Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Pesa Twist dla Tramwajów Śląskich

22.11.2013

Tagi: Tramwaje Śląskie, inwestycje, tabor, Twist – Dodał: Jakub Jackiewicz

Dziś, 22 listopada 2013 r. po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowano nowy wagon tramwajowy jaki dla Tramwajów Śląskich produkuje bydgoska Pesa.


(autor: Jakub Jackiewicz) (autor: Jakub Jackiewicz)

Prezentacja miała miejsce na mijance Zabrze Park Świerczewskiego. Goście konferencji jaką organizowały Tramwaje Śląskie oraz dziennikarze mieli okazję przejechać się nowym wagonem wzdłuż ulicy 3 Maja do pl. Wolności. W podróż powrotną zabrał ich skład wagonów 105N-AC, czyli Moderusów (wagony po modernizacji). Przed i po prezentacji Twist przebywa w zajezdni Gliwice, a z i do Zawodzia podróżuje na lawecie.

(autor: Jacek Sobota) (autor: Jacek Sobota) (autor: Jacek Sobota)

Twist Step - pod taką nazwą handlową oferowany jest nowy wagon. Jego oznaczenie typu to 2012N, co dość luźno nawiązuje do standardowych oznaczeń typów wagonów stosowanych w Polsce. To pierwszy nowy wagon w GOP od 2001 roku, kiedy zakończono dostawy Citadisów 100 (typ 116Nd) produkcji Alstom-Konstal.

Podstawowe dane techniczne wagonu są następujące:
- długość: 32 m,
- szerokość: 2,4 m,
- prędkość maksymalna: 70 km/h (obecnie założony jest ogranicznik na wartość 55 km/h),
- liczba miejsc ogółem: 206 (przy normie 5 osób/m2),
- liczba miejsc siedzących: 47,
- wysokość podłogi w strefie wejść: 350 mm od główki szyny,
- udział niskiej podłogi: 73,6%.

Wagon składa się z trzech członów osadzonych na czterech dwuosiowych skrętnych wózkach. Wyposażono go w siedmioro drzwi - pięć par drzwi podwójnych (po dwie w pierwszym i trzecim członie oraz jedne w środkowym) i dwoje pojedynczych (z przodu i z tyłu). Wyjście z kabiny motorniczego jest możliwe tylko przez przedział pasażerski (pierwszymi drzwiami).

W pojeździe nie ma klimatyzacji dla pasażerów - jest ona zainstalowana tylko w kabinie motorniczego. Pasażerowie mają do dyspozycji jedynie układ tzw. wymuszonej wentylacji. Są za to przesuwne okna. Motorniczy ma do dyspozycji pulpit wyposażony w centralny terminal komputerowy. Wewnątrz są zamontowane kasowniki Śląskiej Karty Usług Publicznych - nie ma innych urządzeń do kasowania biletów.

(autor: Jakub Jackiewicz) (autor: Jakub Jackiewicz)

System informacji pasażerskiej składa się z tablic kierunkowych - przedniej i bocznych oraz numerycznej tylnej, a także z monitorów LCD zamontowanych wewnątrz wagonów. Na tych umieszczonych po drugiej stronie bocznego wyświetlacza prezentowana jest trasa przejazdu (kolejne przystanki), pozostałe zamontowane są pod sufitem i umożliwiają wyświetlanie dowolnych treści (zdjęcia, filmy, reklamy, informacje prasowe, komunikaty dla pasażerów). W pojeździe jest również pełny monitoring.

(autor: Jakub Jackiewicz) (autor: Jakub Jackiewicz)

Układ napędowy to cztery silniki po 105 kW. Umożliwia odzyskiwanie energii podczas hamowania, jak również jest możliwość wykorzystania energii z akumulatorów do awaryjnego poruszania się pojazdu. Wagon posiada także piasecznice.

Kolorystyka wagonu wewnątrz jest dość intrygująca - tapicerka siedzeń jest wg standardowego wzoru stosowanego przez Tramwaje Śląskie w ostatnim czasie, natomiast poza nimi dominuje kolor turkusowy (obramowania okien, podesty) dla którego trudno znaleźć uzasadnienie. Z zewnątrz wagon jest czerwony z czarnym pasem okiennym. Kolor kremowy obecny jest tylko w postaci wąskich pasków wzdłuż wagonu, jak również w postaci poziomych pasków naklejonych na wszystkie drzwi. Tramwaje Śląskie nie okleiły na razie wagonu swoimi oznaczeniami, nie wiadomo więc w jaki sposób będą umieszczone.

(autor: Jakub Jackiewicz) (autor: Jakub Jackiewicz) (autor: Jakub Jackiewicz)

Obecnie trwają jazdy próbne związane z koniecznością uzyskania homologacji na ten typ wagonu, oprócz tego testowane są podzespoły i zachowanie wagonu w różnych sytuacjach. Wkrótce rozpoczną się także szkolenia motorniczych. Dostawy kolejnych wagonów należy się spodziewać raczej dopiero w przyszłym roku. Nowym wagonom zostaną nadane najprawdopodobniej numery taborowe od 820.

