Taken from transport.wroc.biz
Nowa tramwajowa linia wahadłowa 44 z Zawodzia do Szopienic z powodu remontu torowiska.
Taken from transport.wroc.biz
Najnowszy nabytek PKM Jaworzno - MAN-Göppel NM223.
Taken from transport.wroc.biz
Pierwszy przemalowany na żółto Mercedes Citaro K w PKM Katowice.
Taken from transport.wroc.biz
Krzysztof Pawelec przenumerował małe MAZ-y dodając "0" do dotychczasowego numeru.
Taken from transport.wroc.biz
14 lutego 2014 r. zlikwidowana została linia tramwajowa nr 18 w Rudzie Śląskiej.

Pociągi co 15 minut? Wraca pomysł kolei regionalnej

26.03.2012

Tagi: kolej, infrastruktura, inwestycje, prasa – Dodał: Marek Borys

Tomasz Głogowski
Gazeta Wyborcza, 26.03.2012 r.


Marszałek Adam Matusiewicz chce odkurzyć stary projekt z lat 80. powołania śląskiej kolei regionalnej. Namawia PKP PLK, by zgłosiły ten projekt do funduszy unijnych na lata 2014-2020. To mrzonka czy początek poważnej dyskusji, jak powinna wyglądać komunikacja w naszym regionie? - zastanawia się Tomasz Głogowski


Metro na powierzchni, czyli pociągi jeżdżące co 15 minut, z których mogą korzystać prawie wszyscy mieszkańcy aglomeracji? To nie science fiction, ale założenia projektu z lat 80. pod nazwą Kolej Ruchu Regionalnego. Okazuje się, że nieco już zakurzony projekt może przeżywać dziś swoją drugą młodość.

Jak to możliwe? Marszałek Matusiewicz deklaruje, że jeżeli Polskie Linie Kolejowe PKP zgłoszą tę koncepcję do programów unijnych na lata 2014-2020, to województwo pomoże w zebraniu tzw. wkładu własnego. - To bardzo dobra koncepcja, do której warto dziś wrócić - przekonuje Matusiewicz.

Budowa szybkiej kolei miejskiej, która miała powstać obok istniejących w aglomeracji torów, rozpoczęła się w 1987 roku, choć sama idea pojawiła się znacznie wcześniej. Zakładano, że główna linia KRR będzie biegła z Pyskowic, przez Gliwice, Katowice, Chorzów, Sosnowiec, aż do Dąbrowy Górniczej i połączy wschód z zachodem regionu. Rozpoczęto nawet budowę. W ramach KRR powstało kilkanaście nasypów kolejowych, wiaduktów i nastawni. Kiedy na początku lat 90. okazało się jednak, że kolej nie powstanie, PKP rozebrały większość infrastruktury. Tak skutecznie, że do dziś pozostały jedynie resztki, m.in. wiadukt kolejowy przy ul. Damrota w Katowicach.

Czy dziś odkurzenie tego projektu ma w ogóle sens? W pierwotnym kształcie budowa KRR, która zakładała, że pociągi będą jeździć przez 24 godziny na dobę co 15 minut, wydaje się szaleństwem. Budowa nowych torów pochłonęłaby kilka miliardów złotych, nie mówiąc o konieczności kupna ponad setki pociągów aglomeracyjnych. Skąd wziąć na to pieniądze? Ale same założenia programu, czyli stworzenie kolei aglomeracyjnej, która nie kolidowałaby z ruchem samochodowym, jak podkreślają specjaliści, nie straciły na aktualności.

- To ostatni moment, by zacząć na poważnie zastanawiać się, jak będzie wyglądać komunikacja w naszym regionie za 30 czy 50 lat. Jeżeli teraz czegoś nie zrobimy, to funkcjonujący model na pewno się zawali. Samochodów przybywa, a ulice miast nie stają się szersze. Musi powstać jakaś alternatywa - przekonuje prof. Stanisław Krawiec z Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej i dodaje, że powrót do koncepcji śląskiej kolei regionalnej mógłby dziś spowodować, jeżeli już nie budowę nowych torów, to przynajmniej zarezerwowanie terenów, gdzie w przyszłości mogłyby one powstać.

