Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Tramwaj w Jaworznie

31.03.2012

Tagi: MZDiM Jaworzno, inwestycje, prasa – Dodał: Marek Borys

jaw.pl, 29.03.2012 r.

To nie prima aprilis. W Jaworznie są planowane dwie linie tramwajowe – ze Skałki na Osiedle Stałe, przez Centrum i Leopold oraz do Szczakowej. Cały projekt ma być w zgodzie ze środowiskiem- tramwaje mają być ekologiczne i zasilane energią słoneczną.


Już za kilka lat w Europie będą coraz to większe restrykcje ograniczające emisję CO2. Jak tłumaczy Tomasz Tosza z Wydziału Inwestycji tramwaje są dla nas szansą, między innymi dlatego, że będą ekologiczne. Do aspektu ekologicznego dochodzi także kwestia finansowa. Wprowadzenie dwóch linii tramwajowych byłoby bardzo dobrym rozwiązaniem komunikacyjnym.

Tramwaj przemieszczałby się w takich miejscach, gdzie obsługiwałby jak największą ilość mieszkańców. Nie wiemy jeszcze kto będzie obsługiwał tramwaje jeśli dojdzie do inwestycji. Prawdopodobnie byłoby to Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej. Istnieje szansa, że podróż tramwajem będzie darmowa. Chodzi o to, aby nie płacić dwukrotnie za bilet. Jest planowane takie rozwiązanie, aby osoba, która skorzysta z autobusu, w przypadku gdy musi się przesiąść, skorzystała z darmowego tramwaju.

» Zobacz materiał filmowy

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

dexiu89 napisał(a):

Ładnie, pięknie ale w GOPie takie podejście jest nierealne, bo na to nie ma funduszy.

31.03 12:44:01

Józek z Chebzia napisał(a):

hahaha hahaha dobre

31.03 14:14:25

pipen napisał(a):

I bardzo dobrze - niech to otworzy oczy tym co są za likwidacją jakichkolwiek linii tramwajowych czy kolejowych!!!
A synchronizacja biletu jadąc autobusem - tramwaj za darmo - to również kolejny bodziec by otworzyć oczy i zrobić wspólny bilet komunikacyjny - czasowy, gdzie masz możliwośc wykorzystania dowolnego środka transportu na trasie przejazdu w odpowiednim czasie (tak jak to ma miejsce jeszcze w PR i bilecie strefowym).
To są w końcu wspaniałe wieści i rozwiązania godne powielania - gratulacje dla Jaworzna :).
Przy okazji wraca PO CZĘŚCI SPRAWA TRAMWAJU PRZEZ NIEKTÓRYCH ZWANA "DWUSYSTEMOWEGO".

31.03 15:22:25

SP45-116 napisał(a):

A po co darmowy bilet??? U nas w Warszawie, ale też w wielu innych miastach kupuje się głównie bilety okresowe. Są takie miejsca, gdzie widok osoby kasującej bilet, szczególnie jednorazowy, oznacza, że pasażer jest obcy. Nie wiem jak u Was w Jaworznie, ale będąc na GOPie ( Sosnowiec- Katowice) mało kto cokolwiek kasował.
PS. Nie neguję, że są miasta, w których jeździ się prawie wyłącznie na jednorazówkach i karnetach. Teraz taki przykład nie wpada mi do głowy.

31.03 17:32:43

obeznany napisał(a):

Najpierw całe miasto zostało zabudowane drogami, a teraz będą budować tramwaj. Dla kogo? Wszyscy przecież do tego czasu kupią samochody, zachęceni nowymi ulicami. A już pomysł z "darmowym" biletem rewelacyjny - prawie tak samo absurdalny, jak opiekun pasażera, który miał jeździć w nowych wrocławskich skodach.

