Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Używane MAN-y w PKM Katowice

16.01.2007

Tagi: tabor, PKM Katowice – Dodał: Krzysztof Bojda

Dość niespodziewanie do parku taborowego katowickiego PKM-u dołączają dwa używane MAN-y NL202.


Autobusy sprowadzono najprawdopodobniej z Niemiec, za pośrednictwem centrum pojazdów używanych firmy MAN.

Już od dłuższego czasu nieoficjalnie mówiło się o planach PKM-u dotyczących zakupu używanych wozów, jednak cały czas w "sferze zainteresowania" miały być pojazdy przegubowe. Stąd też zakup dwóch solówek jest pewnego rodzaju zaskoczeniem.

Pojazdy otrzymają numery taborowe 222 i 223, a jeszcze przed wyjazdem na linie zostaną oklejone reklamami. Nie jest jak na razie znane ich pochodzenie ani rok produkcji.

fot. K. Papońfot. K. Papońfot. K. Papoń

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

BZW napisał(a):

Używki w Pkm K-ce ?! To ci fenomen! szkoda że nieprzegubowce...A wogóle 2 dzrwiowe..ciekawe na jakie linie trafią? Może będą puszczane na nockach np. na 830...

16.01 22:37:38

DECO napisał(a):

Fajnie będzie sie wysiadało w godzinach szczytu :)

16.01 22:41:21

YoMaHa napisał(a):

Mam nadzieję, że mają fotokomórki, hihihihi ;-) Z tym jest zawsze ubaw po pachy!

16.01 23:04:30

Konrad napisał(a):

będą jeździć na 43 / 133 /170 tam gdzie obowiązuje wsiadanie perwszymi drzwiami

16.01 23:09:13

Arcziv napisał(a):

Możliwe, że te dwa pojazdy to część jakiejś większej umowy między ta firmą handlującą i PKM. Mozliwe, że za parę dni jakieś przeguby też przybędą.

16.01 23:11:48

Michał napisał(a):

Autobusy te będą obsługiwać linie 43/133 na których z racji obowiązku wsiadania pierwszymi drzwiami.

16.01 23:12:43

MKM Shadow napisał(a):

Autobusy te będą przydzielone do zadań na lini 43/133 z racji tego iż jako pierwszy wprowadzony został ten program "wsiadania pierwszymi drzwiami" :)

16.01 23:12:54

Patryk napisał(a):

zapewne beda przeznaczone do obsługi linii gdzie obowiazuje zasada "pierwszych drzwi"czyli 43,133 no ale z pewnoscia wieczorowa pora beda sie pojawiac na innych liniach.apropo czy pkm wygrał moze jakis przetarg na obsługe linii??

17.01 00:03:36

pasazer 673 napisał(a):

wedlug mnie ladniutkie i z tego co widac to bardzo zadbane autobusiki:) wprawdzie szkoda ze nie przegubowce ale moze PKM Kce chce nas pasazerow powolutku przyzwyczajac do " nie nowych" nowosci:) ja jestem przekonany ze trafia do obslugi linii 43/133 takie jest moje zdanie ze tam sie nadaja:)a moze i na jakies nocne N84, 7,830:P kto to wie:) bedziemy wiedzieli za niedlugo oby jak najwiecej takich autobusikow w katowicach, a tak swoja droga to szkoda ze beda oklejone reklamami a nie przemaluja ich od razu w nasza kanarkowa żółć:) pozdrawiam

17.01 01:10:06

andzej69 napisał(a):

2 drzwiowe!!! Do D..y!!! Co to za moda z tymi 2ma dzwiami!! Pomysł wsiadania 1-szymi dzrwiami zlikwidują a wozy te zostaną i pasażerowie się będą męczyc!! Katowice to miasto o dużych potokach pasażerskich i powinny jeździć wyłącznie autobusy 3 drzwiowe w przypadku solówek. Że też KZKGOP dopuszcza autobusy 2 drzwiowe!

17.01 09:11:18

andzej69 napisał(a):

A i te aż dwa otwierane okna na samym tyle pojazdu! No rzeczywiście coś pięknego latem będzie super!!!

17.01 13:08:49

Szymuś ! Zagorzały pasażer napisał(a):

Ja uważam, że nie tylko te autobusy będą na 43/133 gdzie jest zasaa wchodzenia 1 - dzwiami, ale może i będą kursowały na 146 z Halemby do Bytomia, ale oczywiście w dni wolne w robocze to same stare Ikarusy, które zamiast do Bytomia powinny kursować na złom. jeżeli Pkm tak inwestuje, to niech te stare rupiecie wywiezie na złom ,a za kasę z tych złomów mógłby zakupić przegubowe niskopodłogowe MANY, które proponuję odrazu na linię 130, 146 i 177 dać i inne
Pozdrowionka

17.01 14:27:24

Wichary napisał(a):

130, 146, 177 - bo z pewnoscią jesteś z Rudy Śl. i chcesz je do siebie.

