Projekt budżetu Katowic na 2014 rok
29.11.2013
Katowiccy urzędnicy przygotowali projekt budżetu miasta na rok 2014. Trafił on obecnie do poszczególnych komisji Rady Miasta. Zobaczmy co czeka transport w mieście w przyszłym roku.
Wśród dochodów wymieniane są m.in. środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Mają zostać przeznaczone na realizację zadania "Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych" wśród których wymienia się węzły: Sądowa (760 tys. zł), Zawodzie (400 tys. zł), Brynów Pętla (1,2 mln zł), Słoneczna Pętla (200 tys. zł) i Ligota (140 tys. zł), a także na zadanie "Katowicki Inteligentny System Zarządzania Transportem" (340 tys. zł).
Miejski Zarząd Ulic i Mostów ma za to otrzymać 2 248 002 zł, również z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację zadania "Zintegrowany system zrównoważonego transportu w miejskim obszarze funkcjonalnym obejmującym miasta Katowice, Chorzów i Tychy".
Wydatki związane z lokalnym transportem zbiorowym zaplanowane są następująco:
- 85 162 000 zł na składkę do KZK GOP (w projekcie budżetu zapisano, że będzie to 288 zł/rok w przeliczeniu na 1 mieszkańca),
- 35 196 013 zł na inwestycje,
- 5 724 928 zł na na programy finansowane z innych źródeł,
- 2 000 000 zł na zakup i objęcie akcji lub udziałów oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego (chodzi tu o spółkę PKM Katowice, gdzie po podwyższeniu kapitału zakładowego miasto Katowice będzie mieć 87,58% udziałów).
W ramach przedsięwzięć wieloletnich wymienione są:
- "Zrównoważona Mobilność Miejska - SUM" (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Program Współpracy Międzyregionalnej INTERREG IVC, Priorytet II Środowisko naturalne i zapobieganie ryzyku), którego celem jest "stworzenie wspólnego bloku wiedzy i doświadczeń dla promowania pojazdów elektrycznych i zrównoważonego transportu. Zadaniem każdego z partnerów projektu jest identyfikacja tych środków, które lepiej promują pojazdy elektryczne, zachęcanie do transferu tych środków uznanych za dobre, praktyki w zakresie wdrażania pojazdów elektrycznych, przygotowanie szczegółowego planu działań dla każdego regionu, które należy podjąć żeby zrealizować cele projektu" - łączna wartość tego projektu to 256 428 zł (w tym 217 965 zł z funduszy strukturalnych), dotychczas wydano 208 851 zł, a w 2014 roku planuje się wydać jeszcze 30 316,
- "Zintegrowany system zrównoważonego transportu w miejskim obszarze funkcjonalnym obejmującym miasta Katowice, Chorzów i Tychy" (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Program operacyjny Pomoc Techniczna), którego celem jest "przeprowadzenie działań z zakresu realizacji diagnozy systemu transportowego, szkoleń z zakresu obsługi programu VISUM, promocji projektu oraz zarządzania" - łączna wartość projektu wynosi 3 099 780 zł (w tym 2 699 802 zł z funduszy strukturalnych), a w 2014 roku planuje się wydać 2 597 780 zł (z czego 349 778 zł stanowić będzie wkład własny),
- "Katowicki Inteligentny System Zarządzania Transportem" (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, Priorytet Rozwój transportu w aglomeracjach), którego celem jest "opracowanie dokumentacji projektowej oraz studium wykonalności dla budowy Katowickiego Inteligentnego Systemu Zarządzania Transportem, w tym opracowanie dokumentacji dot. identyfikacji i analiz strumieni ruchu dla informowania użytkowników dróg o sytuacji ruchowej" - łączna wartość projektu to 56 600 000 zł (w tym 46 750 000 zł z funduszy strukturalnych), dotychczas wydano 1 600 000 zł, a w 2014 roku planuje się wydać 2 000 000 zł (w tym 1 660 000 zł wkładu własnego).