31.03 19:00:05

Dave napisał(a):

Krótki komentarz: ROTFL! :D

31.03 19:03:05

????????? napisał(a):

to jest prima aprilis w te żarty się już nie uwierzy bardzo dobre

01.04 00:43:33

insp. Kwaśniak napisał(a):

Nieeee, wcale nie jest to Prima Aprilis :P

01.04 04:26:52

ostry napisał(a):

do obeznany: nie wszystkich stac na samochod idioto

01.04 10:47:13

Grzegorz napisał(a):

Na bank to jest żart

01.04 13:49:26

ELEKTROENERGETYK napisał(a):

AGLOMERACJA ŚLĄSKA POWINNA CAŁKOWICIE ZREZYGNOWAĆ Z KOMUNIKACJI TRAMWAJOWEJ, TO NIEEKONOMICZNY I NIEEKOLOGICZNY ŚRODEK TRANSPORTU KTÓRY MA RACJĘ BYTU TYLKO DLA TEGO ŻE ZWIĄZKI ZAWODOWE "S" NIE POZWOLĄ NA JEJ LIKWIDACJĘ, TO WIELKI MOLOCH W KTÓRYM SIEDZĄ KOMUCHY Z BYŁEGO WPK I NIE MA CO ZROBIĆ Z TYMI LUDŹMI, UKŁADY Z KZKGOP (KTÓRY JEST WŁAŚCICIELEM "TŚ") SĄ NIE DO PRZESKOCZENIA NIESTETY I JESZCZE WIELE LAT TRAMWAJE BĘDĄ ZMORĄ NA ŚLĄSKICH ULICACH....

01.04 13:58:24

Iznogud napisał(a):

Uwaga! W planach jest także budowa ekspresowej linii tramwajowej z Dąbrowy Górniczej przez Zagórze, Sosnowiec, Os. Piastów i wzdłuż al. Roździeńskiego do centrum Katowic. Celem ma być odciążenie zakorkowanej S86 oraz likwidacja przepełnionych autobusów 8xx. Mają na niej kursować nowoczesne PESY - dziś TŚ właśnie jedną z nich testowały w Sosnowcu - patrz foto.

http://www.forum-sosnowiec....

01.04 16:00:08

junior napisał(a):

Ale zem się uśmiał :p

01.04 17:08:35

Rekin napisał(a):

Czyżby drugi nowy system tramwajowy po Olsztynie?
W wyścigu jezszcze kilka miast startuje, a jest sie o co bić, bo Unia daje 60% kasy na projekty.

Z drugiej strony, cóż za problem dla Jaworzna, skoro mają elektryczne tradycje. Może wreszcie pokażą w tym województwie, jak tani moze być tramwaj w eksploatacji przy własciwym zarządzaniu. Koszt pasażerokm tramwaju wychodzi na 50% kosztów autobusu i po kilku latach oszczędności są juz kolosalne.

02.04 09:18:21

Imię lub pseudonim napisał(a):

@Rekin: KZK GOP ma chyba tajne większe dotacje unijne na likwidacje tramwajów i zastępowaniem ich "ekologicznymi" Ikarusami...

02.04 18:12:01

iks napisał(a):

Dzisiaj pisze o tym wyborcza.

04.04 04:55:22

Rekin napisał(a):

We Francji powstało już kilka nowoczesnych sytemów tramwajowych w niewielkich miastach. Przykładowo w Valenciennes już hula od paru lat, za dwa lata mają uruchomić w Aubigny - obydwie "metropolie" maja po 46 tys. mieszkańców... Przewidują obłożenie 2 razy wyższe niż w GOP-ie teraz.
KZK GOP niestety jest w kontrze do europejskich trendów, na Zachodzie przewozy rosną nieprzerwanie od lat 80. XX w. (20-30% wzrost co dekadę), a u nas ciągle odwrotnie.