- Gdy zaczynała się budowa DTŚ-ki, to wtedy też wielu pukało się w czoło. Ale zrobiono wtedy najważniejszą rzecz, czyli zarezerwowano grunty pod drogę. To potem zaprocentowało - przekonuje prof. Krawiec.

Podobnie myślą inni specjaliści, z którymi rozmawialiśmy, zwracając uwagę, że KRR kosztowałaby mniej więcej tyle co kolej do Pyrzowic (2-3 mld zł), a jej oddziaływanie byłoby większe niż kolei na lotnisko.

Czy PKP PLK zainteresują się propozycją województwa i wrócą do projektu reaktywowania szybkiej kolei regionalnej? Droga do tego jest daleka, ale jak powtarzają specjaliści i miłośnicy transportu, którzy zaczynają już dyskutować na forach internetowych, "ziarno zostało zasiane". Co ciekawe, za powrotem do koncepcji Kolejowego Ruchu Regionalnego opowiada się w swoim programie także Ruch Autonomii Śląska. Może to być atut, choć również obciążenia. Nie wiadomo bowiem, jak w tej sytuacji na konkretną propozycję marszałka Matusiewicza zareagują przeciwnicy autonomii. Jeżeli w koncepcję reaktywowana KRR wmiesza się wielka polityka, to projekt znów może polec jak ponad 20 lat temu.

» źródło

« Poprzedni tekstNastępny tekst »

Komentarze

Do dłuższych dyskusji zapraszamy na forum.

Imię lub pseudonim napisał(a):

Yyy, o jaki wiadukt na Damrota chodzi??

26.03 17:40:58

adam86 napisał(a):

Szkoda tylko,że gruntów pod KRR nikt nie zarezerwował, wystarczy chcoiażby popatrzeć na modernizację linii tramwajowej 15, która biegnie po terenie niedoszlego KRR. A zamiast cokolwiek budować, to moze lepiej pomyslec o finansowaniu przewozów, bo pociagi z Gliwic do Katowic bez problemu mogłby jeździć co 15 minut, tylko ktoś musi za to zapłacic.

26.03 17:46:52

ssplayer napisał(a):

@adam86 - KŚ można by było wykorzystać. odcinek Katowice - Gliwice byłby bardzo atrakcyjny gdyby zawarto unię biletową KZK-MZKP-KŚ. Obecnie bilet KZK+MZKP oraz KŚ osobno jest zbyt drogi. Dobrze by było mieć coś na kształt niemieckiego systemu - jeden bilet, wielu przewoźników, firma dystrubująca bilety rozliczająca się z przewoźnikami.

26.03 20:08:30

zontax napisał(a):

Marszałek namawia peelkę, Frankiewicz namawiał marszałka... Jak łatwo jest przerzucić zgniłe jajo do ogródka sąsiada, a jak trudno jest samemu zakasać rękawy i wziąć się do roboty...

26.03 21:26:56

butthead napisał(a):

Niemiecki system jest na tyle dobry, że nawet nie trzeba by "wykorzystywać KŚ" :>

26.03 22:11:42

yewgenyyyj napisał(a):

W Będzinie jest wąsko, przez całą D.G. aż do Ząbkowic... nie widzę tej KRR nawet w komunistycznej wersji Zawiercie - Gliwice w porannym i popołudniowym szczycie co 15 min a poza nim co 30 min. Nie ma już składów 2xEN57 czy 3xEN57, czy w ogóle ktoś pamięta o piętrusie do Zwardonia ? Ludziska gnieżdżą się w jednej nowej jednostce i jest jak jest, a jak chcesz jechać do Żywca, Rybnika, Bielska czy Lublińca trzeba kupować dwa bilety... Jakoś w okolicy stolycy wygląda to inaczej w KM...

26.03 23:01:21

tygier1983 napisał(a):

a ja mam pytanie. kiedy powstanie linia kolejowa przebiegajaca z katowic do gliwic przez zabrze makoszowy.

