Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

15-metrowe Solarisy w PKM Katowice

19.11.2013

Tagi: tabor, PKM Katowice, inwestycje – Dodał: Jakub Jackiewicz

Solaris Bus & Coach dostarczy 10 nowych autobusów dla PKM Katowice. Mają być to pojazdy 15-metrowe.


PKM zawiadomił o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę tych autobusów. Jedyną ofertę złożył właśnie Solaris. Nie podano jednak ceny oferty.

Katowicki przewoźnik po raz pierwszy chce zakupić autobusy 15-metrowe. Mają mieć minimum 135 miejsc, w tym co najmniej 35 siedzących. Silnik o pojemności co najmniej 9000 cm3 i mocy minimum 220 kW ma spełniać normę emisji spalin Euro 5. Autobusy mają być wyposażone w klimatyzację przedziału pasażerskiego.

Dotychczas autobusy klasy mega pojawiły się u większości przewoźników w GOP, najwięcej w PKM Sosnowiec. KZK GOP traktuje je tak samo jak autobusy przegubowe, czyli jako tabor typu C. Według doniesień prasowych nowe katowickie nabytki miałyby obsługiwać trasy w rejonie Mysłowic. 5 sztuk ma być dostarczone do 135 dni od podpisania umowy, a pozostałe 5 - do połowy czerwca 2014 r.

Przypomnijmy, że wcześniejsze przetargi na 8 autobusów 12-metrowych i 2 podmiejskie autobusy niskowejściowe również wygrał Solaris. Dostawa tych pojazdów powinna nastąpić już niebawem w okolicy grudnia.

(autor: Jacek Sobota) (autor: Jacek Sobota)
(autor: Jacek Sobota)

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

timin napisał(a):

myslalem ze chociaz PKM KATOWICE nie bedzie sie bawil w deskorolki

19.11 11:25:54

Pete182 napisał(a):

dlaczego w tym artykule są zdjęcia Mazów?

19.11 11:55:28

tomcio 224 napisał(a):

W artykule o tym nie wspomniano, ale jako ciekawostkę warto dodać to, że zarówno Solarisy 12- jak i 15- metrowe mają mieć w pełni zamkniętą kabinę kierowcy. Swoją drogą czy zabudowa tych kabin będzie podobna do tej, jaką mają Solarisy Urbino 15, które posiadał PKM Tychy.
Zastanawia mnie natomiast, jaki typ otwieranych okien będą posiadały te autobusy. Wcale nie jest przesądzone, że będą one miały okna odsuwane, ponieważ we wszystkich rozpisanych przetargach jest wyraźny zapis, że autobusy muszą posiadać uchylne albo odsuwane części okien w przedziale pasażerskim, co w praktyce oznacza, że jeśli chociaż na tym PKM będzie chciał nieco zaoszczędzić, to wybierze okna uchylne.
Aż sam nie mogę się doczekać, jak ujrzymy pierwsze deskorolki w katowickim PKM-ie.

19.11 14:18:00

P Śl napisał(a):

Tomcio to wykonawcy decyduje jakie. Jest zapis, że mają zajmować min. 30% powierzchni. Pytanie czy na takiej powierzchni mogą funkcjonować uchyły ?. Wydaje mi się, że nie bardzo.

19.11 18:31:10

tomcio 224 napisał(a):