05.04 13:06:02

Radko napisał(a):

Elektroenergetyk weź młotka i pierd***ij się w głowę ;)) Najlepiej to wszystko zlikwidować i jeździć samochodami bo Polska jest bogata i każdego stać na samochód :// ech co za barany,więcej takich to na pewno Polska się do reszty zrujnuje

05.04 15:32:45

user1 napisał(a):

Ciekawe ile osób dało się nabrać, myśląc, że to żart :)

05.04 18:54:56

butthead napisał(a):

@Rekin: Skąd takie dane dot. Zachodu? Czy jest możliwe odwołanie się do źrodła?

05.04 18:59:44

Jan napisał(a):

Elektroenergetyk ma rację. Wywalony prezes z pkm Kat gdzie teraz pracuje. Nieekonomiczne to widać po stawkach. Co do ekologii to współczuję tym co mieszkają koło linii tram. Jak likwidowali w Gliwicach to jakiś prof z Polibudy wykazał że tramwaje są nieekologiczne i do dziś nie znalazłem by ktoś to co no wykazał potrafił obalić.

06.04 22:08:33

adam86 napisał(a):

@jan: a cóż ten profesor niby takiego mądrego wykazał? I z jakiego wydziału ów profesor był?

06.04 23:13:18

Jan napisał(a):

Głównym wyznacznikiem ekologii jest ścigane i karane przez ue co2 każde auto podaje ten parametr, a tramwaj za tą samą pracę przewozową wytwarza 2,5 razy więcej co2 niż autobus. I jeszcze inne dowody, byś się adamie interesował likwidacją tramwajów gliwickich to byś wiedział. Było to także publikowane na stronach um i nigdzie nie było podważenia tego, nawet takie Sitarze nie oponowali

07.04 00:58:21

memphis napisał(a):

Twoja wiedza na temat ekologii jest jak widać na poziomie gliwickich urzędników skoro sprowadzasz ją do jakiegoś parametru CO2 na dodatek nie wiadomo jak policzonego i uzasadnionego.

07.04 11:08:36

aso napisał(a):

@Jan: Większość środowiska naukowego - jak widać na załączonym obrazku - nie miała ochoty angażować się w ten żałosny teatrzyk polityczny, jaki miał miejsce w Gliwicach.

07.04 17:28:24

Jan napisał(a):

No faktycznie jak się nie ma argumentów to zostaje tylko metoda ośmieszania. Ekologia to także hałas drgania wibracje dudnienie smog elektromagnetyczny i te same świństwa co z benzyny tylko w większych ilościach i gorzej filtrowane niż w platynowych katalizatorach aut i jeszcze pył z kotła i tramwaju.

07.04 19:00:17

ślązak napisał(a):

panie JANIE aniby w jaki sposób tramwaj wytwarza CO2? CZEKAM NA PANA ODPOWIEDŻ!

07.04 20:11:26

memphis napisał(a):

No tak, przecież powszechnie wiadomo, że samochody i autobusy poruszają się bezszelestnie i nie powodują zupełnie żadnego oddziaływania na otoczenie.

07.04 21:34:04

Jan napisał(a):

Patrz jak wyżej: te same świństwa co z benzyny tylko w większych ilościach stąd tramwaje są bardziej nieekologiczne. Kobieta w stalowych fleczkach głośno hałasuje w gumowych trampkach porusza się cicho. Porównajcie drogę z torowiskiem w jezdni pomimo że wyremontowana była razem i auta z rzadka wjeżdżają na tory jadąc pasami po bokach to zapadnięte i krzywe tory oraz nawierzchnia na nich wyraźnie świadczy o tym które pojazdy gorzej oddziałują na swoją drogę i otoczenie.

07.04 23:02:26

adam86 napisał(a):

Nooo, autobusy to na pewno benzynę spalają. I to mniej więcej oddaje poziom tych wypocin.

07.04 23:31:19

obeznany napisał(a):

Wychyl no chłopie nos zza swojego zaścianka i wybierz się np. do Krakowa (możesz nawet pojechać tam swoim bezszelestnym samochodem, Stalexport się ucieszy) zobaczyć, jak wygląda cywilizowany tramwaj i utrzymywana infrastruktura. Przykładanie do wszystkiego miary wg GOP-owskich skrajnie niedoinwestowanych tramwajów jest bez sensu.