W ramach Wieloletnich Przedsięwzięć Inwestycyjnych opisane są też wydatki majątkowe. Obejmują one wydatki na realizację projektu "Modernizacja infrastruktury tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą". Łączna wartość wydatków ma tu wynieść 56 609 321 zł, a w 2014 roku planuje się wydanie 29 471 085 zł. Będą one przeznaczone na "kontynuację modernizacji infrastruktury drogowej:
- ul. 3 Maja na odcinku od Placu Wolności do katowickiego Rynku;
- ul. Obrońców Westerplatte w Katowicach;
- końcowego odcinka linii nr 6 i 16 w Katowicach Brynowie;
- na odcinku połączenia tramwajowego Katowic z Mysłowicami i Sosnowcem;
- na odcinku torowiska tramwajowego wbudowanego w jezdnię ul. Kościuszki od Al. Górnośląskiej do skrzyżowania z ul. Dworcową w Katowicach
- na odcinku od Wesołego Miasteczka do pętli Zachodniej przy Stadionie śląskim.
oraz rozpoczęcie modernizacji infrastruktury drogowej:
- na odcinku od Pętli Słonecznej do Ronda w Katowicach;
- w ciągu ul. Gliwickiej od przystanku tramwajowego "Lisa" do granic miasta Katowice z Chorzowem".
W części opisowej wskazane jest też, że przewiduje się wydanie 100 tys. zł na "opracowanie analizy rozwoju polityki transportowej miasta".
Na drogi publiczne planuje się następujące wydatki:
- utrzymanie Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów: 18 342 033 zł,
- bieżące utrzymanie infrastruktury drogowo-mostowej gminnej: 5 734 000 zł i powiatowej: 4 250 000 zł,
- utrzymanie sygnalizacji świetlnych (165 szt.) i Kopuły na Rondzie: 1 965 000 zł,
- modernizacje obiektów drogowo-mostowych gminnych: 9 950 000 zł i powiatowych: 10 050 000 zł,
- realizacja przedsięwzięć inwestycyjnych gminnych: 129 756 051 zł.
Wśród inwestycji wymienione są przede wszystkim:
- przebudowa strefy śródmiejskiej miasta Katowice (104 376 560 zł, w tym z kredyt BRRE 51 323 280 zł),
- układ komunikacyjny dla terenu budowy Nowego Muzeum Śląskiego, Międzynarodowego Centrum Kongresowego i siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (15 247 933 zł),
- a także szereg pojedynczych inwestycji drogowych (przedłużenie ul. Szybowcowej, połączenie drogowe ul. Radockiego z ul. Braci Wiechułów, przebudowa układu komunikacyjnego w rejonie ul. Wiosny Ludów oraz skrzyżowania z ulicami Lwowską, Bednorza i Obrońców Westerplatte, budowa drogi i infrastruktury technicznej w rejonie ośrodka rekreacyjno-wypoczynkowego Bugla, połączenie drogowe Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Katowicach z ulicą Francuską, rozbudowa układu komunikacyjnego na os. Paderewskiego w rejonie ul. Sikorskiego i Pułaskiego, przebudowa ul. Leszczynowej, przedłużenie ul. Baildona w kierunku planowanej ul. Nowo Gliwickiej, przebudowa odcinka drogi w ul. Piastów).
Inwestycje powiatowe to 500 tys. zł na budowę przedłużenia ul. Stęślickiego do ul. Bohaterów Monte Cassino (etap I – przedłużenie ul. Stęślickiego do Al. Korfantego i ul. Konduktorskiej), a także 2,5 mln zł (w tym 1,7 mln zł kredytu z BRRE) na przebudowę strefy śródmiejskiej miasta Katowice i 2 mln zł na budowę drogi krajowej nr 81 od węzła autostrady A4
z DK 86 do budowanego węzła z ul. Armii Krajowej.
Na ścieżki rowerowe przewidziano 800 tys. zł.
» zobacz projekt budżetu w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Katowice