17.01 15:19:43

Jan napisał(a):

To rude w nadkolu na drugim zdjęciu to rdza, o ile sie nie mylę. Czyli skupili pomalowany fajnie z wierzchu złom, a od spodu próchno...

17.01 15:48:04

jojek napisał(a):

to jestmozliwe ze one pojdą na 43/133 ale tez je równie dobrze mozna dac na linie które nie wymagają solówek z 3 drzwi, jedynie co moge powiedziec ze sie sprawdzą i bardzo ładnie wyglądają, i jest to MAN...

17.01 15:55:07

jojek napisał(a):

ja w to nie wnikam bo juz widze ze kazdy narzeka na zakupy Katowickiego PKM-u. kazdy ma swoje zdanie ja mam swoje jedyne i nie podwarzalne, PKM ma naprawde dobre wozy i stara sie o jeszcze lepsze. I zawsze bede stawiał na tą firme a nie inne jakies tam Zagozdy czy Meteory , które skupują jeszcze gorsze wozy od tych co PKM kupił.

17.01 17:00:31

podlesianin napisał(a):

Moim zdaniem te autobusy powinny jeździć tylko po tych miastach które mają udziały w PKM Katowice. Wiem pewnie dużo osobą się to nie spodoba ale dlaczego ja mam ty mieszkańcom z moich podatków serwować porządny tabor. Pozdrawiam mieszkaniec Katowic

17.01 18:19:26

meteor napisał(a):

Ktoś wie na którą zajezdnię one trafią ?

17.01 18:37:02

butthead napisał(a):

W uzupełnieniu: obydwa autobusy pochodzą od prywatnego przewoźnika die linie GmbH z Itzehoe, koło Hamburga. W wyniku przegranego przetargu firma od stycznia 2006 roku przestała obsługiwać miejskie linie. Wygryziona została nawiasem mówiąc przez Veolię.

17.01 23:30:36

emem napisał(a):

Stycznia 2006? Czyli innymi słowy busy stały sobie luźne i bezrobotne prz calutki rok?
Natomiast chciałem podkreślić, że na pewno będą one się nadawać na linie 43/133, gdzie obowiązuje zasada wchodzenia pierwszymi drzwiami ;p

18.01 10:24:55

car napisał(a):

@podlesianin: nie słyszałeś o WIELKIEJ SILESII??? Ja pochodze z Katowic, a mieszkam od niedawna w Bytomiu, i wqr.. mnie że tu taki szaj jeździ... no może oprócz świerklańca

18.01 11:27:49

andzej69 napisał(a):

Powtórze jescze raz swoje zdanie - zakup 2 dzrwiowych autobusów z otwieranymi tylko 2 oknami i to w tylniej czesci pojazdu to WIELKI BłĄD!! Zobaczycie jak przyjdzie lato o wozy te będą wysyłane na inne linie niż 43/133 -będziecie je przeklinać. A narazie euforia że coś kupili ...

18.01 12:53:43

david82 napisał(a):

Ja uważam, że te autobusy zostaną skierowane na linie 43/133 gdzie obowiązuje zasada wsiadania pierwszymi drzwiami :p :p

18.01 14:32:41

jojek napisał(a):

andrzej69 zgodze sie ze dwoje drzwi to nie troje ale dobre jest i to, i napewno wole Mana z 2oknami w tylnej częsci niz Transgórowskie Volva bez zadnej szyby otwieranej i wes ty sie nimi przejedz, nie dosc ze nie ma uchylnych okien to jeszcze smierdzi za przeproszeniem, pozdrawiam.

18.01 15:07:14

Macianty napisał(a):

ile jeszcze razy napiszecie że one bedą na 43/133 przypisane? może jeszcze z 7 razy? ps. z punktu widzenia pasażera, lepszy taki MAN-iacz niż M11 :P

18.01 18:35:04

Egon napisał(a):

Prędzej niż na 43/133 widziałbym je na 804.