07.04 23:37:32

Jan napisał(a):

Po co mam jechać do galicji wystarczy że prezes stamtąd. Co da porównanie i dobijanie się w jakim syfie my tu żyjemy. Tu panują Tramwaje Śląskie z układami kto ich ruszy? Musiałby to kto kupić i wywalic mafie co tam siądzi na stanowiskach. Tylko kto by to kupił? Miasta nie zrobią porządku bo są umoczeni i powiązani. Gliwice nie byli a przynajmniej ci u koryta. Więc będzie jak Elektroenergetyk napisał że tramwaje jeszcze przez wiele lat będą zmorą na śląskich drogach.

08.04 08:21:09

Kysó napisał(a):

@Jan: nie wiem co brałeś ale następnym razem weź pół.

08.04 11:14:49

timin napisał(a):

ludzie tramwaj jeżeli oczywiście biegnie pasem zieleni jest bardzo dobrym rozwiązaniem. o tym ze w jaworznie sa plany budowy linii tramwajowych wiedziałem już z jakiś rok temu. tam się to przyda bo nie ukrywam natężenie ruchu samochodowego w jaworznie na odcinku Os.Stałe-Centrum jest ogromne. widać to było świetnie w czasie gdy na Os.Stałym była przebudowa DK79 korki jak jasna cholera więc skończcie mi tu gadać o ekonomii i ekologi bo także trzeba doliczyć czas stracony na przejechanie danego odcinka. Dwa w takich sytuacjach jak w jaworznie tramwaj będzie bardziej ekologiczny niż stojące w korkach auta, tiry czy autobusy

08.04 12:49:44

Iznogud napisał(a):

@Jan: no to w takim razie wyjedź do zacofanej Europy Zachodniej - do Niemiec, Francji, Austrii, nawet do Czech, zajrzyj do miast, w których kiedyś likwidowano sieci tramwajowe, a dziś wydaje się miliardy euro, by je odbudować... Zapytaj, dlaczego np. we Francji inwestuje się gigantyczne pieniądze w jakieś skomplikowane systemy zasilania tramwajów z szyn, by trakcja nie szpeciła zabytkowego centrum - przecież zgodnie z filozofią wszechwiedzących władz miast GOP można to załatwić o wiele taniej, puszczając kopcący autobus. Nie zapomnij też odwiedzić polskiego Gdańska, Poznania czy Wrocławia, które także marnują kupę kasy na tramwaje. Wyjedź i wyłóż im, że są w ogromnym błędzie, co tu będziesz się w jakimś GOP, chłopie, marnował. Tu i tak władze wiedzą swoje, a pasażerowie kupią 20-letnie, przegnite auto z LPG.

08.04 14:26:57

Jan napisał(a):

No cóż bogatych stać, a biedny pali czym się da, ot polska ekologia. Francja dotuje francuskie firmy. polska dotuje zagraniczne firmy (25 mld rocznie) plus ulgi podatkowe lub zwolnienia z podatku. Więc skąd wziąć kasę? Biedny Śląsk nawet nie nadąża latać dziur na drogach o usuwaniu skutków rabunkowej gospodarki górniczej nie wspominając. Więc skąd wziąć kasę na tramwaje? Komu zabrać? Ma ktoś jakieś mądre realne propozycje?

