiska odpowiadają Tramwaje Śląskie.

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

ploosqva napisał(a):

Powinno się zakazać przejazdu tirów przez centrum Gliwice. Do czego ta autostrada?

27.01 12:28:42

Unimog napisał(a):

problem to nie tylko hałas ale tez spaliny!! i korki, które te wielkie badziewie powoduje;/

27.01 13:18:06

budda napisał(a):

W Gliwicach firmy spedycyjne zlokalizowane są nieopodal centrum a to oznacza, że siłą rzeczy przez centrun owe badziewie będzie przejeżdżać. Na domiar złego powstają nowe.. Autostrada służy jedynie jako tranzyt. Myślę, że remont torowiska jest tu czymś naciąganym..

27.01 14:41:26

Richard napisał(a):

W Gliwicach ciężarówki mogą dojechać do swoich celów bez wjazdu do centrum. 2000 ciężarówek na dzień! Skąd tyle tego w centrum. Widać nadal władze miasta nie wiedzą, że to nie tramwaj, a ciężarówki są głównym problemem miasta.

27.01 15:50:17

andzej69 napisał(a):

mmm . pracowaem w UM Gliwice koło tego skrzyżowania przez 4 lata. Fakt te TIRY przez centrum to poraza ale przecież Gliwice planują budowę obwodnicy miasta która m.in. jest po to żeby TIR-y nie jeździły prze centrum oraz szereg dróg dojazdowych. Zdrowym rozsądkiem myśląc dlaczego TŚ ma remontowac tory które im psują TIRY? Przecież nie z winy tramwajów się one psują lecz z winy Gminy Gliwice która .. grzebie się z budową obwodnicy. WG mnie na ul. Zwycięstwa powinny jeździć tylko tramwaje i samochody dostawcze do sklepów przy niej położonych. Przez centrum tak jak to jest w Bytomiu -ul. Wrocławska - zakaz wjazdu TIR-om dla których zostanie wytyczona droga okrężna. Wtedy torowisko się nie bedzie psuć. Ponadto dziennie przechodziłęm przez to skrzyżowanie o 7:30 i 16:00. Ten hałas do TIRów to może był 1-3% powodowany przez tory, a te 97% to przez to ze ruszają, hamują na światłach. Nie raz kierowca nie zdążył na zielonym i tarasował całe skrzyżowanie! To paranoja żeby przez ścisłe centrum miasta odbywał się ruch tranzytowy TIR.

27.01 17:05:47

Serd napisał(a):

@Richard: Tramwaje też robią tu swoje zwłaszcze w nocy. Spróbuj, mieszkając na ulicy którą jeżdzi tramwaj, przespać się w nocy, kiedy co ok. 2 godziny (albo i częściej, w zależności od linii) przejeżdża Ci pod oknem stary, rozkllekotany(zwłaszcza 102-jka)który robi przy tym w d**e chałasu... Toż to ch****y idzie dostać... Zresztą, nie wiem czy o tym wiesz, ale jakiś czas temu zdesperowni mieszkańcy ulic Zwycięstwa, Górnych (?) Wałów i Wieczorka założyli Komitet Społeczny walczący o gruntowny remont tak trasy tramwajowej jak i samych tramwajów a także,docelowo o likwidację nocnych kursów linii tramwajowej w Gliwicach.

@Andrzej69: Obwodnica DOPIERO ZOSTANIE wybudowana? Bez obrazy, Andrzej, ale czy Ty żyjesz przeszłością? Przecież rolę obwodnicy pełni w Gliwcach nowowybudowny nie tak dawno odcinek autostrady A4 z Katowic do Wrocławia (w czym ma jej pomóc w Gliwicach, za ok. 4 lata ( w wariancie stricte optymistycznym)gliwicki fragment "Średnicówki", jak już w końcu powstanie.)A co do Tirów to, odkąd jest w Gliwicach nowa autostrada, to przez centrum miasta jeździ ich juz mniej. Fak że wciąż dość dużo, ale wierz mi, to już i tak nie jest to samo co było przed otwarciem nowego odcinka A4 z Gliwic do Wrocławia.Jeśli zaś chodzi o ulicę Zwycięstwa i tramwaje to - jako były pracownik gliwickego Prezydium zapewne o tym słyszałeś- już jakiś czas temu były podobno lany by na ulicy zwycięstawa całkowicie zakazać ruchu samochodów samochodów tak ciężarówych jak i osobowych (z tym że ów zakaz nie dotyczyłby miszkańców ulicy Zwycięstwa)czyniąc tym samym z ulicy Zwycięstwa tzw. Deptak z Tramwajem. (na wzór ul. Wolności z Zabrzu lub ul. Dyrekcyjnej we Wrocławiu, na przykład)