26.03 23:05:57

Pretorian napisał(a):

http://katedr.republika.pl/...
tu macie opis starego projektu.
Mam pytanie?
A CO z drugą trasą w starym projekcie:Tarnowskie Góry-Bytom-Chorzów-Katowice-Tychy???
Teraz pojawił się wariant przedłużenia do Bierunia...

27.03 01:15:07

Kaim Argonar napisał(a):

Tak a propos tego stwierdzenia że to było by ,,metro na powierzchni" - w Warszawie w metrze obowiązują te same bilety co na autobus/tramwaj. Jeśli tutaj to wypali, mamy sukces. Nawet jeśli pociągi Gliwice -> Katowice -> Gliwice mają jeździć tylko raz na 30 minut.

27.03 01:30:53

adam86 napisał(a):

@kaim:jesli pociąg z katowic do gliwic ma być co 30 miut, to jest to jakiś żart, a nie żadna oferta. Nawet gdy pociagi jeździły co 15 - 20 minut bez wspólnego biletu to były pełne. Jesli założyc likwidację 870 i włączenie kolei do systemu to czestotliwośc co 15 będzie zbyt mała.

27.03 09:19:56

iks napisał(a):

pociąg co 15 minut? a kto da na to kasę skoro nawet nie umieli utrzymać 4 pociągów gliwice Bytom

27.03 10:09:26

dexiu89 napisał(a):

@tygier1983 to by było dobre rozwiązanie skoro KZK GOP nie chce linii autobusowej Gliwice - Makoszowy - Wirek to pociąg jak najbardziej. Sam bym miał udogodnienie, bo nie musiałbym się przesiadać jadąc do pracy do Gliwic, Stacje w Makoszowach, Śośnicy, Wirku i Kochłowicach jeszcze stoją natomiast przystanek Halemba zlikwidowali a stacja Bielszowice zostałą rozebrana z powodu szkód górniczych i została tylko towarowa część. Jakby się wzieli do roboty to trasa Gliwice - Katowice miałąby dwie linie: Gliwice - Zabrze - Ruda Śląska - Ruda Chebzie - Świętochłowice - Chorzów Batory - Katowice Załęże - Katowice i druga trasa: Gliwice - Sośnica - Makoszowy - Bielszowice - Halemba - Wirek - Kochłowice - Załęże - Katowice. Kolej zostałą zaniedbana tak samo jak tramwaje i ktoś poszedł na wojnę z tym rodzajem transportu a pociągiem byłbym szybciej w Gliwicach niż w najszybszym wariancie KZK GOP 870+7, 23, 198, 199. Trzeba niestety inwestować w kolej, bo budowa nowych dróg nic nie da a miasta nie stawiają piętrowych parkingów na taką skalę jak w Niemczech i ludzie wolą autem jechać choć wiadomo, że stanie w korku kosztuje węcej jak pociąg regionalny. Nie ma alternatywy w postaci kolei regionalnej a daję głowę, że gdyby kolej funkcjonowała na normalnym europejskim poziomie a parkowanie w miastach było droższe jak jednorazowy przejazd pociągiem to wiele dusz by się przesiadło na kolej regionalną a u nas prawie jak w Mongolii.

27.03 10:42:34

Tajszo napisał(a):

Jaki jest sens wydawania kilku miliardów na nowe tory jak do Gliwic można szybciutko dojechać autostradą? Paręnaście lat temu jeździłem pociągiem o 7.10 do Gliwic (składał się wtedy z 3xEN 57). Teraz o tej porze jedzie jedna jednostka i w Katowicach wsiada piętnaście może dwadzieścia osób... Kochani jeszcze niedawno było mówione o modernizacji całej 78 km linii kolejowej z Katowic do Krakowa a ma być robione ok. 57. Pociągami nikt nie jeździ a jakie sznury aut jadą od Krakowa przez Katowice i np. do Gliwic każdy widzi.