08.04 23:17:58

Piotrek napisał(a):

Janie
Odpowiedź jest bardzo prosta - pieniądze na tramwaje należy zabrać rozdętym funduszom drogowym. Jeżeli chodzi o ekologię, to znacznie bardziej niż CO2 przeszkadza mi smog w miastach, smród i szkodliwe związki (np. tlenki azotu) emitowane przez auta i autobusy. CO2 z komina elektrowni nie zanieczyszcza miejskiej atmosfery ani nie pogarsza niczyjego samopoczucia. Zresztą polecam zapoznanie się artykułem na temat mitów o szkodliwości CO2:
http://www.bibula.com/?p=16488

09.04 17:33:09

Jan napisał(a):

Piotrek to napisz jeszcze gdzie te pieniądze z tych rozdętych funduszy drogowych idą? Skoro nasze drogi to dziury, nierówności i łaty na łacie. W takim stanie to nawet żebracy ubrań nie mają. Prawda o co2 nie zwalnia z opłat za które wszyscy zapłacimy. Ludzie dalej węglem palą a to dopiero jest smog zamiast przerzucić się na najmniej szkodliwy prąd. Od wielu lat głoszona szkodliwość palenia nawet na każdej paczce nie spowodowała że ludzie przestali palić.

09.04 23:10:03

Piotrek napisał(a):

Gdzie te pieniądze się podziewają, o to trzeba by spytać ludzi, którzy nimi zarządzają :). Z tym żebrakiem to przesadziłeś, żadnej drogi jeszcze nie zlikwidowali z powodu dziur. Ciągłe budowy i poszerzanie dróg zachęcają coraz większą liczbę ludzi do zakupu własnego auta i rezygnacji z komunikacji zbiorowej. Jednocześnie ludziom nie daje się alternatywy. Co to za alternatywa samochód czy śmierdzący bus. A przecież, gdyby przeznaczyć trochę kasy zamiast na drogi na stworzenie np. systemu szybkiej kolei, to wielu ludzi (także moi znajomi) zostawiłoby auta w domu. Taki np. RER we Francji przeżywa oblężenie i śmiem twierdzić że nie dlatego, że ludzi nie stać na auta. A tak wygląda u nich nowo zbudowana linia tramwajowa:

http://pl.wikipedia.org/w/i...

W lecie ludzie raczej nie palą węglem, a stojąc w upale w korku przed światłami ma się ochotę wypluć płuca, zwłaszcza jak stoisz obok "ekologicznego" frankobusa. Co do opłat za CO2, to tutaj tramwaje i kolej nie mają zbyt wielkiego znaczenia. Prądu używają wszyscy. To raczej polityka oderwanej od rzeczywistości biurokracji, z której unia prędzej czy później się wycofa.

11.04 15:33:54

butthead napisał(a):

W Polsce także znaleźć można przykłady nowych linii tramwajowych, nie trzeba odwoływać się aż do przykładów francuskich ;)

11.04 18:14:50

Jan napisał(a):

Gdzie te drogi ciągle budują i poszerzają? U nas nawet autostrady i DTŚ w większości na byłych drogach postawili. Przy okazji likwidując wiele przejazdów że auta dodatkowo krążą i trują. Do tego od czasów komuny wiele dróg wyłączono z ruch, zrobiono jedenkierunek ślepe a teraz jeszcze modnie zamiast asfaltu dają kostkę że auta więcej palą i hałasują. Ja znam takie odcinki dróg i mosty które z powodu szkód górniczych zlikwidowali i auta muszą jeździć dalej, jak mówię że tu za komuny była droga a tu był most to młodsi że zdziwieniem na mnie patrzą. A auta ludzie kupują bo teraz każdego na to stać.

11.04 23:10:24

Kysu napisał(a):

Ciekawe jak tory odbudują jak już wszystko tam zaorane.