18.01 21:10:23

Art napisał(a):

@andrzej69 te dwa tylne okna są wymagane dla kilmatyzacji ale znając PKM to pewnie klime wymontują albo jej nie będą włączać i potem są takie klocki jakie są

19.01 16:13:54

palex :) napisał(a):

Egon! Bój się Boga... Ty chyba żartujesz że na 804 można puścić dwudrzwiowego mana...KPISZ CHYBA.... ilość pasażerów na linii 804 jest na tyle duża, że danie takiego pojazdu to idiotyzm. Przejedź się kiedyś 804 kilka razy w godzinie szczytu to zobaczysz co mam na mysli.

19.01 17:17:22

Bodz napisał(a):

Egon Na 804, zanim coś napiszesz to pomyśl

19.01 17:47:09

memphis napisał(a):

@palex: Egon ma rację, autobusy z mniejszą liczbą drzwi zdecydowanie bardziej nadają się na linie przyspieszone, z małą liczbą przystanków (i tym samym z mniejszą wymianą pasażerów) niż na linie pokroju 43, gdzie ta wymiana pasażerów jest dużo większa.

19.01 18:40:40

andzej69 napisał(a):

Jak będzie klima i bedzie ona działać to te 2 okna starczą. Ten wóz jedynie się nadaje i to wrecz idealnie na tę linie co jeżdzi "na lotnisko Pyrzowice". Ale tam tylko jeden wóz potrzeba. Dalej powtarzam - to wielki błąd - trzeba było kupić 3-drzwiowe. A te Volva z transgóru, Jojek, to już wogóle jest totalne dno!!!

19.01 19:14:28

memphis napisał(a):

Klima? Jaka klima? Gdzie wy tam klimę widzicie w ogóle? A na linii lotniskowej to trzy wozy jeżdżą.

19.01 19:48:35

Egon napisał(a):

Ludzie, przecież na linie 43/133 te autobusy zupełnie się NIE nadają! Tam już jest spowolniona wymiana pasażerów przez kontrolę biletów i wpuszczanie tylko przez pierwsze drzwi, po co więc dodatkowo ją utrudniać podczas wypuszczania?
Na 804 po starcie z Katowic większość poasażerów wysiada i wsiada w zasadzie tylko na trzech przystankach na Radockiego. Nie rozumiem więc oburzenia kolegów palexa i Bodza, przecież posiadanie mniejszej liczby drzwi nie kurczy pojemności autobusów.

19.01 20:09:22

palex :) napisał(a):

memphis: ale nie wyobrażam sobie na 804 2drzwiowych pojazdów... one są dużo ciaśniejsze niż Vecta, czy gnioty.... po prostu ludzie się nie zmieszczą...

19.01 20:19:54

Egon napisał(a):

@Palex: dobra, niech Ci będzie - niech tą przykładową linią, na którą te autobusy się nadają, będzie 812 ;-) Ale nie dam się przekonać, że pasują na 43/133 lub jakąkolwiek inną linię objętą programem kontroli biletów przez kierowcę.

19.01 21:38:51

adik napisał(a):

w sumie wygladaj na zadbane. Jedenak wolałbym gdyby PKM w Katosach kupowało nowe busy.

19.01 22:20:58

andzej69 napisał(a):

memphis -Art tam jakąś klime wypatrzał:) Skoro na "lotnisko" jeżdżą 3 wozy to te 2 tam się jak najbardziej nadają, tylko wg mnie jak nie mają klimy to 2 otwierane okna to zamało. Autobus ten przechodził przez "Man -Sady" i przecież jak by PKM dopłacił to by tam zamienili okna na otwierane. No ale PKM wyszedł z założenia "po co .. ":((
Co do pasażerów - króluje mada stania zaraz przy drzwiach( nie przechodzenia w głąb pojazdu), tak więc dwoje drzwi kurczy znacznie pojemność wozu

19.01 23:41:19

andzej69 napisał(a):

...a tak może teraz niech PKM kupi 2 drzwiowe przeguby ;)), po co kupować 4 - przecież im mniej drzwi tym mniej drzwi do ewentulanych napraw. Dziwie się dlaczego KZKGOP na liniach typowo miejskich dopuszcza 2 drzwiowe pojazdy 12m. Przewoźnicy to wykorzystują i takie sprowadzają, a o 2-drzwiowy pojazd łatwiej niż o 3.

19.01 23:45:42

John napisał(a):

Ja to wszystko tak czytam i mi się chce śmiać bo nagle mieszkańcy Katowic staja przed ogromnym problemem, że będą musieli jeździć 2- drzwiowym autobusem. Ludzie narzekać możnaby było gdyby PKM sprowadził Migi z Wejherowa.Pozatym na innych liniach i w innych miastach ludzie jeżdżą 2-drzwiowymi i nikt z tego nie robi tragedi. Chcecie najbliższy Katowic przykład to linia 120 i co napełnienei duże a jakoś jeździ nie ma większych spóźnień i jest normlanie. Więc skończcie te śmieszne narzekania.