Jeden Twist kosztuje 5,49 mln zł netto. Zakupione zostały w ramach projektu "Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą" współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Wprowadzenie Twistów do ruchu liniowego przewidziane jest na II kwartał 2014 roku. Łącznie ma być ich 30 sztuk, z czego 10 ma trafić do zajezdni Będzin, a 20 do zajezdni Zawodzie. Kursować będą być może na liniach 15 i 20. Może to jednak wszystko ulec zmianie w zależności od bieżących decyzji, a także odbywających się remontów torowisk.

(autor: Jakub Jackiewicz)

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

marakesh napisał(a):

Jako tako nie mam zastrzeżeń. Wnętrze wydaje się bardziej przestronne od Citadisa. Zobaczymy jak całośc sprawdzi się w eksploatacji w zderzeniu z rzeczywistością.
Pominę już kolorystykę wnętrza. Sprawa dyskusyjna, ale jak wiadomo większości nie przypadła do gustu (delikatnie powiedziawszy). Jednak nie mogę zrozumieć po co te kremowe pasy na wszystkich drzwiach? Nie zwiększa to absolutnie estetyki ani designu wagonu, a tym bardziej bedzie utrudnieniem dla podróżnych... poczujemy się jak w więzieniu :D
A ten kremowy pas z lewej burty przy kabinie motorniczego mógłby być ładniej zakończony, bardziej płynnie; a tak jest ucięty jak tasakiem.

22.11 16:17:25

seba napisał(a):

a co z T6?

22.11 16:22:19

Xeres napisał(a):

Na zajezdnie Będzin? jak w Sosnowcu, Będzinie oraz Dąbrowie (poza odcinkiem Zagórze Małe Pętla- Sielec Park, które niebawem ukończą)nie ma torowiska dostosowanego do tego typu wagonów, 3 z nich pewnie pójdą na T15, a reszta na rezerwe? Nie lepiej 25 na Zawodzie a 5 na Będzin?

22.11 18:06:42

iks napisał(a):

Dobra konstrukcja skoro nie wykoleiła między wiaduktem a młynem w Zabrzu.

22.11 18:07:59

Paweł / Paul napisał(a):

Ogólnie prezentacja mi bardzo podowała nowego tramwaju Twisw t z Pesy bydgoskiej w Zabrzu.

22.11 18:31:34

Kamil napisał(a):

Tylko po co prezentowali go w Zabrzu, skoro w Zabrzu nie będzie jeździł? :(

22.11 21:21:31

tj91 napisał(a):

Ja już mam zastrzeżenia do tych pięknych monitorów. Wszystko znów będzie się opierało o reklamach, z tego, co pamiętam, to przebieg trasy miał być na całym ekranie.... Po co był ten cały sondaż?

22.11 21:29:26

Mark napisał(a):

Liczba siedzeń jest wyższa. W samym środkowym członie jest ich 32.

22.11 21:37:00

pasec75 napisał(a):

ale idzie spiepszyc lakowanie!!!!och!!!!

22.11 22:35:02

Seba napisał(a):

właśnie też to mówię poco w zabrzu prezentacja skoro nadal mają szyny krzywe pewnie pomylili miastem zamiast katowice dali zabrze dobrze że nie szlem na ten pokaz bo to jest daremne

22.11 23:16:56

Adi napisał(a):

Jaką stawkę dostaną te sepsy? Ile lat będą spłacane? Kiedy one na siebie zarobią? Ciekawe czy karliki już na siebie zarabiają, czy nadal się do nich dopłaca.

23.11 08:13:49

Jolanta napisał(a):

Ciasny jakiś taki...
Warszawskie Swingi są jakby pojemniejsze, poza tym że zdaje się wyraźnie dłuższe...
Kolorystyka - koszmar. Przyłączam się do krytyki pasów na drzwiach.
Brak klimatyzacji to skandal. Wentylacja mechaniczna w czasie upałów absolutnie niczego nie załatwia, wbrew temu, co się mówi.

23.11 08:16:50

Vegeta napisał(a):

@Xeres: żeby tylko historia znów nie zatoczyła koła, jak to było w przypadku biednych Karlików puszczonych na zdezelowane torowiska...

@tj91: reklamy reklamami, wystarczy, że do wagonu wsiądzie kilku pijanych wyrostków i już mamy po monitorach, ładnych siedzeniach czy wyświetlaczach. W GOP podstawowym wyposażeniem kabiny motorowego powinien być bezpośredni telefon na policję...

23.11 10:06:59

P Śl napisał(a):

http://www.tvp.pl/katowice/...

4:10-6:53. Hmmm, podobno mają świetną wentylację - wyciągają powietrze ze środka, jak z sauny i wdmuchują z zewnątrz.... oczywiście orzeźwiające przy 40 stopniach :D.