27.03 14:29:08

butthead napisał(a):

Szybciutko to można dojechać do węzła, a nie do miasta. Ale spokojnie - niebawem i to będzie nieaktualne ;)

27.03 18:21:41

pipen napisał(a):

No i pięknie - znowu się scala kwestia komunikacji szynowej.
Projekt KRR był wspaniałym projektem, dodać by można do tego również odświeżenie kolei wąskotorowej, która była w pierwotnym projekcie GKW:"KONCEPCJA WYKORZYSTANIA INFRASTRUKTURY SIECI
GÓRNOŚLĄSKICH KOLEI WĄSKOTOROWYCH JAKO ELEMENTU SYSTEMU TRANSPORTOWEGO GOP I ROW PO ROKU 2000"
http://www.gkw.pl/pl-progkw...
Plus rozwój połączeń tramwajowych i modernizacja istniejących połączeń wraz z powyższym i dodaniu autobusów i trolejbusów do wspólnego rozwiązania komunikacyjnego = dałoby bilet regionalny/strefowo/czasowy, z którego korzysta każdy kto chce i z każdej formy komunikacji.
Parkingi typu "parkuj&jedź" - i mamy najlepsze rozwiązania komuniakcyjne w Polsce.
Wnioskuje po raz kolejny o utworzenie specjalnej podstrony na tego typu projekty w serwisie WPK Katowice!!!

27.03 19:49:20

butthead napisał(a):

Śmiałe wizje i dobre chęci niewątpliwie są w cenie, a już na pewno świetnie sprzedają się jako materiały prasowe. Przecież nie będą pisać o jeżdżeniu pojedynczymi ezetami w szczycie, dezintegracji taryfowej czy likwidowaniu po raz kolejny połączenia Gliwice - Bytom.

Co należy zrobić, aby system był lepszy zasadniczo wiadomo i nie ma chyba sensu się powtarzać. Podstrony służące szeroko pojętemu rozwojowi, proszę bardzo, są już dwie:
http://kolej.wikidot.com/bl...
http://warsztat.wpk.katowic...
Udostępnimy wszelkie potrzebne zaplecze techniczne na serwerze, jeśli tylko będą chętni do rozwijania tego typu akcji.

27.03 22:18:42

Darek napisał(a):

Wystarczyłoby na początek wprowadzić system warszawski - bilet okresowy ZTM z automatu ma w sobie przejazdy pociągiem (SKM, KM i WKD) w strefie, w której obowiązuje. Nie ma tańszych wersji bez pociągu (czy jak w KZK GOP tańszej wersji tylko na autobusy, czy tylko na tramwaje). To by wystarczyło, żeby takie autobusy jak 870 opustoszały. Ale tutaj jest GOP i to nie przejdzie... Każdy ma swój kawałek publicznego pieniądza (marszałek swoją część, KZK GOP pośrednio z samorządów gmin swoją) i razem nie da się nic zrobić... :(

28.03 15:11:35

Imię lub pseudonim napisał(a):

@Tajszo: A dziwisz się? Prędkość między Mysłowicami a Szczakową to 30km/h. Dodatkowo od Jęzora do Długoszyna masz ruch wahadłowy jednym torem plus towarowe bo PLK się zabiera do remontu jak pies do jeża - usunęli jeden tor a położyć na nowo już nie ma komu.

29.03 17:58:23

Kysu napisał(a):

Ta modernizacja E-30 potrwać jeszcze może ze 20lat w tym tempie jakie jest.Niezbędne przy tym jest"dokończenie budowy GKR" między Gliwicami a Katowicami.Poza tym taka kolej może być jeszcze przez Katowice Damrota, Katowice Szopienice,Sosnowiec i Dąbrowę Górniczą w miejscach ,w których już kiedyś biegły lub biegną tory.Podobno mają tez nowe przystanki powstać w tych miejscach.To są na razie projekty i ciekawe czy cokolwiek coś z tego zrealizują.

17.04 12:44:43

marcin napisał(a):

wiecie może jak bedzie obowiazywał bilet turystyczny PR w czasie dlugiego weekendu majowego??

23.04 17:55:12


Dodaj komentarz

Ten element został zablokowany, nie ma możliwości dodawania do niego komentarzy lub głosowania.

Komentarze muszą być zaakceptowane przed publikacją. Dziękujemy!