20.01 10:18:42

jojek napisał(a):

ja juz w to wszystko nie wnikam, ale widac ze to zadbane autka, ciekawe tylko jakie sa w srodku, co do linii lotnisko to tam sa przystosowane juz 3 solarki jak memphis wspomniał(165,168,169) wiec watpie zeby to zmieniali, na linie 43 i 133 tez sa przystosowane auta i jest ich od groma wiec po co pkm-owi oklejac kolejne wozy, a powiem ze znajdzie sie kilka linii na które sie załapią napewno by nią była linia 44, na 830 tez by sie sprawdził poniewaz z tego co zauwazyłem to jest linia w której wsiadają ludzie na stawowej i wysiadają w bytomiu. jest pare linii na których one by mogły jeździci mówie to bo widze bo sam jeźdze czesto na róznych liniach, pozdrawiam,a tak nawiasem mówiac za duzo nie czytałem na temat dwu drzwiowych aut u innych przewozników

20.01 12:11:50

andzej69 napisał(a):

Jojek w historii WPK zdarzyły się ogórki na linii A (ok88-89rok), H921 na linii 96(ok 88-89rok), jelcz 080 na linii 190 (90 rok) tak wiec na siłe to i Nyski mogą jeździć na 30 czy 110. Faktem jesst ze PKM Bytom tez eksploatował 2 drzwiowe Neoplany na liniach typowo miejskich. Ale czy to jest dobra praktyka?? Uważam że absoukutnie nie!! 2 dzrwiowe mogą jeździć w małych systemach komunikacyjnych (do 80tys mieszkańców) a nie w aglomaracji 3 mln na liniach miejskich!!! Poczytaj komentarze na forum odnosnie 2 drzwiowych autobusów w KZKGOP. Ponadto jak rozmawiam z ludzmi nie będącymni miłośnikami, a na codzien korzystających z komunikacjji, nie pochwalają jazdy autobusami 2drzwiowymi, a nawet uwazają ze np Solarisy czy inne LF są mniej pojemne do M120 czy M11.

21.01 21:03:15

butthead napisał(a):

Dwudrzwiowe autobusy jak najbardziej mogą być ekploatowane w 3 milionowej aglomeracji, pod warunkiem że rozkłady jazdy na to pozwalają.

22.01 17:28:15

andrzej69 napisał(a):

i na kazdym przystanku stoi 5 minut

23.01 07:53:16

jojek napisał(a):

Dość niespodziewanie do parku taborowego katowickiego PKM-u dołączają dwa używane MAN-y NL202.

zgodze sie było to niespodziewane, spodziewano sie przegubów i prosze sie nadal ich spodziewac :P, z nie istotne zrodła byłem poinformowany w listopadzie 2006 o zakupie 5manów 3przegubów i 2solówek i to podtrzymuje:P

i na koniec te Maniusie mi sie podobają i z mojego punktu widzenia sie sprawdzą tak samo jak przegubowe many 3 drzwiowe:P:P, chociaz inni myslą inaczej, pozdrowienia dla admina oraz całej redakcji WPK

23.01 15:03:03

LoL napisał(a):

Na 804 w godzinach szczytu najbardziej potrzebny bylby jakis przegub !!!
Koniecznie. Niech tam puszczą choćby Ikarusa, ale przegub. Ilośc pasażerów na 804 po 15 zawsze przekracza 100, a nierzadko nawet 150 osób , wiec pomysl z 2 drzwiowkami odpada. Tak, większośc osób wysiada na kilku przystankach na Radockiego, ale i tak bylby problem ;/

26.01 11:46:14

Piter napisał(a):

To są pierwsze używane autobusy w PKM Katowice. Oatatnio jeżdziły na 7.

31.01 16:53:55

Kamila napisał(a):

Witam. Z pewnych źródeł mogę powiedzieć, że nowe autobusy na pewno nie wejdą do obsługi linii Lotnisko. M.in. dlatego, że teraz na tych autobusach są nalozone reklamy (nie jest możliwe odklejenie ich i naklejenie na nowych). Ostatnio jechałam nowym nabytkiem nr 222 na linii 830 o godz. 6.19 z dworca w Bytomiu. Zdecydowani mogę powiedzieć, że o tej godzinie nie nadaje się do obsługi tej linii.

21.02 07:58:53

abes napisał(a):

na 830 to juz raczej ten NEOPLANy a nie te MANy

27.03 22:32:03


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!