23.11 10:09:34

Kolejarz napisał(a):

@Xeres
Po zakończeniu unijnego projektu torowisko T15 na terenie Sosnowca będzie w 100% zmodernizowane, poza tym na terenie Katowic poza torowiskiem w jezdni w Szopienicach i odcinkiem koło zajezdni Zawodzie, które są w dobrym stanie, również wszystko będzie nowe.

23.11 10:46:06

ON napisał(a):

Czy osoby niepełnosprawne (ale nie poruszające się na wózkach), w związku z wprowadzaniem karty ŚKUP celem rejestracji bezpłatnego przejazdu i w Twistach będą miały obowiązek wchodzenia pierwszymi drzwiami na część wysokopodłogową?
Czy nie dało się zrobić pochylni między częścią wysokopodłogową, a częścią z niską podłogą tylko musi być koniecznie stopień?
Jak osoba niepełnosprawna na przykład z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności i niedowładem lewej strony ciała, ma nabyć bilet u motorniczego, gdy wsiądzie do tego tramwaju na przystanku na którym nie będzie automatu do sprzedaży biletów skoro między różnymi częściami wagonu są stopnie. A może jednak w wagonie jest automat do sprzedaży biletów?
Takie mam wątpliwości, bo jeżeli to o czym pisze powyżej będzie w rzeczywistości to dla mnie udogodnienia są porównywalne z starymi wagonami serii 105N... I ostatnie pytanie ile jest przycisków do otwierania drzwi umieszczonych na wysokości dostępnej dla wózkowiczów (na wypadek gdyby jakiś nawalił) oraz czy pochylnia umożliwiająca wjazd do tramwaju wózkiem jest rozkładana automatycznie po uprzednim zasygnalizowaniu przyciskiem, czy też tradycyjnie osoba na wózku będzie skazana na łaskę bądź niełaskę obsługi.

W artykule brak zdjęć miejsc dla osób niepełnosprawnych, sposobu przypięcia wózka, brak możliwości zobaczenia umiejscowiona tegoż miejsca etc, brak opisu na jakiej wysokości są umieszczone kasowniki i przyciski do sygnalizowania wysiadania przez osoby niepełnosprawne (o udogodnieniach dla niewidomych nie wspomnę).

Na koniec tramwaj piękny, ale diabeł tkwi w środku tzn. w szczegółach:-D

23.11 13:22:54

pipen napisał(a):

KOlorystyka jest ciekawa - mimo wszystko, można rzec inna niż do tej pory (jeśli chodzi o wnętrze) - przynajmniej jakieś kolory na szarej poświacie silesii :).
MAlatura zaś zewnętrzna też jest spoko, zobaczymy jak to wyjdzie z oznaczeniami firmowymi i numerem taboru.

Oby jak najszybciej udało się je puszczać na JUŻ wyremontowane linie, bo to chyba zasadny warunek żeby miały po czym jeździć.
Co do numerów linii to 15 spoko i 20 też.
Mam nadzieję, ze dzięki temu na linii nr 7 będą puszczone składy (oczywiście jak skończą budowę odcinka Targowisko-Zamłynie).

23.11 13:47:56

Kysó napisał(a):

A nie jest czasami tak, że te pojazdy dofinansowane przez UE przez pierwszy okres czasu (bodaj 5 lat) muszą być na stałe przypisane do konkretnych linii (jak sosnowieckie 3xx) a nie na zasadzie "być może"?

23.11 14:04:38

przyjezdny napisał(a):

A jak skasować w tym tramwaju bilet papierowy? Ja nie mieszkam w konurbacji górnośląskiej, ale często jestem w Katowicach i jeżdże na Zawodzie na Uniwersytet oraz do Bytomia , a nie posiadam Śląskiej Karty Usług Publicznych.

23.11 14:51:44

iks napisał(a):

Co się martwisz o bilet darmowy. Po wprowadzeniu śkupu i odbijaniu jednorazowych biletòw przy pierwszych drzwiach a także odbijaniu kart przy wejściu i wyjściu tranwaj będzie opóźniony z 15 minut a powyżej 3 motorniczy nie musi go sprzedawac tak więc nawet bym się po niego nie fatygował.

23.11 18:36:10

memphis napisał(a):

@Kysó: będą jeździć na konkretnych liniach - tych obsługujących ciągi komunikacyjne zmodernizowane w ramach projektu. Na szczęście nikt w TŚ nie był na tyle głupi, żeby w projekcie wpisywać konkretne numery linii.

@przyjezdny: założenie projektu ŚKUP jest takie, że w każdym pojeździe ma być tylko jeden kasownik umożliwiający skasowanie biletu papierowego - i to jest ten kasownik w okolicy pierwszych drzwi.

23.11 18:55:44

Radko napisał(a):

I tak wolę warszawskie i gdańskie swingi są przyjemniejsze,pojemniejsze i bardziej ciekawsze niż te twisty

17.01 09:48:09


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!