KZK GOP wstrzymał zmianę taryfy opłat
18.01.2014
KZK GOP oficjalnie poinformował o wstrzymaniu podwyżek cen biletów, jakie miały wejść w życie od 1 kwietnia 2014 roku. Zmianie taryfy towarzyszyć miała długo oczekiwana premiera systemu ŚKUP, którego wdrożenie po raz kolejny zostało przesunięte na nieokreśloną przyszłość.
W listopadzie 2013 r. KZK GOP przyjął projekt taryfy uwzględniającej wprowadzenie biletów elektronicznych zapisywanych na Śląskiej Karcie Usług Publicznych. Mocno dyskusyjne zmiany zakładają m.in. obowiązek każdorazowej rejestracji wejścia i wyjścia z pojazdu przez posiadaczy wszystkich typów biletów, w tym także pasażerów uprawnionych do przejazdów bezpłatnych. Oprócz tego w nowym cenniku pojawić się ma taryfa kilometrowa, w której wysokość opłaty za przejazd uzależniona będzie od faktycznie przejechanej liczby kilometrów (jednak bez możliwości przesiadek). Na niewielką obniżkę kosztów korzystania z komunikacji publicznej liczyć mogą jedynie ci, którzy dobrowolnie zrezygnują z przesiadek i wykupią bilet na określoną liczbę przejazdów (» czytaj więcej o projekcie nowej taryfy).
Przypomnijmy, że według pierwotnych założeń projektu ŚKUP "nie później niż do 31 lipca 2013 roku" system miał być już w pełni wdrożony, a do rąk mieszkańców regionu miały zacząć trafiać karty w docelowo imponującej liczbie 700 tysięcy sztuk. Zapowiedziane zmiany zostały jednak wstrzymane, o czym KZK GOP oficjalnie poinformował 15 stycznia 2014 r. Z komunikatu dowiadujemy się, że wykonawca projektu ŚKUP deklarował uruchomienie systemu 1 kwietnia 2014 r. Obecnie mowa jest o IV kwartale bieżącego roku, co w pesymistycznym scenariuszu oznaczać może nawet, że na elektroniczny bilet poczekamy kolejny rok.
Sytuacja taka jednak nie powinna dziwić. Nadal wiele pojazdów należących do przewoźników świadczących usługi dla KZK GOP nie jest wyposażonych w niezbędny osprzęt, którego montażu z pewnością nie ułatwia egzotyczna kompletacja poddostawców wybranych przez wykonawcę. Warto zauważyć, że urządzeń ŚKUP brakuje nawet w niektórych fabrycznie nowych pojazdach dostarczonych w ostatnich tygodniach. Dodatkowym wyzwaniem jest z pewnością także rozmach projektu, obejmujący swym zasięgiem dalece nie tylko obsługę elektronicznego biletu komunikacji miejskiej.
W tym świetle wymowny jest wydźwięk komunikatu opublikowanego przez KZK GOP, z którego dowiadujemy się niejako między wierszami, że projekt taryfy nie zakładał po prostu podniesienia cen biletów papierowych. Nadrzędnym celem miało być bowiem zwiększenie atrakcyjności biletów elektronicznych... przez pozostawienie ich cen na dotychczasowym poziomie.
Kysó napisał(a):
A jaka to jest "egzotyczna kompletacja poddostawców wybranych przez wykonawcę" bo nie wszyscy (w tym i ja) wiedzą?
18.01 20:39:02
pasażer napisał(a):
Prędzej Stadion Śląski będzie ukończony niż ten cały system ruszy.
20.01 11:13:50
pasażer napisał(a):
Dla pasażerów najlepiej, żeby nigdy nie ruszył.
12.02 16:48:40
Fidel napisał(a):
W Wyborczej artykuł na temat możliwego zabrania pieniędzy na ŚKUP przez marszałka bo końca prac nie widać ...
13.02 13:17:08
pasażer napisał(a):
@ Fidel - w DZ też piszą.I mam nadzieję że to prawda , a nie jakaś kaczka dziennikarska.PS.ponoć jeden z podwykonawców pochodzi z Włoch , więc prawidłowo powinna się nazywać "La Carta Romana" heh.{Taka gra słów).
13.02 16:20:00
P Śl napisał(a):
Kasowniki są włoskie.
18.02 12:17:57
Vegeta napisał(a):
A w Urzędzie Marszałkowskim straszą odebraniem dotacji na ŚKUP:
http://sosnowiec.gazeta.pl/...
23.02 11:23:19