Faktycznie zapomniałem o tej adotacji, że otwierana część szyby musi zajmować przynajmniej 30% jej powierzchni. Dzięki za przypomnienie. :)
Rzeczywiście biorać pod uwagę ten zapis mało prawdopodobne aby Solaris mógł zaoferować okna uchylne. Po prostu analizując zapisy SIWZ trochę mnie to zdziwiło. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że to w gestii zamawiającego leży wybór okien. Sądziłem, że władze PKM celowo wprowadziły zapis o przesuwnych albo uchylnych oknach, aby sobie zwiększyć pole manewru, po ty by móc choć trochę zejść z ceny (wiadomo przecież, że tak wyposażone autobusy, jakie sobie zażyczył przewoźnik będą z pewnością kosztować około 1 mln zł za sztukę, proszę poprawić jeśli się mylę).
Dlatego mnie tak to zdziwiło. Sądzę, ze jeśli na 100 procent PKM chciałby wyłącznie okna odsuwane, to by wyraźnie zawarł taki zapis (w ostatnim przetargu PKM Gliwice na autobusu 12- i 15- metrowe jest wyraźny zapis, że muszą to być okna przesuwne). Cóż może to tylko moja nadinterpretacja. :)
To prawda raczej nie jest możliwe wyprodukowanie okien z tak dużą uchylną powierzcnhią, stąd z pewnością w pojazdach tych będą okna przesuwne. Mam nadzieję, że jak w przypadku poprzednich dostaw Mercedesów i Solarisów, te pojazdy także będą wyposażone w możliwość zablokowania okien na zamki przy włączonej klimatyzacji. Mam też nadzieję, że tu klimatyzacja będzie bardziej wydajna niż w poprzednich Solarisach (może miałem po prostu pecha, ale w większości przegubowych Solarisów jakimi jechałem w upalne dni, klimatyzacja była mniej wydajna niż w Mercedesach).
Mam jeszcze jedno pytanie do obeznanych w temacie. W artykule jest napisane, że silniki autobusów będą spełniać normę emisji spalin Euro 5.
Tymczasem jak wynika z treści specyfikacji przetargowej, przewoźnik zaznaczył że silnik w autobusach muszą spełniać co najmniej normę Euro 5 i , w ocenie ofert przewidział dodatkowe punkty (bodajrze 5 pkt.), za silniki o normie emisji spalin EEV. Czy ktoś z Was się orientuje, czy to na 100 procent będą silniki z Euro 5, czy jest jakaś szansa na EEV?

20.11 00:13:52

hawker napisał(a):

może jakiś artykuł o PKM Tychy i ich przygodami z Mazami, które niedługo przyjadą :)

20.11 10:40:16

memphis napisał(a):

@tomcio224: przecież cena jest ustalona (wpisana w oferty przez wykonawcę) i nie ulega zmianie tylko dlatego, że zamiast okienek uchylnych są przesuwne. Jeśli specyfikacja daje wybór to tylko od producenta zależy co wstawi do autobusu.

20.11 10:47:42

Deco napisał(a):

Jednego nie kumam. Silnik ma spełniać normę euro 5,a od stycznia wchodzi euro 6 ( chyba, że w winie będzie 2012)

21.11 22:22:15

tomcio 224 napisał(a):

To prawda. Silniki w Solarisach mają mieć normę Euro V. Co prawda od początku przyszłego roku zacznie obowiązywać ostrzejsza norma - Euro VI, ale zarówno prawo polskie jak i unijne dopuszcza możliwość rejestracji w 2014 roku ostatnich partii pojazdów, których silniki spełniają normę Euro V. Niestety nie pamiętam do końca, w jakim maksymalnie czasie muszą być wyprodukowane autobusy z Euro V, aby zostać zarejestrowane.
Z tego co pamiętam, w odpowiedziach do SIWZ, ta kwestia jest wyjaśniona przez Zamawiającego, gdyż producent sam nie był tego widocznie pewien. ;)
Możliwość rejestracji takich autobusów spowodowała, że wiele przedsiębiorstw właśnie teraz ogłosiło przetargi na nowe autobusy, aby zdążyć przed wprowadzeniem droższych w produkcji i eksploatacji silników z normą Euro VI. Dlatego fabryki produkujących w Polsce autobusy pracują w tej chwili pełną parą, wiele z nich ma już komplet zamówień do końca tego roku. :)

22.11 00:38:12

marcino napisał(a):

Ludzie w środę przyjechała pierwsza partia (5) nowych Solarisów Urbino 15

05.04 19:16:19

olaf napisał(a):

solbus ma dużo autobusów na stanie do kupienia

09.04 16:04:25


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!