27.01 22:27:10

jacekso napisał(a):

Gdyby władze Gliwic rozumiały powagę sytuacji to już dawno byłaby gotowa obwodnica zachodnia. Niestety prezydent Frankiewicz takie głupoty kilkanaście miesięcy temu (przed otwarciem ostatniego odcinka A4) opowiadał, że aż się wierzyć nie chciało. Mówił w radiu m.in. o tym, że TIRy muszą jechać przez miasto bo taka jest specyfika dużych miast. Trzeba być kretynem żeby pozwolić na otwarcie A4 kończącej się na węźle w Sośnicy i wpuszczać stado cieżarówek do miasta. To tylko w Gliwicach możliwe. No, jeszcze w Strykowie.

27.01 22:32:25

memphis napisał(a):

@Serd: tysiące ludzi mieszkają przy torach tramwajowych, niektórzy nawet przy zajezdniach, ale tylko w Gliwicach mają z tym problem. Poza tym ów komitet to było zasadniczo kilka osób blisko związanych z tamtejszym hotelem i urzędem, a nie żadni "zdesperowani mieszkańcy".

28.01 04:20:01

YoMaHa napisał(a):

@Serd: mieszkałem wiele lat tuż przy linii tramwajowej o całodobowym ruchu (nocki, zjazdy, wyjazdy etc.) i nigdy nie miałem kłopotów. A z tymi stodwójkami to poszedłeś ostro po bandzie, w Gliwicach to je widują jak nauka jazdy jedzie albo MKMy coś podziałają co najwyżej.

28.01 08:12:00

Hinek napisał(a):

Niech zrobią jak w Szczecinie. O północy wyłączają napięcie w sieci, a rolę nocnych tramwajów pełnią mniejsze autobusy. Taniej wychodzi... No ale trzeba pomyśleć...

28.01 18:34:37

YoMaHa napisał(a):

@Hinek: A rano nie będzie połowy drutów, fajna perspektywa :-P

28.01 20:41:59

butthead napisał(a):

O ile się dowiedziałem, to nic nie wyłączają na noc.

28.01 22:37:08

andrzej69 napisał(a):

Serd - .. pośle Ci na maila plan budowy dróg w miescie - obwodnic - zobaczysz co jest planowane w jakich latach, żebyś mi na drugi raz takich pierdół nie pisał :)

29.01 09:00:39

AdaM napisał(a):

Co do uwag o zamianie tramwajow na autobusy w nocy:
Po 1. U nas nie trzeba nic wylaczac bo i tak drut zwina - chocby w przerwie 20 min. miedzy kolejnymi kursami - dac cala noc to zajezdnie rozbiora,
Po 2. W tak wielkim regionie tramwaje tworza szkielet komunikacji (uklad podstawowy). Ktos z daleka trafiajac w nocy latwiej sie zorientuje gdzie ma jechac, nawet jesli nie dojedzie pod sam dom, jesli jedzie tramwajem, a nie jedna z 300 linii autobusowych w czternastym wariancie.
Po 3. Jaki mialy by miec numer te linie? T-x? A co z przystankami? Do 22:11 na tramwajowym a od 21:57 na autobusowym - znamy synchronizacje w KZK. Z reszta w tej kwestii sam diabel by nic nie poradzil.

A co do finansowania - to jest to samo co koleja... Zbiega sie droga kolowa z zelazna, ale oplacac utrzymanie przejazdu ma tylko kolej... A kto bardziej straci jak cos sie zdarzy. Elektrowoz sie wytrze szmatka, a z samochodu mozna uratowac moze wycieraczki.

30.01 11:15:49

Kinio napisał(a):

Wywalić tiry z centrów miast!

30.01 21:50:52

Maciej-Gliwice napisał(a):

tyle osób mieszka przy torach kolejowych na całym świecie, przy najbarardziej uczęszczanych całodobowo szlakach, i jakoś nikt z mieszkańców nie wpadł na pomysł, żeby z tego powodu sparaliżować komunikacyjnie swój kraj, zakazując nocnych przejazdów (a najlepiej też dziennych). szanowni państwo z ulic Zwycięstwa i Wieczorka - czasem warto pomyśleć zanim coś się powie/napisze.

01.02 15:20:21

Andrzej napisał(a):

@AdaM: Odnośnie komunikacji nocnej: wchodząc na stronę KZK i tak się nie dowiesz co jeździ w nocy, chyba, że masz cierpliwość przeszukiwać WSZYSTKIE numerki.

02.02 10:03:22

AdaM napisał(a):

@Andrzej: Rzecz w tym żebym po sprawdzeniu nie musiał latać między stanowiskami domyślając się czy kurs o 22:07 wykona autobus czy tramwaj.

05.02 09:20:24


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!