Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Pożyczka na dofinansowanie zakupu taboru tramwajowego

05.11.2013

Tagi: Tramwaje Śląskie, inwestycje, tabor – Dodał: Jakub Jackiewicz

Tramwaje Śląskie S.A. podpisały umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie projektu "Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą".


Dofinansowanie będzie mieć formę pożyczki w wysokości 90 mln zł. Pieniądze te zostaną przenaczone na zakup 30 nowych wagonów tramwajowych firmy PESA oaz modernizację 58 wagonów serii 105N. Zostaną wykorzystane jako część wkładu własnego do projektu, reszta środków pochodzi bowiem z funduszy europejskich.

Uzasadnieniem dla zawarcia umowy i udzielenia pożyczki przez NFOŚiGW jest wymiar ekologiczny inwestycji. Jak informują Tramwaje Śląskie eksploatacja nowoczesnych wagonów spowoduje znaczne oszczędności energii elektrycznej, na poziomie prawie 7,5 MWh w skali roku, dzięki czemu emisja CO2 w ciągu roku zredukowana zostanie o około 6640 Mg.

W ramach projektu modernizowanych jest łącznie 75 wagonów serii 105N - 45 z nich przez konsorcjum Modertrans Poznań i MPK Łódź, a 30 kolejnych w Zakładzie Usługowo-Remontowym w Chorzowie Batorym. 30 nowych niskopodłogowych wagonów z rodziny Twist dostarczy bydgoska PESA - pierwszy z nich być może zaprezentowany zostanie już pod koniec listopada.

(autor: Tramwaje Śląskie) (autor: PESA Bydgoszcz)

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

andrzejh69 napisał(a):

No właśnie, pierwsza Pesa ma być dostarczona do końca roku, a póki co zupełnie cicho jest w tej sprawie - bez żadnych publikacji - wizualizacji czy konktetniejszych projektów, poza jedną przedstawioną rok temu. Mam nadzieję że kabina nie będzie chora na "dałna" tak jak w przypadku warszawskich czy gdańskich "Jazzów".

06.11 08:28:47

P Śl napisał(a):

Nie do żadnego końca roku tylko do 2 grudnia.

06.11 18:07:17

Jan napisał(a):

eksploatacja nowoczesnych wagonów spowoduje znaczne oszczędności energii elektrycznej, na poziomie prawie 7,5 MWh w skali roku

Co to jest 7,5 MWh w skali roku ???????????????

Ja kłacę za 1 kWh 0,56 zł, (zakłady mają znacznie tecniej)
7,5 MWh = 7500 kWh
7500 kWh x 0,56 zł/kWh = 4200 zł

Niech te 90 mln zł będzie oprocentowane na tylko 10% w skali roku, to za same odsetki będzie trzeba dać
9 000 000 zł, a oni zaoszczędzą tylko w skali roku 4 200 zł

Już widzę przyszłe ceny biletów.

07.11 14:46:03

memphis napisał(a):

Być może chodzi o wartość dla jednego wagonu. A oprocentowanie pożyczki z Funduszu to jest ok. 4%, zapewne część może zostać umorzona po spełnieniu odpowiednic warunków.

Cena 1 MWh dla TŚ to ok. 244 zł. TŚ zużywają rocznie 53 tys. MWh energii (info z SIWZ do przetargu). Czyli 7,5 MWh x 115 wagonów (30 pes i 85 moderusów) oznacza rocznie 862,5 MWh, czyli nieco ponad 200 tys. zł.

Poza tym pożyczka nie jest po to, żeby uzyskać efekt w postaci zmniejszenia zużycia energii, tylko po to, żeby pokryć wkład własny do projektu - a dopiero jego efektem, niejako przy okazji, będzie mniejsze zużycie energii. Gdyby pożyczki nie było zapewne trzebaby wziąć komercyjny kredyt z banku.

07.11 22:12:22

Jan napisał(a):

4% to daje rocznie 3,6 mln zł za same odsetki, a oszczędność to tylko 0,2 mln zł, to jeden rok odsetkowy z oszczędności trzeba będzie spłacać przez 18 lat!

I pewno ta pożyczka będzie na 20 lat do tego jeszcze prowizja od pożyczki, to to się nigdy nie spłaci, efektem będzie tylko znaczny wzrost kosztów KM i podwyżki biletów.

Policzmy inaczej zwykły remont 105N to koszt 300-400 tys, zrobienie moderusa to 1,2 mln, czyli odejmując udziwnienia zrobione z 30 letnim wagonem to wyjdzie że przeróbka na elektroniczny kosztuje 500-600 tys.
85 x 7,5 x 244 = 155 tys zł roczna oszczędność na prądzie

Niech tylko 300 tys będzie kosztować ta przeróbka starego napędu na ten energooszczędny to:
(300 x 85)/155 = 164 !!!

Czyli by ten wydatek się zwrócił to te 85 wagonów musiałoby jeździć jeszcze 164 lata.
Podczas gdy wiek tych wagonów jest już na skraju wyczerpania eksploatacyjnego wg producenta tych zabytków.

Podsumowując interes zrobiono jak Zabłocki na mydle, te oszczędności to jak propaganda sukcesu, teraz to się nazywa PR.

Efekt wzrost kosztów KM = wzrost cen biletów = zmniejszenie liczby pasażerów = mniej kursów = więcej aut na drogach i korków i więcej smrodu = gorsza KM - smutne ale prawdziwe.

Gdyby zrobić normalne remonty kapitalne to zamiast 85 moderusów byłoby 255-340 wyremontowanych wagonów 105N czyli wszystko łącznie z wagonami roboczymi i L byłoby po remoncie i śmigałoby jak nowe.

A tak Śląskie pieniądze płyną do Poznania i Łodzi, a na Śląsku kwitnie bezrobocie.

08.11 20:29:40

Jan napisał(a):

i jeszcze jedno to jest bandyctwo w tym kraju
biedny obywatel który na każdym kroku musi płacić za wszystko podatki, za prąd musi zapłacić 56 groszy podczas gdy duże firmy dostają go za 24 grosze!

i tak jest na każdym kroku, wystarczy zobaczyć ulotki telefonii dla indywidualnych i dla firm jakie niskie opłaty i super telefony są dla firm, a co w tej cenie dają ludziom.

Ciekawe za ile paliwo sprzedają autobusom, czy też za połowę togo co jest dla plebsu na stacjach?

memphis jak wiesz to napisz?

08.11 20:37:54


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!