17.04 12:11:31

pipen napisał(a):

Limity na CO2 to GLOBALNE OSZUSTWO KLIMATYCZNE!!!
Sprawdźcie, ze brak jakiegokolwiek żelaznego dowodu na to, że jest globalne ocieplenie - to wszystko jest kłamstwo narzucone na wszystkich ludzi jako podatek od oddychania - my też emitujemy CO2 jak oddychamy.
Niezależne badania wyraźnie to dokumentują i udawadniają,że nawet 2000 lat temu było dużo wyższe stężenie co2 a było mniej ludzi, zero przemysłu - to co jest powodem?
Aktywność słońca, która ma wpływ na życie na tej planecie - im większa tym wyższe poziomy stężenia CO2 - to jest szeroko pominiete w tych badaniach, a co lepiej wpływa na nasz rozwój!!!
Trzeba sie otworzyć na niezależne, wolne i odnawialne źródła energii, które ci zyskujący na globalnym szwindlu klimatycznym blokują, a które pozwolą na szereg innych zastosowań proludzkich.

21.04 11:45:36

adam86 napisał(a):

@pipen: no to skoro wpływ CO2 na ocieplenie jest bzdurą, to po co komu droga energia ze źródeł odnawialnych? I co to ma w ogóle do rzeczy? Przecież nie CO2 jest szkodliwym gazem w spalinach.

21.04 12:55:17

pipen napisał(a):

@adam86 Energia odnawialna jest na chwilę obecną droga, ponieważ jest skutecznie blokowana przez tych, którzy by stracili na jej uwolnieniu - jest to celowe działanie - właśnie po to!
Poza tym jak się pogrzebie w tej materii to się okazuje, że pionierami w tej kwestii są polacy :) rozsiani po całym świecie, bo w Polsce brak inwestycji w tym kierunku - blokady korporacji paliwowych.
A to ma do rzeczy, że płacimy podatek od oddychania za coś co jest fikcyjne i podpina się pod to inne rzeczy żeby bardziej tę kwestię uwairygodnić i namieszać tak by było przekonujące.
Inne gazy owszem - są szkodliwe, dlatego już dawno można zrezygnować z urządzeń spalających paliwa kopalne na zasadzie eksplozji i zacząć korzystać z implozji czy zimnej fuzji, a to jest rewolucja techniczna.
Pzdr

07.05 16:56:11

car napisał(a):

Taki news w sprawie TŚ i remontów. Pisze to bo i tak pewnie WPK tego nie opisze...

Tramwaje Śląskie zaczynają wielkie remonty [HARMONOGRAM PRAC]
http://katowice.gazeta.pl/k...

07.05 19:05:14

adam86 napisał(a):

@pipen: jak blokowana, jak jest na odwrót? Zmusza się państwa członkowskie UE do jej kupowania. A np. wiatraki nie dość, że są niezbyt użyteczne w naszych warunkach, to jeszcze szkodliwe dla środowiska. To co piszesz, kompletnie się kupy nie trzyma. Żródła odnawialne nie mają sensu, właśnie dlatego, że globalne ocieplenie jest bzdurą, stąd nie ma sensu cała walka z CO2, sekwestarcja itp. Zaś SOx, NOx, CxHy można się skutecznie pozbywać ze spalin.
A zimna fuzja i implozja to są póki co albo bajki, albo technologie, któe przez najbliższe lata nie będą nadawały się do wykorzystania w skali większej niż laboratoryjna.

07.05 21:52:34

pipen napisał(a):

@adam86 widać, ze mało wiesz na temat energii odnawialnej - przestudiuj prosze choćby historię naszego najsłynniejszego wynalazcy Lucjana Łągiewki - to zobaczysz jak nie narękę jest wynajdywanie rozwiązań godzących w interesy wielkich korporacji produkujących paliwa czy prąd.
Zoabcz też film: Kto zabił samochód elektryczny.
Co do zimnej fuzji - jest już seryjny model E-cata do kupienia wyprodukowanego przez A.Rossiego - od przyszłego roku do kupienia dla gospodarstw domowych.
Warto się otworzyć na alternatywne pomysły i wynalazki - polecam Forum Niekonwencjonalnych Wynalazków i Pomysłów - można poszerzyć swoją perspektywę odnawialnych źródeł energii - wtedy zrozumiesz, że trzyma się kupy bardziej niż ci się wydaje.
Pzdr

08.05 20:20:02


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!